jc
door jcaspers Jan 3, 2010 om 19:36
Huishouden & energie

Thermostaattemp en gasverbruik als je weg bent

Ik vraag me af hoe hoog of laag ik de temperatuur het beste kan zetten als ik een week wegben. Nu zet ik het 's nachts op 15 graden. Mijn huis koelt heel snel af, maar is niet vreselijk groot. Te koud werkt niet want dan is de omgeving te veel afgekoeld en kost dit ook weer extra om later comfort te hebben. Ik zet hem nooit hoger dan 19 graden en stook ongeveer 45 m2 met een heel hoog schuin dak van 4 meter aan een kant schuin aflopend

18264 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat hier alle antwoorden wel in staan:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/cv-s-nachts-op-hoeveel-graden/?vHash=c749c73j&cHash=afc922bf43

Vr.groet, Elena

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal nogeens proberen de link te plaatsen, want ik zie dat het niet is gelukt:

Klik hier.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jcaspers,

Als je een week weg bent, dan kun je de thermostaat rustig op 12 graden zetten en na die week in twee fasen opstoken. Eerst naar 15/16 graden en na een half uur naar 18/19 graden.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jaspers,

Het topic waar Elena naar verwijst (de link werkt wel, doch bij system back-up om 23:00-23:40 uur werkt er op deze site niets) geeft niet het antwoord op je specifieke vraag.

Even om te laten zien dat ik wat van (gevoels)temperaturen weet het volgende:
Omdat wij hout stoken in de woonkamer heb ik de thermostaat van onze HR ketel op 12 graden staan, om te voorkomen dat de ketel aan slaat. Met dit weer wil het 's ochtends wel eens onder de 15 graden in de woonkamer worden, wanneer de kachel (bijna) uit is. Voor dat doel ga ik 's ochtends een uurtje eerder even uit bed (toiletbezoek) por de kachel lekker op en leg er een paar houtblokken in, geef een paar drukjes op het [ ^ ] knopje van de Honeywell kamerthermostaat en met een uur is het aangenaam in de kamer. Tijd om op te staan. De meubels zijn dan nog kil. Voor de rest van de dag neemt het houtkacheltje weer over.

Met andere woorden, je kunt als ondergrens wel 12 graden pakken voor korte tijd, doch als je langer weg gaat, een paar dagen of langer, dan wordt je huis wel vochtiger.
Dat vocht moet je er weer uit stoken want een huis zonder vocht isoleert ook beter en je krijgt ook geen schimmel op meubels en muren.

Dus maak de temperatuur niet te laag, zodat af en toe de ketel toch aangaat.
14 graden lijkt me beter voor een week.

Laat de ketel wel een uur of 3 vóór je thuis komt aan slaan naar een graad of 17 -18, want voor een woonkamer en keuken om in te leven en werken is 14 graden te koud en 3 uur duurt dan (te) lang. Dat hoeft niet in etappes.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet je de vraag stellen:

Wat is goedkoper?
Een vertrek op warmte houden, of flink stoken om een vertrek weer op de goede temperatuur te krijgen?

En wat is goedkoper?

Een vertrek van 19 graden af laten koelen tot 17 graden en later weer verwarmen of een vertrek van 19 graden af laten koelen tot 15 graden en later weer verwarmen tot 19 graden?

Zelf denk ik dat het op temperatuur houden niet zo gek veel verschil zal uitmaken, maar wel het opwarmen.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ik:

Vreemde onlogische gedachten heb je.

De weercondities zijn nu redelijk om het empirisch vast te stellen. Houdt je gasmeter, de tijd en de temperatuurmeter maar goed in de gaten dan merk je het wel.

H

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 05:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een hele week weg bent zou ik hem gewoon op 7 graden zetten, om de vorst buiten te houden. Zorg er wel voor dat er voldoende ventilatie is om de luchtvochtigheid af te voeren, anders gaat er water condenseren.

De verwarming 's nachts lager zetten kan zelfs een hoger verbruik tot gevolg hebben, wanneer u een HR-ketel met een modulerende thermostaat hebt. Het rendement is dan namelijk door de hogere temperatuur op de radiator lager, omdat uw ketel dan minder energie door condensatie terug kan winnen.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal topantwoorden?! Ik denk dat het het beste is om dit inderdaad te meten. Iedere dag en nacht en na een week. Lastig want de temperatuur buiten wisselt nogal eens uiteraard.

Als ik mijn thermostaat op 7 graden zet dan IS het ook 7 graden na enkele uren.
Ondanks isolatie. Dus bij 12 graden zal de verwarming nog flink aanslaan.

12 graden lijkt me vooralsnog prima, mijn huis is best snel weer opgewarmd en ik houd dan wel even een jas aan of ga wandelen met de hond....

Vocht is eerder tekort in deze tijd van -12 gr C 'snachts. Toch? Waarom hangen mensen anders bevochtigers aan de CV. Ik hang de was te drogen omdat het anders te droog wordt.

Al met al lijkt 7 graden me te koud en 15 te hoog. Het gaat me om efficientie en duurzaamheid en zuinig stoken. Ik stook altijd op in fasen. Voordeel als ik s avonds terug kom, dan kan ie van bv 12 naar 14 en dan de volgende ochtend naar 16 en later nog wat meer.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het uitgeprobeerd, als ik de thermostaat op 14 zet verbruikte hij 20 in een volle week. Nu op 11. Het verbruik is nagenoeg gelijk. Natuurlijk de temperaturen zijn nu anders, maar de vorige keer was het nog kouder.
Alles is koud (kastjes etc) en ik heb al 10 verbruikt in 1 dag terwijl ik 30 per week verbruik met dit weer.
Al met al kost opwarmen dus verschrikkelijk veel gas. Goed vergelijk is moeilijk, maar ik ga de temp inderdaad op 14 graden zetten als ik nog eens wegga.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gegevens vergelijken is inderdaad lastig, omdat de woning afhankelijk van de isolatie natuurlijk ook een bepaalde tijd nodig heeft om af te koelen, maar ik denk dat de resultaten duidelijk zijn.

Je hebt dus 10 minder verbruikt door de verwarming lager te zetten en dan 10 extra om de zaak weer op te warmen. Het resultaat is dan dus 0!

Hieruit kunnen we in ieder geval leren dat het alleen loont om de verwarming lager te zetten bij een langere periode van afwezigheid.

Bedankt dat je het voor ons hebt uitgeprobeerd; ik heb er in ieder geval wat van geleerd.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een goede temperatuur wilt hebben neem dan een klokthermostaat,
kan je zelf bij elke tijd dat het jou uit komt de temperatuur instellen. B.v. Je komt om 6 uur thuis stelt de klok dan in om 5 uur om de temperatuur op 20 te krijgen.
Dus dan is het lekker warm als je thuiskomt.
DE mogelijkheden zijn dan behoorlijk in aantal, en zo zijn er nog meer mogelijkheden.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

kazan schreef op maandag 1 feb 2010, 23:22: Als je een goede temperatuur wilt hebben neem dan een klokthermostaat, ...
Eeuh, die is dus allang achterhaald. Een HR-ketel gaat hierdoor juist meer verbruiken.

Het probleem zit hem erin, dat bij het verbranden van gas veel water ontstaat. Hoe heter de verbrandingsgassen die naar buiten gaan, deste groter is het aandeel aan waterdamp. Een HR-ketel houdt de radiators constant op een zo laag mogelijke temperatuur. waardoor er bij de verbranding meer warmte uit de condensatie van de waterdamp kan worden gewonnen.

Na het afkoelen van de ruimte moeten de radiators heter worden om de ruimte weer op temperatuur te brengen, dus worden ook de verbrandingsgassen heter en wordt er meer energie uit de schoorsteen geblazen. Een HR-ketel moet je dus zo constant mogelijk houden.