mi
door mielao Oct 7, 2016 om 17:24
Huishouden & energie

Meteropname

Waarom vragen alle energiebedrijven je meterstand op, terwijl je, zoals ik, een slimme meter hebt.
Ik wissel ieder jaar van energiemaatschappij en ze doen het allemaal.
Bijvoorbeeld bij de eindafrekening, maar ook tussentijds.
Het kost wederzijds veel energie, tijd en geld.
Er wordt ook nooit gevraagd wat voor meter je hebt, om effectief te kunnen werken.
Is zoiets niet eenvoudig te standariseren en vooraf naar te informeren ?

met vriendelijk groet, Miela

1372 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2016 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kan dan wel een slimme meter hebben, maar wellicht heb je aangegeven dat deze niet ingeschakeld moet worden.

Krijgt u een aanbod om uw gasmeter en uw elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.

De slimme meter staat aan

De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze slimme meter staat aan. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten:

  • één keer per jaar voor uw jaarafrekening,
  • zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht,
  • als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist,
  • wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Staat de slimme meter aan? Dan hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. En overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en een indicatie van de kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen. Tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.

De slimme meter staat uit

De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter, maar u laat de functie voor op afstand aflezen uit zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand aflezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening. En ook wanneer u overstapt of verhuist. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u later alsnog de slimme meter aan laat zetten.

(Bron)

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2016 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een energieleverancier die tussentijds aan u de meterstanden opvraagt? Grote onzin.

En als u een slimme meter heb, waarbij u hebt toegestaan dat zij de standen mogen opnemen, vragen ze dat zelfs niet voor de jaarafrekening.

En wat voor wederzijdse kosten aan energie, tijd en geld worden er dan gemaakt?

Cookies
door Cookies - Oct 7, 2016 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En waarom vraag je dit niet aan de energieleverancier? Ik vermoed dat je helemaal geen slimme meter hebt, maar een 'gewone' digitale.

da
door dagobert - Oct 7, 2016 om 17:52
5 Antwoorden / 2 Vragen

De standaard is juist iedereen te vragen omdat het gros nog geen slimme meter heeft en er mensen zijn die die hebben gekozen om geen slimme meter te laten plaatsen. Zijn dan bang voor inbreuk op privacy o.i.d. Bovendien zijn er mensen met wel een slimme meter maar hebben die zodanig ingesteld dat de Energie leverancier de meter niet op afstand kan uitlezen

me
door mein33 - Oct 7, 2016 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mielao,

Nog maar een klein percentage van de aansluitingen heeft reeds een zgn. slimme meter.
Ook door de weigeringen om de slimme meter te mogen uitlezen maakt het aantal reeds bruikbare aansluitingen nog lager.
De verschillen in aansluitingen met een slimme meter zijn per woonplaats sterk uiteenlopend en lopen van 0% tot 46% van het aantal aansluitingen.
De netbeheerder is de eigenaar van deze slimme meters en per netbeheerden kan het verschillen of er nu al wel of geen gebruik wordt gemaakt van de gegevens welke de slimme meter verzameld.
De energieleveranciers zijn in deze weer afhankelijk van de gegevens die de netbeheerder hen aanlevert.
Vandaar dat de energieleverancier er nu nog voor kiest om van hun klanten te vragen op de ouderwetse wijze de meterstanden door te geven.
Het zal nog wel enige jaren gaan duren voor er echt gebruik zal worden gemaakt van deze slimmemeter gegevens.
U zult dus nog wel even uw energie en tijd moeten spanderen om éénmaal per jaar aan het verzoek tot het aanleveren van de meterstanden te kunnen voldoen. ;-))

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2016 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat doen ze dus ook helemaal niet. Heb al jaren een slimme meter en ben aan mijn derde energie leverancier toe, nog nooit een meterstand hoeven doorgeven.

zoekster1
door zoekster1 Oct 7, 2016 om 18:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het kwam me ook nogal absurd voor.