yoast
door yoast Jan 12, 2004 om 19:11
Huishouden & energie

Montageplaats wandkontaktdozen

Hoeveel afstand moet er zitten tussen de douche en een stopkontakt. Op welke minimale afstand mag er een aansluiting tbv. een wasmachine gemaakt worden en MOET dat altijd met een trekschakelaar

1991 4 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:27
207 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn gemeentelijke verordeningen die kunnen verschillen. In het algemeen geldt dat in een douchecel geen stopcontacten (WCD)mogen voorkomen. De enige uitzondering is een WCD voor een scheerapparaat of electrische tandenborstel via een veiligheidstransformator met een gering vermogen. Een wasmachine of droogautomaat dient via een kabel van 3 x 2,5 mm2 direct te worden aangesloten via een waterdichte dubbelpolige trekschakelaar op een afzonderlijke groep. Vaak wordt bovendien geeist dat die groep is voorzien van een differentieelschakelaar van 30 mA.

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:27
504 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij mogen er in een badkamer geen stopkontakten zitten, mocht je dit wel willen, kan je een spiegelkast nemen waar een stopkontakt in zit, gat er achter en aansluiten via een naaste kamer. Een trekschakelaar voor de wasmachine moet zo hoog mogelijk zitten en ja, een trekschakelaar is veiliger dan een gewone 'klik' schakelaar, dit omdat de trekschakelaar spatwaterdicht is en het touw onderuit komt zodat er geen vocht in kan druppen.

r.
door r.weijers - Apr 16, 2004 om 12:27
30 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de richtlijnen welke gelden NEN 1010 5e druk geld het volgende,
u mag waneer u onder de douce staat het stopcontact niet kunnen aanraken,dit houd in dat hij minimaal 60 cm vanaf de douce zal zitten.
Het zelfdegeld voor de wasmachine met die verstande dat u de wasmachiene behuizing niet aan mag kunnen raken vanonder de douce dus ook minimaal 60 cm vanaf de douce.
Zoals natuurlijk duidelijk is moet alles geaard zijn en dient dat via aan aardlekschakelaar beveiligd te worden.(almat) in volksmond genoemd.

mi
door miraltje - Apr 16, 2004 om 12:27
462 Antwoorden / 0 Vragen

Als je vanuit de douche kop een denkbeeldige cirkel met een straal van 1.20 tekent mag binnen deze lijn geen elektrische aansluitingen zitten zoals een wcd+ra.
Pas je een spatscherm toe mag je volstaan met een straal van 60 cm gemeten vanuit het spatscherm.
Je mag ten alle tijden een wasmachine aansluiting maken met een normaal WandContactDoos met RandAarde, mits je er een aardlek schakelaar voorzet van 30 mA.
Een trekschakelaar moet alleen wanneer er geen aardlekschakellaar voor zit en de woning is voorzien zijn van een rechtstreekse aarde.
Dit kom je haast niet tegen,en deze zijn over het algemeen niet goed meer(lees voldoen niet aan de gestelde norm).
[QUOTE]
Volgens mij mogen er in een badkamer geen stopkontakten zitten, mocht je dit wel willen, kan je een spiegelkast nemen waar een stopkontakt in zit, gat er achter en aansluiten via een naaste kamer.[/QUOTE]
Hier wil ik even op reageren.
Dit is een hobbybob methode vaak word dan de aarde niet aangesloten en crieer je een schijnveiligheid.
Tevens is dit stopkontact niet geschikt voor het aansluiten van een wasmachine.
Eenspiegelkast moet altijd vast worden aangesloten en niet met een stekker.
Een scheertrafo is niks anders dan een scheidings trafo deze koppelt de nul los van aarde, zodoende krijg je dan geen schok.
een allemat is een installatieautomaat waarbij een zekering en aardlekschakelaar samengevoegd zijn hier hoeft geen aardlekschakelaar meer voor.
een aardlekschakelaar is geen allemat ! deze beveiligt alleen wanneer er aardsluiting ontstaat.
een aarlek beveiligd niet bij over belasting zoals gelijktijdig een wasmachine en droger op 1 groep hier ben je een groep zekering (stop)voor nodig