mhofman
door mhofman May 24, 2010 om 18:09
Huishouden & energie

Roundup en katten/honden

moet onkruid verwijderen,gebruik daarvoor roundup maar moet ook behandelen waar mijn katten vaak langslopen.moeten mijn katten/honden binnen blijven als ik hier mee aan de gang ga.Staat niets over in gebruiksaanwijzing.Bvd mhofman

70460 50 Rapporteer

mhofman
door mhofman - May 24, 2010 om 19:54
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank voor het antwoord edrick3.Ga morgen bij windstil weer hier aan de slag.Groet mhofman

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 25, 2010 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hofman:

Denk er aan dat Roundup® werkt op het bladgroen en NIET op de wortels. Het moet enige uren in kunnen werken vóór dat het gaar regenen, want daardoor wordt het effect teniet gedaan.

Het gebruik in het haalgebied van mijn bijen zou ik niet blij mee zijn.

De hond en de kat kun je wel buiten laten, doch aangelijnd en uit de buurt van het spuitgebied.

Hardware ERror MAN.

he
door hen.2 - May 25, 2010 om 01:06
66 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou je het risico toch nemen, ik zou het niet doen,verdelg na dat je de kat en hond hebt uitgelaten op een mooie dag, en na een drie uur kun je ze wel buiten laten.

hi
door hipppo - May 25, 2010 om 13:05
303 Antwoorden / 2 Vragen

Beste M.Hofman, de term onkruid die je gebruikt wijst erop dat het hier niet door jou gewenste planten betreft. In mijn optiek bestaat er geen onkruid, alleen planten.
Overigens, als je bepaalde planten wilt verwijderen hoef je toch niet altijd meteen naar de gifspuit te grijpen? Er zijn betere methoden. Gewoon uittrekken, schoffelen e.d., maar dat duurt kennelijk te lang of daar word je wellicht moe van...?Verdere vraag ik me af of roundup wel zo onschuldig is als sommigen menen. Ik heb ooit informatie opgevraagd bij de chemiewinkel , n.a.v. overvloedig sproeien door de gemeente midden op de dag om wat straatgras en ander onschuldig spul te verwijderen en toen werd mij verteld dat het behoorlijk link spul was.

orgelmuts
door orgelmuts - May 25, 2010 om 13:41
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=hipppo schreef op dinsdag 25 mei 2010, 13:05]Beste M.Hofman, de term onkruid die je gebruikt wijst erop dat het hier niet door jou gewenste planten betreft. In mijn optiek bestaat er geen onkruid, alleen planten.
Overigens, als je bepaalde planten wilt verwijderen hoef je toch niet altijd meteen naar de gifspuit te grijpen? Er zijn betere methoden. Gewoon uittrekken, schoffelen e.d., maar dat duurt kennelijk te lang of daar word je wellicht moe van...?Verdere vraag ik me af of roundup wel zo onschuldig is als sommigen menen. Ik heb ooit informatie opgevraagd bij de chemiewinkel , n.a.v. overvloedig sproeien door de gemeente midden op de dag om wat straatgras en ander onschuldig spul te verwijderen en toen werd mij verteld dat het behoorlijk link spul was.

Het komt kennelijk niet in je op dat er ook mensen zijn die niet kunnen uittrekken, schoffelen e.d. omdat ze minder valide of invalide zijn, of misschien hoogbejaard!
Ik ben deze week ook het onkruid met Roundup te lijf gegaan, aangezien ik in een rolstoel zit kan ik ook niet schoffelen of uittrekken e.d.
Beetje nadenken voordat je een reaktie geeft!

mhofman
door mhofman - May 25, 2010 om 14:00
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ben een echt buiten mens en de tuin daar schoffel ik dagelijks in.Word je niet moe van geeft alleen voldoening als de klus klaar is.

In een klein gedeelte van mijn tuin zitten veel wortels van struiken en bomen daar moeilijk te schoffelen en onkruid weg tehalen.Vandaar mijn vraag. En zonsonny aan jou antwoord heb ik niet zoveel die van mij lopen lekker los in mijn eigen tuin en zijn niemand tot last.Groet mhofman.

orgelmuts
door orgelmuts - May 25, 2010 om 14:07
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 25 mei 2010, 14:00]Ben een echt buiten mens en de tuin daar schoffel ik dagelijks in.Word je niet moe van geeft alleen voldoening als de klus klaar is.

In een klein gedeelte van mijn tuin zitten veel wortels van struiken en bomen daar moeilijk te schoffelen en onkruid weg tehalen.Vandaar mijn vraag. En zonsonny aan jou antwoord heb ik niet zoveel die van mij lopen lekker los in mijn eigen tuin en zijn niemand tot last.Groet mhofman.

Zo kan het dus ook! Helaas denken mijn buurtbewoners er anders over en lopen hun katten dus veelvuldig in mijn tuin.
Het is eigenlijk van de gekke dat ik ervoor moet zorgen dat ze uit mijn tuin blijven terwijl zij ervoor moeten zorgen dat ze hun eigen tuin niet uit kunnen, maar ja, dat is weer een heel andere discussie.

zerlina
door zerlina - May 25, 2010 om 14:37
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 25 mei 2010, 14:00]Ben een echt buiten mens en de tuin daar schoffel ik dagelijks in.Word je niet moe van geeft alleen voldoening als de klus klaar is.

In een klein gedeelte van mijn tuin zitten veel wortels van struiken en bomen daar moeilijk te schoffelen en onkruid weg tehalen.Vandaar mijn vraag. En zonsonny aan jou antwoord heb ik niet zoveel die van mij lopen lekker los in mijn eigen tuin en zijn niemand tot last.Groet mhofman.[quote=zonsonny schreef op dinsdag 25 mei 2010, 13:36]Ik gruw van al die loslopende katten, die overal pissen en daarmee een vieze stank verspreiden en afvalzakken openvreten.

Dus hou ze sowieso maar binnen.

Of laat ze misschien toch maar bij de onkruidverdelger snuffelen....[/quot

Dag Hofman, ik ben het helemaal met de reactie van Clairy eens. Hou de 'jongelui' een paar uur binnen voor alle zekerheid. De opinies over Glyfosaat zijn tamelijk verschillend. Het allerbeste en heb veel plezier in de tuin! Kijk hier een naar: http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

mhofman
door mhofman - May 25, 2010 om 14:39
530 Antwoorden / 93 Vragen

Overlast van katten heb ik niet,wel van mensen die menen dat het leuk is om de radio lekker aantezetten als het mooi weer is.Daar erger ik me aan en zo zie je maar overal is wel wat .Leven en laten leven zou ik zeggen .En erwat van zeggen meestal gaat het goed en houden we hier rekening met mekaar.Gaat niet over de vraag maar wou dit toch even kwijt.

orgelmuts
door orgelmuts - May 25, 2010 om 14:47
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mhofman schreef op dinsdag 25 mei 2010, 14:39]Overlast van katten heb ik niet,wel van mensen die menen dat het leuk is om de radio lekker aantezetten als het mooi weer is.Daar erger ik me aan en zo zie je maar overal is wel wat .Leven en laten leven zou ik zeggen .En erwat van zeggen meestal gaat het goed en houden we hier rekening met mekaar.Gaat niet over de vraag maar wou dit toch even kwijt.

Ach ja, zulke buren heb ik ook (en katten en muziek) maar goed, net wat je zegt:
Leven en laten leven. Ik heb een waterpistooltje en jaag de katten daarmee weg.
En een muziekje heb ik in de regel niets op tegen, het staat wel eens aan de harde kant, maar dat is overdag.
Minder geslaagd is het als ze 's avonds laat nog buiten zitten en ze hebben keiharde muziek aan. Maar het is niet zo dat er totaal niet met ze te praten is, gelukkig.
Ik wens je een genoeglijke zomer met weinig onkruid en weinig overlast toe!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 25, 2010 om 14:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ zonsonny:

Zelf ben ik geen kattenliefhebber, integendeel! Ik houd er niet van om in een verse kattenkeutel te grijpen wanneer ik in de tuin aan het werk ben. Of een kat 's winters bij de vogelvoederplek te zien wachten om er ééntje te grijpen. Kan men wel zeggen: "Dat is de natuur", maar in gedomesticeerde katten zit niet veel natuur meer, tenzij ze loslopen. O.k. maar niet op mijn grond!

Hier in de tuin ligt permanent ook iets lekkers voor loslopende katten, in het midden van een 50 cm lange 125 mm rioolbuis, met aan de einden iets wat je niet weer uit de bekleding van je bankstel krijgt als de kat zich daarmee bevuilt bij het bemachtigen van het lekkers.....

Doch je laatste opmerking vind ik te ver gaan! Die kat kan er toch niets aan doen wanneer zijn of haar baasje te beroerd is om ze binnen te houden of aangelijnd uit te laten?

H.

mhofman
door mhofman - May 25, 2010 om 14:55
530 Antwoorden / 93 Vragen

Komt hier wel goed orgelmuts,nu nog het onkruid nog niet gedaan.Heb reacties op de vraag afgewacht en zie het nog even aan.Allemaal veel tuin plezier toegewenst en een mooie warme zomer.Groet mhofman.

kleinepier
door kleinepier - May 25, 2010 om 20:57
42 Antwoorden / 0 Vragen

at die katten betreft die moet iedereen lekker bij zig houden want het is zo makkelijk he de deur open en ga maar lekker bij de buuren poepen want dan hoef je geen katte grit te kopen en ik maar stront ruimen van de buuren maar spuit maar lekker hoor met roundup kan geen kwaat voor de katten en je bent er gelijk vanaf en als je het schoffeld staat het er over n week weer

mhofman
door mhofman - May 25, 2010 om 21:10
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dat lucht op he kleinepier.Dieren liefhebber !!.Zou zeggen lees eerst de vraag en de reacties.

sonjaatje
door sonjaatje - May 25, 2010 om 21:12
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Roundup helpt geen bal.

orgelmuts
door orgelmuts - May 25, 2010 om 23:03
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 25 mei 2010, 21:12]Roundup helpt geen bal.

Heb jij er ervaring mee sonjaatje?
Want ik heb van de week ook roundup gespoten, maar ik zie ook nog niet dat het onkruid verdwenen is.
Nu zal het wel even in moeten werken denk ik, maar na 3 dagen zou je toch al wat moeten zien?

Wilma

mageli46
door mageli46 - May 25, 2010 om 23:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

T.a.v. Hippo
De definitie van onkruid is als volgt: Onkruid zijn planten die groeien op een plek waar jij ze niet wilt hebben

vr groet dedolfijntjes

cl
door clairy - Jun 2, 2010 om 20:22
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 24 mei 2010, 18:38]
Veiligheid

Biactivatoren geven Roundup® Evolution een zeer gunstig ecotoxicologisch profiel De ecotoxicologische score voor dieren en de irritatiescore voor ogen en huid is zo laag dat Roundup® Evolution geen gevarenclassificatie draagt (géén Andreas-kruis). Alle lidstaten van de EU hebben unaniem vastgelegd dat het werkend bestanddeel glyfosaat niet carcinogeen en niet mutageen is.

Veiligheidsprofiel Roundup® Evolution:

* bindt aan gronddeeltjes en sediment
* wordt afgebroken door bacteriën tot natuurlijke stoffen
* heeft een lage toxiciteit voor natuurlijke organismen zoals regenwormen, bijen, hommels
* voldoet aan de norm voor niet doelwitanthropoden (sluipwespen)
* accumuleert niet in de voedselketen
* dieren kunnen zonder risico 5 dagen na bespuiting het gras/hooi eten

Zo formuleert Roundup het. Er wordt echter wel getwijfeld aan de milieuvriendelijkheid van dit middel. Kijk bijvoorbeeld eens op http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=119110
Ik weet dat dit niet de vraag van mhofman was, maar milieu en gezondheid gaan me erg aan het hart en ik wilde daarom graag een kritische noot toevoegen.

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2010 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mhofman,

Je kunt ze voor de veiligheid natuurlijk een middagje binnen houden, maar volgens de Veiligheidsaanwijzingen kan het weinig kwaad zo te zien.

Veiligheid

Biactivatoren geven Roundup® Evolution een zeer gunstig ecotoxicologisch profiel De ecotoxicologische score voor dieren en de irritatiescore voor ogen en huid is zo laag dat Roundup® Evolution geen gevarenclassificatie draagt (géén Andreas-kruis). Alle lidstaten van de EU hebben unaniem vastgelegd dat het werkend bestanddeel glyfosaat niet carcinogeen en niet mutageen is.

Veiligheidsprofiel Roundup® Evolution:

* bindt aan gronddeeltjes en sediment
* wordt afgebroken door bacteriën tot natuurlijke stoffen
* heeft een lage toxiciteit voor natuurlijke organismen zoals regenwormen, bijen, hommels
* voldoet aan de norm voor niet doelwitanthropoden (sluipwespen)
* accumuleert niet in de voedselketen
* dieren kunnen zonder risico 5 dagen na bespuiting het gras/hooi eten

Met vr.gr.

mhofman
door mhofman - Jun 7, 2010 om 21:23
530 Antwoorden / 93 Vragen

Bedankt voor de reacties allemaal.Heb het gebruikt moet even geduld hebben maar werkt wel.En katten liefhebbers die van mij leven nog.Groet mhofman

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 7, 2010 om 22:17
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Orgelmuts,

Ik heb het vorig jaar gebruikt. Het onkruid werd een beetje door, maar daar bleef het bij.
Nu haal ik het maar gewoon weg met een voegenkrabber.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 7, 2010 om 22:18
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel: het onkruid werd er een beetje dor van.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 8, 2010 om 02:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Sonja:

Ja, zo werkt dat. Wanneer je roundup op het goede moment en op de goede plek gebruikt, dan sterft de plant af. Of zo jij schrijft, het wordt een beetje dor.
Wanneer je denkt dat de plant ook vanzelf verdwijnt, heb je het niet goed begrepen. Roudup is geen goocheltruuk.

H.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 8, 2010 om 10:47
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het idd wel verkeerd begrepen hebben.
Het blijft gewoon staan, verkleurd alleen. Wat heb je daaraan. Moet je het toch alsnog weghalen. Dan doe ik het wel zonder, scheelt weer geld, en is hetzelfde werk.

erik008
door erik008 - Jun 8, 2010 om 12:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

ik zou echter niet de originele roundup kopen.
Het middel is ook te koop in de vakhandel in grote potten voor dezelfde prijs als zo'n ini-mini flesje roundup.
Met zo'n grote pot doe ik jaren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 8, 2010 om 12:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Erik:

Dat kan. Het middel is in verschillende concentraties te koop. het werkzame bestanddeel is glyfosaat.
========================================
@ Sonja:

Ja, dat heb je dan verkeerd begrepen. Heb je Vanish al geprobeerd? Misschien verdwijnt het kruid daar volledig mee. De naam zegt dat tenminste.;-)

H.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 9, 2010 om 23:37
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 7 jun 2010, 22:18]Ik bedoel: het onkruid werd er een beetje dor van.

Ik had m do(o)r! ;-)

Bij mij is het nu ook wel verdort, waarschijnlijk trekt het nu wel makkelijker uit, maar
inmiddels staat er op de plekken ernaast weer nieuw onkruid, dus ik zal het wel moeten blijven doen.
Maar waar ik gespoten heb is het nu wel helemaal verschrompeld, dus als het weer mooi weer is haal ik het wel weg en spuit ik het nieuwe onkruid in.
Met dit weer is het in elk geval weggegooid geld.

@mhofman

Eind goed al goed! Hoopte al dat je katten niet na een paar dagen ook verdorren zouden ;-) maar ik lees dat het goed is gekomen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 10, 2010 om 14:49
632 Antwoorden / 58 Vragen

@of topic

beetje flauw, rood duimpje, maakte maar een grapje hoor.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 10, 2010 om 14:57
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je Vanish al geprobeerd? Misschien verdwijnt het kruid daar volledig mee. De naam zegt dat tenminste.;-)

Nee dat durf ik niet, straks zijn mn tegels ook weg :-)

cl
door clairy - Jun 10, 2010 om 15:32
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 10 jun 2010, 14:49]@of topic
beetje flauw, rood duimpje, maakte maar een grapje hoor.
Het rode duimpje was van mij. Ik doelde op
[quote=inmiddels staat er op de plekken ernaast weer nieuw onkruid, dus ik zal het wel moeten blijven doen.]
Als dit het grapje was: sorry, dit had ik niet zo begrepen. :-)

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 10, 2010 om 16:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=clairy schreef op donderdag 10 jun 2010, 15:32][quote=orgelmuts schreef op donderdag 10 jun 2010, 14:49]@of topic
beetje flauw, rood duimpje, maakte maar een grapje hoor.
Het rode duimpje was van mij. Ik doelde op
[quote=inmiddels staat er op de plekken ernaast weer nieuw onkruid, dus ik zal het wel moeten blijven doen.]
Als dit het grapje was: sorry, dit had ik niet zo begrepen. :-)

@clairy

oh, ik dacht dat je doelde op die verdorde katten ;-)

maar dat er op de plekken ernaast weer nieuw onkruid staat, dat was niet grappig bedoeld, dat vind ik helemaal niet grappig zelfs!

@sonjaatje

ik zie het al helemaal voor me, tegels ingespoten met vanisch, volgende ochtend je tegels verdwenen! ;-P

czar
door czar - Oct 20, 2010 om 18:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 25 mei 2010, 14:54]
Hier in de tuin ligt permanent ook iets lekkers voor loslopende katten, in het midden van een 50 cm lange 125 mm rioolbuis, met aan de einden iets wat je niet weer uit de bekleding van je bankstel krijgt als de kat zich daarmee bevuilt bij het bemachtigen van het lekkers.....

Wel een oud topic, maar ik kwam er toevallig op.
Had ik niet van je verwacht, laat dat Hrdw dus maar weg errorman.
Ik vind het ook niet handig van je om juist katten met 'lekkers' te lokken als je niet van katten houdt. En als je al een hele doordachte constructie bedenkt (en uitvoert) om ze in de val te lokken, dan ben je lichtelijk paranoia.

Wat het voederen van vogels in de winter aangaat: niets op tegen, maar natuurlijk is het niet, net zo min als onze huiskatten natuurlijk zijn.
Maak je voederplaats zodanig dat de katten, ratten, muizen en ander ongedierte er dan ook niet bij kunnen.

Mijn advies: stop gewoon met het lokken van beesten die je niet in je tuin wilt hebben.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2010 om 02:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ czar:

Je advies kan ik niet opvolgen, want ik lok ze niet. Het lekkers ligt 14 meter van de openbare weg. Wanneer ze wel in de tuin komen kunnen ze het pas ruiken.

Een kat heeft in onze tuin niets te zoeken! Als een kat niet in onze tuin komt vindt ze ook geen lekkers. Wanneer men te beroerd is de kat binnen te houden, zal men de gevolgen ondervinden.
Maakt me niet uit wat ze er van vinden, ze denken er ook niet over na wat anderen van hun loslopende kat vinden. Laksheid. Hoeven ze de kattenbak niet zo vaak te verschonen.

Je zou het niet geloven maar ik zag met eigen ogen een kat met z'n poot in een bijt naar onze vissen meppen, op de rand van een bijt welke ik voor beluchting van de vissen in het ijs had gemaakt. Tezamen met de actie op de vogel bijvoederplaats, afgelopen winter, heb ik katten en hun eigenaren op ons terrein "de oorlog verklaard". Ik wil ze er niet zien sluipen, de gluiperds.

Heb je wel eens bij het poten van bloembollen in een begraven kattenkeutel gegrepen? Dan denk je misschien anders. Je kon ze wel ruiken, maar niet zien.

Een vriend van mij is jachtopziener. Die schiet ze (per ongeluk?)af, wanneer ze op zijn terrein komen. En de jacht is juist weer geopend. Dus houd ze binnen of houd ze niet!

H.

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 21, 2010 om 12:40
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]@ czar:

Je advies kan ik niet opvolgen, want ik lok ze niet. Het lekkers ligt 14 meter van de openbare weg. Wanneer ze wel in de tuin komen kunnen ze het pas ruiken.

Een kat heeft in onze tuin niets te zoeken! Als een kat niet in onze tuin komt vindt ze ook geen lekkers. Wanneer men te beroerd is de kat binnen te houden, zal men de gevolgen ondervinden.
Maakt me niet uit wat ze er van vinden, ze denken er ook niet over na wat anderen van hun loslopende kat vinden. Laksheid. Hoeven ze de kattenbak niet zo vaak te verschonen.

Je zou het niet geloven maar ik zag met eigen ogen een kat met z'n poot in een bijt naar onze vissen meppen, op de rand van een bijt welke ik voor beluchting van de vissen in het ijs had gemaakt. Tezamen met de actie op de vogel bijvoederplaats, afgelopen winter, heb ik katten en hun eigenaren op ons terrein "de oorlog verklaard". Ik wil ze er niet zien sluipen, de gluiperds.

Heb je wel eens bij het poten van bloembollen in een begraven kattenkeutel gegrepen? Dan denk je misschien anders. Je kon ze wel ruiken, maar niet zien.

Een vriend van mij is jachtopziener. Die schiet ze (per ongeluk?)af, wanneer ze op zijn terrein komen. En de jacht is juist weer geopend. Dus houd ze binnen of houd ze niet!

H.

Amen!

mhofman
door mhofman - Oct 21, 2010 om 18:34
530 Antwoorden / 93 Vragen

H,ben eigenlijk wel benieuwt van wie je die tip gekregen hebt.Van je vriend de jachtopzichter? Deze mensen mogen niets meer afknallen want alles is beschermt zelfs de roofvogels.Je moet toch wat he en een vriend helpen met katten probleem is ok..Weet niet of je zelf dieren hebt maar meestal houden mensen van die beesten.Wel eens aan gedacht??Zeker niets mee te maken een kat moet dood als je ze in de tuin ziet.

czar
door czar - Oct 21, 2010 om 19:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]@ czar:

Je advies kan ik niet opvolgen, want ik lok ze niet. Het lekkers ligt 14 meter van de openbare weg. Wanneer ze wel in de tuin komen kunnen ze het pas ruiken.

Ik weet natuurlijk niet wat voor lokmiddel je gebruikt, maar als het maar enigzins geurt en de wind staat goed, dan ruikt een kat dat wel op 50 meter afstand.

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]
Een kat heeft in onze tuin niets te zoeken! Als een kat niet in onze tuin komt vindt ze ook geen lekkers. Wanneer men te beroerd is de kat binnen te houden, zal men de gevolgen ondervinden.

Een kat her/erkent de scheiding van jouw tuintje met die van de buren niet.
Een goed grondbezitter houdt daar rekening mee.
Zover ik lees doe je op zich niet iets wat niet mag en je bent er ook niet op uit de kat iets aan te doen, maar de baas van de kat. Dat is op zich al positief.
Bij mij in de buurt doet niemand moeilijk over katten. Het stikt hier van de konijnen en die richten echt wel wat meer schade aan. Dan is een kat wel weer handig :-)

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]
Maakt me niet uit wat ze er van vinden, ze denken er ook niet over na wat anderen van hun loslopende kat vinden. Laksheid. Hoeven ze de kattenbak niet zo vaak te verschonen.

Nou, zoveel moeite is dat niet. En veel katten die wel buiten lopen bewaren hun ontlasting nog gewoon voor hun 'vaste' kattenbak.

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]
Je zou het niet geloven maar ik zag met eigen ogen een kat met z'n poot in een bijt naar onze vissen meppen, op de rand van een bijt welke ik voor beluchting

Absoluut geloof ik dat wel.
Ik heb wel eens een kat gehad die alle aasvisjes van de buurman had opgegeten. Diezelfde buurman voerde diezelfde kat als kitten dan ook z'n overgebleven aasvisjes. Tsja, eigen schuld zou ik zeggen.

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 02:50]
Een vriend van mij is jachtopziener. Die schiet ze (per ongeluk?)af, wanneer ze op zijn terrein komen.

Dan heb ik nog een tip: zoek andere vrienden, LOL.
Als je je al druk maakt als je een kat in je tuin ziet lopen, dan heb je wat mij betreft echt helemaal niets meer te klagen (en een enorm saai leven als je er werk van maakt).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2010 om 19:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hofman:

"... maar meestal houden mensen van die beesten.Wel eens aan gedacht??"

Jawel, maar dan dacht ik juist dat mensen die katten los laten lopen niet van katten houden...

Die zelfde vriend heeft een roofvogelasiel. Hij schiet alleen wat van het enorme overschot aan eenden, ganzen, duiven en (mixomatose) konijnen.
En "verwilderde katten, natuurlijk.

"Zeker niets mee te maken een kat moet dood als je ze in de tuin ziet."

Dat is zeker jouw opinie, niet die van mij!

H.

czar
door czar - Oct 21, 2010 om 19:26
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mhofman schreef op donderdag 21 okt 2010, 18:34]H,ben eigenlijk wel benieuwt van wie je die tip gekregen hebt.Van je vriend de jachtopzichter? Deze mensen mogen niets meer afknallen want alles is beschermt zelfs de roofvogels.

Volgens mij niet alles hoor.
Zover ik weet mag je kraaien en kauwtjes afknallen. Hebben we er in Twente veuls te veel van. Wordt tijd dat ook de aalscholvers flink mogen worden gedecimeerd.

czar
door czar - Oct 21, 2010 om 19:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 19:09]@ hofman:
Jawel, maar dan dacht ik juist dat mensen die katten los laten lopen niet van katten houden...

Raar, zou juist andersom moeten zijn.
Als je van katten houdt, dan sluit je ze juist niet op.

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 21 okt 2010, 19:09]
Die zelfde vriend heeft een roofvogelasiel. Hij schiet alleen wat van het enorme overschot aan eenden, ganzen, duiven en (mixomatose) konijnen.
En "verwilderde katten, natuurlijk.

Ik ben het er mee eens dat verwilderde katten een enorm probleem worden/zijn.
Ze fokken als konijnen en hebben amper natuurlijke vijanden.
Dit is echter allemaal het gevolg van mensen die een kitten wel een leuk speeltje vinden, maar de volwassen kat liever kwijt dan rijk zijn. En die liever geen geld uitgeven aan castratie. Van die mensen die je eigenlijk geen beesten gunt.

Ik neem dan ook geen kittens meer, alleen nog 'probleem'-katten en desnoods 'wilde' katten, liefst van meer dan 10 jaar oud. Asiels kunnen die beesten meestal ook niet meer kwijt en uiteindelijk is de spuit dan de enige uitweg.

Ik pleit voor een verantwoordelijkheidsplicht.
Desnoods met harde sancties.
Maar ik vind ook dat een kat wel gewoon buiten mag lopen.
En och, dan pakken ze eens een vogeltje of een visje, daar is niet zoveel mis mee. Dat gezeur over stront en zeik komt volgens mij alleen van mensen die erg ver van de natuur staan. Heb je een keer vuile handen, so what? Je krijgt toch wel vuile handen als je in de aarde/modder staat te klooien.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 22, 2010 om 03:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ czar:

Toch geloof ik dat ik dichter bij de natuur en ons leefmilieu sta dan jij denkt te weten....Maar daar kom je hier toch niet achter.

H.

czar
door czar - Oct 22, 2010 om 20:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 22 okt 2010, 03:05]@ czar:
Toch geloof ik dat ik dichter bij de natuur en ons leefmilieu sta dan jij denkt te weten....Maar daar kom je hier toch niet achter.
H.

Beste Errorman,

De twee die je noemt staan op gespannen voet met elkaar.
Vrije natuur vind je in Nld eigenlijk niet meer, leefmilieu des te meer.
Katten lokken als je geen katten in je tuin wilt blijf ik dom gedrag vinden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 23, 2010 om 00:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ czar:

Dit verstoai wal: Vind mer waj vindt. Kokoemernei!

H.

nb
door nbw - Oct 23, 2010 om 01:46
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi wat weer ontaarde discussie over een vraag van een onkruidverdelgingsmiddel. Persoonlijk heb ik geen moeite met een wilde tuin vol gratis gewassen die ook na behandeling met roundup gewoon terugkomen. Echter een hele grote meerderheid noemt dit onkruid en als ze niet keurig netjes tegels krabben of elke week onkruid willen wieden is er altijd nog roundup.En ik ben niet iemand die blind gelooft wat op verpakkingen staat. Er zijn 1000-zende voorbeelden te noemen waarbij wat belooft wordt achteraf niet waargemaakt wordt. Zonder een mening te hebben over katten en honden vraag ik me af of het spuiten van dit goedje wel gezond is voor de spuiter. Want er staan nogal wat veiligheidinstructies op het product. Vraag me af waarom. En dat is niet alleen je te waarschuwen voor wind die eventueel burenruzie kan geven. Roundup schakeld de wortelgroei uit.Erken mijn cynisme, maar mensen hebben ook wortels in haren/tanden en voeten/handen.

czar
door czar - Oct 23, 2010 om 21:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=nbw schreef op zaterdag 23 okt 2010, 01:46]Hoi wat weer ontaarde discussie over een vraag van een onkruidverdelgingsmiddel.

U heeft helemaal gelijk.

Ik heb nogal wat web-onderzoek gedaan naar Round-up.

Round-up is een merknaam. De werkzame stof heet glyfosaat.
Het is al 35 jaar geleden geintroduceerd door een amerikaans bedrijf (Montana) en het was een zegen voor de landbouw (en de mensheid). Er zijn door hetzelfde bedrijf ook genetisch gemanipuleerde gewassen ontwikkeld (door een stukje gen van een muis) die ongevoelig zijn voor Glyfosaat. Hierdoor kan een boer dus glyfosaat spuiten terwijl hij z'n gewas kweekt.

De werkzame stof (glyfosaat) wordt opgenomen via de huidmondjes van de (groene) bladeren. Glyfosaat zorgt ervoor dat de plant bepaalde enzymen niet meer kan aanmaken. Dat zijn de enzymen die de plant nodig heeft om vocht te kunnen opnemen uit de grond. Kortom, de plant sterft geheel af door verdroging. Bij warm en droog weer gaat dat snel (door de verdroging), bij nat en koel weer duurt het wat langer. Als je Glyfosaat aanbrengt dient het wel tenminste 4 uur droog weer te zijn, anders hebben de huidmondjes te weinig tijd de werkzame stof op te nemen.

Het goede van Glyfosaat is dat het een zeepachtige oplossing is.
Voeg water toe en je ziet dat het schuimt.
Voor zoogdieren is het vrijwel onschadelijk (lees verder). Ik raad niemand aan het te drinken, maar zeker verdund zoals aanbevolen (50-100 keer) zul je er zeker geen directe problemen van ondervinden. Vergelijk het met het opdrinken van afwaswater.

De laatste tijd wordt er veel onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van Glyfosaat in drinkwater en oppervlaktewater.
Bekend is dat Glyfosaat zeer schadelijk is voor amfibie-en, net als allerlei andere zeepoplossingen. Die tasten allemaal de slijmlaag van de amfibie-en aan.

Ook zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat Glyfosaat misschien kankerverwekkend kan zijn, maar die zijn allemaal op het niveau dat pindakaas kankerverwekkend is.
Toch is Glyfosaat best wel een probleem aan het worden. Het wordt al 35 jaar massaal en wereldwijd gebruikt waardoor onze grond en met name ons (grond)water er flink veel van bevat, en dat wereldwijd. Het is enorm goed oplosbaar in water en kan zeker een probleem geven in oppervlaktewater.
Ik raad iedereen af Glyfosaat te gebruiken als het grondwater minder dan 1,5 meter diep zit en gebruik geen glyfosaat (round-up) in de buurt van een vijver of ander water.

Koop geen Round-up, zoek gewoon even naar glyfosaat op het web en je bent veel goedkoper uit (7-10 euro voor een liter 360/liter is normaal).
Verdun het goed, echt 1:75 is prima, 1:100 geeft hetzelfde effect.
Alleen sproeien op groene bladeren heeft zin, sproeien op wortels of op de grond heeft totaal geen effect. Het beste is het te spuiten als het onkruid flink doorschiet. Een paar bladeren raken is al voldoende.

Gebruik het niet als er veel amfibie-en in een gebied leven en gebruik het al helemaal niet bij hoog grondwater of dicht bij oppervlakte water.

Voor de rest is het een ideale verdelger, want het heeft ervoor gezorgd dat werkelijk zeer giftige stoffen per direct werden verboden.

En de mensen die liever wieden, dat is altijd beter dan spuiten.
De boeren spuiten allemaal glyfosaat, dat dan weer wel.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 24, 2010 om 00:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ nbw & czar:

Lees ook eens op URL:

http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm

H.

pu
door pukbol - Nov 30, 2011 om 18:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Op de website van roundup staat het volgende: "Als Roundup door het blad is geabsorbeerd, droogt de rest op. Zodra de bladeren droog zijn, mogen kinderen en huisdieren opnieuw in de behandelde gebieden komen." Toch even uitkijken, dus.

vladja
door vladja - Nov 30, 2011 om 19:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Pukbol kijk even naar de datum van de vraag.

Vladja

mhofman
door mhofman - Nov 30, 2011 om 20:07
530 Antwoorden / 93 Vragen

Wel een oude vraag maar,mijn katten heb ik een middag binnen gehouden.En geen last van gehad wel het onkruid dat was naar 2 weken weg en kwam niet weer terug. Daarna weer volop naar buiten in de tuin.Ja je vind katten ok of je moet er niets van hebben dat bleek hier wel op mijn vraag.!!