3skippieboys
door 3skippieboys Jun 21, 2011 om 10:24
Huishouden & energie

Hoeveel moet de stomerij vergoeden voor schade aan mijn dekbed?

Ik heb het zomergedeelte van mijn wollen 4-seizoenendekbed naar de stomerij gebracht. Nu is het daar gewassen i.p.v. gestoomd en kan ik het niet meer gebruiken. Hoeveel moet de stomerij hiervoor vergoeden? Ik ben nu genoodzaakt om een nieuw 4-seizoenendekbed te kopen voor 129.90euro, want een los wollen zomerdekbed is niet te krijgen. De stomerij heeft mij een tegemoetkoming gedaan van 75 euro voor het zomergedeelte en omdat het bed 9 jaar oud was, maar dan moet ik nog 55 euro zelf betalen en dat alleen om mijn dekbed een keer te laten stomen. Wat kan ik daar het beste mee doen?

4555 29 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jun 21, 2011 om 10:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind het een heel redelijk aanbod, natuurlijk is het vervelend dat uw dekbed naar de knoppen is, maar na 9 jaar gebruik, is het aanbod mijns inziens heel redelijk.

vladja
door vladja - Jun 21, 2011 om 10:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit is een zeer goed aanbod.

Vladja

birdies
door birdies - Jun 21, 2011 om 10:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............maar dan moet ik nog 55 euro zelf betalen ........... Na 9 jaar gebruik, komt dat neer op een bedrag van zo'n 6,- euro per jaar.

Vind een vergoeding van 75,- euro eigenlijk zelfs aan de hoge kant.

de motormuis
door de motormuis - Jun 21, 2011 om 11:06
598 Antwoorden / 13 Vragen

Je hebt dan voor 55 euro weer een splinternieuw dekbed en nog een winterdekbed
gedeelte als reserve. Ik zou niet verder zeuren maar dat geld aannemen en dan
mooi een nieuw dekbed gaan kopen. Kun je weer jaren vooruit.
Welterusten.

druifje01
door druifje01 - Jun 21, 2011 om 12:33
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dit is lastig als het je financieel niet goed uitkomt om het 4-seizoenendekbed weer te completeren. Doch het aanbod van de stomerij is gezien de waarde die het dekbed inmiddels heeft na 9 jaar in gebruik geweest te zijn zeer schappelijk en realistisch te noemen.

vladja
door vladja - Jun 21, 2011 om 13:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Druif,

zeer schappelijk en realistisch te noemen.

Dat is het dus niet. Niet schappelijk maar zeer goed en niet realistisch, maar ver over de top. Als het via een verzekeringsmaatschappij was gegaan, dan was er niets of misschien hooguit € 20,-- uitbetaald.

Druif even leren rekenen en verstand hebben van afschrijving bij gebruiksgoederen:
aankoopbedrag was destijds (9 jaar geleden) beslist geen € 130,-- (nieuwprijs nu), maar minder, stel dat op
€ 100,--.

Dekbed wordt over een termijn van 10 jaar afgeschreven. Restwaarde en ook dagwaarde (probeer maar eens een 9 jaar oud dekbed te verkopen!) van het gehele dekbed in het 9e jaar € 20,--. En er blijft nog een deel dekbed over, wat goed bruikbaar is. Dat heeft los van het zomerdek ook nog een restwaarde.

Er wordt € 75,-- aangeboden. Hoe schappelijk en realistisch is dat?

Vladj

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2011 om 14:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

3skippyboys, je bent een spekkoper. Geef mij zo'n stomerij die het fout doet, breng ik gelijk mijn oude 4-seizoenen dekbed naar toe. Het is gewoon een prachtig aanbod en je zou niet moeten mekkeren dat je nog € 55.00 bij moet leggen.

pino123
door pino123 - Jun 21, 2011 om 14:52
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op dinsdag 21 jun 2011, 14:23]3skippyboys, je bent een spekkoper. Geef mij zo'n stomerij die het fout doet, breng ik gelijk mijn oude 4-seizoenen dekbed naar toe. Het is gewoon een prachtig aanbod en je zou niet moeten mekkeren dat je nog € 55.00 bij moet leggen.

dat ben ik niet met je eens, denk dat TS liever gewoon haar dekbed heel had terug gehad. Spekkoper, nee, want je bent in dit geval €55,-- kwijt. Daarnaast zijn er echt prima dekbedden voor €75,--, het is maar waar je de norm legt.

3skippieboys
door 3skippieboys - Jun 21, 2011 om 15:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik had geen idee wat een normale vergoeding zou zijn. Je brengt voor de 1e keer een dekbed (waar echt nog niks mis mee is) om te laten stomen en kunt gelijk een nieuwe kopen. Ik baal gewoon van deze problemen. Vandaar mijn vraagje.

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2011 om 16:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Pino123,
je spreekt jezelf tegen door te stellen dat er voor € 75 heel goede dekbedden te koop zijn. Dan hoeft, in jou theorie TS maar € 20 bij te leggen en heeft hij/zij een nieuw i.p.v. 9 jaar oud dekbed. Hoe erg kan dit zijn.

mastag
door mastag - Jun 21, 2011 om 18:27
955 Antwoorden / 19 Vragen

Engelandvaarder.
Als ze 75 euro krijgt en pino zegt dat je voor 75 een goede nieuwe kan kopen, hoef je echt geen 20 euro bij te betalen hoor.

enne pino, natuurlijk heb je altijd liever je oude vertrouwde ding terug maar als het mis gaat zoals nu, is dit een zeer nette vergoeding. En heb je voor weinig 9 jaar geslapen.

Mastag

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2011 om 21:40
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mastag schreef op dinsdag 21 jun 2011, 18:27]Engelandvaarder.
Als ze 75 euro krijgt en pino zegt dat je voor 75 een goede nieuwe kan kopen, hoef je echt geen 20 euro bij te betalen hoor.

enne pino, natuurlijk heb je altijd liever je oude vertrouwde ding terug maar als het mis gaat zoals nu, is dit een zeer nette vergoeding. En heb je voor weinig 9 jaar geslapen.

Mastag

Sorry, las de verkeerde bedragen; althans ik "vertaalde" het verkeerd. Kan gebeuren, toch?

pino123
door pino123 - Jun 21, 2011 om 22:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

'no hard feelings' hoor ;) Zeker niet rondom een dekbed.....

rj
door rjw - Jun 22, 2011 om 08:35
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Even los van de schade en vergoeding: is een dekbed van 9 jaar sowieso niet aan vervanging toe?

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 09:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 22 jun 2011, 08:35]Even los van de schade en vergoeding: is een dekbed van 9 jaar sowieso niet aan vervanging toe?

Synthetische dekbedden vaak wel, maar is al zeer voordelig te koop, donzen dekbedden (eenden of ganzendons) "verdunnen" veelal en die kun je laten bijvullen. Kost ook een klauw geld en moet je alleen doen als alle stiksels die de vierkantjes in je dekbed hebben nog goed zijn. Anders verschuift het dons toch telkens naar één kant.

mobi-z
door mobi-z - Jun 22, 2011 om 13:28
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=druifje01 schreef op dinsdag 21 jun 2011, 12:33]Dit is lastig als het je financieel niet goed uitkomt om het 4-seizoenendekbed weer te completeren. Doch het aanbod van de stomerij is gezien de waarde die het dekbed inmiddels heeft na 9 jaar in gebruik geweest te zijn zeer schappelijk en realistisch te noemen.

Perfect antwoord!!

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2011 om 14:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een rare adviezen om genoegen te nemen met een lager bedrag ten opzichte van de nieuwprijs.
Een dekbed is niet aan slijtage onderhevig.
Het zit ook nog eens in een hoes.
Stel: (denkbeeldig) dat een messenslijper je messen verpest door verkeerd slijpen.
Moet je dan genoegen nemen met afschrijving ?
Nee toch ?
Want op dit soort niet aan slijtage onderhevige goederen kun je eigenlijk niet van afschrijven spreken.
Als ts bij Google had ingeklopt : hoeveel moet stomerij vergoeden, dan had hij/zij de juiste juridisch onderbouwde antwoorden gehad.
En niet antwoorden van: ik denk dat, ik vind dat, en volgens mij is het zo.

stacey
door stacey - Jun 22, 2011 om 14:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 22 jun 2011, 14:39]Een dekbed is niet aan slijtage onderhevig.
Moet je dan genoegen nemen met afschrijving ?
Want op dit soort niet aan slijtage onderhevige goederen kun je eigenlijk niet van afschrijven spreken.

Niets is slijtagevrij en niets heeft een levenslange levensduur dus daarmee heeft alles een afschrijving en die is gebaseerd op de te verwachten Levensduur en die wordt bepaald door de Fabrikant.

--het donzen dekbed is navulbaar en gaat ongeveer 15 jaar mee.--
--De levensduur van een synthetisch dekbed is 7 tot 10 jaar--Bron

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2011 om 15:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Stacy,
ik ken meerdere producten waarop een levenslange garantie is.
En de te verwachten levensduur wordt niet bepaald door de fabrikant maar door de rechter.
Dat is al jaren Europese regelgeving.
Dan zou een slager zijn eigen vlees mogen keuren ?

==================================================

=stacey schreef op woensdag 22 jun 2011, 14:47:
=wimmi20 schreef op woensdag 22 jun 2011, 14:39: Een dekbed is niet aan slijtage onderhevig.
Moet je dan genoegen nemen met afschrijving ?
Want op dit soort niet aan slijtage onderhevige goederen kun je eigenlijk niet van afschrijven spreken.

Niets is slijtagevrij en niets heeft een levenslange levensduur dus daarmee heeft alles een afschrijving en die is gebaseerd op de te verwachten Levensduur en die wordt bepaald door de Fabrikant.

--het donzen dekbed is navulbaar en gaat ongeveer 15 jaar mee.--
--De levensduur van een synthetisch dekbed is 7 tot 10 jaar--Bron

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 15:18
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 22 jun 2011, 15:04]Stacy,
ik ken meerdere producten waarop een levenslange garantie is.
En de te verwachten levensduur wordt niet bepaald door de fabrikant maar door de rechter.
Dat is al jaren Europese regelgeving.
Dan zou een slager zijn eigen vlees mogen keuren ?

==================================================

[quote=stacey schreef op woensdag 22 jun 2011, 14:47][quote=wimmi20 schreef op woensdag 22 jun 2011, 14:39]Een dekbed is niet aan slijtage onderhevig.
Moet je dan genoegen nemen met afschrijving ?
Want op dit soort niet aan slijtage onderhevige goederen kun je eigenlijk niet van afschrijven spreken.

Niets is slijtagevrij en niets heeft een levenslange levensduur dus daarmee heeft alles een afschrijving en die is gebaseerd op de te verwachten Levensduur en die wordt bepaald door de Fabrikant.

--het donzen dekbed is navulbaar en gaat ongeveer 15 jaar mee.--
--De levensduur van een synthetisch dekbed is 7 tot 10 jaar--Bron

Wimmie20, vertel me eens wat een levenslange garantie heeft (buiten Tupperware!)
Wat dacht je van iedere week (of om de week) je dekbedhoes verschonen, denk je dat het dekbed zelf het ook niet voor zijn kiezen krijgt? Daar wordt lekker aan geschud, net als in het sprookje van vrouw Holle; ik zie heus zo nu en dan de donsjes ergens uitsteken, hoor en dat heet slijtage.

vladja
door vladja - Jun 22, 2011 om 15:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wimmi,

ik ken meerdere producten waarop een levenslange garantie is.

Die vergelijking gaat volkomen mank. Op dit dekbed (van ca. €100,--!) is geen levenslange garantie afgegeven.

Stel: (denkbeeldig) dat een messenslijper je messen verpest door verkeerd slijpen. Moet je dan genoegen nemen met afschrijving ? Rare vergelijking. Heb jij een messenslijper, die het werk volledig zelfstandig uitvoert zonder dat er een mensenhand aan te pas komt? Maar dan nog heb je te maken met afschrijving tot het moment dat het mes verkeerd wordt geslepen.

De rechter bepaalt wettelijke de levensduur. Maar hoe denk je dat een rechter tot zijn besluit komt? Omdat hij zoveel warenkennis heeft van elk product, dat hij dat zelf kan bepalen? Of baseert de rechter dat grotendeels op de info van de fabrikant?

Vladja

stacey
door stacey - Jun 22, 2011 om 15:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Engelandvaarder en Vladja hebben al antwoord voor me gegeven zie ik ;-)
Sluit me daar bij aan, valt verder niets aan toe te voegen volgens mij................

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2011 om 15:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vladja,
ik heb het alleen maar over levenslange garantie omdat Stacey stelt dat niets een levenslange duur heeft.
Ik heb totaal niet geschreven dat een dekbed levenslang meegaat.
Ik verzoek je wel goed te lezen !
En voor Engelandvaarder : er zijn veel meer artikelen met een levenslange garantie, niet alleen Tupperware.
En Vladja je zit er ook naast als je stelt dat de rechter zijn informatie van de fabrikanten krijgt.
De rechter wordt geinformeerd door de gezamenlijke Europese consumenten organisaties, en nog andere bronnen.
Deze lijsten zullen worden gehanteerd in alle Europese lidstaten.
Omdat deze wetgeving pas enkele jaren bestaat is er een lijst in opbouw met de vermoedelijke levensduur van goederen.
Omdat de consumenten organisaties zich niet eerder bezighielden met de levensduur van goederen.
Dat zal lekker worden : de fabrikant mag volgens Vladja aan de rechter opgeven hoelang hun apparaat meegaat.
Dat wordt dan een korte tijd, dan zijn ze snel van hun verplichtingen af !

tucker
door tucker - Jun 22, 2011 om 16:31
136 Antwoorden / 10 Vragen

Sjonge, wat zal topicstarter blij zijn met al dat onzinnige gesteggel over hoe lang een dekbed wel of niet meegaat...

Feit is dat er voor een 9 jaar oud dekbed een zeer redelijke vergoeding wordt gegeven. Rest mij slechts me te verbazen dat het ding na 9 jaar gebruik voor de eerste keer werd gereinigd...

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 18:41
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tucker schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:31]Sjonge, wat zal topicstarter blij zijn met al dat onzinnige gesteggel over hoe lang een dekbed wel of niet meegaat...

Feit is dat er voor een 9 jaar oud dekbed een zeer redelijke vergoeding wordt gegeven. Rest mij slechts me te verbazen dat het ding na 9 jaar gebruik voor de eerste keer werd gereinigd...

Syntetische dekbedden was je zelf (meestal). Heeft u enig idee hoeveel het kost als je een donzen dekbed laat stomen? Ik draai mijn donzen dekbed in de droger op koud voor 20 minuten (samen met tennisballen die het dons lekker een oppepper geven) en de hoezen er weer overheen. Hoe vies of vuil zou zo'n dekbed dan worden? TS heeft voor zijn dekbed maar relatief weinig betaald en zal er niet veel echt dons inzitten.

vladja
door vladja - Jun 22, 2011 om 18:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee veel dons zal er niet inzitten, het is een WOLLEN dekbed.

Vkadja

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 19:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 22 jun 2011, 18:59]Nee veel dons zal er niet inzitten, het is een WOLLEN dekbed.

Vkadja

Oei Vladja, had het woord "wollen" van TS over het hoofd gezien. Beter gezegd, niet goed gelezen. So sorry.

3skippieboys
door 3skippieboys - Jun 22, 2011 om 20:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ok. Na al dat geleuter van jullie over synthetische en donzen dekbedden, heb ik nog een hele leuke mededeling. Vandaag kreeg ik te horen dat ik mijn andere (herfst)gedeelte en de aankoopbon van mijn nieuwe dekbed moest inleveren bij de stomerij. Zij vergoeden dan mijn hele dekbed min de kosten van uitstomen. Dus ik krijg 110 euro vergoed! Wie had dat kunnen denken...

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 21:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=3skippieboys schreef op woensdag 22 jun 2011, 20:31]Ok. Na al dat geleuter van jullie over synthetische en donzen dekbedden, heb ik nog een hele leuke mededeling. Vandaag kreeg ik te horen dat ik mijn andere (herfst)gedeelte en de aankoopbon van mijn nieuwe dekbed moest inleveren bij de stomerij. Zij vergoeden dan mijn hele dekbed min de kosten van uitstomen. Dus ik krijg 110 euro vergoed! Wie had dat kunnen denken...

Tjonge, dit is een buitengewoon charmant antwoord van TS. Lijkt wel of er een kort lontje aan hangt. Jammer achteraf dat ik überhaupt gereageerd heb op dit item.
Oh ja, om het keurig af te sluiten: u boft maar met zo'n stomerij, meneer.