ge
door gerhardroyal Feb 5, 2015 om 11:45
Huishouden & energie

Is Verkoopmethode Essent geoorloofd?

Afgelopen zaterdag 31 januari 2015, heeft mijn vrouw in de Mediamarkt op basis van onjuiste/onvolledige informatie een overeenkomst getekend met Essent:
(1) Gesteld werd dat Essent even duur of goedkoper zou zijn dan onze huidige leverancier NUON.
Hier geldt voor ons dat NUON goedkoper is. De informatie die de medewerker van Essent verstrekte was dus onjuist.
(2) Mijn vrouw werd enorm onder druk gezet om direct te tekenen en niet in de gelegenheid gesteld om de voorwaarden te lezen; deze voorwaarden werden pas na het tekenen meegegeven in een mapje.
Dit betekent dat mijn vrouw niet over de volledige informatie beschikte op het juiste moment.

De bedenktijd van 14 dagen – die normaal gesproken geldt – is volgens het contract niet van toepassing, omdat mijn vrouw ter plekke cadeaubonnen heeft geaccepteerd.

Op 4 februari ontvingen wij per e-mail de bevestiging van de mondelinge opzegging van het contract. Hierin wordt aangekondigd dat Essent een boete van 250 euro gaat incasseren. Ik heb Essent – via haar website - gevraagd om hierin een heroverweging te maken, maar werd donderdagmorgen 5 februari gebeld door een medewerker van Essent, die meedeelde dat hier geen sprake van kan zijn.

Wij vragen ons af of de handelswijze van Essent geoorloofd is:
Is het toegestaan om in Nederland aan een klant onjuiste/onvolledige informatie te verstrekken, de klant onder druk te zetten om een contract te tekenen, terwijl de verkoper ziet dat de klant niet vraagt om de voorwaarden door te nemen?
Is het in dit perspectief billijk dat Essent geen begrip toont voor het ontstane ongenoegen (geen enkele vorm van inleving toont) en keihard stelt: wij gaan de boete incasseren.

15232 49 Rapporteer

getty
door getty - Feb 5, 2015 om 12:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoezo onder druk gezet? Het is natuurlijk niet verplicht om erop in te gaan, maar die kadobonnen zullen een overweging zijn geweest om erin mee te gaan. Ik denk dat u er inderdaad aan vast zit. Dat uw vrouw de voorwaarden niet doorneemt of erover doorvraagt is haar zelf aan te rekenen.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Essent bij de Mediamarkt? Onder druk gezet? Pistool tegen haar hoofd? Van wie kreeg zij die cadeaubonnen?

Uiteraard zijn die 14 dagen opzegtermijn wel van toepassing.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2015 om 12:45
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ze staan inderdaad "niet te missen" in de MM. En ze weten, persoonlijke ervaring, vrijwel niets, alleen dat ze je handtekening willen hebben. Anders gezegd: een behoorlijk agressieve verkoopbenadering.

@Tijger: Kennelijk heeft de ts die van de verkoper gehad in de mm.

@Vraagsteller: Ontbinden kan gewoon.

ja
door janf43 - Feb 5, 2015 om 12:57
733 Antwoorden / 0 Vragen

De cadeaukaart heeft u zeker al besteed?

me
door mein33 - Feb 5, 2015 om 12:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De bedenktijd van 14 dgn. is wettelijk vastgesteld.
De energiemaatschappij mag hiervan onder geen enkele voorwaarde afwijken.
Ook is de wetgeving op colportage hier van toepassing.
Per e-mail afzeggen (vergeet niet een leesbevestiging in te stellen) en om een schriftelijke bevestiging te vragen.
Maak een print van de afzegging na verzending, uit de map "verzonden items" i.v.m. datum en tijd vermelding en bewaar deze afzegging zorgvuldig.
De afzegging zeker niet telefonisch regelen omdat u dan geen bewijs van dit gesprek hebt.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 5, 2015 om 13:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo gaat het tegenwoordig, het lijkt wel dat ze van te voren de slachtoffers al uit zoeken. Maar voor gaande antwoorden geven al aan dat er dus wel een mogelijkheid is om er van af te komen, mits zij de kado bonnen terug geeft of vergoed als zij al gebruik zijn .

di
door digioma - Feb 5, 2015 om 13:08
646 Antwoorden / 29 Vragen

Kom regelmatig bij de MediaMarkt (is hier nog geen 5 minuten lopen vandaan) al is 't maar voor een USB-stick of hulp bij een vraag op m'n laptop. Wordt regelmatig aangesproken door Essent-dame of -heer, maar zeg duidelijk elke keer dat we zeer tevreden zijn over onze huidige energieleverancier (NUON) en niet wensen over te stappen. Dan wordt niet verder aangedrongen.
Ik denk dat het lokkertje van de cadeaubonnen voor veel mensen te aanlokkelijk is. Beetje dom dus.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2015 om 13:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Is het in dit perspectief billijk dat Essent geen begrip toont voor het ontstane ongenoegen (geen enkele vorm van inleving toont) en keihard stelt: wij gaan de boete incasseren......
Uiteraard. Het is natuurlijk een zakelijk bedrijf.
Vrouwlief is toch niet handelingsonbekwaam verklaard?
Had zich niet moeten laten verleiden door de cadeaubonnen. ;-)

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2015 om 14:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk heeft uw vrouw het recht haar herroepingsrecht van 14 dagen toe te passen. Als haar dat niet is medegedeeld, dan gaat dat herroepingsrecht over in een jaar. De cadeaubonnen moeten wel terug als ze ze van Essent heeft gekregen.

Ik vind het wel een heel bedenkelijke zaak als de cadeaubonnen direct kunnen worden gebruikt bij Media Markt, dan wordt er in feite op aangestuurd dat zij niet van haar herroepingsrecht gebruik kan maken.

In mijn ogen zijn hier oneerlijke handelspraktijken aan de gang. Met name ook dat het herroepingsrecht niet zou gelden als er cadeaubonnen worden geaccepteerd.

U kunt hier een klacht over indienen bij de ACM.

klik HIER

U zou dit ook nog op de klachtenkompas.nl kunnen zetten.

Er zijn wel meer misleidende handelspraktijken aan de gang bij Essen Media Markt.

klik HIER

curly
door curly - Feb 5, 2015 om 23:35
162 Antwoorden / 18 Vragen

Als ondertekening van het contract in de Mediamarkt zelf plaatsvindt, lijkt Mediamarkt, voor de helft, een vorm van medeverantwoordelijk op zich te nemen voor de totstandkoming van uw overeenkomst.. Ze anticiperen / participeren. Mediamarkt staat kennelijk binnen hun bedrijfsmuren (koppel)verkoop toe. Wie weet kan Mediamarkt bemiddeling aanbieden.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@curly

Er is geen "bemiddeling" nodig. De Ts kan zo van dat contract af. MM is net zo verkeerd bezig als Essent.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2015 om 23:39
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Curly, ik denk eerder dat het anders is. MM zal wel 1 of 2 vierkante meter verhuren aan Essent. Net zoals het was/is bij V&D Maastricht waar beneden een Di**ns zit/zat.
Ergo MM zal hier niets aan doen.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 00:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 5 feb 2015, 23:39]@Curly, ik denk eerder dat het anders is. MM zal wel 1 of 2 vierkante meter verhuren aan Essent. Net zoals het was/is bij V&D Maastricht waar beneden een Di**ns zit/zat.
Ergo MM zal hier niets aan doen.

MM verhuurt geen m2 aan Essent. Als je bij MM iets koopt, vertelt de verkoper dat je een korting kan krijgen. Ga je daar op in wordt de Essent colporteur er bij geroepen.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2015 om 00:32
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zal bij gelegenheid eens kijken, maar volgens mij heeft de betreffende "standhouder" Essent bedrijfskleding aan en geen MM.

door 1953 - Feb 6, 2015 om 02:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Je zou hier van colportage kunnen spreken en dan het mogelijk om binnen 14 dagen uw ondertekening van de overeenkomst als contractant te herroepen en schriftelijk (aangetekende brief) annuleren.

fo
door forumessent - Feb 6, 2015 om 10:44
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerhardroyal,

Laat ik allereerst zeggen: Wat vervelend dat je dit zo hebt ervaren. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is dat als je een energieovereenkomst aangaat en dit wilt annuleren dat er dan een boete in rekening wordt gebracht.

Het is ook erg jammer dat de tarieven bij je vorige/huidige leverancier goedkoper zijn dan die van Essent en dat je vrouw het gevoel heeft gehad dat zij onder druk werd gezet. Dit is uiteraard niet de bedoeling en ik wil je daar mijn excuus voor aanbieden.

Op het moment dat men in de MediaMarkt een cadeaubon accepteert vragen wij om een handtekening te zetten. Doordat wij fysiek je handtekening hebben vervalt de bedenktijd en kan er ook niet meer kosteloos geannuleerd worden. Dat staat dan ook in je aanmeldbevestiging en in de algemene voorwaarden die je mee krijgt. Je hebt namelijk ook gewoon de mogelijkheid om je cadeaukaarten na een aantal weken thuisgestuurd te krijgen mét bedenktijd. Het is de keuze van de (nieuwe) klant wat hij of zij wil.

Ondanks dat is het niet nogmaals niet leuk dat je vorige tarieven lager waren. Zou je mij de volgende gegevens willen sturen in een e-mail naar webcare@essent.nl?

- Naam contractant
- Je postcode en huisnummer
- Geboortedatum contractant
- Vestiging MediaMarkt
- Je contract bij Nuon waaruit blijkt dat je tarieven goedkoper zijn
- Kopie van je klacht

Ik ga dan graag samen met je in gesprek om een passende oplossing te vinden.

Groet,
Dave
Essent Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@forumessent

Wat is er "niet leuk" aan dat de huidige tarieven lager zijn? U gaat helemaal voorbij asn het probleem.

En die handtekening voor de cadeaubonnen maakt natuurlijk helemaal niet dat er niet meer geannuleerd kan worden.

Doortrapte streken.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 11:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vind die hele actie walgelijk, niet in de laatste plaats van MM. Ik kom daar om iets te kopen, niet om lastig gevallen te worden met allerlei energie aanbiedingen enz.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 11:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Doordat wij fysiek je handtekening hebben vervalt de bedenktijd en kan er ook niet meer kosteloos geannuleerd worden. Dat staat dan ook in je aanmeldbevestiging en in de algemene voorwaarden die je mee krijgt. ......

Je kan in je voorwaarden zetten wat je wilt, betekent niet dat het allemaal rechtmatig is. Vermoed dat de ACM er heel anders dan Essent over denkt.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2015 om 11:19
11590 Antwoorden / 51 Vragen

........Doordat wij fysiek je handtekening hebben vervalt de bedenktijd en kan er ook niet meer kosteloos geannuleerd worden. Dat staat dan ook in je aanmeldbevestiging en in de algemene voorwaarden die je mee krijgt. ......

Dus als ik op straat of bij een colporteur mijn handtekening zet, werkt dat dus ook zo, Dave Essentwebcare? Verklaar dat eens .......

1paul
door 1paul - Feb 6, 2015 om 11:40
3188 Antwoorden / 0 Vragen

OOK als u getekend heeft heeft u gewoon 14 dagen bedenktijd, zie ook hieronder.

Recht op een bedenktijd

U hebt een bedenktijd van veertien dagen. Binnen deze bedenktijd kunt u beslissen of u de aankoop echt wilt. Wilt u van de overeenkomst af? Dan hoeft u hiervoor geen reden te hebben. U kunt de overeenkomst ongedaan maken.
Wanneer gaat de bedenktijd in?

Dit hangt er vanaf wat voor soort overeenkomst u sluit.

Hebt u een product gekocht? Dan begint de bedenktijd vanaf de dag waarop u het product hebt gekregen.
Gaat het om een dienst? Bijvoorbeeld het leveren van energie? Dan begint de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit. Bijvoorbeeld op het moment dat u uw handtekening zet.

Essent denkt dat zij onder de nieuwe regels dit kunnen maken omdat zij in een "verkoopruimte" stonden bij deze verkoop, echter, zij stonden niet aangekondigd in deze ruimte en dus valt dit onder verkoopdemonstratie en dan gelden gewoon de nieuwe colportage regels...

zoekster
door zoekster - Feb 6, 2015 om 11:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat er fysiek een handtekening wordt gezet, maakt helemaal niets uit. Dit valt nl onder het kopje, overeenkomst buiten de verkoopruimte en het herroepingsrecht blijft in tact. Alleen in het volgende dit geval vervalt het herroepingsrecht.

art 6:230p
De consument heeft geen recht van ontbinding bij: Een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:

1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

Dus, de dienstverlening van Essent moet zijn begonnen (nakoming) met uitdrukkelijke toestemming van de consument én die moet hebben toegestemd in afstand nemen van het recht op ontbinding.

Dit kan niet in de algemene voorwaarden staan, maar moet luid en duidelijk op het vel van de handtekening staan en worden gelezen door de consument.
Mag ook niet in een mapje dat wordt meegegeven.

Het heeft dus niets met handtekening te maken of met accepteren van de cadeaubonnen. Daarmee gaat de dienst niet in.

Verder ben ik het geheel met tijger1 en carola.83 eens dat Essent doortrapte en walgelijke streken hanteert om een klant binnen te hengelen.
Ik hoop echt dat het schip van Essent snel zal zinken.

En dan ook nog een boete van 250 euro vragen, terwijl iedereen die op de klachtenkompas reageert klik HIER meteen een verlaging naar 100 euro krijgen.

De bovenstaande uitsluiting geldt alleen voor diensten en niet voor producten.

Verder blijf ik dit een oneerlijke handelspraktijk vinden, want dit is gewoon een overval op mensen die bij de MediaMarkt wat willen kopen.

Misselijkmakend!

vr1944
door vr1944 - Feb 6, 2015 om 12:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een onzin ik ben ook diverse malen aangesproken door Essent bij de MM en op straat door OXXIO mensen die op een eerlijke manier hun boterham proberen te verdienen als verkoper van contracten . Alles wordt je keurig uitgelegd en van doortrapte streken is geen sprake Bovendien is die 220 euro best aantrekkelijk als je iets bij de MM koopt . Van enige dwang is geen sprake . Ach misschien als je die korting verrekend met de kosten ben je vast goedkoper uit als bij NUON TS Hebzucht is vaak een slechte raadgever.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2015 om 12:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 12:08]Wat een onzin ik ben ook diverse malen aangesproken door Essent bij de MM en op straat door OXXIO mensen die op een eerlijke manier hun boterham proberen te verdienen als verkoper van contracten . Alles wordt je keurig uitgelegd en van doortrapte streken is geen sprake Bovendien is die 220 euro best aantrekkelijk als je iets bij de MM koopt . Van enige dwang is geen sprake . Ach misschien als je die korting verrekend met de kosten ben je vast goedkoper uit als bij NUON TS Hebzucht is vaak een slechte raadgever.

Die 220,- (het is trouwens 225,-) betaal je minstens dubbel terug met dat 3-jarig contract. Dat wordt je niet keurig uitgelegd. Net als die zogenaamde gratis iPad bij Oxxio.

Nog even en ik kan bij de supermarkt ook niet rustig meer shoppen zonder die gasten tegen te komen.

wv
door wvrk - Feb 6, 2015 om 12:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hen ooit ook een contract afgesloten bij Essent in de Media Markt. Dat was in oktober en toen ik in januari de afrekening kreeg bleek dat de tarieven niet zo waren als ik dacht dat er was afgesproken. Essent gebeld en na overleg werd alles teruggedraaid. Er zal in dit geval wel meer aan de hand zijn dan dat er wordt verteld, want anders begrijp ik niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan. En die boete komt die van Nuon omdat het contract wordt opgezegd en wordt die door Essent geïncasseerd of wordt die door Essent zelf opgelegd en waarom dan?

sa
door saint - Feb 6, 2015 om 12:56
28 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb verleden week ook zo'n check laten doen.
Ik ben er niet ingetuind.
Ik heb mijn beklag gedaan bij de media markt over de agressieve wijze waarop de verkoper mij probeerde over te halen om maar een contract af te sluiten.
In het kort:
Hij vertelde dat hij precies wist wat voor contract ik had met mijn huidige leverancier.
En toonde wat cijfers, als zijnde mijn contract.
Ik wist dat het niet kon kloppen, en vroeg hem een uitdraai, zodat ik deze thuis kon controleren.
Daar kon hij niet aan beginnen, de actie was alleen nog die dag geldig en als ik hem niet vertrouwde, besteedde hij liever zijn tijd aan serieuze klanten.
Hij draaide zich om en liet ons verbouwereerd achter,

vr1944
door vr1944 - Feb 6, 2015 om 12:56
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de MM kan je contracten afsluiten voor telefoonproviders , verzekeringen voor mobieltjes en andere apparatuur, leningen afsluiten en zelfs een auto leasen en.....ook een contract afsluiten voor Essent. Niemand valt je lastig als je gewoon even rondloopt en je hebzucht weet te bedwingen. Bij OXXIO krijg je overigens een IPhone 5c als ik me niet vergis Iets roepen kan iedereen , dus een rekensommetje dat inderdaad het bedrag 3 dubbel terug betaald is op zijn plaat als je iets beweerd

=carola.83 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 12:25:
=vr1944 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 12:08: Wat een onzin ik ben ook diverse malen aangesproken door Essent bij de MM en op straat door OXXIO mensen die op een eerlijke manier hun boterham proberen te verdienen als verkoper van contracten . Alles wordt je keurig uitgelegd en van doortrapte streken is geen sprake Bovendien is die 220 euro best aantrekkelijk als je iets bij de MM koopt . Van enige dwang is geen sprake . Ach misschien als je die korting verrekend met de kosten ben je vast goedkoper uit als bij NUON TS Hebzucht is vaak een slechte raadgever.

Die 220,- (het is trouwens 225,-) betaal je minstens dubbel terug met dat 3-jarig contract. Dat wordt je niet keurig uitgelegd. Net als die zogenaamde gratis iPad bij Oxxio.

Nog even en ik kan bij de supermarkt ook niet rustig meer shoppen zonder die gasten tegen te komen.

h19l49
door h19l49 - Feb 6, 2015 om 13:33
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde ook meegemaakt bij een aankoop in de mediamarkt in Leeuwarden, aangezien ik nooit en te nimmer op zulke mooie praatjes en verhaaltjes reageer zullen ze bij mij dus ook nooit enig succes mogen verwachten.
En het was dus ook de verkoper, die mijn aankoop afhandelde, die mij Essent aan wou smeren, dus géén colporteur van Essent zoals sommige hier beweren.
Een slechte zaak van Mediamarkt waar ik dus ook mijn beklag over ga doen, ook al zal dat geen indruk maken bij deze firma.
Toch jammer dat ze zich hier mee bezig gaan houden aangezien de Mediamarkt hier best een prettige zaak is.
Hopelijk gaat Vara Kassa hier nog op in.

sa
door saint - Feb 6, 2015 om 14:58
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=h19l49 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 13:33]Ik heb het zelfde ook meegemaakt bij een aankoop in de mediamarkt in Leeuwarden, aangezien ik nooit en te nimmer op zulke mooie praatjes en verhaaltjes reageer zullen ze bij mij dus ook nooit enig succes mogen verwachten.
En het was dus ook de verkoper, die mijn aankoop afhandelde, die mij Essent aan wou smeren, dus géén colporteur van Essent zoals sommige hier beweren.
Een slechte zaak van Mediamarkt waar ik dus ook mijn beklag over ga doen, ook al zal dat geen indruk maken bij deze firma.
Toch jammer dat ze zich hier mee bezig gaan houden aangezien de Mediamarkt hier best een prettige zaak is.
Hopelijk gaat Vara Kassa hier nog op in.

Is gedeeltelijk waar.
Bij mij was het ook de verkoper die mij een bonnetje gaf, waarmee ik een check kon doen en zo
€ 250,-- aan waardebonnen (te besteden in de media markt) kon verdienen.
Zij heeft mij gewezen waar ik terecht kon voor de check.
Zij was uitermate vriendelijk, daarna wilde de colporteur van Essent het even afhandelen.
Deze man gedroeg zich als een eikel.

vr1944
door vr1944 - Feb 6, 2015 om 15:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Die verkoper van MM probeert je niets aan te smeren ,die maakt je er op attent dat je direct 175 en vorige week zelfs 225 euro korting krijgt op je aankoop en gaat door met de verkoop als je aangeeft dat je het niet wil. Als er wel op ingaat kom je bij een afgehuurde stand van Essent met een medewerker van Essent terecht De keus is dan nog steeds aan jou

=h19l49 schreef op vrijdag 6 feb 2015, 13:33: Ik heb het zelfde ook meegemaakt bij een aankoop in de mediamarkt in Leeuwarden, aangezien ik nooit en te nimmer op zulke mooie praatjes en verhaaltjes reageer zullen ze bij mij dus ook nooit enig succes mogen verwachten.
En het was dus ook de verkoper, die mijn aankoop afhandelde, die mij Essent aan wou smeren, dus géén colporteur van Essent zoals sommige hier beweren.
Een slechte zaak van Mediamarkt waar ik dus ook mijn beklag over ga doen, ook al zal dat geen indruk maken bij deze firma.
Toch jammer dat ze zich hier mee bezig gaan houden aangezien de Mediamarkt hier best een prettige zaak is.
Hopelijk gaat Vara Kassa hier nog op in.

h19l49
door h19l49 - Feb 6, 2015 om 15:37
121 Antwoorden / 0 Vragen

@1944,

Aangezien ik dus niet op zijn colportage praktijken reageerde is mij de rest bespaard gebleven en is en blijft het een slechte zaak van de Mediamarkt als eindverantwoordelijke.

1paul
door 1paul - Feb 6, 2015 om 17:22
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Essent probeert op deze wijze gewoon onder de nieuwe colportagewet uit te komen, bij een rechter zal dit geen stand houden mijns inziens omdat je in een zaak als mm dit product niet hoeft te verwachten en bovendien zijn zij geen leverancier EN verkopen zij het product niet maar iemand anders in hun winkel.

schrijf een aangetekende brief dat je hier niet mee akkoord bent en dat de gedane beloften niet in stand gehouden kunnen worden en dat je daarom afziet van dit kontrakt, de waardebonnen mag je overigens gewoon houden, je hebt daar immers getekend en dat was de voorwaarde, ze kunnen niet achteraf hier van afwijken jij kunt en mag dit echter wel.

Essent weet dit zelf heel goed en probeerd gewoon iets tot de rechter zich hier weer over buigt en dit naar het land der fabelen verwijst...

poot stijf houden en netjes blijven, wel al zelf een brief schrijven en dan advocaat of rechtsbijstand inschakelen...

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men hoeft geen verklaring af te leggen waarom men van het contract afwil, mag wel natuurlijk.

besseldekker
door besseldekker - Feb 6, 2015 om 19:11
123 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de ACM heeft een koper bedenktijd als de overeenkomst is aangegaan buiten de "verkoopruimte". (Dat woord werd, terecht, al door enkele reageerders genoemd.)

Nu zijn de winkels van MM weliswaar verkoopruimten, maar toch zeker niet van Essent? De ACM stelt beperkingen aan het begrip "verkoopruimte" [hier: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/er-zijn-verschillende-soorten-overeenkomsten]. Als ik die goed lees, dan kan een verkoper zich niet op het begrip beroepen als hij in andermans verkoopruimte opereert. Dan zou hij ook wel bij de bakker of de slager kunnen intrekken.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 6, 2015 om 20:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Deze handelswijze van Essent was mij eerder bekend.
Ik was bij MM voor een redelijk grote aankoop.
Ik wist van de kortingsbonnen en sloot een energiecontract af.
Alleen niet op mijn eigen naam en adres.
Leuke korting !
Ik ben wel gek !

fedja
door fedja - Feb 6, 2015 om 20:17
23 Antwoorden / 3 Vragen

Essent behoort zich aan 14 dagen bedenktijd te houden. Dit geldt voor alle e organisaties. Zelfs winkelzaken behoren zich hier aan te houden, behalve als het om bedervelijke waren gaat.

jokeromy
door jokeromy - Feb 6, 2015 om 21:11
32 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben ook al een paar keer aangesproken in de media markt om naar Essent over te stappen laatste keer werd er gezegt dat ik € 245,00 kon krijgen en dat dat meteen verrekent kon worden bij de aanschaf van mijn fornuis ben daar niet op ingegaan niemand geeft zoveel geld cadeau zonder addertje onder het gras.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944

Aanzetten tot ern fraude advies? Bent u niet even de weg kwijt?

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou eerst maar eens even de legitimatie van die Essent medewerker vragen. Niet dat als ik bv een koffiezetapparaat zou gaan kopen, mij laat pressen tot een energiecontract.

vr1944
door vr1944 - Feb 7, 2015 om 12:27
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nee dus als ik op jouw adres een contract afsluit en daarvoor voor 175 euro aan bonnen opstrijk dan is dat volgens jouw geen fraude cq diefstal ? Van pressen is overigens geen sprake en de Essent medewerker staat in herkenbare kleding in een Essent stal .Het nut dat deze man/vrouw zich zou moeten. legitimeren is me geheel niet duidelijk . Amen Prettig weeken

=tijger1 schreef op zaterdag 7 feb 2015, 12:08: @vr1944

Aanzetten tot ern fraude advies? Bent u niet even de weg kwijt?

who cares
door who cares - Feb 7, 2015 om 12:43
146 Antwoorden / 9 Vragen

Als ik de stad in ga , ligt het woord NEE op het puntje van mijn tong ,iedereen probeert je erin te luizen met mooie praatjes, men valt voor de mooiste aanbiedingen en cadeau's ,neem maar van mij aan je wordt er alleen maar slechter van, als je wat wilt veranderen zoek het eerst zelf uit en als het loont neem dan contact op met het bedrijf , laat je toch niets wijs maken ,ook als men aan de deur komt is het eerste wat ik antwoord ,geen interesse, gaat men door wat meestal het geval is ,vraag ik vriendelijk of men misschien doof is en dan druipen ze vanzelf af.

zoekster
door zoekster - Feb 10, 2015 om 18:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik wil hier nog even terugkomen op een eerder gegeven antwoord van mij.

Essent kan niet van het herroepingsrecht af, ook niet als u met een handtekening heeft afgezien van uw herroepingsrecht.
Dit is nl een dienst die niet volledig is nagekomen, het is bijv geen directe download waarbij de dienst meteen is 'voltrokken'. Dan zou u af kunnen zien van uw herroepingsrecht. In dit geval is dat dus niet het geval.

klik HIER staat het helemaal uitgelegd.

Het enige waar nog over gesteggeld kan worden is die bonnen. Maar daar zou slechts 100 euro voor moeten worden terugbetaald.

Overigens moet u wel hebben aangegeven dat de dienst meteen ingaat, maar dat zal wel het geval zijn.

Met dank aan @tijger1 voor de link.

Excuus voor mijn eerder niet kloppende antwoord.

Essent is dus echt onrechtmatig bezig en kan niet onder het herroepingsrecht uit.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dank voor het compliment, maar teveel eer. Stuitte daar toevallig op ivm die vraag over Parship.

Het is ook nog een site gericht op bedrijven om die te waarschuwen voor de regels, dus wel een beetje ironisch.

bi
door biancal1234 - Feb 13, 2015 om 10:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben op dezelfde manier benaderd, en heb per mail het contract gekregen. Maar kan iemand mij vertellen hoe het kan dat bij Essent de gasprijs hoger is, de electriciteits tarieven hoger zijn, het vastrecht hoger is, en ga zo maar door, tov mijn huidige leverancier, maar ze toch op een veel lager maandbedrag uitkomen? (scheelt ruim 25 euro)
Ik vraag mij nu toch echt af hoe dit kan?

zoekster
door zoekster - Feb 13, 2015 om 10:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=biancal1234 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 10:39]Ik ben op dezelfde manier benaderd, en heb per mail het contract gekregen. Maar kan iemand mij vertellen hoe het kan dat bij Essent de gasprijs hoger is, de electriciteits tarieven hoger zijn, het vastrecht hoger is, en ga zo maar door, tov mijn huidige leverancier, maar ze toch op een veel lager maandbedrag uitkomen? (scheelt ruim 25 euro)
Ik vraag mij nu toch echt af hoe dit kan?
Ze stellen het maandbedrag lager, alsof u plots minder zou gebruiken, maar de jaarafrekening is dan schrikken geblazen. Begrijpt u?

sa
door saint - Feb 13, 2015 om 10:47
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=biancal1234 schreef op vrijdag 13 feb 2015, 10:39]Ik ben op dezelfde manier benaderd, en heb per mail het contract gekregen. Maar kan iemand mij vertellen hoe het kan dat bij Essent de gasprijs hoger is, de electriciteits tarieven hoger zijn, het vastrecht hoger is, en ga zo maar door, tov mijn huidige leverancier, maar ze toch op een veel lager maandbedrag uitkomen? (scheelt ruim 25 euro)
Ik vraag mij nu toch echt af hoe dit kan?

Waarschijnlijk is je verbruik veel te laag ingeschat, als daar je maandbedrag op is gebaseerd wordt dat bij de eindafrekening recht getrokken.

mahadma
door mahadma - Feb 13, 2015 om 10:51
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Je betaalt per maand als voorschotbedrag te weinig, dus bij de jaaraferekening betaal je veel bij. Verhoog je maandbedrag, het voorschotbedrag dus, of begin maar vast te sparen.

bi
door biancal1234 - Feb 13, 2015 om 19:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, het maandbedrag is gebaseerd op exact hetzelfde verbuik als mijn oude leverancier, dat is nou juist zo gek.
Ik heb verschillende keren en dagen gebeld, met verschillende personen, en allemaal
komen ze op hetzelfde lagere bedrag.

mahadma
door mahadma - Feb 13, 2015 om 19:24
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eens naar je jaarverbruik van vorig jaar en bel eens als "iemand anders" en vraag wat u dan betaald, deel dat door 12 en voila, daar is uw maandvoorschotbedrag.

Mogelijk dat er een "welkomst bonus" meegeteld is, maar dat is dan alleen in jaar één van toepassing, jaar twee en verder ben je wèl het bokkie.