stekeltjes
door stekeltjes May 20, 2009 om 18:52
Huishouden & energie

Laminaat

Heeft iemand ervaring met laminaat van Ikea - goede of slechte?

Wij betrekken in september een nieuw appartement en willen de vloeren voorzien van laminaat uit de goedkoopste klasse onder het motto dat het geen 20 jaar meehoeft (we zijn de 70 al ruim gepasseerd).

Bedankt voor een goed advies

762 6 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Sep 6, 2009 om 12:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja ik heb er ervaring mee, bij iemand gelegd. Het is op zich heel sterk spul, de kwaliteit is een stuk beter dan de goedkopertjes van de bouwmarkt, in dat opzicht een aanrader.

Het enige puntje van kritiek heb ik op het kliksysteem, ik vond dat het systeem wat moeizaam in elkaar te tikken is, waarbij een deel van het materiaal van de groef stuk ging. Hiermee bedoel ik het MDF (of HDF?) gedeelte van de onderlaag met het opstaande randje. Dit breekt nogal makkelijk af en als het in de groef komt te zitten, niet verder tikken, eerst het materiaal verwijderen want je krijgt 'm anders nooit strak sluitend. Je hebt hierbij beslist een legset nodig met een aanslag-ijzer.

Verder is het helaas zo dat de variatie in prints erg beperkt is, dat betekent dat je goed moet opletten met verdelen, anders krijg je een veel te regelmatig terugkerend patroon, wat als storend kan worden ervaren.

aajee
door aajee - Sep 6, 2009 om 12:22
118 Antwoorden / 5 Vragen

10 jaar geleden bij dochter IKEA laminaat gelegd. Ziet er nu nog zeer acceptabel uit (redelijk intensief gebruikt). Was toen het goedkoopste wat je kon krijgen bij IKEA

kenwel2
door kenwel2 - Sep 6, 2009 om 16:27
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag stekettjes, zag zojuist dat je nog een vraag open had staan, het antwoord hierop is simpel: Laminaat van Ikea is voor normaal dagelijks gebruik goed. Kwaliteit is gewoonweg goed.

Succes met het appartement, wat u eerdaags betrekt. (Nu nog wel even de structuurverf aanbrengen) ;-)

Mvgr. Henri

stekeltjes
door stekeltjes - Sep 6, 2009 om 16:28
32 Antwoorden / 42 Vragen

Gaat allemaal wel lukken toch!!

Priegeltje

ga
door gansje - Sep 6, 2009 om 17:26
38 Antwoorden / 33 Vragen

Succes met het verhuizen.

Alleen een tip,denk aan een goede ondervloer i.v.m.geluidsoverlast.

Info kun je daarover krijgen bij de woningbouw,of als het een koopappartement betreft bij de eventuele VVE.

gansje

lo
door loesje48 - Sep 6, 2009 om 18:00
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste,

ook hier goede ervaring met IKEA laminaat. Ik was niet bij het leggen, maar het ligt nu al 3 jaar in het huis ( ook goedkoopste versie) en doet t prima. Zorg wel voor een goede ondervloer (maar dat geldt voor alle laminaatvloeren), niet alleen voor geluidsoverlast, maar ook voor het egaliseren van de ondergrond. Bij ons is de vloer erg ongelijk, en we hebben een paar stukjes zwevend laminaat liggen, zowel boven als beneden. Over het patroon heb ik geen klachten, maar onze woon/eetkamer is 20m² groot, met banken, tafels en kasten zie je dan toch betrekkelijk weinig vloer.
We kregen wel de tip om onder een bureaustoel met wieltjes een plastic mat te leggen, ivm krassen (de stoel zal eerder glijden over de laminaatvloer dan rijden). En monteer viltstickertjes onder de poten van deeetkamerstoelen, voorkomt krassen, Eventueel vastlijmen als plaklaag van de stickers niet toereikend is.

succes met leggen en verhuizen!