Meteropname
Waarom vragen alle energiebedrijven je meterstand op, terwijl je, zoals ik, een slimme meter hebt.
Ik wissel ieder jaar van energiemaatschappij en ze doen het allemaal.
Bijvoorbeeld bij de eindafrekening, maar ook tussentijds.
Het kost wederzijds veel energie, tijd en geld.
Er wordt ook nooit gevraagd wat voor meter je hebt, om effectief te kunnen werken.
Is zoiets niet eenvoudig te standariseren en vooraf naar te informeren ?
met vriendelijk groet, Miela
Je kan dan wel een slimme meter hebben, maar wellicht heb je aangegeven dat deze niet ingeschakeld moet worden.
Krijgt u een aanbod om uw gasmeter en uw elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.
De slimme meter staat aan
De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze slimme meter staat aan. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten:
- één keer per jaar voor uw jaarafrekening,
- zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht,
- als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist,
- wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.
Staat de slimme meter aan? Dan hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. En overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en een indicatie van de kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen. Tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.
De slimme meter staat uit
De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter, maar u laat de functie voor op afstand aflezen uit zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand aflezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening. En ook wanneer u overstapt of verhuist. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u later alsnog de slimme meter aan laat zetten.
(Bron)
Een energieleverancier die tussentijds aan u de meterstanden opvraagt? Grote onzin.
En als u een slimme meter heb, waarbij u hebt toegestaan dat zij de standen mogen opnemen, vragen ze dat zelfs niet voor de jaarafrekening.
En wat voor wederzijdse kosten aan energie, tijd en geld worden er dan gemaakt?
En waarom vraag je dit niet aan de energieleverancier? Ik vermoed dat je helemaal geen slimme meter hebt, maar een 'gewone' digitale.
De standaard is juist iedereen te vragen omdat het gros nog geen slimme meter heeft en er mensen zijn die die hebben gekozen om geen slimme meter te laten plaatsen. Zijn dan bang voor inbreuk op privacy o.i.d. Bovendien zijn er mensen met wel een slimme meter maar hebben die zodanig ingesteld dat de Energie leverancier de meter niet op afstand kan uitlezen
@mielao,
Nog maar een klein percentage van de aansluitingen heeft reeds een zgn. slimme meter.
Ook door de weigeringen om de slimme meter te mogen uitlezen maakt het aantal reeds bruikbare aansluitingen nog lager.
De verschillen in aansluitingen met een slimme meter zijn per woonplaats sterk uiteenlopend en lopen van 0% tot 46% van het aantal aansluitingen.
De netbeheerder is de eigenaar van deze slimme meters en per netbeheerden kan het verschillen of er nu al wel of geen gebruik wordt gemaakt van de gegevens welke de slimme meter verzameld.
De energieleveranciers zijn in deze weer afhankelijk van de gegevens die de netbeheerder hen aanlevert.
Vandaar dat de energieleverancier er nu nog voor kiest om van hun klanten te vragen op de ouderwetse wijze de meterstanden door te geven.
Het zal nog wel enige jaren gaan duren voor er echt gebruik zal worden gemaakt van deze slimmemeter gegevens.
U zult dus nog wel even uw energie en tijd moeten spanderen om éénmaal per jaar aan het verzoek tot het aanleveren van de meterstanden te kunnen voldoen. ;-))
Dat doen ze dus ook helemaal niet. Heb al jaren een slimme meter en ben aan mijn derde energie leverancier toe, nog nooit een meterstand hoeven doorgeven.
Het kwam me ook nogal absurd voor.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer