Fr
door FredM1960 Dec 3, 2015 om 16:21
Huishouden & energie

Huursverhoging verlies van huurtoeslag?

Als ik door een huursverhoging boven de grens van huurtoeslag kom (699 euro) raak ik dan mijn toeslag kwijt? Of zit er op de huurtoeslag ook een indexatie?

7243 3 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2015 om 17:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, je raakt alleen het stukje toeslag kwijt van de huur die boven de toeslaggrens valt. De grens is trouwens voor 2016 710,- euro.

Mijn huur komt boven de maximale huurgrens

Komt uw huur door een huurverhoging boven de maximale huurgrens? Dan houdt u recht op huurtoeslag als u in de maand voor de huurverhoging huurtoeslag kreeg voor die woning. De maximale huurgrens is € 403,06 als u jonger bent dan 23 jaar en € 710,68 als u 23 jaar of ouder bent. Voor het deel boven de maximale huurgrens, krijgt u geen huurtoeslag.

Bron: Belastingdienst.nl

Fr
door FredM1960 Dec 4, 2015 om 08:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Carola, hier kunnen we goed verder mee. Fijn weekeind!

Cookies
door Cookies Dec 4, 2015 om 10:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Graag gedaan en jij ook een goed (Sinterklaas) weekend.

co
door commenter - Dec 4, 2015 om 18:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

VERLIES VAN HUURTOESLAG BIJ HUURVERHOGING?

ENKELE DEFINITIES VAN MOEILIJKE BEGRIPPEN:

Wat is de HUURLIBERALISATIEGRENS?

De huurliberalisatiegrens bepaalt of u een sociale huurwoning bewoont of een vrije sectorwoning. Was de huurprijs bij de start van de huurovereenkomst lager dan de toen geldende huurliberalisatiegrens? Dan heeft u een sociale huurwoning. Was de aanvangshuurprijs hoger? Dan heeft u een geliberaliseerde (vrije sector) woning.

DE HUURTOESLAGGRENS:
Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet de maandhuur van de woning lager zijn dan 710,68 euro. Dat is de huurliberalisatiegrens die in 2015 geldt en komt overeen met de huurtoeslaggrens.
Voor jongeren onder de 23 is de huurtoeslaggrens 403,06 euro. Daarnaast wordt gekeken naar het inkomen en het vermogen (spaargeld en beleggingen). Hoeveel iemand maximaal mag verdienen voor huurtoeslag, hangt onder meer af van leeftijd en huishoud samenstelling.

Hoeveel huurtoeslag?
Hoeveel huurtoeslag iemand krijgt, is afhankelijk van de hoogte van het inkomen in relatie tot de hoogte van de huurprijs. Op basis daarvan wordt een basishuur vastgesteld: het bedrag dat een huurtoeslagontvanger ten minste zelf kan betalen. De huurtoeslag compenseert geheel of gedeeltelijk het verschil tussen deze basishuur en de feitelijke huurprijs.
Kwaliteitskortingsgrens en aftoppingsgrens
In hoeverre de huurtoeslag dit verschil compenseert, wordt bepaald door een aantal door de overheid vastgestelde grenzen. Hoe hoger de huur, hoe meer de toeslagontvanger naar verhouding zelf moet betalen.

BASISHUUR:
De basishuur (de huur die huurtoeslagontvangers minimaal zelf moeten betalen) bedraagt in 2015 229,64 euro voor huishoudens jonger dan 65 jaar, 227,82 euro voor oudere alleenstaanden en 226,01 euro voor oudere meerpersoonshuishoudens.

KWALITEITSKORTINGSGRENS:
In 2015 is de kwaliteitskortingsgrens 403,06 euro. Is de feitelijke huur lager dan deze kwaliteitskortingsgrens, dan krijgt de toeslagontvanger het hele bedrag tussen de persoonlijke basishuur en de feitelijke huur vergoed.
Is de feitelijke huur hoger dan de kwaliteitskortingsgrens, dan hangt het af van de leeftijd en huishoud samenstelling van een toeslagontvanger wat hij van de huur boven de kwaliteitskortingsgrens nog vergoed krijgt. Daarbij hanteert de overheid de zogenaamde aftoppingsgrenzen.

AFTOPPINGSGRENZEN:
De 'aftoppingsgrens' is een begrip uit de huurtoeslag. Als je huurprijs hoger is dan deze grens wordt je huurtoeslag 'afgetopt' ofwel verlaagd. Wat betekent het voor de portemonnee van huurders als hun maandhuur hoger is -of wordt- dan deze grens?

LAGE AFTOPPINGSGRENS:
Deze grens geldt voor 1-persoonshuishoudens en voor 2-persoonshuishoudens tussen 23 en de AOW-gerechtigde leeftijd.

HOGE AFTOPPINGSGRENS:
Deze grens is van toepassing op huishoudens van 3 of meer personen. De grens geldt ook voor 2-persoonshuishoudens, als minstens 1 van de 2 ouder is dan de AOW-gerechtige leeftijd. En voor 2-persoonshuishoudens die vanwege een handicap in een aangepaste woning wonen.
Voorbeeld 1: Zo krijgt een eenpersoonshuishouden van het deel tussen 403,06 en 576,87 euro (de aftoppingsgrens voor een- en tweepersoonshuishoudens) nog 65 procent vergoed, en van het deel boven 556,82 euro (dus tot aan de huurtoeslaggrens van 710,68 euro) nog 40 procent.
Voorbeeld 2: Een meerpersoonshuishouden krijgt van het deel tussen 403,06 en 618,24 euro (de aftoppingsgrens voor drie- en meerpersoonshuishoudens) nog 65 procent vergoed, en van het deel daarboven 0 procent (tenzij tenminste een persoon ouder dan 65 of gehandicapt is, dan 40 procent).

Huurprijs huidige woning wordt hoger
Door de jaarlijkse huurverhoging kan de huurprijs van een zittende huurder boven de aftoppingsgrens raken. Wat gebeurt er dan?
Huurtoeslagontvangers behouden hun recht op toeslag. Zij gaan er in besteedbaar inkomen wel op achteruit als hun huur boven de aftoppingsgrens terecht komt
Over het deel van de huurprijs dat boven de aftoppingsgrens ligt, krijgen meerpersoonshuishoudens tot de AOW-leeftijd géén toeslag. Dat deel van de huur moeten zij volledig zelf betalen.
Is het huishouden alleenstaand, AOW-gerechtigd of gehandicapt, dan is er nog toeslag mogelijk voor het deel van de huur dat boven de aftoppingsgrens ligt. Dat deel van de huurprijs wordt dan voor 40% vergoed.
SNAPT U HET NU ALLEMAAL? GEMAKKELIJK IS ANDERS, DAAROM IS HET HIER ALLEMAAL EVEN OPGESCHREVEN, DUS:
- huurliberalisatiegrens
- kwaliteitskortingsgrens
- lage aftoppingsgrens
- hoge aftoppingsgrens
- basishuur
STERKTE MET LEZEN! Zie ook:

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2015 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook gewoon de link vermelden. Het is niet nodig dat hele spul hier neer te zetten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2015 om 20:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, u raakt dat kwijt maar ga na of de huurverhoging terecht is volgens mieuwr wetgeving!