ka
door karelblond Aug 9, 2009 om 18:18
Huishouden & energie

Voetstappen op parket

Ik heb sinds 3 maanden licht parket. Voorgelolied in fabriek. Vloer was gelijk erg besmettelijk (elke stap te zien). Deze olielaag was te schraal volgens parketteur waarna de vloer weer in een zware olie is gezet. Daarna 4x zeepbehandeling conform instructie gegeven.Vloer is nog steeds heel erg besmettelijk. Elke voetstap is zichtbaar. Vuil verwijderen kan alleen met fors poetsen. Zwart rubber hakken zijn helemaal niet te doen. In feite kan er alleen met lichte gladde slippenrs op gelopen worden zonder dat je het ziet. Wat kunnen we doen om de vloer leefbaar te maken.

17650 11 Rapporteer

poltol
door poltol - Aug 9, 2009 om 18:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Parketfirma de zaak laten opschuren en dan strak in de lak zetten. Foute manier van werken, licht parket en olie zal nooit een goed resultaat geven.

Vr.gr. poltol

kenwel2
door kenwel2 - Aug 9, 2009 om 18:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag karelblond, u heeft een ontzettend onderhoudsonvriendelijke manier: een geboende parketvloer vraagt nu eenmaal erg veel onderhoud. Zeker als u de parketvloer intensief gaat gebruiken. Ik had dit anders gedaan als ik u was: Een geplastificeerde parketvloer, vergt niet zo veel onderhoud (lees geverniste parketvloer)

Een geplastificeerde (geverniste) parketvloer hoeft u in principe maar eenmaal in de 10jr. opnieuw te (laten) schuren, en opnieuw te lakken, een geboende vloer bent u konstant met onderhoud bezig,zeker bij intensief gebruik, als ik u was, zou ik eens bekijken, of er niet de mogelijkheid bestaat, om alsnog uw parketvloer te (laten) plastificeren/vernissen, na eventueel schuren van uw parketvloer, bekijk die mogelijkheden met de parketteur, zou ik zeggen.

Succes, Henri

ay
door aynamary - Aug 10, 2009 om 12:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

goeie parket nemen

ik heb nog steeds dezelfde is al ruim 35 jaar oud en 4 x mee verhuisd

enrique
door enrique - Aug 10, 2009 om 13:31
68 Antwoorden / 17 Vragen

Karelblond.

Ik heb al 35 jaar hetzelfde parket liggen en is sinds het er is ingelegd nooit meer behandeld. Indertijd heeft men het met speciale blanke lak die ook in dansscholen op de vloer word aangebracht behandeld. Deze lak is zo hard dat je er een bierglas op kapot kunt gooien, daarna proberen de splinters in het parket te drukken, maar dat werkt allemaal niet. Het is echt slijtvast. Anders zou zo'n dansschool ieder jaar zijn grote vloeren moeten laten behandelen waar dagelijks honderden mensen overheen lopen met allerlei schoeisel aan.En die lak is er in verschillende soorten zoals, mat halfmat en glanzend. Wat wil je nog meer.

labren
door labren - Aug 10, 2009 om 13:48
862 Antwoorden / 0 Vragen

vetvrij maken en dan met glitza erover heen dat is parketlak is kras bestendig en heel makelijk schoon te houden, een parketvloer die geoliet is daar blijf je mee aan de gang want na veloop van tijd moet je hem weer in de olie zetten.

labren

we
door weerdstraat - Aug 10, 2009 om 14:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Een lichte vloer geeft/vraagt heel veel onderhoud..en in de olie(leuke beeldspraak eigenlijk) moet je een paar keer per jaar herhalen..maar dan ook eerst schoonboenen en gelijkmatig in de olie zal niet lukken..de ene plek zal meer olie opnemen als andere...dus egaal gaat het nooit worden..maar als het nieuw is..let je er ook nog meer op...enige oplossing is inderdaad lakken...maar laat u goed voorlichten betr. lak...wat wat dansscholen gebruiken is heel glad en heel veel glans...en "glittsa"?geeft ook erge glans..en ook eerst weer helemaal olie vrij schuren...je kunt vlekken in olie altijd weg schuren en dat plekje even weer in de olie,opgelost.....lak krast ook altijd wel wat...(elk voordeel heeft zijn nadeel!!!)...gewoon een poosje op leven( na een jaar ben je niet meer zo krities..wel even afspreken met leverancier..en kijken hoe het gaat...en als het dan nog een grote ergenis is dan (extra) mat laten lakken... enige oplossing denk ik....suc6...

cm
door cmvanderhaar - Aug 10, 2009 om 23:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij 'leven' sinds 3 maanden ook op een gerookte, verouderde, whitewash, eikenhouten vloer die in de fabriek in de olie is gezet. Na het leggen heb ik er met een verfroller nog een laag bijgeleverde waxolie over heen gerold. Dat gaf de eerste 24 uur uur met lopen nog wel wat plakkerige vlekken, maar nu is alles mooi ingetrokken (ook de voetstappen) en kan er zelfs met water worden geknoeid! En dat gebeurt regelmatig met twee jonge kinderen. Het parket ligt ook in de keuken en vooralsnog zijn alle vlekken te verwijderen.

De zeepbehandeling waar u over schrijft is mij onbekend, lijkt me ook niet logisch (zeep en olie verdragen elkaar niet en zeep wordt gebruikt om te óntvetten). Mij is verteld dat de vloer verzadigd moet zijn met olie om geen vlekken meer door te kunnen laten. Zolang ik bij het (met water!) schoonmaken van de vloer nog druppeltjes op de vloer zie liggen (waterdruppels op vettigheid), weet ik dat de vloer nog verzadigd is. De 'vlekken' van de whitewash hebben we met een groen schuursponsje durven te verwijderen.

Heeft u een proefstuk parket om e.e.a. op uit te proberen? Ik zou in uw geval de leverancier erbij vragen en eventueel van een andere leverancier een 'second opinion' vragen.

Succes!

ar
door arjan73 - Aug 24, 2009 om 22:42
4 Antwoorden / 4 Vragen

Geachte karelblond,

Als je geen glansvloer wilt maar een matte finish (zoals ik ook destijds wilde) dan kan je vragen om een hard wax. Dat is een matte lak die een was-look geeft.

Succes.

pkalter
door pkalter - Sep 2, 2009 om 22:31
38 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw vloer met zeep onderhouden dient te worden is dit vermoedelijk een WOCA olie (trip trap als u nog een oude verpakking heeft, dumby kan ook, is ook hetzelfde) dan kan hij de vloer schoonschrobben met de intensiefreiniger van Woca. Acht uur laten drogen en éénmaal in de Osmo olie-hadwax zetten. Hier is ook een matte variant van. Dit moet het probleem oplossen.

ka
door karelblond - Sep 6, 2009 om 01:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Parket (Bamboe van Moso) is inmiddels geschuurd en gelakt. Van diverse parketeurs gehoord dat deze bamboe inderdaad niet geolied te gebruiken is omdat hij veel te schraal wordt afgeleverd. De (van fabriek af) gelakte versie zou

weer erg krasgevoelig zijn. Niet doen dus Bamboe van Moso.

pe
door petervbe - May 4, 2011 om 23:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi karelblond,

Had ik eerst maar even op dit forum gekeken.
Afgelopen october mijn prachtige milieuvriendelijke
bamboevloer laten leggen. Helaas zelfde probleem als
jij hebt ervaren. Elke voetstap is te zien. Kan hier niet op wonen met
mijn gezin. Ben in staat om het als ondervloer te gaan gebruiken.

Mij vraag aan jou: Heb jij uiteindelijk zelf de vloer geschuurt en gelakt.
Of heb je dit laten doen? En hoe vind je het resultaat nu?