ge
door gemmagb Jan 31, 2012 om 21:28
Huishouden & energie

Kachelpijp aansluiten/passend maken

ik wil een houtkachel aansluiten.
heb kachelpijpen gekocht maar hoe krijg je de pijpen over elkaar heengeschoven. de pijpen zijn niet perfect rond en dus heb ik heel voorzichtig met een hamer wat bijgetikt wat niet lukt.
dus geprobeerd met druk ze perfect rond te krijgen: ook niet gelukt.

daarom: wie weet wat ik moet doen om die pijpen op elkaar en op de kachel aan te sluiten???

13112 6 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 31, 2012 om 21:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga terug naar de winkel waar u de pijpen gekocht heeft.
U heeft allemaal dezelfde gekregen, maar dat is niet de bedoeling.
Er hoort namelijk verschil te zijn aan de uiteinden.
Eén kant normaal en één kant kleiner of groter.
De pijpen moeten namelijk zo gemaakt zijn dat ze over elkaar kunnen schuiven.
Of de leverancier moet u tussenstukken [overmaatse koppelstukken] bijleveren.

Ik zoek nog even op het www voor een link.
Maar terug naar de winkel en daar laten zorgen dat er wel gekoppeld kan worden.
En let erop dat de pijpen een goede wanddikte hebben zodat ze niet [te] heet worden en alsnog kunnen vervormen.

Vr.gr. poltol

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2012 om 21:50
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, stel je voor dat de pijpen niet goed afsluiten; komen de gassen je kamer in. En dat is levensgevaarlijk. Gelukkig dat je poging om het "sluitend" te krijgen mislukte.

poltol
door poltol - Jan 31, 2012 om 21:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Pijpen te kust en te keur.
Klik op het plaatje en u ziet wat het moet zijn.

LET GOED OP DE MAATVOERING !!!!!!!!

kachelpijpen

Succes, poltol

poltol
door poltol - Jan 31, 2012 om 21:53
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En nog een site en nu met meer info en instruktiefilmpjes.

Hoe sluit ik de kachel aan

Vr.gr. poltol

ma
door mapjanssen - Apr 8, 2013 om 11:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een spleet is tussen de pijpen:
Er is altijd onderdruk in het rookkanaal, dus een klein spleetje is niet erg. Is er toch een probleem (bijvoorbeeld bij het opstarten van de kachel) kunnen de spleten afgesloten worden met kachelkoord:

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2013 om 11:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

mapjansen, daar had de TS ruim een jaar geleden iets aan gehad?. Neem aan dat het euvel nu wel verholpen is.