Da
door Daanvg May 29, 2017 om 09:13
Huishouden & energie

Hoe wordt blik gemaakt

Voor een onderzoek moet ik weten of alle blikken, inclusief  afgekeurde blikken. Gemaakt worden van nieuw metaal of ze gerecycled zijn van ander metaal.

2545 8 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 29, 2017 om 09:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo DaanVg ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://duckduckgo.com/?q=Hoe+wordt+blik+gemaakt&atb=v43-2&ia=web

tijger1
door tijger1 - May 29, 2017 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat u dat ons vertelt, maar u zult toch echt zelf op onderzoek moeten uitgaan. Gebruik bijvoorbeeld Google.

Topantwoord

Ge
door Genee - May 29, 2017 om 10:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Weet daar geen antwoord op maar lijkt me dat conservenblikken van nieuw metaal gemaakt behoren te zijn.
Je kunt geen risico lopen dat voedsel in contact komt met verontreinigd materiaal.
O.T.
Er wordt, per inhoud, wel berekend bij welke afmetingen het minste materiaal benodigd is om het blik te produceren.

tijger1
door tijger1 May 29, 2017 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blik voor voeding wordt aan de binnenzijde van een coating voorzien. Dus het voedsel komt helemaal niet in contact met het metaal, niet oud, maar ook niet nieuw.

Ge
door Genee May 29, 2017 om 11:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De coating is om te voorkomen dat het metaal gaat roesten.
Of de coating voldoende is om het voedsel te beschermen is de vraag.

tijger1
door tijger1 May 29, 2017 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blik gaat alleen maar roesten als het beschadigd is. Coating voorkomt dat, als er een beschadiging is, de roest in aanraking komt met voedsel. Vroeger was het blik helemaal niet voorzien van een binnencoating.

Gerry1969
door Gerry1969 May 29, 2017 om 12:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het wordt toch eerst gesmolten voor het überhaupt hergebruikt word.

Ge
door Genee May 29, 2017 om 12:52
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat als het blik beschadigd/ingedeukt is de coating ook beschadigd Vroeger bestond de binnencoating uit tin.
We dwalen af van de vraag.

tijger1
door tijger1 May 29, 2017 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, maar er wordt dus van alles voor gebruikt, oftewel nieuw en oud ijzer. En dat maakt helemaal niets uit.

costnix
door costnix - May 29, 2017 om 11:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat maakt geen fluit uit. Al het old ijzer komt weer in een hoogoven terecht. Daar verbrandt alle verontreiniging.

me
door mein33 - May 29, 2017 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen
ma
door maarten heest May 29, 2017 om 12:12
463 Antwoorden / 0 Vragen

-'onzogvuldig'        moet onzorgvuldig zijn
-'....vraag, dit....'     moet zijn ....vraag, die....
-'getuigd'                is getuigt
-'studie resultaat'   moet studieresultaat zijn

me
door mein33 May 29, 2017 om 12:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maarten heest,

U heeft gelijk, ik pas ;-))

ma
door maarten heest May 29, 2017 om 15:39
463 Antwoorden / 0 Vragen

@MEIN33, dank voor de sportieve reactie!

edrick3
door edrick3 - May 29, 2017 om 16:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:
Het verschilt per gemeente in Nederland hoe huishoudelijk verpakkingsafval wordt ingezameld. Blikverpakkingen worden meestal met het PMD in bakken of zakken ingezameld, maar soms wordt blik samen met het huishoudelijk restafval ingezameld.
Stalen blikjes worden met magneten uit het restafval gehaald. Aluminium blikjes worden voor een aanzienlijk deel met wervelstroomscheiding uit het afval gehaald. Bij deze techniek zorgt een sterk wisselend magneetveld ervoor dat het aluminium even magnetisch wordt, waarna het met nog een magneet uit het restafval of uit de verbrandingsresten gehaald kan worden. Er zijn ook nieuwe technieken in ontwikkeling, die nog meer aluminium uit de verbrandingsresten kunnen halen. Recycling van blik gebeurt bij een aluminiumsmelter of staalconverter, zoals bij de Hoogovens. Schroot (aluminium of staal) wordt gesmolten, waarna er weer nieuwe producten van worden gemaakt.
(Bron:meldpunt verpakkingen)

ha
door halex - May 29, 2017 om 16:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Afkeurende blikken, maar ook steelse blikken, worden gemaakt van 100% pure intentie. Blikken die kunnen doden, zijn vaak gerecyclede jaloerse blikken.

edrick3
door edrick3 May 29, 2017 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

grinnik; LOL

costnix
door costnix May 29, 2017 om 18:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Men kan ook blikken door het venster werpen.