Cd
door CdRA Jan 6, 2022 om 12:24
Huishouden & energie

Hoge transportkosten voor 2 maanden energielevering

Als gevolg van het faillissement  van Welkom Energie werden we zonder pardon bij Eneco geplaatst. We mochten na 2 maanden wel overstappen en dat hebben we gedaan. Bij de eindafrekening van Eneco blijkt nu dat we €527 na moeten betalen voor transportkosten en btw. Samen is dat ruim €1000 voor 2 maanden Energie! Dat voelt erg oneerlijk.

3861 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jan 6, 2022 om 12:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cdra ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( scroll ook naar beneden lees onder : Zie ook )

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/wat-zijn-netwerkkosten-capaciteitstarief-aansluittarief-meettarief

ne
door neodutchio - Jan 6, 2022 om 12:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bijbetalen is hetzelfde als een voorschot, het zegt niets. Het gaat om het verbruik met de daaraan gekoppelde bedragen.
Een nota is opgebouwd uit:
*Variabele leveringskosten. Oftewel wat kost het gas en elektra per eenheid.
*Vaste leveringskosten. Dit bedrag mag elke aanbieder zelf bepalen.
*Netwerkkosten. Dit bedrag is door de overheid bepaald op € 0,73338 per dag voor elektra en € 0,51110 per dag voor gas.
*Energiebelasting. Dit bedrag is ook vastgesteld op € 0,04452 per kwh en € 0,43950 per kuub gas.
*Opslag duurzame energie. Dit bedrag is vastgesteld op € 0,03691 per kwh en € 0,10467 per kuub gas.
*Vermindering energiebelasting. Dit is een vast bedrag van € 2,25965 per dag.

Dit zijn de bedragen vanaf 1 januari 2022. Vul uw werkelijke verbruik in en u weet of het kloppend is of niet.

gerbera
door gerbera - Jan 6, 2022 om 14:19
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Is die eindafrekening wel over 2 maanden, en het verbruik bij welkom is dat dan niet in rekening gebracht. Eneco heeft de gehele administratie van Welkom Energie over genomen incl. het verbuik van het afgelopen jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2022 om 15:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan ik met u eens zijn maar helaas is het niet anders. U bent door het indertijd aangaan van een goedkoop contract op helaas duurkoop uitgekomen.
De eindnota zal zonder twijfel zijn gebaseerd op het werkelijke verbruik en de kosten die daarvoor bij Eneco in rekening woreden gebracht volgens door de ACM gestelde regels.

Daarbij kan helaas ook nog aan de orde zijn dat u op basis van voorscotbetalingen u bijWelkom Energie een positief saldo had staan hetgeen in het faikkissement is verdwenen.

Zie eventueel ook nog dit: Welkom energie failliet | Consumentenbond Community U bent dus helaas niet de enige die dit oneerlijk vindt.

panter22
door panter22 - Jan 6, 2022 om 17:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt via de energiemaatschappij de netwerkkosten aan Liander etc. Je doet dat via een maandelijks voorschot,
Welkom energie heeft kennelijk jouw betaalde netwerkkosten niet doorbetaald aan Liander,
Welkon energie is failliet, Dat betekent dat jij het hele jaar opnieuw moet betalen.
Heb je Eneco gevraagd waarom je zo'n groot bedrag moet betalen?

rj
door rjw - Jan 6, 2022 om 18:02
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet kijken wat je over 12 maanden hebt betaald, dus het totaal van Welkom en Eneco.

le
door leenpres - Jan 7, 2022 om 11:53
79 Antwoorden / 7 Vragen

Waar u eerst altijd genoten heb van goedkoop energie moet u nu betalen en maar klagen .

pe
door pebk Jan 7, 2022 om 13:03
583 Antwoorden / 0 Vragen

Niet netjes om te zeggen, maar ik ben het wel met u eens. De hele sport om elk jaar maar over te stappen van leverancier naar leverancier, met kortingen en andere welkomstbonussen, kost mij (en u waarschijnlijk ook) steeds meer geld omdat we blijven zitten waar we tevreden zijn. Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen hierdoor in de problemen raken. Niet iedereen kan zo'n bedrag betalen (of voorschieten).

ja
door jadetje - Jan 7, 2022 om 13:12
66 Antwoorden / 25 Vragen

Ja, is mij ook overkomen. Voelt zeer oneerlijk.

mo
door mof - Jan 7, 2022 om 13:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U had het contract dat u ws niet zelf bent aangegaan moeten weigeren. In de leveringsovereenkomsten van energieleveranciers staat altijd dat de overheid zorg draagt dat bij faillissement u bij een andere aanbieder wordt aangemeld. Echter, de overheid mag niet in uw plaats een contract aangaan met een private partij. Daar is jurisprudentie over. De overheid kan niet eens iemand tegen zijn wil bij een zorgverzekeraar aanmelden, ofschoon een zorgverzekering wettelijk verplicht is.
De afname van energie bij een energieleverancier is niet wettelijk verplicht, u en u alleen mag bepalen bij wie u energie afneemt.

helaas wordt u door energiemaatschappijen gedwongen. GA HET NIET BETALEN!