Lo
door Lob May 11, 2018 om 15:39
Huishouden & energie

Huur te hoog

Wij zijn beiden 63 en op. Willen graag stoppen met werken want houden het niet vol tot 67+. AOW datum, maar wonen in een vrije sector huur woning.
als we stoppen kunnen we de huur niet meer betalen. Voor die tijd naar goedkopere woning verhuizen kan ook niet. Inkomen is daarvoor nu te hoog.
allerlei instanties n politieke partijen al benaderd maar niemand helpt je.  Zou gewoon naadloos naar een huurwoning rond de 700 terugwillen en dan stoppen met werken en uitzingen tot AOW datum.

4155 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 15:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is hier uw vraag? Als dit bedoeld is als een melding aan de redactie van kassa, doe dat dan via de contactknop.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U doet net alsof die huurwoningen tot € 700 voor het oprapen liggen. Maar als u het na een verhuizing vier jaar kan uitzingen met uw spaarpot, dan zou ook nu vast één kunnen stoppen met werken en een beetje die spaarpot gebruiken, dan hebt u het volgend jaar minder inkomen.

jpm
door jpm - May 11, 2018 om 15:52
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik snap uw probleem. het enige dat u nog kunt doen is om minder belastbaar werk te vinden, een goedkopere huurwoning zit er vooor u nu (nog) niet in. Zowel die woning, waarvoor u met heel veel niet in aanmerking komt, als ook de nieuwe baan, zijn praktisch onbereikbaar. Ik wens u veel sterkte.

sjjoppy
door sjjoppy - May 11, 2018 om 15:53
7210 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts zal daar wel langer wonen dan zes maanden.

tenormin
door tenormin May 11, 2018 om 17:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Denk inderdaad dat deze link(en)  niet voor de TS gelden maar, ik hoop dat mensen die meelezen er wel degelijk iets aan kunnen hebben.

sjjoppy
door sjjoppy May 11, 2018 om 19:06
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik ook @tenormin.

panter22
door panter22 - May 11, 2018 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Het duurt jaren voor je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, zeker als je wat anders wilt dan een gehorig appartementje.
Wil je in aanmerking komen voor een eengezinswoning, dan heb je zomaar 300 wachtenden voor je.
Dus alvast inschrijven is verstandig.
Jullie zijn samen en als je inkomen zo laag wordt dat je een beroep moet doen op huurtoeslag, dan kom je maar in aanmerking voor een sociale huurwoning van maximaal € 597,30. (aftoppingsgrens) Bij een woningcorporatie.
Dat niemand je helpt kan wel kloppen, niemand kan je helpen omdat je iets wilt wat in deze tijd niet meer mogelijk is.
Bezuinigingen op de huurtoeslag, de goedkoopste woningen voor de armste mensen. Daar merk je nu de gevolgen van.
Je hebt nu de keus of door blijven werken (misschien minder uren) Of je spaargeld, als je dat hebt aanspreken. Als je AOW krijgt met pensioen en je kunt dan wel je huidige huur betalen, dan nog even een paar jaar uitzingen.
Een sociale huurwoning is van slechtere kwaliteit dan de woning waar je nu in woont. De wanden zijn dun, dus je hoort van alles van je buren.
https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/huurprijsbeleid/inkomens--en-huurprijsgrenzen-2018.html

Cookies
door Cookies - May 11, 2018 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tja, er zullen wel meer ouderen zijn die op die leeftijd willen stoppen, maar dat is verleden tijd. Ook politieke partijen kunnen je vanzelfsprekend niet helpen. U staat niet eens ingeschreven voor een sociale huurwoning, dus naadloos aansluiten gaat het nooit worden.
Tienduizenden die wel ingeschreven staan, wachten al jaren en jaren op een ander huis.

Ipv stoppen met werken kun je er ook voor kiezen 8 - 12 u.p.w. minder te gaan werken, dat zou zowel lichamelijk als financieel haalbaar kunnen zijn. Daardoor gaat dan ook je inkomen omlaag en kun je je t.z.t. voor een sociale huurwoning in laten schrijven.
Voordat je echter een soc. huurwoning hebt, ben je wel zo'n 5 - 10 jaar verder, want dat is tegenwoordig zo'n beetje de wachttijd voor een sociale huurwoning.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 11, 2018 om 17:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja wie zou dar niet willen,  stoppen met werken en goedkoper gaan wonen.
In mijn opinie is het heel eenvoudig,  u kunt het zich niet permitteren dus moet er doorgewerkt worden.
Of u had tijdens uw werkzame leven al een buffer moeten aanleggen.  Daar bent u nu dus  te laat nee.

tenormin
door tenormin May 11, 2018 om 17:49
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Of er een buffer is weten we natuurlijk niet, is niet vermeldt. Misschien wat korter werken, zodat een van de twee het wat tustiger aan kan doen is ook wel een optie.
O.T. Je vakantie komt er bijna aan @diewilik (niet vergeten hoor) dus.. veel plezier met nieuwe camera en een heerlijke holiday.

jo
door jorisw May 11, 2018 om 18:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het huis te duur wordt kan je concluderen dat er geen appeltje voor de dorst is om die paar jaar te overbruggen.

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Paar jaar? Als de Ts AOW gaat krijgen zal het inkomen ook (flink) dalen, dus dat moet dan wel een kist appels zijn.

Franske1958
door Franske1958 - May 11, 2018 om 17:51
433 Antwoorden / 2 Vragen

Er schuilt een gevaar in het feit om dat net voor uw AOW te willen gaan doen.  Mocht uw pensioen wat U straks gaat krijgen samen met de AOW opgeteld boven de grens uitkomen voor sociale huur, dan bent U straks een scheefhuurder.  Echter als uw AOW en pensioen samen echt onder de grens zit, pas dan komt U echt in aanmerking voor zo een woning.  Tip:  Maat eens een berekening van hoeveel pensioen U gaat krijgen straks. misschien is het mogelijk of iets eerder uw pensioen uit te laten keren om op deze manier straks onder deze grens uit te komen.
Zit U straks echt onder de grens:  Doe een aanvraag voor woningruil bij uw verhuurder, dit kan U veel inschrijfjaren besparen.

panter22
door panter22 May 11, 2018 om 19:13
6599 Antwoorden / Vragen

Een bejaarde in een sociale huurwoning wordt niet gerekend tot de scheefhuurders hoeft geen extra huurverhoging te betalen.
Uitzonderingen extra huurverhoging
De extra inkomensafhankelijke huurverhoging is niet toegestaan als een huishouden uit vier of meer personen bestaat en/of als iemand in het huishouden de AOW-leeftijd heeft bereikt. Die huishoudens kunnen een huurverhoging krijgen van maximaal 3,9 procent. In de huishoudverklaring staat of hier sprake van is.
https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/inkomensafhankelijke-huurverhoging/portal-belastingdienst-huishoudverklaringen.html

jo
door jorisw - May 11, 2018 om 18:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk zegt u dat u geen zin meer heeft om te werken en dat daarom een goedkoper huis, bedoeld voor mensen met aanzienlijke lagere inkomens dan de uwe, maar even beschikbaar moet worden gesteld. Tsja, wat moeten we daar nu van vinden. Gezien uw inkomen had u gewoon wat opzij kunnen zetten zodat u de komende jaren had kunnen overbruggen.

me
door mein33 - May 11, 2018 om 18:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou gewoon naadloos naar een huurwoning rond de 700 terugwillen en dan stoppen met werken en uitzingen tot AOW datum.

Nou, dat kan toch en nog heel eenvoudig ook.
Kijk op de site van bijv. Funda, klik aan huurwoningen, geef een maximum van € 700,00 aan en kies een regio of plaats waar u zou wilen wonen.
Genoeg woningen te huur voor dat bedrag of zelfs voor lager.
Het wordt dan wel een woonplaats in de krimpgebieden of in het Noorden of uiterste zuiden van het land.
Maar ja, het leven zit vol met keuzes maken en waar een wil is is ook een uitweg naar een ander en goedkoper woonstekkie.

Succes.

zw
door zwaardvis - May 11, 2018 om 18:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je kunt alleen je pensioen nu laten ingaan. Je krijgt dan niet het volle pensioen maar bv 90% van het bedrag dat je anders een paar jaar later zou ontvangen. Daarmee verlaag je tevens je inkomen als je straks gepensioneerd bent want die (bv) 90% is levenslang.

tenormin
door tenormin - May 11, 2018 om 21:18
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@jorisw, geen zin meer hebben om te werken lees ik niet, wel we houden het niet vol tot 67+. Is een verschil. Waarover wij als panel niet over kunnen oordelen. En nogmaals, ook weten we niet of er spaargeld is. Misschien wel en willen ze het behouden tot die 67+ tijd is aangebroken. Maar uiteraard, zomaar nu een voordelige huurwoning "krijgen"; uiteraard geen sprake van. Jonge Nederlanders moeten al veel te lang wachten op een betaalbare woning, dus ook de TS.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2018 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar met wat wilt u het dan “uitzingen” tot de AOW, zonder inkomen?

ro
door ron503 - May 12, 2018 om 13:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw keuze om als echtpaar eerder te stoppen met werken maakt niet dat u voor een goedkopere huurwoning in aanmerking komt. Pas als uw beider inkomen tot een bepaald maximum is gedaald komt u voor een goedkopere huurwoning in aanmerking met de wachttijd die er bijhoort. Op 63 jarige leeftijd stoppen met werken zouden veel mensen wel willen maar zonder eigen geld niet mogelijk. Wellicht zijn de beide werkgevers bereid om het aantal uren per week naar beneden bij te stellen zodat het mogelijk wordt om het tot de AOW leeftijd vol te kunnen houden. In mijn optiek wordt eerder stoppen met werken geidealiseerd met niets meer hoeven en vrij zijn maar de praktijk is dat veel vrije tijd en een gebrek aan invulling van de dag niet zalig makend is en de droom om eerder te stoppen een nachtmerrie zou kunnen worden.

ma
door maarten heest - May 12, 2018 om 14:49
463 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u het nu opschrijft kan niemand er iets mee. Als u tips en trucs wilt dan zou u toch iets meer over uw situatie moeten zeggen. Hoe hoog is uw huur nu? Wat is uw inkomen nu? En hoe komt u die 4 jaar en ? maanden dan door? Van uw spaargeld en/of uw pensioen?
Ik snap wel dat u van instanties geen hulp krijgt want op basis waarvan zou dat kunnen of moeten? U verdient momenteel gewoonweg teveel.
Wel zorgelijk is dat u schrijft dat u uw werk niet vol gaat houden. Allebei minder werken of een van u stoppen is wellicht een optie. En als u een pensioenpot heerft dan die meteen aanspreken want uw gezondheid is dat waard.
Verder zo sober mogelijk gaan leven -keuzes maken- om zoveel mogelijk geld over te houden.
Succes en blijf gezond.

er
door ernie eduard - May 12, 2018 om 17:33
21 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon gaan scheiden en je komt voor twee goed koperewoningen in aanmeking, dat doen alle die uit Noord Afrika en Midden Oosten komen, die hun tweede of derde vrouw hier heen haalt.

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een dwaas en ongepast advies.

er
door ernie eduard May 12, 2018 om 18:10
21 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk als je dan een goedkoop huis heb gekregen dan ga je de na weer samen wonen als je dan maar niet boven die 36.000 euro uit komt met jullie beide inkomen, want dat ben je nog de sjaak. "Ongepast dit advies" dit is het advies van al wollengeitensokken figuren aan migranten maar inderdaad dat is natuurlijk niet de bedoeling dat wij stomme Hollanders daar ook gebruik van gaan maken.

ma
door maarten heest May 14, 2018 om 11:39
463 Antwoorden / 0 Vragen

@ERNIE EDUARD, het positieve van uw antwoord is dat u zoveel zelfkennis hebt en in alle eerlijkheid iets schrijft over uw eigen niveau.