mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Dec 9, 2020 om 13:22
Huishouden & energie

Hoe krijg je buddies weer plakkend?

ik heb een poster aan de muur opgehangen met buddies (van die kauwgumachtige plakkers). Na jaren is de plakkracht er wel uit en valt de poster telkens van de muur. Is er een manier om buddies hun plakkracht terug te geven?

5491 13 Rapporteer

simon55
door simon55 - Dec 9, 2020 om 13:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Even lekker googelen en u weet alles.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Dec 9, 2020 om 17:35
34 Antwoorden / 51 Vragen

uiteraard Simon. Helaas geen top tips aangetroffen

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2020 om 13:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Jeetje, dat spul kost een grijpstuiver, koop je toch een nieuwe strip Pritt.

MisterMix
door MisterMix Dec 11, 2020 om 09:34
6 Antwoorden / Vragen

Waarom consumeren als je kan hergebruiken?
Dr zal vast een stoffie zijn wat die dingen weer activeert, net als die telefoonhouders die plakken, ff warm water dr over en tadaa ze doen t weer perfect.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 9, 2020 om 14:10
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien  dit  iets voor u?

Topantwoord

pino123
door pino123 - Dec 9, 2020 om 14:10
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Op een gegeven moment droogt het uit en is het einde oefening en tijd voor nieuwe buddies

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2020 om 14:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is er een manier om buddies hun plakkracht terug te geven?

Flink kneden, maar voor een paar centen, dacht zo rond de € 2,- kunt u een zak vol kopen.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2020 om 19:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

€1,65 @ gerbera. Maar je koopt ze niet "in de zak", dan plakken ze. Strips. Fluitje van een cent.

gerbera
door gerbera Dec 9, 2020 om 21:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik koop ze voor € 0,89 80 stuks ( Action) dan wel geen Pritt want die naam betaal je ook.

rj
door rjw Dec 12, 2020 om 10:14
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@gerbera: maar die goede naam hebben ze niet voor niets gekregen. Dat komt door jaar in, jaar uit goede spullen te leveren. Ik heb een enkele keer wat merkloze spullen bij Action gekocht en uiteindelijk was dat weggegooid geld. Iets kan goedkoop zijn maar als het niet werkt is het nog steeds duur.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2020 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nieuwe kopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2020 om 16:07
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al enkele tips maar een eenvoudige oplossing is ook lijm (houtlijm/papierlijm  indien tegen behang, of andere lijm)

gerbera
door gerbera Dec 9, 2020 om 21:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Grapjas met al die lijmsoorten;-)) voordeel van buddies is dat er niets beschadigd wordt bij verwijderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2020 om 11:14
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, bij gebruik van lijm op waterbasis (zoals houlijm, Pritt, Gluton) wordt er niets beschadigd bij verwijderen. En ik begrijp juist uit de vraag dat de buddies niet blijven plakken. (En dat afgezien van eigen ervaring om iets weer plakkend te maken dat mogelijk later toch weer verwijderd moet worden >> en dan door even natmaken/inweken.)

gerbera
door gerbera Dec 10, 2020 om 11:32
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan heeft u blijkbaar andere ervaring dan mij als modelbouwer met papier/karton modellen. Onlangs nog de "grote kerk" van Haarlem, bestaande uit karton, gebouwd en bij verkeerd plakken moet ik er snel bij zijn anders beschadig ik de boel. Ik gebruik altijd lijm op waterbasis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2020 om 11:40
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, Mijn ervaring is echt dat als iets met lijm op waterbas is gelijmd dat met goed natmaken en weken los gaat al moet dat dan wel heel voorzichtig gebeuren om scheuren van papiert / karton te voorkomen. En bij stevig karton zoals bouwplaat karton kan dat wel degelijk.
Daarbij is het toch ook niet de bedoeling dat ook 'de grote kerk van Haarlem' uit elkaar valt?

In dat geval is snel handelen zeer logisch omdat dan alles nog nat is in die zin, nog niet uitgehard. Dat geldt dan overigens ook voor andere lijnsoorten m.u.v. z.g. snellijm. Ook bij maken van plasticmodellen moet je snel zijn als het niet goed blijkt te zitten (en dan dus ook dan geen snellijm gebruiken) P.s. Dit is toch niet bedoeld als lijmcursus? P.s. Postzegelverzamelaars kennen/kunnen dit ook bij het losweken van postzegels (dan ook vaak met stoom)i

gerbera
door gerbera Dec 10, 2020 om 15:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nee het gaat om goede informatie verstrekken en dan is lijmen niet echt de geschikte methode. Dan kan er ook gewoon punaises gebruikt worden, die laten een gaatje achter terwijl lijm vlekken of beschadiging achterlaten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 10, 2020 om 16:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, u behoeft het helemaal niet met mij eens te zijn hoor. Het is en blijft wel mijn aviesreactie en ik niet inzie waarom dat foutief zou zijn.
Het gaat erom wat vraagsteller er mee kan.

Ik heb geen ervaring met het 'kneden' van bedoelde buddies en nieuwe kopen kan ook een goede tip zijn maar die dan wel (ook) geld kost.

rj
door rjw Dec 12, 2020 om 10:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Houtlijm op behang, dan verwijderen zonder dat het behang beschadigd. Zo'n oplossing kan alleen door hobbyjuristen worden verzonnen.

me
door mein33 - Dec 9, 2020 om 16:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jammer, maar helaas, dat wordt nieuwe kopen !
TIP : Vraag ze als Kerstcadeau !!
Maar eigenlijk ben je die posters wel ontgroeid als het plakkertje, na vele, vele, jaren zijn werkzaamheid heeft verloren. ;-))

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Dec 9, 2020 om 17:37
34 Antwoorden / 51 Vragen

dank voor de koopadviezen. Ik ga Gerbera's tip eerst eens proberen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 9, 2020 om 19:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mijnnaamwashaas23,

Ik raad u aan om dubbelzijdige tape te gebruiken.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2020 om 21:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dubbelzijdig tape is duurder dan Pritt en @miennaamwashaas23 is kennelijk op zoek naar de meest goedkope oplossing. Uiteraard gaat ie dan de tip van @gerbera proberen. ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 9, 2020 om 21:40
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Dan praten we over centen...

Ik weet, dat u niet vaak bij de Action komt, maar echt duur is zo'n pakje dubbelzijdige tape niet.

Ik zal eens opletten als ik er ben, ik weet de prijs niet meer precies.

me
door mein33 Dec 10, 2020 om 11:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TENORMIN  @miennaamwashaas23 is kennelijk op zoek naar de meest goedkope oplossing. Uiteraard gaat ie dan de tip van @gerbera proberen. ;-))

Dat wordt dan kauwen tot het warm en soepel is geworden, net als met kauwgom en dan snel plakken voor het weer koud wordt !  ;-))

diumenge
door diumenge Dec 10, 2020 om 12:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De 'kracht' van die poster buddies is dat de poster ook weer makkelijk los te maken is, in het geval van TS kennelijk iets té makkelijk, en de buddies herbruikbaar zijn. Dubbelzijdig tape heeft die eigenschappen niet, dan hangt zo'n poster voor de eeuwigheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 10, 2020 om 18:57
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Nog een tip: bij een poster plak ik ook altijd in het midden (van de achterkant) een stukje dubbelzijdige tape :dan gaat de poster niet "bol" staan.

rj
door rjw Dec 12, 2020 om 10:16
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@geb.am.: doe je nu erg je best om altijd de domst mogelijke antwoorden te verzinnen, of komt dat er gewoon zonder moeite uit?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 12, 2020 om 12:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Leg eens uit waarom volgens u mijn antwoord "de domst mogelijk verzonnen" is?

Waarom zou dubbelzijdige tape niet een goede oplossing zijn om posters op te hangen?

@H
door @HENK@ - Dec 11, 2020 om 16:14
159 Antwoorden / 1 Vragen

op marktplaats zoeken op zo goed als nieuwe tweedehands buddies die nog een ronde mee kunnen ???

frits
door frits - Dec 11, 2020 om 21:52
146 Antwoorden / 5 Vragen

koop nieuwe ! !

oram
door oram - Dec 12, 2020 om 12:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met tandpasta