zo
door zodan Apr 19, 2008 om 22:51
Huishouden & energie

Infraroodsauna

Ik ben op zoek naar mensen die kort geleden ook een Infrarood sauna hebben aangeschaft. Wij hebben gekozen voor een 2 persoons sauna met de laatste nieuwe Carbon platen. Hij heeft een volglazen deur. Hij zou snel op temperatuur zijn maar er gaan meer dan 45 minuten heen voor hij op zijn max. temp is. Plus als je er gewoon inzit dan houd je  koude voeten en benen alsof de beenstraler te weinig warmte geeft.  Heb al een klacht ingediend maar ik schijn de enige te zijn die er last van heeft volgens de leverancier.  Zijn er meer mensen die dit ondervinden of ben ik enige die durft te klagen of dit niet accepteerd?

(alles is goed aangesloten anders zou de sauna niet functioneren)

4771 5 Rapporteer

nb
door nbw - Apr 20, 2008 om 20:35
521 Antwoorden / 24 Vragen

Heb van het product op zich weinig verstand. Maar het verhaal lezende heeft u veel geld besteed aan een product dat zijn belofte niet nakomt. Met andere woorden spreek de leverancier nogmaals aan. Dat u de enige klager bent is lulkoek en niet terzake doende.

Geef de leverancier de mogelijk uw klacht naar tevredenheid op te lossen. Lukt dat niet vraag je geld terug of eis schadevergoeding.

Kom op voor je recht eventueel met hulp.

zo
door zodan - Apr 20, 2008 om 20:42
2 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt  de aanschaf was een rib uit mijn lijf, maar heb bewust voor dit produkt gekozen van deze leverancier omdat ik er een goed gevoel over had. En dan krijg je zoiets, heb er van te voren met uitzoeken ook in gezeten maar dan zit je er met kleding aan in en da's toch even anders. Ik heb te horen gekregen dat ik de sauna daar maar eens uit moet komen proberen ter vergelijking. Moet daar dus weer (benzine) kosten voor maken om er te komen. Ik doe het maar wel anders komt er misschien geen oplossing, als ik er zelf geen moeite voor wil doen maar blij ben ik er niet mee. Kan me niet voorstellen dat ik als enige dit soort klachten heb!

Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten al weet ik nog even niet hoe en wat te doen.

sjaan48
door sjaan48 - Apr 29, 2008 om 16:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik vragen naar de afmetingen en het wattage van de infraroodsauna ? Ik vermoed dat u gewoon te weinig vermogen heeft in de cabine. En wat is de maximale temperatuur na 45 minuten ? Als u mij de leverancier vermeld (website?) kan ik u wellicht nog verder informeren/adviseren.

zo
door zodan - May 7, 2008 om 22:42
2 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry voor het late antwoord.

De sauna is van Fonteyn afmeting 120x120x200 vermogen is geloof in 1800 wt. Momenteel is hij na 45 minuten op 58 graden.

sjaan48
door sjaan48 - May 8, 2008 om 15:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Gouden vuistregel bij het bepalen van het benodigde wattage is breedte x diepte x hoogte (binnenmaten !) = aantal Kilowatt. Dus b.v. 1.20 x 1.20 x 2.00 = 2,9M3 = 2900Watt. U moet deze berekening echter nog met uw binnenmaten uitrekenen. Dit geldt ook voor de traditionele sauna's. Het is dus duidelijk dat u aan vermogen te kort komt en dus een veel langere opwarmtijd nodig heeft. Voor een 2-persoons cabine heeft u minimaal (!) 2300watt nodig en zeker met carbonplaten (langegolf) uitgaande van mijn eigen ervaring met klanten. De meeste carbonplaten komen niet verder dan 200Watt per stuk en dit verklaart dan ook waarom de onderkant koud(er) blijft. Belangrijk is wel de omgeving waar de cabine staat, hoe kouder de omgeving des te moeilijker het opwarmen, zeker met 1800Watt. Ook belangrijk is of de cabine enkelwandig of dubbelwandig is en ja of nee geisoleerd. Een infraroodcabine met langegolf moet na 20 a 25 minuten op temperatuur zijn (55/60 graden) hetgeen trouwens voldoende is. Dit alles naar de wijsheid van een verkoper met 15 jaar ervaring in de (infrarood)sauna branche. Terug naar de winkel en vertellen dat de cabine niet aan uw verwachtingen voldoet, waarbij een voorstel zou kunnen zijn een cabine met een hoger wattage (naar verhouding)te leveren, zeker bij de voeten (400/500Watt). Mochten er nog vragen zijn dan lees ik dat wel. P.S. Ook geen cabine met alleen maar glas aan de voorkant, mooi maar op glas heeft u ontzettend veel warmteverlies !