da
door daluca Sep 1, 2010 om 14:43
Huishouden & energie

Verzonken metalen handgreep in houten lade los krijgen

Aangezien ik deze vraag nog niet heb gevonden en omdat dit forum toch vrij actief is, probeer ik het antwoord wat ik zoek op mijn vraag hier te krijgen.

In mijn tv meubel zitten lades. De handgrepen (metaal) hiervan zijn verzonken in het hout (eiken). Geen enkele schroef oid te zien.

Hoe kan ik het beste deze handgrepen eruit krijgen? Zijn deze handgrepen gelijmd? Kan ik een fohn hiervoor het beste gebruiken?

Suggesties zijn erg welkom!

Bedankt!

3819 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo daluca,

Een beetje onvolledige vraag, vandaar wat vragen van mijn kant:
Zijn de metalenhandgrepen uit één stuk, of is er een tussenstuk wat "hangt" tussen scharnier-punten? In het laatste geval heeft het betrekking op z.g.n. schroef pinnen. Hier tussen hangt dus het eigenlijke handvat. Als je deze "pinnen" tegelijkertijd iets verdraaid tegen elkaar in (dus de linker iets naar links en de rechter iets naar rechts) kun je zo het handvat verwijderen en daarna de "pinnen" er verder uitdraaien.

Anders graag iets meer info over de handvaten.

Succes en we vernemen hier graag het e.e.a.

M.vr.gr.

G.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.s. de verzonken metalen handgrepen zijn in dit geval niet gelijmd, maar zullen er in getikt (geperst) zijn.
Dit nog even ter aanvulling.

G.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik kan zien is het een blokje verzonken met daarin een uitsparing voor je hand.
Ik heb geen naden, kieren etc kunnen ontdekken...

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@daluca

Is het dan wel van metaal? Kan het niet zo zijn dat het gewoon één geheel is en zwart is geworden door het gebruik? Anders zou je toch naden o.i.d. moeten kunnen zien lijkt mij.

Heeft het betrekking op een "oud" tv-meubel? Anders zijn er misschien nog foto's ofzo te vinden op internet zodat het geschreven woord eens nader bekeken kan worden.

G.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is 100% van metaal.

Om het rechthoekje zit uiteraard een naadje, maar in/op het metalen plaatje (handgreep) is niets te bekennen...

ve
door verwijderd - Sep 2, 2010 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk, zoals ik het nu "voor me zie' is het in een gefreest (ik mag aannemen dat er aan de binnenkant geen moertjes of zo te zien zijn) gleufje geperst. Ik zelf het het vermoeden dat je het met beleid er uit kunt tikken. Het zal met een latje mooier gaan i.v.m. beschadiging / krassen op het metaal. Indien het gelijmd is kan je het op de zelfde wijze proberen er af te krijgen, eventueel m.b.v. een föhn.

Succes en we vernemen graag of het gelukt is.

M.vr.gr.

G.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2010 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zat zelf te denken om een gaatje te boren aan de achterkant van het paneel. (binnenkant lade, zie je dus niets van) om zo via dat gaatje het eruit te tikken, zoals je al zei.

Ik zal de uitkomst hier zeker met je delen. Misschien dat ik er van het weekend aan toe kom...

ve
door verwijderd - Sep 3, 2010 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak hebben deze handgrepen een geribbelde zijkant met weerhaken.
De meubelmaker doet er dan nog wat lijm op voor de glij
Soms zit er in de handgreep een dekplaatje waarachter de schroeven zitten.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen fohn gebruiken want als metaal warm gaat worden dan zet het uit en je krijgt de handgreep nooit meer los. Ik zou eerder denken dat je met ijs het metaal moet koelen, dan krimpt het iets en kan je waarschijnlijk de handgreep los krijgen

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

daluca

Zoals ik het lees, zijn deze handvatten muurvast verlijmd. En als dat zo is, dan kun je ze er alleen maar uithalen met bruut geweld. Het middel is dan erger dan de kwaal.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

tis gelukt!

hier komt ie...

de plank waar deze grepen op zitten was vast geschroeft en geniet op een andere plank (dus een dubbele voorkant)
Schroeven los
Paar tikken met de hamer (voor de nietjes)

Daarna kon ik de SCHROEVEN van de handgrepen los draaien. De handgrepen zijn dus geschroeft.

Weer een weetje opgelost! ;-)

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo daluca,

Fijn dat het uiteindelijk is gelukt!

Dankjewel voor het terugmelden!

M.vr.gr.

G.