Sa
door SanderLem Apr 30, 2018 om 13:20
Huishouden & energie

Thermostaat Douchekraan fluit en de straal wordt minder.

Mijn 3 jaar oude douchekraan begint te fluiten en de straal wordt minder.

Wanneer ik heb aanzet doet je kraan het nog goed, niet fluiten en de druk/hoeveelheid water wat eruit komt is goed.

Als het water op temperatuur komt (38 graden) gaat de kraan fluiten en de straal wordt veel minder hard.

Ik heb er ook al eeen nieuwe thermostaat van Grohe ingedaan, dit hielp niet.

Iemand een idee, in de rondgang vind ik nog geen antwoord.

Groet,

Sander

2182 6 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 30, 2018 om 13:28
7226 Antwoorden / 3 Vragen

U zou de kraan eens kunnen ontkalken met verdund schoonmaakazijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt in de douchekraan “een nieuwe thermostaat” van Grohe ingedaan? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Hebt u het binnenwerk vervangen?

Waar komt het warme water vandaan? C.V. Ketel, boiler, geiser? Is er iets versteld aan de c.v. ketel?

Sa
door SanderLem - Apr 30, 2018 om 14:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het ontkalken heb ik gedaan.

Ik heb de gehele thermostaat vervangen.

Het warme water komt via cv en ik heb niks veranderd dan voorheen toen het nog wel goed werkte.
Laatst is de cv monteur geweest en die gaf aan dat het fluiten niet door de cv komt, we hebben dit getest en er is ook niks mis met de cv.

Ge
door Genee Apr 30, 2018 om 15:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u de hele kraan eraf gehad?
Kan zijn dat er een zeefje in de (warmwater)toevoer van de kraan zit wat gedeeltelijk verstopt zit door kalkaanslag.
Verklaart misschien ook dat bij warmwater de straal minder krachtig wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2018 om 14:13
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U bedoelt waarschijnlijk dat uw warmwater uit een combi CV en warmwater apparaat komt.
M.i. is de kraan verstopt. Ook kan er een ander defect zijn door uitzetting van een onderdeel bij warm worden.
Moderne kranen hebben veelal geen leertje dat gemakkelijk te vervangen is. Is er bij een bouwmarkt in de buurt die Grohe verkoopt? Mogelijk weet men daar een oplossing (zoals ook bij mij enige tid geleden het geval was met een kraanprobleem)

gerbera
door gerbera Apr 30, 2018 om 15:31
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Moderne kranen hebben veelal geen leertje dat gemakkelijk te vervangen is
De Ts heeft het thermostatische binnenwerk van de kraan vervangen en bij verstopping van de kraan komt er continu een minder sterke straal uit.

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2018 om 15:29
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als het een "opbouw" kraan is kontroleer dan de aanvoerleidingen (meestal flexibel) en de doucheslang aansluiting op mogelijke kalkafzetting. Mogelijk is ook dat de ringen van de open/dicht kraan (links) door de warmte gaan fibreren en moeten die vervangen worden.