qu
door queste Feb 21, 2015 om 18:30
Huishouden & energie

Jaren teveel betaald voor gas

10 Jaar geleden heb ik mijn huidige woning gekocht. Indertijd is er een bouwkundige keuring uitgevoerd door Vereniging eigen huis. Daarbij werd mij aangeraden de gasmeter te laten vervangen aangezien het aanwezig type gezien de ouderdom nogal eens afwijking zou vertonen.
Vervanging is door het energiebedrijf toen geweigerd.

Vorig jaar is de meter wel vervangen door een slimme meter. Nu krijg ik voor het eerst na vervanging een jaarrekening en blijkt mijn verbruik ineens 30% gedaald te zijn. Dit komt zeker niet door veranderingen mijnerzijds! In tegendeel eerder, ik heb deze winter juist de verwarming hoger gezet dan ik voorheen ooit deed.

Naar mijn mening heb ik dus 9 jaar lang 30% teveel betaald buiten mijn schuld, maar hoe ga ik dit aantonen? En bij wie moet ik zijn?
In de afgelopen jaren ben ik wel een aantal keren van leverancier gewijzigd en ik ben bang dat ik daar echt niet meer alle administratie van heb. Maar 9 keer 400-500 kuub gas is een boel geld.

Kortom ik voel me aardig in mijn hempje gezet en da's best koud deze tijd van het jaar.

3094 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo queste,

Dat is dus best slim van die slimme meter.
Nou geeft-ie aan dat je minder hoeft te betalen en dan wil je dat ook over de afgelopen jaren. ;-)
Dat kun je dus niet aantonen.
Wees blij dat-ie niet méér aangeeft.;-)
Blijkbaar nooit gezien/vergeleken dat je gasverbruik hoger lag dan normaal?!

qu
door queste - Feb 21, 2015 om 18:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Edrick,

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat aantonen zondermeer uitgesloten is. Aannemelijk maken is wellicht wel mogelijk.
Ja, ik "wist" dat mijn verbruik hoog was maar ook dat het een oud huis is en matig geisoleerd. Vergelijken is erg moeilijk door het ontbreken van vergelijkbare huizen (je wil bijvoorbeeld niet zien wat de gemeente gebruikt als referentie voor de WOZ bepaling).
Wat voor mij vooral stuitend is, is dat ik verzocht heb de meter te vervangen en dat ronduit geweigerd is terwijl afgaande op de uitspraken van de bouwkundige van Eigen huis breed bekend was dat de gebruikte meters sterk konden afwijken.
En dan gaat het niet om tientjes die ik over de jaren teveel betaald heb maar zo'n 3000-4000 euro.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 19:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@queste,

.....Wat voor mij vooral stuitend is, is dat ik verzocht heb de meter te vervangen en dat ronduit geweigerd is terwijl afgaande op de uitspraken van de bouwkundige van Eigen huis breed bekend was dat de gebruikte meters sterk konden afwijken......
Kan ik me iets bij voorstellen.
Je had natuurlijk wel om een ijking van de meter kunnen vragen, maar ook dat is mosterd na de maaltijd.
Zou - voor zover je de afrekeningen van de afgelopen jaren nog hebt - toch eens in overleg met je energieleverancier gaan.
Ze kunnen zien dat je verbruik vóór en ná de nieuwe meter aanzienlijk verschilt.
Wie weet....

Suc6

getty
door getty - Feb 21, 2015 om 19:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt hier niets mee. U had destijds bij het vermoeden dat er iets niet klopte, een ijking kunnen aanvragen. Snel vergeten dus en blij zijn dat u nu minder verbruikt.

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2015 om 20:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan dat nou? Als ik alle andere berichten over slimme meters moet geloven was het vroeger allemaal veel beter en klopt er niks van die nieuwe dingen? ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Feb 21, 2015 om 20:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 21 feb 2015, 20:37]Hoe kan dat nou? Als ik alle andere berichten over slimme meters moet geloven was het vroeger allemaal veel beter en klopt er niks van die nieuwe dingen? ;-)

Dat komt meer voor dat het lijkt dat het vroeger beter was beter was. Maar dat werd ook al gezegd in die tijd.

energieverbruik
door energieverbruik - Feb 21, 2015 om 21:03
63 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het lagere gasverbruik ook iets te maken hebben met de zachte winter van 2014 toen had nagenoeg iedereen een lager gasverbruik. U zou eens moeten kijken op welke periode de afrekening betrekking heeft.
Mogelijk heeft u nog een afrekening uit de periode vóór de meterwissel. Je zou dan het verbruik per graaddag kunnen vergelijken uit die periode met het huidige gebruik. Het moet wel het gebruik zijn over wintermaanden, dus de periode dat de verwarming inbedrijf is geweest.
Als je het aantal graaddagen over een bepaalde periode weet en je deelt die op de gebruikte m3 in dezelfde periode krijg je het gebruik per graaddag en die mag slechts weinig afwijken met het gebruik per graaddag ná de meterwissel.
Graaddagen kunt u opvragen op de site van mindergas.nl ook uit het verleden.
Het geeft uw klacht naar Liander mogelijk toch handen en voeten als blijkt dat het gebruik per graaddag in het verleden veel lager lag.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@energieverbruik

Bedoelt u niet "hoger"? ;-))

@queste

Nooit uw verbruik eens vergeleken met uw buren? Of met de vorige eigenaar?

energieverbruik
door energieverbruik - Feb 22, 2015 om 09:53
63 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tiger1

Ja u heeft gelijk het moet natuurlijk "hoger" zijn maar ja wat wil je, men klaagt over het algemeen niet over een lagere energie rekening.

rots92
door rots92 - Feb 22, 2015 om 09:58
157 Antwoorden / 3 Vragen

In onze tijd was alles beter, het is nu onze tijd!

pi
door pieterwolters - Feb 22, 2015 om 10:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 20:54][quote=pieterwolters schreef op zaterdag 21 feb 2015, 20:37]Hoe kan dat nou? Als ik alle andere berichten over slimme meters moet geloven was het vroeger allemaal veel beter en klopt er niks van die nieuwe dingen? ;-)

Dat komt meer voor dat het lijkt dat het vroeger beter was beter was. Maar dat werd ook al gezegd in die tijd.

Inderdaad. Vroeger waren de zomers ook altijd lang, zonnig en warm, en was er altijd een witte kerst :-).

ridder_1
door ridder_1 - Feb 22, 2015 om 11:11
376 Antwoorden / 8 Vragen

Beste queste,

Als pleister op de wonde kan ik je meedelen dat Alle (balgengasmeters die u had en de huidige slimme gasmeters) van overheidswege staan geregistreerd en lopen in de zgn. meterpool. dit is een registratrie door KIWA. ( voorheen VEG Gasinstituut) zij voeren al jarenlang steekproef kontroles uit op types en jaargangen van de geplaatste gasmeter. Blijken er series niet te kloppen vanwege grote afwijkingen dat waren en zijn ALLE gasleveranciers verplicht deze meters direct te vervangen. Ik kan u verzekeren dat deze steekproefberekeningen op hoof niveau zijn en heel goed waren berekend. De opmerking van die mijnheer van eigen Huis neem ik dan ook met een stevige korrel zout. Zelf gewerkt hebben bij 2 energiebedrijven en een bekende gasmeterfabrikant kan ik u zeggen dat de foutmelding (afwijking) van gasmeters in de praktijk zeer weinig voor kwam. Ook gezien het werk om eea na te rekenen en compensatie te verlangen zou ik dan ook maar zo laten . Wel blijft natuurlijk voor alle Nederlanders gelden dat de gasmeters wettelijk nog steeds niet zijn voorzien van temp. correctie zodat we allemaal al tientallen jaren voor gas teveel hebben betaald (gasvolume zet uit bij hogere temperaturen en dit wordt dan ook gemeten en door ons betaald). Dit bedraagt circa 3 - 4 procent per m3. Dit hebben ze gewoon van ons gestolen !! Ze hadden beter dit geld kunnen geven aan Groningers om hun schades te compenseren :((

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

30% teveel betaald! U moet het kunnen bewijzen dat ook zo is geweest. Moeilijk te bewijzen, dat middels via de facturen, doch niet meer via de oude meter.

U zult zich hierin moeten gaan berusten, dat feit zo was die 30% teveel betaling. U zult sterke argumenten moeten kunnen overleggen van uw gelijk.

ro
door ron530 - Feb 22, 2015 om 12:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

30% minder gasverbruik per jaar kan niet kloppen. Iemand er ooit wel eens aan gedacht dat die slimme meter wel eens een te laag gasverbruik aan kan geven. Hoe dan ook de oude meter is al gesloopt dus kunt u niet meer bewijzen dat die meter defect was. U had veel eerder aan de bel moeten trekken en een ijking kunnen vragen als uit die ijking bleek dat de meter niet goed functioneerde was u gecompenseerd.

door 1953 - Feb 22, 2015 om 12:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 22 feb 2015, 12:43]30% minder gasverbruik per jaar kan niet kloppen. Iemand er ooit wel eens aan gedacht dat die slimme meter wel eens een te laag gasverbruik aan kan geven. Hoe dan ook de oude meter is al gesloopt dus kunt u niet meer bewijzen dat die meter defect was. U had veel eerder aan de bel moeten trekken en een ijking kunnen vragen als uit die ijking bleek dat de meter niet goed functioneerde was u gecompenseerd.

Vooral geen slapende honden wakker maken!

Op de achtergrond toch de besparing van 30% per maand reserveren als vooralsnog de claim, de navordering, komt. En na de verjaring is het extra potje voor om iets anders aan te wenden.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2015 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

U geeft steeds wonderlijker antwoorden.

energieverbruik
door energieverbruik - Feb 22, 2015 om 13:55
63 Antwoorden / 0 Vragen

Maar hij geeft wel een antwoord!!!

me
door mein33 - Feb 22, 2015 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Iedereen had het afgelopen stookjaar een lager verbruik en dat lag niet aan de meter maar komt vanwege de zachte weersomstandigheden over het hele stookjaar genomen.