barnhoorn
door barnhoorn Sep 29, 2013 om 17:05
Huishouden & energie

TLbalk of ledlampen

Wie kan mij adviseren:

Voor de basisverlichting van een ruimte die als kantoor(tje) wordt gebruikt twijfel ik tussen een TLbalk van 2x36W balken of 3 hanglampen met ledlampen die per lamp ongeveer 25W licht geven.

Per saldo dus hetzelfde aantal watt aan verlichting volgens de cijfers.

Zou de lichtopbrengst ook ongeveer vergelijkbaar zijn? En ben ik dan met de 3 ledlampen wat verbruik betreft inderdaad een stuk voordeliger uit als deze de hele dag branden?

19055 14 Rapporteer

ph
door philip36 - Sep 29, 2013 om 21:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet of de informatie in het artikel nog up-to-date is.
Kijk voor artikel op
http://www.green-fox.nl/techinfo/led_verlichting.htm

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2013 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u nu een hele dag 72 watt aan lampen gebruikt of een hele dag 75 watt. Dat is toch nauwelijks een verschil?

ph
door philip36 - Sep 30, 2013 om 08:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

LED lampen 25w betekent dat ze evenveel licht geven als een gloeilamp van 25watt.
Dat is ongeveer 400 lumen.
Het vermogen van de led lamp is ongeveer 5,5 watt.
Een TLD 36w geeft ongeveer 3300 lumen.
Dus lichtopbrengst van 8 LED 25W is gelijk aan 1 TLD 36W.
Led is een goede vervanging voor gloeilampen maar (nog) niet voor TL.
Enig voordeel van LED t.o.v. TL is langere levensduur maar wordt teniet gedaan door hogere aanschafprijs.
Advies: TL balken.
Verlichtingssterkte zeker 300 lux.
Afmetingen van de ruimte is niet gegeven, maar als deze zeg 6 m. lang is, liever meerder armaturen met bijv, TLD 18w
Installeren om schaduwen te vermijden.

barnhoorn
door barnhoorn - Sep 30, 2013 om 09:11
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 30 sep 2013, 08:28]LED lampen 25w betekent dat ze evenveel licht geven als een gloeilamp van 25watt.
Dat is ongeveer 400 lumen.
Het vermogen van de led lamp is ongeveer 5,5 watt.
Een TLD 36w geeft ongeveer 3300 lumen.
Dus lichtopbrengst van 8 LED 25W is gelijk aan 1 TLD 36W.
Led is een goede vervanging voor gloeilampen maar (nog) niet voor TL.
Enig voordeel van LED t.o.v. TL is langere levensduur maar wordt teniet gedaan door hogere aanschafprijs.
Advies: TL balken.
Verlichtingssterkte zeker 300 lux
Afmetingen van de ruimte is niet gegeven, maar als deze zeg 6 m. lang is, liever meerder armaturen met bijv, TLD 18w
Installeren om schaduwen te vermijden.

Bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg. f

Het klopt toch dat een 'standaard' dubbele TL-bak van ong. 1,20 lang 2x een buis van 36W heeft? Dat betekent dan 6600 Lumen??

Wat bedoel je precies met de regel Verlichtingssterkte zeker 300 lux

Verder zeg je met bijv, TLD 18w: Bedoel je daarmee halve armaturen van zeg 0,60 lang?

De ruimte is 3 meter breed en 6 meter diep waarbij het dak in de richting van de 6 meter schuin afloopt naar beneden.

ph
door philip36 - Sep 30, 2013 om 14:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dak loopt in breedte af.
Wat is dakhoogte aan de ene 6m muur en aan de andere 6m lange muur?
Per TLD 36W lamp inderdaad 3300 lumen.
Om prettig te kunnen werken en om geen vermoeide ogen te krijgen, waardoor hoofdpijn en concentratieverlies, is een bepaald verlichtingsniveau gewenst.
TLD 36W zijn lampen van 60cm lengte.
Om 300 lux te halen zullen 4 balken met elk 1TLD 58W/830 of 6 balken met elk 2 TLD 18W/830 nodig zijn.
Lichtkleur 830 (warmwit)

ph
door philip36 - Sep 30, 2013 om 14:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Herstel TLD 36W lampen zijn lampen van 60 cm lengte moet zijn TLD 18W lampen zijn lampen van 60 cm lengte.

jpm
door jpm - Sep 30, 2013 om 16:53
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ook nog van belang kan zijn of er ramen zijn waardoor buitenlicht naar binnen komt en of u ook 's avonds werkt, uitgaande van het gegeven dat het dan donker(der) is. In dat geval kunt u voor overdag met minder kunstlicht toe. Als u ook 's avonds werkt als het buiten donker is, moet u erop rekenen dat dit weer negatief uitwerkt op het stroomverbruik.

st
door st.victor - Oct 1, 2013 om 07:52
28 Antwoorden / 0 Vragen

grappig dat er gesproken wordt met Philip (@Philip35) over lampen, (verlichting)
Woon u ook toevoelig in Eindhoven? en fan van PSV?
Het Hoofd-kantoor zit al 'n tijdje in Amsterdam...
groeten van St.victor uit Amsterdam (Ajax)

st
door st.victor - Oct 1, 2013 om 07:55
28 Antwoorden / 0 Vragen

@Philip35 u geef hele goeie & duidelijke uitleg, zelfs ik begrijp het nu,
mijn kompliment, :)

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Oct 1, 2013 om 14:20
117 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte barnhoorn,

Navraag bij onze technisch adviseur levert de volgende informatie op: Conventionele TL balken ( oude armatuur en TL buizen) van 2x 36 Watt hebben ook een VSA (voorschakelapparaat van 10 watt) Het totaal heeft dan een vermogen van 36+36+10 = 82 Watt per uur.
Bij moderne verlichting is deze VSA vervallen en heb je het verbruik van de VSA dus niet.
3 ledlampen hebben een totaal verbruik van 75 Watt.
Er zit dus wel verschil in het verbruik van ongeveer 7 watt per uur.
De lichtopbrengst is in Lumen.
De hoeveelheid Lumen van de TL buis hangt ook af van type en soort TL buis, type reflector achter de TL buis etc.
Toch staat er op de verpakking van de TL lamp mogelijk wel de hoeveelheid Lumen.
Bij een LED lamp heb je ook te maken met Lumen maar die wordt tegenwoordig heel duidelijk aangegeven op de verpakking.

Met andere woorden: u kunt het beste een vergelijking maken op basis van de Lumen.

Met vriendelijke groet,
Nathalie
Nuon Webcare

st
door st.victor - Oct 1, 2013 om 15:22
28 Antwoorden / 0 Vragen

@Philip36,

Wat 'n infomatie allemaal,
u bent 'n technicus,
Dank u
geniaal

ph
door philip36 - Oct 1, 2013 om 17:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@nuonmedew

Als we uitgaan van een TL-armatuur met 2x TLD 36W/827, welke per lamp 3350 lumen geeft hebben we totaal 6700 lumen en een vermogen van 36+36+10= 82 watt.
Als we LED lampen nemen geven deze voor industrieverlichting een rendement van 100Lumen per watt, maar met een kleurtemperatuur van 5000K (daglicht) welke niet zo geschikt is voor kantoorverlichting.
LED lampen met een kleurtemperatuur van 2800K (ongeveer vergelijkbaar met TL kleur 827) heeft een rendement van ongeveer 70 lumen per watt. (LED lamp 17W 1055 lumen)
Dus inclusief voorschakelapparaat heeft TL: 6700/82 = 81 lumen per watt
en LED lampen/2700K : 70 lumen per watt

Als we dus een vergelijking maken op basis van lumen komt TL er gunstiger uit.
Met de daglicht (5000K) LED, komt deze lamp er gunstiger uit maar ik zou hem niet installeren i.v.m. de lichtkleur en de veel hogere aanschafprijs.
Levensduur van de LED is veel langer maar wordt niet gegarandeerd, dus bij eventuele vroegere vervanging is de hoge aanschafprijs een nadeel.

Ik ben het met u eens dat als je met TL het plafond niet wilt aanstralen, het beter is armaturen met reflector te nemen, maar reflector heeft niets te maken met de hoeveelheid lumen van de lamp maar meer, hoeveel lumen van de lamp(en) naar beneden uitgestraald wordt.
Dat bedoelt u ook denk ik maar het staat er een beetje ongelukkig.

ph
door philip36 - Oct 1, 2013 om 17:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=st.victor schreef op dinsdag 1 okt 2013, 07:52]grappig dat er gesproken wordt met Philip (@Philip35) over lampen, (verlichting)
Woon u ook toevoelig in Eindhoven? en fan van PSV?
Het Hoofd-kantoor zit al 'n tijdje in Amsterdam...
groeten van St.victor uit Amsterdam (Ajax)

Eh, ja ik ben PSV fan en woon in de omgeving van Eindhoven en heb de lichttoren ook van binnen gezien.
groetjes uit B...

van leyden
door van leyden - Oct 1, 2013 om 18:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Led verlichting staat nog in de kinderschoenen, maar als het net zo is (wordt), als in het rijksmuseum heeft het de toekomst.
De schilderijen komen beter dan ooit uit de verf.