co
door consumptie Apr 14, 2006 om 22:31
Huishouden & energie

Laminaat met geluiddempende ondervloer

Ik wil laminaat gaan leggen met een geluidsdempende ondervloer. De ondergrond is beton. Kan iemand mij vertellen welke geluidsdempende ondervloer het best hiervoor geschikt is.

Mijn tweede vraag is of zo'n ondervloer ook echt werkt, want ik woon in een flat en als mensen er last van hebben dan moet de vloer er weer uit.

Alvast bedankt voor een reactie.

71972 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Er is van dat goedkope witte "watachtige" spul dat zou ik niet gebruiken. De meesten doen dit wel maar komen uiteindelijk bedrogen uit. Ik zou die vaste groene vloerplaten gebruiken of nog beter een geluidsisolerende stoffen ondervloer. Volgens mij is dat vilt. Meestal wordt deze gebruikt voor normale vloerbedekking, maar werkt ook goed voor laminaat en/of parket. Ik geloof dat ze zoiets bij Carpetland verkopen. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee.

Succes. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 15, 2006 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een nieuwe flatwoning wordt doorgaans dwingend opgelegd door de V.v.E. dat de laminaat of parketvloer moet voldoen aan de bouwnorm en als u op dat gebied meer informatie wilt kunt u bij bruynzeel.nl zien dat zij parket leveren met een Monta Sus tussenvloer. Voorts vermelden ze dat er sprake is van contactgeluid en van luchtgeluid. De geluidsisolatie voorkomt contactgeluid naar wederzijdse buren en benedenburen en de montage (verlijmen) van de vloer voorkomt een hol klinkend geluid in uw woning bij het belopen van de vloer.
Voor relatief goedkope laminaatvloeren worden doorgaans zachtboard  platen gebruikt (groen), waarop het laminaat zwevend wordt gelegd. Click-laminaat wordt niet verlijmd.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn keuze zou vallen op groene viltplaten. Woon je begane grond dan adviseer ik eerst een plastic folie aan te brengen om vocht uit de betonvloer te weren. Dit is niet nodig als je op een hogere verdieping zit.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe GEEN. Ieder isolerend product (geluidsisolerend) is zacht en laminaat vraagt een harde ondervloer. Zou dus betekenen eventueel eerst een zachte laag maar dan absoluut daaroverheen een harde voordat het relatief dunne laminaat wordt gelegd.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena,  Je mag in een flat geen laminaat leggen zonder geluidsdempende ondervloer! Ook als je aanspraak wil kunnen maken op eventuele garantie ben je verplicht om de voorgeschreven geluidsdempende en vochtwerende ondervloer te gebruiken. Een zachte ondergrond is sowieso cruciaal omdat alle oneffenheden door de ondervleor moeten worden opgevangen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

acrjz1, vandaar mijn reactie, over een isoleer vloer een harde vloer. Doe je dat niet, met iets duns ga je zo door het laminaat heen. Het beste advies is dus: geen laminaat.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals, een laminaatvloer leg je niet over een harde ondervloer!

Laminaat kan best in een flat,mits de juiste (zachte)ondervloer gebruikt wordt(zonder harde tussenvloer).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms tegenstrijdige reacties: in mijn huidige woning heb ik een zachte ondervloer. Wil eigenlijk laminaat maar wat zeggen diverse leveranciers!!!!, kan niet, laminaat moet op harde ondervloer om problemen te voorkomen. Hebben die leveranciers dan ongelijk??? Ik heb het risico niet genomen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat het niet echt duidelijk is.Laminaat moet echter vanwege geluidshinder gedempt gelegd worden.Een harde ondervloer dempt niet en mag dus zeker in een flat niet gebruikt worden.Vochtwerendheid is iets wat meer met garantie te maken heeft.De moderne zachte en dunne folie-ondervloeren hebben zowel geluidsdemping als vochtwering als pluspunten.Max 3mm folie en overal vanaf.Prima oplossing toch?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

en in dit geval pleit ik er voor dat GSM het beste antwoord gaf.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meest volledige antwoord met vermelding van de Nederlandse en de Europese norm. Bij de aankoop van een vloer is het van belang om de leverancier te vragen om op dat punt een garantie / certificaat af te geven dat de vloer aan de gestelde norm  voldoet.
Professionele fabrikanten als Bruynzeel leveren en monteren parket dat aan alle gestelde eisen voldoet, maar de prijs van parket is vanwege het duurzame karakter natuurlijk wel hoger dan voor laminaat , dat in feite een wegwerpartikel is (geen goede reparatiemogelijkheden).

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook met dit PROBLEEM te maken gehad.
Er zijn maar weinig vakzaken te vinden die meteen weten waarover het gaat. Veel VVE's en woningbouwverenigingen stellen aan de vloer  inderdaad de sinds 2005 wettelijke verplichte eisen betreffende geluidsdemping volgens NEN-EN-ISO 717-2:

Vloerbedekkingen die de contactgeluidsisolatie met 10 dB of meer volgens NEN-EN-ISO 717-2 verbeteren, zijn toegestaan.
De beoordeling van de verbetering moet dus zijn gebaseerd op Nederlandse normen en met name NEN-EN-ISO 717-2.
U heeft een certificaat van de leverancier nodig waarin staat dat het dempende materiaal in combinatie met de gebruikte harde vloerbedekking volgens de genoemde norm voldoende dempend is.
Kijk bij leveranciers van dempende materiaal dus altijd uit naar de vermelding NEN-EN-ISO 717-2 en of deze voldoet voor de combinatie met de bovenvloer en de ondergrond. Voor beton is ook een dampremmende folie, direct onder de houten (laminaat) vloer aan te bevelen.

Het gaat bij geluidsdemping niet om de klossende geluiden die u zelf hoort, maar om de contactgeluiden die doorklinken naar de andere bewoners van het gebouw. Verlijmen mag dus hoogst waarschijnlijk niet.
Bij toepassing van een geluiddempende ondervloer neemt het contactgeluid naar de buren dus af, maar kan het klossendegeluid in het eigen appartement zelfs iets toenemen.

Bij de Gamma hebben ze, relatief goedkoop, goede NEN-EN-ISO 717-2 dempende dunne rechthoekige platen. Deze zijn blauw van kleur en ik dacht verpakt voor 10 of 20 m². Bij een betonvloer op de begane grond is nog wel aan te raden om ook nog dampremmende folie tegen de onderkant van het laminaat, dus boven op het dempende materiaal, te gebruiken. Er zijn ook combinaties verkrijgbaar van dempendmateriaal met vochtremmend folie er bovenop. De beton vloer moet voldoende vlak zijn en het kliklaminaat mag niet dunner zijn dan 6mm. Een dikte van 7 of 8mm is beter.
Gebruik bij kliklaminaat niet het groene zachtboard. Dat voldoet sinds 2005 niet meer aan de WETTELIJKE eisen en korrels komen te makkelijk tussen de kliknaden. Er mag GEEN extra harde laag onder het kliklaminaat, zoals gerrit altena zegt. Laat bij de plinten 6-8mm ruimte over! Lees de gebruiksaanwijzingen goed door!

Groeten,
GSM

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat in een flat is geen probleem. De groene viltplaten zijn een goede oplossing. Maar let wel op de dikte hiervan.(voor app. min. 1cm dik) Tevens raad ik aan om geen folie op de betonvloer te leggen maar 3mm dik vilt. Dit heeft een vochtwerende werking en haalt de eerste oneffenheden uit de vloer. Geen dikkere isolatie gebruiken en ook geen dubbele lagen. anders werkt het averechts. EN ABSOLUUT GEEN HARDE ONDERVLOER  GEBRUIKEN!!!, dan heb je de buren elke dag aan de deur.

Veel succes een ervaren parketlegger

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor gerritaltena.

Verkoop de mensen geen onzin met uw harde ondervloer. Verdiep u eerst maar eens goed in het vak van parket/laminaatleggen voor u verkeerde adviezen geeft.

Mensen zoals u bezorgen de echte vaklieden een zeer slechte naam met zulk advies

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vilt met een vochtwerende werking?? Het moet dan wel als zodanig behandeld zijn. Anders is vilt juist een "vochtvreter", in ieder geval een vochtvasthouder.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de niet kenner.

de vilten die je tegenwoordig aanschaft bij elke bouwmarkt of speciaalzaak zijn kunstvilt. Betekent dat ze van synthetische materialen zijn gemaakt. Dit bedoelde ik dus met verdiep je eerst eens in de vakkennis voor je een opmerking plaatst.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer of mevrouw Rutje: Ook ik heb de nodige ervaring met het leggen van vloeren van massief eiken parket via lamelparket tot  laminaat. De groene platen als eerder genoemd voldoen. Een zachte ondervloer is absoluut af te raden hetgeen mij werd bevestigd door een gerenommeerd vloerenbedrijf. Laminaat is in andere woorden als ook al gezegd feitelijk hardboard met een dunne c.q. relatief dunne harde kunsstofbovenlaag. Met een te zachte ondervloer kunnen door meubels etc. deuken, zo niet gaten ontstaan. Dan nog dit: per saldo blijkt dat laminaat nog gevoeliger kan zijn dan parket. Nooit geweten, wel als zodanig ervaren. Als u dus kritische reageert .....

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte gerritaltena. Ugeeft telkens tegenstrijdige antwoorden. Tevens heeft u het antwoord ook niet goed gelezen. U zegt nu dat de groene platen wel voldoen? Tevens gaat het ZACHTE synthetische vilt (zo noemt men dat) van 3mm dik onder de platen waardoor de hardere groene platen bovenliggen. Het kunstvilt is als extra uitvulling, Want als u ervaring hebt weet u ook dat geen enkele vloer vlak is en holle ruimten onder laminaat creeert extra geluid en mogelijkheden tot beschadigen. Heeft u 12 jaar ervaring in het parketleggen als beroep?? Of legt u wel eens een vloertje?? Nogal een groot verschil!

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps Hr/Mw Rutje,  GSM had al het beste antwoord, wijkt dat erg af??

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren geleden toen Rowi-parket nog een echt degelijk merk was had ook ik een geluidsarme vloer nodig voor de flat waarin ik kwam te wonen.
Rowi-parket had daar een speciale (fluister)vloer voor dat in de praktijk bestond uit een vilten onderlaag, daaroverheen hardboardplaten en daaroverheen het parket, gelegd in smalle stroken.
Dit parket is naar mijn idee zeker vergelijkbaar aan laminaat.
3 dunne lagen dus die met elkaar zodanig geluidsisolerend was dat de onderbuurvrouw wel mijn hond hoorde als deze in de gang liep (zeil op de betonnen vloer) maar noch de hond noch ons hoorde lopen /praten/zingen  als  wij in de huiskamer waren.

Overigens bestaat er een of ander keurmerk met een omschrijving hoe een en ander moet.

Bij IKEA is deze info in ieder geval aanwezig.

Met vriendelijke groeten van;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor meer belangrijke informatie zie deze link:

appartement
vloer

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Apr 17, 2006 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen de "finishing touch". Bravo, give that man a cigar. En de punten natuurlijk.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2006 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.

Ik werk zelf bij een projectstoffeerbedrijf.

Wij passen in deze gevallen een Jumpax ondervloer toe.

Dit is een zwevende MDF ondervloer met geluidsdempende laag.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2007 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mijnheer/mevrouw.
Omdat U in een appartement woont zal ongetwijfeld de 10 DB norm gelden. Dat betekent dat U een ondervloer moet plaatsen die minimaal 10 DB geluid reduceerd. (contactgeluid)
In uw geval is het product RUBBERSOUND of ISOGOLD het beste. Niet al te duur en goedgekeurd volgens de isonormering.

Groetjes,
Pim vann Santen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2007 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pim ik denk dat de vloer inmiddels goed ingelopen is de vraag was van april 2006.