ra
door racle Sep 25, 2006 om 13:53
Huishouden & energie

Kleuren Maple planken vloer

Wij hebben een houten planken vloer van Maple. Nu is de vloer erg verkleurd en moet bovendien geschuurd worden.

We willen na het schuren de vloer een andere kleur geven maar de houtnerf moet wel zichtbaar blijven. Daarna willen we de vloer in olie op waterbasis zetten ipv lakken.

Heeft iemand ervaring met het kleuren van een Maple vloer ?

6997 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 Eerste probleem is het goed kaal schuren, en ook alle beschadigingen onzichtbaar proberen weg te schuren en vullen..

2 kleur kunt U met verdunde beits aanbrengen, liefst op water basis, stinkt niet, en dan erg dun worden...

3 na opschuren zodat alle losse vezels weg zijn olie voor deze vloer bij speciaal zaak kopen, wel duurder, maar elke houtsoort kan niet tegen de zonnebloem olie van de ALDI die ik gebruik...

4 na olieen oppoetsen, zelf met 3 dubbele sokken een schaatsfeestje gemaakt, en met meerdere personen, erg leuk, maar wel veel bier en andere getapt.... dit is leuker en geen poets machine nodig, die alle lastige hoeken vergeet...

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de kleur ook verkrijgen met pigmentolie voor houten vloeren.
Daarna voor bescherming een zeeplaag aanbrengen.
Informeer eens bij de betere parkethandel.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maple is een moeilijke vloer om te kleuren en olien. Het neemt erg onregelmatig vloeistoffen op waardoor kleurverschillen bijna onvermijdelijk zijn. Aagezien de kantenschuurder een rond krassenpatroon achterlaat en de grote bandschuurder een recht patroon, moet je erg lang polijsten om de krassen kwijt te raken. Deze krassen nemen namelijk veel meer kleurstof op. Ten tweede is olie vochtregulerend wat onwenselijk is bij een vochtgevoelige houtsoort als Maple. Mijn advies, gewoon weer lakken, eventueel met een gekleurde grondlak, het liefst in een lichte kleur. Bij de nieuwe watergedragen PU lakken zoals de Leha PU-102 is het verschil qua uiterlijk erg klein en véél beter te onderhouden.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bevestig de reeds drie gegeven antwoorden en kan alleen maar adviseren:

Laat de vloer door een parketspeciaalzaak schuren en olien; met een gepigmenteerde olie, nabehandelen met een blanke hardwax-olie (dan hoef je niet meer te zepen). Hierbij moet gezegd worden dat hoe donkerder de kleur is die u uit zal zoeken, des te meer pigment er in de olie bevindt. Hier door is worden de kleurvariaties groter.