an
door anjolet Nov 14, 2006 om 10:00
Huishouden & energie

Radiatoren

Welke radiatoren moeten altijd volledig openstaan. De cvketel staat bij mij op zolder.

Alvast bedankt voor je reaktie.

Vriendelijke groet,

Anjolet

20313 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in ieder geval de radiator die het dichtst bij de termostaat zit open laten staan, ander gaat de verwarming nooit meer uit.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De CV ketel wordt aangestuurd door een thermostaat. Deze bevindt zich meestal in de woonkamer. Daarom moeten altijd voldoende radiatoren in de woonkamer openstaan.
Elders kan de temperatuur beinvloed worden door niet alle radiatoren helemaal te openen of door deze van een thermostatische kraan te voorzien.
Zou het in de andere ruimtes te koud blijven, ondanks dat daar alle radiatoren helemaal open staan, dan kunt u overwegen om in de buurt van de thermostaat een radiator gedeeltelijk af te sluiten.
Daardoor zal de CV dan langer aan zijn om het in de kamer op temperatuur te krijgen en wordt het op de andere plaatsen warmer.
Tenslotte kunt u meestal nog op de CVketel de maximale watertemperatuur instellen. Zet deze temperatuur niet hoger dan nodig is om het redelijk snel warm te maken in huis, vooral als het buiten nog niet echt koud is.
Het mag niets uitmaken waar de CVketel staat.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De radiator bij de thermostaat altijd open laten staan, zonodig - en het beste - meerdere radiatoren open laten staan. Daar anders de (goede) werking verstoord zou kunnen geraken.

Bij het (na)vullen van de radiator (met water) moet u eerst alle radiatoren open zetten, ontluchten en vervolgens de instructies van het (na)vullen van uw (HR-)ketel (op)volgen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rediator bij de thermostaat open laten staan????????

Normaliter zit de kamer thermostaat niet in de buurt van een radiator, alleen al omdat dan een verkeerde temperatuur gemeten wordt (te hoog en daarmee de verwarming te laag) Bij de ketelthermostaat is geen radiator in de regel.

En wat te doen als er thermostaatkoppen zijn??

U kunt ze rustig ALLEMAAL dicht zetten, hoe dan ook zet u ze dan nooit allemaal helemaal dicht want bij een installatie die aan de normen voldoet is er altijd één die iets open blijft en/of is er sprake van een bypass.

Maar waarom alles dichtzetten? Zet eventueel alleen die radiatoren helemaal dicht in bijv een slaapkamer als u bij koude de ramen wijd open heeft (en dan de tussendeur dicht).

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps zie verder GSM inzake de aanbevelingen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liever niet alle radiatoren dicht of bijna dicht draaien, want dat gaat de circulatiepomp misschien niet overleven!

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

een goede installatie heeft ten eerste een zg by pass en/of ook zodanige knoppen dat nooit alles dicht kan. Dit in de herhaling.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap dat bij een moderne installatie een bypass wordt geplaatst, als dit niet om de een of andere reden "vergeten" wordt.
Maar ik kan uit de vraag nergens afleiden dat de vraagsteller over een installatie beschikt waar dit is toegepast.
En dus vindt ik het niet raadzaam om mensen op ideeen te brengen die mogelijk hun installatie kunnen beschadigen.
De opmerking dan deugd je installatie dus niet, kan dan achteraf wel eens verkeerd vallen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beneden heb ik twee convectoren die altijd open staan. Ik heb gehoord dat het beter zou zijn om op de eerste verdieping ook een radiator aan te laten. Waarom dit beter zou zijn weet ik dus niet. Of er een bypass is weet ik niet. Ik heb een nefit combi hr ketel uit 1994.

Vriendelijke groet, Anjolet

ve
door verwijderd - Nov 16, 2006 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

even terugkomend op een bijpas/shunt of avdo leiding.

deze is niet verplicht, indie zin dat de installatie anders niet voldoet aan de nen 1006.

dat zo'n leiding of appendage niet geplaatstwordt heeft puur en alleen met geld te maken.

De opdrachtgever, vergelijkt in 9 van de 10 keer de offertes alleen op bassis van de prijs onder de streep.

zonder na tegaan wat het verschil is tussen een duurdere offerte en goedkopere offerte.

men weet dan niet waarom de ene offerte 50€ duurder is dan dan de andere.

kranen die niet helemaal dicht willen zijn er niet, ook een thermostaat kraan gaat helemaal dicht bij de ingestelde temperatuur indicatie.

bij een standaard cv installatie met een kamerthermostaat is het voldoende om de radiatorkranen in het zelfde vertrek open te laten.

daar dit vertrek de referentieruimte van de installatie is.

bij een installatie met uitsluitend thermostaatkranen  en/of een weersafhankelijke regeling, is een bijpas vereist voor een goede werking van de installatie.

bij moderne ketels zal geen schade ontstaan aan de pomp door onvoldoende doorstoming van het cv water.

deze ketels werken middels een delta-t meting en wanneer de gemeten waardes teveel afwijken door bijv. te weinig doorstroming gaat de ketel in een blokkeering.

deze zal het na een aantal minuten weer proberen, is er niks veranderd aan de situatie  dan zal dit wederom resulteren tot een blokkeering dan wel storing.

als gebruiker merkt u dan wel dat het koud wordt in huis en zal dan ook actie gaan ondernemen, door of meer kranen open te zetten danwel een storingdienst raadplegen/inschakelen.

de ketel van de vragensteller heeft een stromingschakelaar, wannneerr deze onvoldoende doorstroming meet dan zal het toestel in storing "2"vallen.

hij/zij zou zoveel radiatoren dicht kunnen draaien zodat de ketel net niet in deze storing valt.

de praktijk wijst uit dat bij deze ketel minimaal 2 en soms 3 radiatoren open moeten staan.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2007 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou dan graag willen weten, als ik de kamerthermostaat op 20 graden heb afgesteld, maar de radiatoren dicht, verbruik ik dan toch veel energie?? Oftewel moet ik steeds als ik een uurtje wegben de kamerthermostaat lager zetten?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2007 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de thermostaat op 20 zet en de radiatoren dicht zal de cv aanslaan zodra de kamer temperatuur lager dan 20 wordt en omdat de radiator dicht staat zal de kamer dus niet warmer worden dus blijft de cv branden tot dat de voorgeprogrammeerde  ketel temperatuur, meestal 70 graden , wordt bereikt en weer aanslaan asls die temp.zakt.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2007 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

celeste@ en johanpc@ jullie hebben waarschijnlijk niet gezien dat de vraag een jaar geleden is gesteld. Celeste@ het us beter dan om deze vraag apart en nieuw te stellen aangezien de meesten deze vraag wel uitgeschakeld zullen hebben. De datum staat rechts boven.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2007 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK dat zal ik de volgende keer doen, op het moment ben ik blij dat Johan nog wel wakker was. (Het werkt zoals hij aangaf!!) Daarom toch nog 1 vraag om een nieuwe uitleg te voorkomen.
Ik moet dus ofwel een radiator in de woonkamer openzetten of anders de thermostaat zo laag zetten dat de temp er nooit onder komt. Maar als het vriest, in de vorst-atand van de thermostaat, moet ik dan ook 1 of zelfs ALLE radiatoren openzetten?

ve
door verwijderd - Nov 14, 2007 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit dat overkomt me niet gauw maar inderdaad datum niet gezien.

celeste: wij hebben een kamer klok thermostaat die niet lager kan dan 14 graden= vakantiestand maar dat moet je de radiator in de kamer met thermostaat wel open laten staan en dat is genoeg om bevriezing te voorkomen.

overigens stoken wij in alle ruimten (8 kamers) waardoor het hele huis warm blijft en de cv niet zovaak aanslaat als toen we alleen in de woonvertrekken stookten.

Wel goe3d geisoleerd huis.

hans.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2007 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk, en waar doen we het voor? Om vraagstellers te helpen en dus hier toch met succes.