mo
door moes May 20, 2010 om 23:42
Huishouden & energie

Wasmachine aansluiting

ik woon in een huurflat,1 kamer,badkamer,en keuken,maar er is geen wasmachine
aansluiting ( aanvoer ) .er is wel een
afvoer pijpje in de keukenvloer
is de verhuurder verplicht hier voor te zorgen

18351 33 Rapporteer

he
door hen.2 - May 21, 2010 om 00:31
66 Antwoorden / 1 Vragen

Moes ga er voor, dit zijn noodzakelijke aansluitingen waar U recht op heeft, ik heb nog nooit een woning huur/koop gezien waar geen wateraansluiting voor de wasmachiene aanwezig was, dus spreek hier U verhuurder op aan .

knoop4x9
door knoop4x9 - May 21, 2010 om 13:03
533 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een afvoer is zou er ook een aanvoer moeten wezen, dit geld ook voor elektriciteit al hoewel wasmachine,s ook wel op een stopkontakt in de keuken worden aangesloten, stel jouw verhuurder met een aangetekende brief op de hoogte van dat soort zaken. Als je er pas woond dan had hij er voor moeten dat een en ander in orde is.

Sukses Nico

jannyholtrop
door jannyholtrop - May 21, 2010 om 13:07
84 Antwoorden / 1 Vragen

Was dit probleem ook aanwezig bij je buren? Het kan namelijk zijn dat het gaat om een flatgebouw met een gezamelijke wasruimte in de kelder.
Dergelijke flatjes zijn hier in Zeist ook, dit waren oorspronkelijk personeelsflats.
De servicekosten zijn dan ook voor het gebruik van de wasruimte beneden.
Vraag dit eens na, is vaak niet bekend bij nieuwe huurders.
Is dit niet het geval, dan zal de beheerder een aansluiting moeten realiseren.
Succes.

ja
door jannyened - May 21, 2010 om 14:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het een oude flat. Vroeger sloot je de wateraansluiting gewoon steeds opnieuw aan de keukenkraan. Dan is de kraan dus tijdelijk buiten gebruik.
Ik heb dit zelf ook jaren moeten doen.
In nieuwe flats is dit natuurlijk niet meer van deze tijd.
Dus het kan met de ouderdom van je flat te maken hebben. (van voor de oorlog?)
Je zal naar mijn idee dit zelf moeten oplossen. Helaas ben ik geen deskundige, dus vraag nog even rond!

Groetjes Janny

pl
door plebpleb - May 21, 2010 om 14:26
113 Antwoorden / 60 Vragen

Misschien woont u in 'n soort in studentenflat, daar is meestal ook geen aansluiting voor wasmachines e.d....
Woningnood is van alle tijden...Daarom ben je blij dat je woonruimte hebt gevonden, dan nu zonder aansluiting....'t Is 't één of 't ander....

th
door thea de jong - May 21, 2010 om 14:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan dan zijn dat het om een verouderde woning gaat.Normaliter zou het dan bij mutatie in de woning gebracht moeten worden.Bij onze woningbouwvereniging in ieder geval wel.

ro
door ron530 - May 21, 2010 om 14:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat het geen woning van een corporatie betreft, want dan was de woning allang aan de normen van deze tijd aan gepast. een huurbaas hoeft geen aansluiting te realiseren want is het principe, what you see is what you get. Voor een paar tientjes is door een handige kennis de aansluiting zo gemaakt.

Ronny.

mariegh
door mariegh - May 21, 2010 om 16:17
263 Antwoorden / 13 Vragen

De verhuurder dient je 'normaal woongenot' te leveren. Tegenwoordig is het normaal dat iedereen een wasmachine heeft, dus dient en een aansluiting in de woning aanwezig te zijn.
Volgens de info van het ministerie zijn kleine onderhoudskosten en reparatiekosten voor rekening van de huurder 'voorzover dat geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt of gemakkelijk te vervangen'. Dat specificeren ze als vervangen van kraanleertjes, losse schroeven en stopcontacten enz. Dat is hier natuurlijk niet aan de orde. Dus je kunt met recht de verhuurder hierop aanspreken. Je loopt zelfs het risico als je het zelf doet, dat hij vindt dat het niet aan zijn eisen voldoet, en je bij vertrek met reparatie- c.q. vervangingskosten wordt geconfronteerd.
Hoe zit dit bij je buren? Wellicht kun je samen zorgen dat hij zijn verplichtingen nakomt.

ro
door ron530 - May 21, 2010 om 16:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De verhuurder dient noodzakelijke reparaties te doen, is echter niet verplicht extra voorzieningen zoals de wasmachine aansluiting te realiseren. Het is natuurlijk onzin dat als je de aansluiting zelf op een goede manier maakt de verhuurder na einde huurcontract stelt dat die gesloopt moet worden, het is woning verbetering, geen afbraak. Blijft nog dat Moes de mogelijkheden schijnbaar nog niet met verhuurder heeft besproken dus blijft onduidelijk hoe deze er tegen over staat, m.i. zal die best vatbaar zijn voor goede ideeën.

vladja
door vladja - May 21, 2010 om 16:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mariegh,

De verhuurder dient je 'normaal woongenot' te leveren. Tegenwoordig is het normaal dat iedereen een wasmachine heeft, dus dient en een aansluiting in de woning aanwezig te zijn.

Het normale woongenot zou verstoord worden, doordat er geen wasmachine aansluiting aanwezig is? Woonbond, verstoring woongenot... Dat is wel even wat anders dan geen wasmachine aansluiting.

Vladja

ro
door ron530 - May 21, 2010 om 17:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo kan ik mijn van mijn verhuurder eisen dat er een vaatwasser aansluiting moet komen en voor de droger natuurlijk want dat is woongenot. Vergeet nog even de tv aansluiting in elke ruimte, maar wacht even dat gaat hij niet doen natuurlijk, verhuurder zorgt voor de woonruimte met de voorzieningen voor zover aanwezig. We maken van een mug een olifant want de aansluiting is zo gemaakt en heeft geen consequenties voor de huurder.
Mijn persoonlijke mening is dat alle ongemakken maar op het bordje van de verhuurder gegooid worden en denken dat die het wel even zonder kosten aanlegt, maar als dan de huur verhoogd wordt is de verhuurder weer de kwade Piet, en hebben we weer een topic.
Woongenot creëer je zelf.

porsche928
door porsche928 - May 21, 2010 om 17:47
13 Antwoorden / 0 Vragen

DE VERHUURDER IS HIERTOE NIET VERPLICHT

porsche928
door porsche928 - May 21, 2010 om 17:50
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 21 mei 2010, 17:27]Zo kan ik mijn van mijn verhuurder eisen dat er een vaatwasser aansluiting moet komen en voor de droger natuurlijk want dat is woongenot. Vergeet nog even de tv aansluiting in elke ruimte, maar wacht even dat gaat hij niet doen natuurlijk, verhuurder zorgt voor de woonruimte met de voorzieningen voor zover aanwezig. We maken van een mug een olifant want de aansluiting is zo gemaakt en heeft geen consequenties voor de huurder.
Mijn persoonlijke mening is dat alle ongemakken maar op het bordje van de verhuurder gegooid worden en denken dat die het wel even zonder kosten aanlegt, maar als dan de huur verhoogd wordt is de verhuurder weer de kwade Piet, en hebben we weer een topic.
Woongenot creëer je zelf.
ron530: Helemaal juist!!

ro
door ron530 - May 21, 2010 om 18:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ach ja sommigen zijn horende doof, past het niet in hun straatje dan hebben ze het niet gehoord.
Ik vraag me steeds vaker af waar is de zelf redzaamheid en acceptatie gebleven, zou een hoop problemen uit de wereld helpen.

elenay
door elenay - May 22, 2010 om 00:49
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik heb het vandaag even nagevraagd en kreeg als antwoord dat dit in oudere woningen nog wel kan voorkomen, maar in nieuwe woningen standaard wordt meegenomen.

Ik zou altijd eerst proberen met de verhuurder te overleggen en vragen of zij de kosten voor hun rekening willen nemen. Of mochten ze dat niet doen, je de aansluiting mag laten zitten bij verhuizen, zodat je het niet in de oude staat weer moet opleveren.

ha
door haagse1 - May 22, 2010 om 18:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is niet verplicht om een wasmachine-aansluiting te plaatsen. Vroeger hadden de woningen geen aansluiting voor een wasmachine. Dat is pas later gekomen. Zo'n aansluiting is een zogenoemde woningverbetering waar een huurverhoging tegenover staat (ca. 7,-- p/mnd). De huurder kan een aanvraag doen bij zijn/haar verhuurder en dan zal de aansluiting plaats moeten vinden. Mocht het om een complex woningen gaan dan geldt de 70%-regeling. De huurders van een wooncomplex kan een collectieve aanvraag indienen en bij een meerderheid van de bewoners moet de verhuurder akkoord gaan met de aanvraag. Dit laatste is in de overlegwet geregeld. groet Haagse

toolboy
door toolboy - May 22, 2010 om 19:43
965 Antwoorden / 40 Vragen

Een wasmachine is vrij simpel aan te sluiten op de keukenkraan en de afvoerslang kan in de gootsteen.Geld ook voor de badkamer
Lijkt mij een prima aansluiting voor een 1kamer flat wenst u anders dan zal u dat zelf moeten bekostigen.

T

wx
door wxndy41278 - May 22, 2010 om 23:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dit zelfde probleem gehad maar toen ging het niet om een wasmachine aansluiting maar om de telefoon aansluiting die bestond uit een aantal draadjes uit de muur. De verhuurder, dus de woningbouwvereniging, moet zorgen dat deze aansluitingen aanwezig zijn in de woning. Dus de woningbouwvereniging aanspreken op dit gebrek. Zij moeten zorgen dat hun huurwoningen in orde zijn.

porsche928
door porsche928 - May 23, 2010 om 08:41
13 Antwoorden / 0 Vragen

wxndy41278 : Uw Verhuurder heeft dit bij uitzondering gedaan.
Aansluitingen van telefoon en televisie zijn voor rekening van de (toekomstige) leverancier.

pierre60
door pierre60 - May 23, 2010 om 09:54
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als u de trekschakelaar bedoeld dan kan ik u vertellen dat vele corporaties deze na renovatie niet meer monteren. Wel wordt er een geaard stopcontact gemonteerd. Ook de trekschakelaars voor het licht worden niet meer gemonteerd. Daar komen gewone schakelaars voor in de plaats. Een afvoer en kraan voor uw wasmachine dient wel aanwezig te zijn dus als u deze niet heeft dient u contact op te nemen met de corporatie.

toolboy
door toolboy - May 23, 2010 om 10:32
965 Antwoorden / 40 Vragen

Nogmaals nagenoeg elkewoning of flat in dit land een aan en afvoer van water!!
Keukenkraan/gootsteen!!!
Simpel dus het is aanwezig!

T

porsche928
door porsche928 - May 23, 2010 om 10:37
13 Antwoorden / 0 Vragen

pierre60 : zucht...

ro
door ron530 - May 23, 2010 om 11:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Moes is allang afgehaakt. Weet waarschijnlijk dat een gang naar de bouwmarkt goeiekoper is en heeft het met hopelijk een goede uitleg al voor elkaar getimmerd. Is nu druk om de was weg te werken.

toolboy
door toolboy - May 23, 2010 om 11:05
965 Antwoorden / 40 Vragen

Das niet ongewoon op dit forum!
De juiste antwoorden geven rode duimen ontvangen en vervolgens niks meer van de ts starter vernemen haha.
T

ro
door ron530 - May 23, 2010 om 11:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nee het is de orde van de dag, er was eens een tijd dat er experts waren die zinnige antwoorden gaven, objectief en onpartijdig.

pierre60
door pierre60 - May 23, 2010 om 15:21
132 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een zucht van porsche928. Het gaat er niet om of porsche mijn antwoord niet goed vindt maar het gaat er om wat Moes ervan vindt. Het is wel de eerste keer dat ik een porsche heb horen zuchten. Normaal hoor ik een porsche altijd ronken. Schijnbaar toch niet perfect.

meelaansyl
door meelaansyl - May 23, 2010 om 17:38
29 Antwoorden / 26 Vragen

Het is niet verplicht volgens het bouwbesluit.
Elke woning in nederland moet aan de eisen zoals hierinstaan omschreven voldoen en een wasmachineaansluiting komt hierin niet voor.
De huisbaas is dus wettelijk niet verplicht een wasmachineaansluiting aan te leggen.
http://www.bouwbesluitonline.nl/

toolboy
door toolboy - May 23, 2010 om 18:53
965 Antwoorden / 40 Vragen

Lezen blijkt moeilijk te zijn.
Elke woning in dit land heeft een wasmachine aansluiting!!!

T

meelaansyl
door meelaansyl - May 23, 2010 om 21:03
29 Antwoorden / 26 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 23 mei 2010, 18:53]Lezen blijkt moeilijk te zijn.
Elke woning in dit land heeft een wasmachine aansluiting!!!

T

Kijk het bouwbesluit er maar op na (art. 4.34 t/m 4.97).
Een wasmachineaansluiting is niet verplicht.

te
door terpstra - May 27, 2010 om 00:26
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op vrijdag 21 mei 2010, 13:03]Als er een afvoer is zou er ook een aanvoer moeten wezen, dit geld ook voor elektriciteit al hoewel wasmachine,s ook wel op een stopkontakt in de keuken worden aangesloten, stel jouw verhuurder met een aangetekende brief op de hoogte van dat soort zaken. Als je er pas woond dan had hij er voor moeten dat een en ander in orde is.

Sukses Nico
Knoop,4*4=??!!!
Een wasmachine behoort rechtstreeks aangesloten te zijn op de meterkast.
Een wasmachine heeft dus een eigen 16 Amp. groep, zonder verdere aansluiting.
Volgens bouwverordening behoort elke volwaardige woonruimte die te hebben.
De verhuurder behoort daar voor te zorgen incl. water toe- en afvoer.Gr. H.

mo
door moes - May 27, 2010 om 22:54
31 Antwoorden / 87 Vragen

vladja jouw mening is duidelijk
,
de overige reactie zijn zeer verwarrend.

moes

=vladja schreef op vrijdag 21 mei 2010, 13:15: Een wateraansluiting voor (af)wasmachine is voor rekening van de huurder, als die een dergelijk apparaat wenst aan te sluiten. De verhuurder is niet verplicht om deze aan te brengen.

Dat er een afvoerpijpje aanwezig, waarop je zelf de nodige aansluitstukken moet maken is alleen maar meegenomen. Dit wordt al tijden standaard in de bouw gedaan, omdat men niet wil dat mensen in vloeren en plafonds gaan hakken om zelf een doorvoer te maken. Tijdens de bouw is dit simpel aan te brengen.

De woningbouw is nergens toe verplicht.

Vladja

vladja
door vladja - May 31, 2010 om 22:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een wateraansluiting voor (af)wasmachine is voor rekening van de huurder, als die een dergelijk apparaat wenst aan te sluiten. De verhuurder is niet verplicht om deze aan te brengen.

Dat er een afvoerpijpje aanwezig, waarop je zelf de nodige aansluitstukken moet maken is alleen maar meegenomen. Dit wordt al tijden standaard in de bouw gedaan, omdat men niet wil dat mensen in vloeren en plafonds gaan hakken om zelf een doorvoer te maken. Tijdens de bouw is dit simpel aan te brengen.

De woningbouw is nergens toe verplicht.

Vladja

vladja
door vladja - May 31, 2010 om 22:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Porsche,

Dat schreef ik eerder ook al, maar dat is niet wat ze willen horen. Alles moet geregeld en betaald worden door een ander en dan ook nog voor niets.

Vladja