li
door liplack Aug 21, 2008 om 12:35
Huishouden & energie

Verf laat los. wat nu?

Beste mede-forumers :)

Onze badkamer is 1.5-2 jaar geleden door een kennis (die hier ervaring in meent te hebben) gewit. Echter de verflaag raakt los (zitten bobbels in ed) en er zijn vochtplekken zichtbaar. Er is elektr. ventilatie aanwezig en er wordt regelmatig extra gelucht.

Wat adviseren jullie deze leek? De laag eraf halen (en hoe?)? en dan welke verf gebruiken?

Alvast heel erg bedankt!

40216 5 Rapporteer

nyhyji80
door nyhyji80 - Aug 21, 2008 om 15:08
235 Antwoorden / 57 Vragen

liplack

Als eerste op wat voor een plafond is het ? Gips of Beton of Hout. In ieder geval moet het loszittende verwijderd worden , het beste is helemaal , anders word het plafond net een kaart uit een atlas. daarna in een hechtprimer , en dan met een vochtregulerende latex opnieuw bewerken , er is ook tex in de handel dat gebruikt word na bijv. een brand , super wit. Vraag dit even na bij de vakhandel ,en niet aan de vakkenvuller van een grote bouwmarkt.

Veel succes met deze kl..... klus Groet Wil. R

ro
door ronald3 - Aug 22, 2008 om 13:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alleen uw nieuwe verflaag is belangrijk, maar vooral ook wat u daarna gaat doen. Is er ook flinke ventilatie mogelijk tijdens het douchen? Lucht of ventileert u met (vaak koude) buitenlucht? Is uw badkamer verwarmd? Doucht u erg warm? Als uw badkamer vaak erg beslaat tijdens het baden/douchen, is dat een aanwijzing dat u er goed aan doet, méér te ventileren en tegelijk te verwarmen tijdens het badderen. Hang of leg eens een paar dagen een thermometer met dauwpunt-aanwijzing in uw badkamer en kijk na afloop van het badderen eens hoever het dauwpunt en de temperatuur van elkaar liggen. Als het dauwpunt boven de temperatuur uit komt, is de kans op schimmel en andere vochtproblematiek groot.
Succes!

wimbremer
door wimbremer - Aug 22, 2008 om 15:53
122 Antwoorden / 19 Vragen

Om meteen van alles af te zijn: waarom geen kunststof plafond erin? Je hebt tegenwoordig prachtige, in zo ongeveer alle kleuren en structuren leverbare plafond (en muur) platen. Kun je er makkelijk tegen bevestigen en je bent meteen van je "prachtige" plafond af. Iets meer werk, veel minder ergernis!

ch
door chris31 - Aug 22, 2008 om 17:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem met de meeste klussers is dat ze wel redelijk goed kunnen verven en witten maar ze vergeten dat iedere keer als je een nieuwe laag op iets aanbrengt er eerst een laag aangebracht moet worden die een goede hechting garandeerd tussen de twee lagen.

Een goede bouwmaterialenhandel kan geschikte producten aanraden, maar er is ook heel veel informatie over hechtmiddelen en primers te vinden op het internet.

Loslatende lagen moeten er toch eerste weer af, anders wordt het nooit goed.

wi
door wilmarit - Aug 22, 2008 om 23:53
2 Antwoorden / 4 Vragen

Het is een regelmatig voorkomend probleem.Waarschijnlijk heeft er een oude poederende laag(zoals veegvast/witkalk)onder gezeten. Als die onderlaag eerst schoongemaakt was en daarna met een fixerende voorstrijk was behandeld had je een goede hechting.

Het eerste is haast nog het belangrijkste! In een badkamer is het belangrijk dat je oude lagen altijd eerst schoonmaakt met een schimmelvreter(Bison) of vocht-en weerplekkenreiniger(HG).De aanwezige zwarte spikkels(=schimmel) gaan dan dood.Doe je dit niet komt het snel weer door de nieuwe laag heen want het "groeit" dan gewoon verder.

Maar nu:ten eerste moet de verf eraf wil je het mooi strak krijgen.De oude latex laag kan je weekmaken met bijv.een behangstomer en met een plamuurmes eraf steken. Daarna glad schuren en schoonmaken met bovengenoemd produkt.

Als de ondergrond droog is en je veegt er met je hand over mag hij niet wit afgeven.Zo ja,dan zit er veegvast of iets dergelijks op en moet je voorstrijken (bijvoorbeeld Bison voor poederende ondergronden/Porex 2000 puur)

Daarna kan je het plafond sauzen met een vochtregulerende latex. Wat ook hele goede eigenschappen heeft is de speciale badkamer en keukenverf van Alabastine.Die is ook gelijk schimmelwerend.Want door condens kan je toch weer schimmel krijgen.Hoe goed je ook ventileerd het word toch afentoe vochtig.

Tip:Bewaar de verpakking van het gebruikte materiaal,want dan weet je de volgende keer wat je nodig hebt.Want telkens verschillende materialen over elkaar gebruiken kan verkeerd gaan.Want door spanningsverschillen van de verfsoorten kan het gaan bladderen!