jv
door jvdp Mar 15, 2012 om 09:44
Huishouden & energie

Walgelijke lucht koelkast

Hoihoi,

Ik heb laatst een koelkast gekocht (tweedehands). Toen ik hem kreeg rook ie al niet lekker, maar nu als ik hem openmaak komt er echt een lucht uit om te kotsen, en ja letterlijk om te kotsen. Durf hem amper open te maken want het is echt heel walgelijk. Ik heb al een theezakje erin gelegd en koffiedrap (tip van het internet) en ik heb hem ook al grondig schoongemaakt. Er is niks over de datum. Wie weet hoe ik dit kan fixen? Ik zie talloze eigenaardige tips op internet staan categorie theezakje, maar ik heb niet het idee dat het iets uithaalt... Ik kan dat ding amper meer open maken want ik ga echt aan het kokhalzen, wie helpt me uit de brand?

105207 25 Rapporteer

ja
door jannet1977 - Mar 15, 2012 om 10:11
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier en hier. Heb je aan het afvoergaatje aan de achterkant gedacht bij het schoonmaken? Het kan zijn dat hier nog vuil in zit.

stacey
door stacey - Mar 15, 2012 om 10:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jvdp schreef op donderdag 15 mrt 2012, 09:44] Durf hem amper open te maken want het is echt heel walgelijk.

Dat is volgens mij al een/het probleem,
ik heb altijd geleerd een koelkast die Uit staat Altijd open te laten.........omdat hij anders gaat stinken…….
Ik hang dan ook altijd een doek tussen de deur bij de `tijdelijke zomer` koelkast in de schuur .
Misschien kun je hem een tijdje in de schuur plaatsen (om `te luchten`) ?
Met de deur open en eventueel bakje azijn of spiritus erin.
Maar wat je er ook in zet, laat je de deur dicht dan zal mi de stank ook niet (kunnen) verdwijnen…….

zw
door zwaardvis - Mar 15, 2012 om 10:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat je schimmelvorming in de koelkast hebt.
Enkele keren met een Chloorsopje schoonmaken en goed luchten.

jv
door jvdp - Mar 15, 2012 om 10:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Is het afvoergaatje dat gaatje waar een draadje doorheen gaat? Daar is niks te zien. Kon zo aan de achterkant ook geen 'schoteltje' vinden waar water in zou kunnen zitten, alleen boiler achtig ding. Aan de achterkant rook ik overigens niks, de stank komt pas als de deur open gaat.

Ik heb helaas geen schuur waar ik hem door kan luchten, ik zit in een eenkamerwoning. De koelkast staat nu nog aan voor de duidelijkheid!

stacey
door stacey - Mar 15, 2012 om 11:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jvdp schreef op donderdag 15 mrt 2012, 10:49]. De koelkast staat nu nog aan voor de duidelijkheid!

Ik verwacht dat hij al die tijd uit en dicht heeft gestaan Voor jij hem kocht........

Maar kijk ook een beetje uit met dingen uitproberen als je de stekker er nog in hebt zou ik zeggen !
Maar ik ben bang dat je hem draaiend en dicht niet van die stank verlost zult krijgen ;-(

ja
door jannet1977 - Mar 15, 2012 om 11:32
64 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jvdp schreef op donderdag 15 mrt 2012, 10:49]Is het afvoergaatje dat gaatje waar een draadje doorheen gaat? Daar is niks te zien.

Een heel klein gaatje inderdaad waar een draadje door zou passen. Die moet helemaal open zijn.

jo
door jozu - Mar 15, 2012 om 11:58
72 Antwoorden / 2 Vragen

Aan de achterkant zit een vaatje waar het condenswater in loopt ,dat moet je
schoonmaken,en dat stinkt, de lucht komt door het gaatje in de koelkast.
Zelf een keer meegemaakt.
Even de gebruiksaanwijzing lezen,heb je die niet even kijken op internet.

kl
door klotskop - Mar 16, 2012 om 13:04
17 Antwoorden / 0 Vragen

Het "gaatje" is de afvooer voor condens vorming in de koelkast, meestal tegen de achterwand en/of op een koelplaat (meestal de oudere modellen met vriesvak)
Dit gaatje heeft tegenwoordig een stokje er in zitten meestal rood van kleur.
Dit is om het gaatje schoon te kunnen houden en is zo gemaakt dat het in het gaatje kan blijven zitten, het vocht kan er langs lopen.
Aan de achter zijde ( boiler achtig ding jvdp )is de compressor, die wordt warm als de koelkast/vriezer loopt en zorgt er voor dat het koelmiddel zijn werk kan doen.
Als je goed kijkt zie je bij bijna alle europesche modellen op dit vaatje een plastic bakje zitten, hier druppeld het condens water in door heteerder genoemde gaatje. Er zit dus geen vat aan het gaatje, als de lekgoot aan de binne zijde van de koelkast en het gaatje zelf schoon zijn kan dit gewoon geen stank veroorzaken.
Inderdaad koelkast even uit zetten, schoonmaken met een bleekje of beter ontsmetting middel en goed laten droegen denk hierbij vooral aan de kiertjes en randjes, de gladde delen veeg je zo wel schoon.
De instinker is dan ook de BINNEN kant van het deur rubber, dus wat binnen zit als de deur dicht is, daar gaat namenlijk de schimmel en bacterien zitten.
Goed laten drogen allemaal en weer aanzetten, hiermee is het meestal wel opgelost. Als het na deze ontsmet aktie nog steeds erg ranzig is, is er maar 1 optie, vervangen door een andere.
Inderdaad al eerder genoemd, koelkasten die bewaard of alleen in de zomer gebruikt worden, schoonmaken met een sopje, droog maken en op een kier laten staan, schimmels en de bacterieen houden niet van droge frisse lucht.
Succes

br
door bruin175 - Mar 16, 2012 om 13:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

In de tijd dat ik witgoedmonteur geweest ben (welliswaar 40 jaar terug)kwam het
regelmatig voor dat er een fles melk in de koelast gelekt had en tussen de isolatie van de koelkast gelopen was en gaan bederven ,wat echt een gore lucht geeft.
Hier kan je niets meer aan doen dan de kast vervangen helaas.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

gu
door gunth050 - Mar 16, 2012 om 13:31
10 Antwoorden / 3 Vragen

De beste manier, volgens mij, om stank te verwijderen uit koelkasten, magnetrons, afvalbakken, vaatwassers, etc. is een bakje dubbelkoolzure soda open in het afgesloten apparaat te laten staan. (soda bicarbonaat/ bakpoeder.) Je kunt het in een dure vorm kopen in allerlei "eitjes" en luxe bakjes bij Marskramer/ Blokker/ Kruidvat etc, maar gewone dubbelkoolzure soda van de drogist/ apotheek of de banketbakker werkt het beste. Bakpoeder in zakjes (supermarkt) open op een schaaltje strooien helpt ook, maar, door het daaraan toegevoegde wijnsteenzuur, is het minder sterk. Een verse citroen- of manderijnschil naast het bakje/ schoteltje leggen werkt als extra luchtverfrisser! Zeker een volle eetlepel in het schaaltje doen; meer kan geen kwaad! Herhaal regelmatig, tot de stank wegblijft. Tijdens de behandelingen, kun je de koelkast gewoon gebruiken. Heb je de rubbers wel afgenomen met schoonmaakazijn na de aanschaf?
Succes!

audb
door audb - Mar 16, 2012 om 13:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.ecodor.nl/
Hier is iets tegen geuren te krijgen en uit ervaring weet ik dat het helpt.

retjudyy
door retjudyy - Mar 16, 2012 om 14:35
38 Antwoorden / 25 Vragen

kijk op google onder stank in de koelkast

tv
door tvk - Mar 16, 2012 om 14:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

een halve (of doorgesneden ) citroen er in leggen. (Etens) Geurtjes verdwijnen.
Succes

ma
door margae_1 - Mar 16, 2012 om 15:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

mijn reactie op stank in de koelkast
voor een aantal jaren geleden tijdens onze vakantie is onze diepvries stuk gegaan toen we thuis kwamen was de stank ondragelijk.Ik kreeg de tip van iemand om de hele diepvries in te smeren met pure tandpasta(de goedkoopste) dit een dag en een nacht in laten trekken en dan met schoon water schoonmaken , dit heb ik gedaan en de stank was helemaal weg en kon ik de diepvries gewoon weer gebruiken misschien heb je hier iets aan.Ik heb deze tip toendertijd ook naar koffietijd gestuurd en er een prijs mee gewonnen,het is de moeite waard om het te proberen.
gr Marga

gu
door gunth050 - Mar 16, 2012 om 15:24
10 Antwoorden / 3 Vragen

Het meest werkzame bestanddeel in de (goedkope, goede) tandpasta was waarschijnlijk de (dubbel koolzure) soda! Naast de toegevoegde menthol geeft dat ook een frisse geur in de mond! Een bosje verse munt naast de soda helpt ook.

jv
door jvdp - Mar 16, 2012 om 18:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Ik ga dit weekend alles proberen! Die tandpasta tip klinkt in elk geval alsof het fris gaat ruiken haha. Ik heb het bakje water nog steeds niet gevonden, kan dat niet achter het geschroefde gedeelte zitten? Ik zal kijken of ik van het weekend een foto kan maken van de achterkant. Volgens mij zit er ''om'' het draadje wel een soort substantie, ik weet niet of het er hoort. Het is geloof ik geelachtig, wel een raar kleurtje. Kan ik dat weghalen of beschadig ik de boel dan?

jv
door jvdp - Mar 17, 2012 om 19:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik heb hem schoongemaakt met chloor en met tandpasta. Ook wat van die geurabsorbeerders ingelegd. De geur was weg, tot ik hem weer aan deed. Toen ik hem uit deed ging het vrij snel weg. De stank zit dus ergens in het systeem, maar hoe kan ik dat nog oplossen? Dat schoteltje kan ik echt niet vinden :S

stacey
door stacey - Mar 17, 2012 om 20:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jvdp schreef op zaterdag 17 mrt 2012, 19:51]. De stank zit dus ergens in het systeem, maar hoe kan ik dat nog oplossen? Dat schoteltje kan ik echt niet vinden :S

Weet je het merk/type ? Als je dat even vermeld kunnen we wellicht via de handleiding (online) nog wat bekijken

jv
door jvdp - Mar 17, 2012 om 22:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een LG GC 151SA. Probeerde het te downloaden maar het kon alleen met internet explorer, maar die doet het hier niet. En ik durf hem niet op de gok open te maken...

stacey
door stacey - Mar 17, 2012 om 22:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Van de officiële dealer site moet iets downloaden geen probleem zijn.

Kan er helaas geen link naar maken, lukt niet, wordt geblokkeerd.
Nog een gevonden in het duits Hier te downloaden als je daar de cijfers kopieert gaat daarna de download knop `oplichten` en kun je downloaden

Maar staat niet veel bijzonders in, ze hebben het enkel over een waterbakje of iets wat je na ontdooien moet leggen en zou voor wat ik er wijs uit werd bij of onder vriesvak zitten........?

stacey
door stacey - Mar 17, 2012 om 22:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Maar staat niet veel bijzonders in, ze hebben het enkel over een waterbakje of iets wat je na ontdooien moet leggen en zou voor wat ik er wijs uit werd bij of onder vriesvak zitten........?--

Dat - leggen- moet natuurlijk Legen zijn ..... ;-)

maanaap
door maanaap - Mar 18, 2012 om 10:20
45 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

De handleiding van deze link is vanaf pagina 37 in het Nederlands en inderdaad zeer beknopt, wat ik begrepen heb zit de koelcompressor aan de binnenzijde.

Groetjes maanaap.

ro
door ron530 - Mar 18, 2012 om 10:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat draadje zou ik maar van af blijven dat is de voeler van de thermostaat, het gele omhulsel zorgt er voor dat er geen meetfouten ontstaan. Wat mij bevreemd is dat de stank erger wordt als de koelkast in werking is, kou doet luchtjes verminderen. Het koelsysteem is geheel gesloten en bij goede werking kan geen stank binnen de koelkast ontstaan. Wat overblijft zijn alle zaken die warm worden, compressor en rooster achter de koelkast. Stel dat de koelkast een tijdlang in een schuur heeft gestaan en een muis of ander ongedierte heeft zich door de isolatielaag heen gevreten kon niet meer terug en het kadaver is er nog steeds. Dat verklaart wel een beetje hoe de stank kan ontstaan.

pe
door petrov_1 - Mar 18, 2012 om 14:37
42 Antwoorden / 0 Vragen

Azijn ! ook door afvoer gieten.

stacey
door stacey - Mar 18, 2012 om 14:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 18 mrt 2012, 10:59]en een muis of ander ongedierte heeft zich door de isolatielaag heen gevreten kon niet meer terug en het kadaver is er nog steeds. Dat verklaart wel een beetje hoe de stank kan ontstaan.[/quote

Dat zou dan toch wel zichtbaar moeten zijn lijkt me ?