door 30marg Feb 8, 2007 om 13:53
Huishouden & energie

Verwijderen aangekoekte rest in alluminium pan.

Vergeten gas onder alluminium pan met appeltjes voor appelmoes uit te draaien.

Alles flink aangebrand. Heb meeste van aangebrand spul kunnen verwijderen. Rest nu nog laatste rest van aanbrandsel. Heb pan in de week gezet, met koud en warm water met soda, groene zeep en zelfs met vanish, geen resultaat.

Wie weet een beter middel ?

30marg.

14613 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat uw appeltjes zijn ingebrand, en dat krijg je alleen nog weg met een schuurmiddel als brillo

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag 30marg,

Even zoeken of je het antwoord vindt op deze site:

evenzoekenofhethierbijstaat

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me wel eens gelukt om aangebrande pannen enigszins weer te fatsoeneren met een ammonia-oplossing + schuursponsje. Het ging niet voledig weg, maar het verbeterde wel.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de pan een tijdje op het vuur hebt gehad met water en soda en het gaat er niet uit, dan zul je toch echt een schuursponsje met Jif moeten gebruiken.....

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag 30marg,

Ik heb even telefonisch deskundig advies gevraagd. Als je al soda gebruikt hebt is de pan vernoedelijk al naar de philistijnen. Het enige wat helpt is een stevig sopje met biotex in de pan langzaam aan de kook brengen, maar zodanig dat het net niet kookt. Dan laten afkoelen en pakweg 4 uur later naar het resultaat kijken. Eventueel kun je deze behandeling nog een keer herhalen. Heb je al putjes in de bodem van de pan (door het gebruik van soda) dan rest je slechts een bezoekje aan Blokker brengen.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt: aluminium + soda = ellende

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen soda dus maar een schuurspons is bij aluminium nu ook niet het meest geweldige middel omdat dat krassen veroorzaakt (Aluminium is niet het meest sterke metaal) en door de krassen die dan ontstaan risico van weer inbranden veel groter wordt.

Rest m.i. dus het laten inweken met Bio-tex, niet laten koken maar wel warm maken. goed laten inweken. het losgeraakte voorzichtig verwijderen en dan herhalen. Lukt het niet, jammer van de pan.(helaas0

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze alluminium pannen zijn ook wel eens aangebrand, wij maken ze weer schoon met Brillo, gewoon een schuurspons met zeep.
De pannen worden dan weer als nieuw, en dat kan dus alleen met alluminium pannen.
Wij hebben pannen die we dagelijks meerdere malen gebruiken.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2007 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet je je pan weggooien,zou ik tenminste doen, een roestvrijstale pan kun je in het zout zetten, met warm water een dagje laten staan, en alles verdwijnt, maar of dit voor aluminium geldt?? Succes..

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 02:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marg,

Shit, gas vergeten. Had slechter af kunnen lopen. Pan smelten, tot brand aan toe! Soda en puur zout zijn vijanden van aluminium.

Biotex warm (60 tot 90 graden) kan helpen, vanwege de enzymen. Als het
helemaal ingebrand (geoxideerd) is, kun je de pan beter weggeven aan de
voddenman of de kringloop. Oud aluminium is tegenwoordig aantrekkelijk
voor recycling.

Aluminium pannen zie je eigenlijk tegenwoordig alleen nog veel in ontwikkelingslanden.

Er is nog een reden om de pan weg te doen: Aluminium pannen staan al
decennia in de verdachte hoek dat ze je geheugen aantasten. Het
aluminium dan welke bij het bereiden van het eten erin oplost.

Het zou een oorzaak van dementie kunnen zijn.

Beter zijn roest vast stalen (RVS, 18/8 of 18/10, INOX) pannen en deze
hebben ook een hoger smeltpunt dan aluminium. Tevens kun je daar meer
mee doen als het je nog een keer (onverhoopt) overkomt. Zoals met een
stalen schuurborstel of schuurschijf in een boormachine. Dat hoef je
met een aluminium pan niet te proberen, want dan ben je zo dwars door
de bodem!

De prijs van deze pannen valt tegenwoordig erg mee, zeker als je ze uit
een kringloopwinkel haalt. Met kokend water en soda (deze kunnen goed
tegen logen als soda en ook zuren) schoonmaken voor 1-e gebruik is dan
wel aanbevelenswaardig. Dit geldt trouwens ook voor een nieuwe pan van
b.v. Blokker.

Wees wijs en stuur de aluminium pan(nen) zo snel mogelijk op laatste "reis".

Succes!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

alle mensen die reageerden op : verwijderen......... enz. hartelijk bedankt.

Echter, om met Maxima te spreken: ik was een beetje dom want het betreft geen alluminium - maar een RVS pan.

Groet van 30marg.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt je er dement van????

Ah, dus dat is mijn vergeetachtigheid na elke vakantie!!

'k Dacht al, waar komt dat nou door.
Dat had ik nou nooit gedacht van die kampeerpansetjes!

De Vrije Vogel

en hééé, wat voor 'n dag is het vandaag??

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marg,

wat ik zelf altijd gebruik om mijn RVS pannen schoon te krijgen als ze heel erg aangebrand zijn is:

Vaatwaspoeder.

Hoewel ik in mijn vaatwasser altijd tabletten gebruik, heb ik een zak met los vaatwaspeoder in voorraad omdat dat heel goed wekt op aangebrande pannen.

Met een vaatwastablet in heet water oplossen lukt het ook wel hoor, maar je zit dan wel meteen weer met de ingebouwde glansspoel en zoutmiddelen. En het is duurder dan het losse poeder.

Succes en laat eens weten welk middel geholpen heeft!

Linda

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

als ie maar niet van lood is.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2007 om 01:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie je wel, grootvader, het werkt al bij je. Ook al gebruik je je
kampeerpannetjes maar een paar keer per jaar en alleen maar om iets
simpels op te warmen!

Kun je nagaan wat er gebeurt als je aluminium pannen het hele jaar door
iedere dag gebruikt  om hele maaltijden te bereiden!

Deze opa, de hrdwerrorman, heeft nog een prima geheugen: vandaag is het zondag. Zonder na te denken.

Vind de tip van vaatwasmiddel een prima tip. Is agressief spul, waar de pan goed tegen kan.

Appeltjes aanbranden is ons ook al gebeurt. Opzetten met de kookplaat
op 10 en dan uren gaan wandelen: een puur zwarte RVS-pan bodem. Weer
schoongemaakt met de schuurborstel en polistschijf in de boormachine.
Glimt weer als een "apelulletje in de maneschijn".

En, grootvader, dat gebeurde toen ik nog jong was.....

Kampeer ze.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2007 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb al jaren de Dusty-ontvetter van de Wibra. Echt, dat is prima spul, even in laten weken en vaak kan je het zonder verdere moeite schoonmaken. De vetste en de aangekoekte pannen krijg je hiermee schoon.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2007 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen die gereageerd hebben hartelijk bedankt.

Het betrof geen alluminiumpan maar een RVS exemplaar.

Groet van 30marg.