Aa
door Aaradorn Jan 27, 2018 om 14:54
Huishouden & energie

Veel verborgen gebreken aan mijn huis.

Ik woon al een half jaar samen met mijn vriendin in een huur huis. Toen wij het huis huurde was alles goed. Er werd niks gezegd over mogelijke gebreken. Alles zag er ook goed uit. Na een tijdje hier te hebben gewoont laten de gebreken zich al snel melden. Een lekkend dak, Enkele glas schuine ramen die niet goed dicht gaan. Schimmel op verstopte plekken. Een zeer slecht geisoleerde bad kamer. (De buiten temperatuur) En we kunnen uren stoken en het word hier nog geen graad warmer. (hier hadden wij natuurlijk in de zomer geen last van) Ik heb contact opgenomen met de verhuurders en ze zeggen: " We weten nog niet wanneer we het gaan repareren" Uit een eerder gesprek was echter gebleken dat ze dit allemaal wilde aanpakken wanneer ik ging verhuizen. Ik ben echter niet van plan om te verhuizen als de gebreken verholpen worden. Het is een prachtig huis en ik heb er al wat moeite in gestoken.

Is er een manier hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al meerdere malen contact gehad met ze maar ze hebben geen concreet antwoord. Als 4 maanden niet.

Ook, en dit is nog het ergste, ik heb spullen in de gemeenschappelijke kelder staan. Iedereen kent elkaar hier dus we vertrouwen elkaar. Nu hadden de huurbazen het kelder gat dichtgemaakt zodat het niet meer zou lekken. Dit heeft echter niet geholpen en zijn meerdere spullen van mij onder water komen te staan. Ik ben hier bij hun nog niet op terug gekomen omdat ik eerst wil weten wat mijn opties zijn.

Dit is de eerste keer dat ik op mijzelf woon en ik weet nog niet alles, weet ook niet welke bedrijven ik moet benaderen over veel gevallen.

934 2 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jan 27, 2018 om 15:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Google staat er vol mee (zoekwoorden gebruiken zoals gebreken huurhuis, huurmindering, huurcommissie enz) ...

bij voorbeeld deze

https://www.das.nl/juridische-informatie/wonen/huur-en-verhuur/huurwoning/onderhoud-en-gebreken/de-woning-die-ik-huur-vertoont-ernstige-gebreken-wat-kan-ik-doen

of deze

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/

enz. enz.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult om te beginnen schriftelijk moeten klagen bij uw huisbaas. De gebreken netjes opsommen en een termijn, zeg 14 dagen, moeten geven waarbinnen zij aangeven hoe en wanneer zij de gebreken gaan verhelpen.

Krijgt u geen reactie of gooien ze er met de pet naar, dan kunt u, als het een sociale huurwoning is, een klacht indienen bij de huurcommisie.

De beschadigde spullen in de kelder kunt u claimen bij uw inboedelverzekering. Als het nog steeds lekt, moet u uw nog goede spullen daar wel weghalen, want dan vraagt u zowat om problemen en hoeft u niet weer bij uw verzekeraar aan te komen.

U schrijft: “iedereen kent elkaar”  hebben de overige bewoners ook die klachten? Dan gezamenlijk optreden.

Houd er overigens wel rekening mee dat diefstal uit zo’n gezamenlijke kelder niet gedekt is op uw verzekering.

panter22
door panter22 Jan 27, 2018 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Enkel glas is geen gebrek en een slechte isolatie ook niet. Dat heb je met oude huizen.
Een lekkend dak moet gerepareerd worden.
Kijk in het gebrekenboek van de huurcommissie:
https://www.huurcommissie.nl/over-de-huurcommissie/publicaties/
En het Besluit kleine herstellingen welke reparaties voor rekening van de huurder komen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01