Gus Thelissen
door Gus Thelissen May 10, 2018 om 21:07
Huishouden & energie

Spouwmuurisolatie en wit geschilderde buitenmuur

Ons huis is een witgeschilderd huis en we willen de spouwmuren laten isoleren. Kan dit of kan er dan een vochtprobleem ontstaan?

19882 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 10, 2018 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Ge
door Genee - May 10, 2018 om 23:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou u dat wel laten doen, een spouw is er niet voor niets.
Voordeel van spouwmuurisolatie bij bestaande woningen is wat lagere stookkosten, nadeel mogelijke vochtproblemen.
Laat u niet wijsmaken dat er tegenwoordig geen vochtproblemen meer zijn, wat nog steeds hetzelfde is, is dat de spouw volgespoten wordt met isolatiekorrels en dat kan nooit goed zijn.
Eenmaal aangebracht is het heel moeilijk om het spul weer uit de spouw te krijgen.
Zelfs tegenwoordig met moderne muurisolatie wordt er een spouw gecreëerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 10:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de aanwijzing die tijger1@ geeft. Als het geen buitenmuur is met geglazuurde baksteen maar witgeschilderd zal er geen probleem zijn tenzij de verf ook vocht/waterdicht is en ademen van de muur niet mogelijk maakt.

Bas
door Bas - May 15, 2018 om 09:57
2 Antwoorden / Vragen

Eens met NVDP, eenmaal aangebrachte isolatie in een spouw weer verwijderen is lastig en vroeger ging het regelmatig mis. De witte lak/ schilderwerk op de muren moet goed kunnen ventileren, 'open zijn' noemen ze dat ook wel. Keimwerk is bijvoorbeeld open, zie hier bijvoorbeeld https://www.verbouwkosten.com/spouwmuurisolatie/. De voordelen daarentegen van spouwmuurisolatie zijn wel erg groot dus daarom wel echt het overwegen waard inderdaad.

Ge
door Genee - May 15, 2018 om 11:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heb het artikel gelezen wat @bas in zijn reactie naar verwijst.
Wat me opvalt is dat er veel gesproken wordt over vochtproblemen, die nu niet meer zouden voorkomen.
Deze zouden vroeger veel voorkomen door verkeerd gekozen materialen.
En wat adviseren ze nu ook als spouwmuurvulling, eps, piepschuimkorrels, wat 20 jaar geleden ook werd gebruikt.
Ook staat er dat na 1960 een spouwmuur verplicht was om vocht te weren.
Nu gaan ze deze vullen met piepschuim?
De buitenmuur mag geen dampwerende afwerking hebben zoals verf.
Er wordt ook gezegd dat het soms nodig is om de buitenmuren vochtwerend te maken.