ep
door epulrich Oct 4, 2014 om 19:02
Huishouden & energie

Vracht en etagetoeslag

Ik wil een nieuwe garderobekast kopen, maar deze zal ik moeten laten bezorgen in mijn appartement met lift. De winkel wil hiervoor een etagetoeslag berekenen, maar ik heb hierbij sterk het gevoel dat dit niet klopt en voor mij is dit eigenlijk een vorm van discriminatie naar mensen die in appartementen wonen.

897 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 4, 2014 om 19:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo? De bezorgers zijn er dan toch langer mee bezig.

Discriminatie is het natuurlijk al helemaal niet.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 4, 2014 om 19:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Met een trap is het redelijk maar een lift, dan maakt het niets uit of je BG of hoogste woonde.....

Ze rekenen dus blijkbaar op sjouwwerk met trappen....
Gewoon daar niets kopen wegens deze onzin reden.

Dan moeten ze wel want geen omzet kost meer dan de toeslag....

Wel moet je vooraf de maten van de lift weten in de winkel en zij de pakket maten en het gewicht, want niet elke lift is groot genoeg helaas, vooral als er nog een iets te ruime doos om zit.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 4, 2014 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon afdingen dat de kast voor de aankoop prijs in u woning af te leveren, zonder meer kosten..
Als ik iets koop wat ik niet mee kan nemen beding ik dus geen bezorgkosten en tot noch toe altijd tot overeen gekomen.

tenormin
door tenormin - Oct 4, 2014 om 20:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Als de kast in de lift past, in 1 of 2 delen, is de bezorgprijs gewoon inbegrepen. Is geen vorm van discriminatie maar een vorm om meer centjes te generen. Domme zaak; ik zou elders gaan kijken. (Heb 2 weken geleden nieuw fornuis moeten kopen): u denkt toch niet dat ik een toeslag ga betalen, met aanwezige lift? Zou anders zijn als er geen lift aanwezig was, maar dat is niet im frage.

edrick3
door edrick3 - Oct 4, 2014 om 20:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo epulrich,

....ik heb hierbij sterk het gevoel dat dit niet klopt....
Ik heb sterk het gevoel dat het wel klopt. ;-)
Kijk maar eens in de afleveringsvoorwaarden.
Bij veel bedrijven is deze bepaling opgenomen.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Oct 4, 2014 om 20:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als het te bezorgen artikel NIET in de lift past heb je een probleem. Dan moet het mensmatig naar boven worden gesjouwd, kost tijd, dus geld.

Als het WEL past (maar wie neemt de maten van de lift mee naar een winkel als je iets groots gaat kopen?) kost het mogelijk meer tijd(=geld) omdat je (mogelijk) in delen moet versjouwen.

Het hangt dus sterk af wat je hoe hoog en met of zonder passende lift bezorgd wil hebben. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van extern bestelde vervoerders met hun eigen regels.

Vraag duidelijk vooraf hoe en wat, maar iets groots, zwaars, lomps, of er over de bezorgkosten gesproken kan worden. Of huur een "Bakkie".

aurora1
door aurora1 - Oct 4, 2014 om 22:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tegenwoordig is het veelal afleveren tot de 1e drempel. Je moet doorgaans meerkosten betalen voor het plaatsen na de 1e drempel en met etages komt daar soms nog iets extra's bij.
Kijk eens op de internetsite van die winkel bij bezorgen/afleveren.

user123
door user123 - Oct 5, 2014 om 02:56
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de mensen die de toeslag maar belachelijk vinden :

Dan sleep je de kast toch gewoon zelf in de lift en verder het appartementsgebouw in ?

(En de rotzooi weer terug)

gerbera
door gerbera - Oct 5, 2014 om 11:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het gratis thuisbezorgen wordt door veel zaken als lokkertje gebruikt. Vaak houdt het in dat men tot de (voor,zij of achter) deur bezorgd. En moet het naar binnen dan wordt daar een prijs voor gerekend.

pi
door pieterwolters - Oct 5, 2014 om 15:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs met een lift is er in vrijwel alle gevallen sprake van meerwerk. Bij een rijtjeshuis kan men de bus voor de deur zetten en hoeven de bezorgers hoogstens door een voortuin om de boel te bezorgen. Bij een apparatment moet je door de voordeur, naar de lift, over de galerij of door een binnenhal en dan nog door de voordeur. Wel degelijk meerwerk dus.

ha
door harderijnge - Dec 24, 2014 om 14:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vaak staat er in de levervoorwaarden dat het bezorgen tot over de eerste drempel van de begane grond betreft.
Indien er dan verder mee gesjouwd moet worden is het dus pure logica dat er extra wordt berekend. (mits dit uiteraard niet overdreven wordt)
Dit heeft niet echt iets met discriminatie te maken maar puur met het extra werk wat de leverancier hier aan heeft.