le
door lenss151 Nov 28, 2011 om 15:39
Huishouden & energie

Vloerverwarming

Ik heb bij een aanbouw de vloerverwarming aan de bestaande vloerverwarming dus aan de bestaande lus gekoppeld, de bestaande pomp op het snelst gezet en de temperatuur { thermostaat } hoger gezet {bij de pomp }. Het merk van de pomp is Grundfos type 25-40 s 180. Alleen de vloer wordt niet warm genoeg iets wat vóór de aanbouw wel het geval was. Nu is mijn vraag; als er een pomp met meer vermogen wordt geplaatst, wordt de vloer dan wel warmer?
Ik hoop dat er iemand met verstand van zaken reageert.
Groetjes, Georg {dit is de tweede oproep}.

10688 8 Rapporteer

1paul
door 1paul - Nov 28, 2011 om 16:18
3173 Antwoorden / 0 Vragen

U zou eerst eens kunnen proberen om de pomp weer langzamer te zetten zodat het water langer in de buis staat en niet zo nel door de buis loopt zodat het water beter warmte kan opnemen en afgeven...

le
door lenss151 - Nov 28, 2011 om 16:33
13 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Paul heb ik ook al geprobeerd maar werkte niet.
Bedankt voor je mailtje
Groetjes Georg

mi
door miraltje - Nov 28, 2011 om 18:27
462 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u de nieuwe groep NAAST de bestaande groepen (paralel) gekoppeld aan de verdeler, of heeft u de nieuwe groep TUSSEN een bestaande groep gekoppeld.

indien het eerste dan kan het zijn dat de verdeler moet worden ingeregeld,zodat elke groep evenveel weerstand heeft, water zoekt nm de weg van de minste weerstand.

in het 2de geval heeft u een serieus probleem, de buislengte is dan veel te groot geworden,een groep mag maximaal 120 m bedragen +10%daarboven is de groep niet meer te regelen tov de andere groepen.

indien er in 1 ruimte meer dan 120 meter buis moet worden verlegt dient men de ruimte te splitsen in meerder groepen.

een grotere pomp kan enig zoelaas bieden echter zal deze hinderlijke strominggeluiden veroorzaken.

le
door lenss151 - Nov 28, 2011 om 18:48
13 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Miraltje.
De nieuwe vloerverwarming is gekoppelt aan de bestaande dus te lang.
Maar waarom zijn er dan pompen met meer vermogen?
Groetjes Georg

cvtechnieker
door cvtechnieker - Nov 28, 2011 om 20:25
80 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,
Als het goed is zit er in de retourleiding van je vloerverwarmingsverdeler een afsluiter die je dicht kunt draaien.
Zet deze bij benadering voor 75% dicht en stel je aanvoer temp. op max. 40 graden.
In de retourleiding van je bestaande groepenslangen zitten waarschijnlijk dezelfde afsluiters als op je verdeler, draai deze ook wat dicht bv 25%.
Wat je nu bereikt is dat je wat meer vermogen verlegd in de richting van je nieuwe groep(en).
Let wel dat wanneer (zoals mijn voorgangers ook aangeven) je slangen meer dan 120 meter lang zijn het regelen van de temp. voor serieuze problemen kan geven.
Wanneer je ook radiatoren hebt in de vertrekken met vloerverwarming draai deze ook (tijdelijk) dicht zodat je vloer ook de tijd krijgt om op te warmen, let wel dit kan gemakkelijk een uurtje of 5 á 6 duren.

Succes

mi
door miraltje - Nov 28, 2011 om 20:27
462 Antwoorden / 0 Vragen

pompen worden gekozen op basis van het type en omvang van een installatie,fabrikanten kiezen bij een type altijd voor een marge naar boven voor hun verdeler

bij pompen met meer vermogen dienen de leidingen overeenkomstig worden vergroot zodat er geen hinderlijke stromingsgeluiden ontstaan,te kleine leidingen veroorzaken geluidshinder en smoort de pomp

het heeft dan ook geen nut om bij een simpele uitbreiding een grotere pomp te gebruiken,de bestaande vl.verwarmingspomp heeft voldoende opvoerhoogte.

je dient de oorzaak van het probleem op te lossen en niet het symptoom

maximaal kun je 100w per m2 uit een vloerverwarming krijgen ook al leg je de leidingen nagenoeg tegen elkaar.

bij een uitbouw van 4 bij 6 is dat omgerekend 4,2kw warmte.dit is zeer veel vermogen een gemiddelde woning is totaal maar 8 kw nodig,.

water zoekt zoals al aangegeven de weg van de minste weerstand wat inhoudt dat je het overgrote deel van het pompvermogen en opgewekte warmte naar de andere goepen moet wegregelen= energie verspilling.
tevens zal de vloer strominggeluiden gaan produceren omdat de pomp te groot gekozen is.

het patroon van de vloerverwarming speelt ook nog een mee, je hebt nm 2 methodes het slakkenhuis model en het sinus(meander) model.

met name als het bestaande systeem als een slakkenhuis is gelegt zal het problemen blijven geven.

om dit goed op telossen dien je de nieuwe groep los te koppelen van bestaande groep en deze weer te herstellen zoals het was.

vervolgens de nieuwe groep apart naar de bestaande verdeler brengen via de kruipruimte .

indien de oude verdeler nog kan worden uitgebreid deze uitbreiden, indien dit niet kan de huidige verdeler vervangen door een nieuwe met meer groepen.

le
door lenss151 - Nov 28, 2011 om 20:39
13 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Poltol cv technieker en Miraltje,
Bedankt voor jullie reaktie ik denk dat ik een probleem heb.
Groeten van Georg Lenssen

poltol
door poltol - Nov 28, 2011 om 20:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik denk dat u een verdeel probleem heeft gecreeerd.
Het water zoekt immers de weg van de minste weerstand.
U heeft de lus vergroot en dus de weerstand ook.
De "nieuwe" lus heeft nu te weinig doorstroming, en dan bedoel ik dus oud en nieuw samen.
Wellicht kunt u nog iets doen door de andere groepen, op de verdeler, wat af te knijpen.
U zult vrijwel direct merken dat er meer warmte is de "nieuwe" lus komt.
Een grotere pomp zal het probleem niet oplossen.

Succes, poltol