Pe
door Peter Verdel Dec 30, 2016 om 13:21
Huishouden & energie

Wat kun je doen als je zonnepanelen hebt die 1/3 minder opbrengst dan werd gezegt

Ik heb 24 zonnepanelen er werd gezegd dat de opbrengst ongeveer 4406 KWh zou zijn. Nu brengen ze 1/3 minder op. Terwijl de zon wel minder heeft geschenen ongeveer 70 uur, maar dan komt het nog niet in de buurt. Er zijn test velden met deze type panelen en geven een andere uitslag. Mijn panelen zijn niet stuk. Ik heb het idee dat we verkeerd zijn geïnformeerd door het bedrijf. We hebben wel moeten betalen voor de opbrengst, en we zouden het in 6,2 jaar terugverdienen. Dat wordt het niet. Wat kan ik doen, voel me toch ener zins opgelicht. Ik heb ze al twee jaar, nu heb ik ze een heel jaar 2016, opbrengst 3,15 MWh en in 2015 opbrengst 3,12 MWh en maar 10 maanden. Wat kan ik doen.

24273 19 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Dec 30, 2016 om 13:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Niets. U heeft geloofd wat "er werd gezegd" - da's meestal géén goede basis voor enige vervolgactie.

Wi
door Wil_H - Dec 30, 2016 om 13:42
270 Antwoorden / Vragen

NIemand kan u garanderen dat uw zonnepanelen minimaal XXXX KW per jaar gaan leveren. Je bent namelijk afhankelijk van het weer. Er kunnen bovendien nog andere factoren van invloed zijn zoals schaduw van bomen en / of omliggende hoge gebouwen.
U zult uiteraard niet zwart op wit hebben dat de zonnepanelen minimaal 4400 KW zouden gaan leveren.
Om te verkopen worden rendementen wel vaker nogal positief voorgespiegeld, maar dat wil niet zeggen dat die getallen ook gehaald gaan worden.
Het is jammer, maar u zult er mee moeten leren leven dat u nu 1/3 minder milieuvriendelijk bent als u dacht.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2016 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u niet in de war met het nominale vermogen en de werkelijke opbrengst?

Lees eens hier.

https://www.energieleveranciers.nl/zonnepanelen/opbrengst-zonnepanelen

En die zogenaamde terugverdientijd is ook maar een slag in de lucht.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 30, 2016 om 13:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Terugverdientijd 6,2 jaar?
Dat is alleen in Disneyland het geval. Wees blij als u het in 10 jaar lukt.
De energieprijzen voor reguliere stroom zijn al jaren aan het dalen, dus de terugverdientijd wordt steeds langer.
Niet alleen de uren zonneschijn tellen maar vooral de intensiteit waarmee de zon op de panelen komt.
Om uw vraag te beantwoorden, als u het niet zwart op wit heeft, heeft u geen kans.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2016 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

24 panelen met de daarbij behorende omvormer in 10 jaar terugverdienen? Zelfs dat lukt niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 31, 2016 om 00:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger, ik wilde het jaar positief afsluiten:-)

ma
door malhy2 - Dec 30, 2016 om 14:09
309 Antwoorden / 13 Vragen

Hoeveel panelen en met welk piekvermogen hebt U.
Als ik het vergelijk met mijn panelen (260Wp) ik heb er 8 en moet 2000 KWh per jaar opwekken.
Ik heb ze pas sinds Juni en heb 1300 KWh opgewekt va Juni.
Als ik doorreken kom ik op 16 of 18 panelen bij U, mocht U die niet hebben dan denk ik dat U te rooskleurig bent voorgelicht.
Het kan ook zijn dat U last hebt van schaduw en als de panelen dan in serie liggen brengt de rest nooit meer op dan het slechts presterende paneel. Je kunt ze ook paralel laten leggen met op elk paneel een miniomvormer maar dat kost meer ( heb ik overigens wel omdat ik op een deel van mijn dak dat op het WZW ligt en op 45 graden ) en dan levert elk paneel optimaal.

Groeten Ed

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2016 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft er 24 staat in zijn topic.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 31, 2016 om 01:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb stellig het idee dat zonnepaneel eigenaren nog nooit van afschrijving hebben gehoord. Na 15 jaar moeten er echt weer nieuwe op.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In ieder geval nieuwe omvormers. Die schijnen het helemaal niet zo lang uit te houden. En dan over een paar jaar nog een ongunstiger saldering.

da
door daphy Jan 2, 2017 om 18:36
36 Antwoorden / 4 Vragen

Ter vergelijk:

11 panelen (265WP) op oost/zuid (hellingshoek geen idee, wat is de X,Y-AS? Vanuit de zon of vanuit de aarde gezien?), serie geschakeld (geen schaduw op een paneel), vanaf 12 juli 2016:

Opbrengst 2016 is 1250 kWh

Garantie:

10 jaar productgarantie

@ Diewilik :-) Vermogensgarantie: 97,5% tot 1 jaar, daarna lineair tot 80% na 25 jaar.

@ Tijger :-) Omvormer, 10 jaar productgarantie

Montagemateriaal, 10 jaar productgarantie

Installatie, 10 jaar systeemgarantie

Terugverdientijd:

Ga nooit uit van wat de verkoper zegt, maar reken het zelf uit.

Het ligt (o.a). aan HOE je het financiert. Koop je ze met een persoonlijke lening tegen 16%, of van geld op je spaarrekening waar je, minder dan 1% rente over krijgt, maar wel 1.2% vermogensbelasting over moet betalen. (Om 2 uitersten te noemen).

Saldering is idd afwachten.

da
door daphy Jan 2, 2017 om 18:39
36 Antwoorden / 4 Vragen

Mmm... CTRL c en v en enters/alinea's worden genegeerd.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijke leningen mogen geen 16% rente rekenen.

TP
door TPeeters - Dec 30, 2016 om 15:20
31 Antwoorden / Vragen

De opbrengst van je zonnepanelen hangt inderdaad af van verschillende factoren. De hellingshoek, het aantal zonuren, omliggende barrières, ...

Aangezien het van veel factoren afhankelijk is, is het nogal moeilijk om een exact cijfer te plakken op de terugverdientijd van zonnepanelen.

Wel een belangrijke tip (ook al is dat nu te laat): Wanneer je van plan bent om zonnepanelen aan te kopen, doe je best een aanvraag op maat bij verschillende bedrijven. Op die manier kan je verschillende voorstellen en prijzen makkelijker vergelijken.

hansje klein
door hansje klein - Dec 30, 2016 om 15:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u met een gevoel van 'bedrog' rondloopt zou ik een contra-expertise bestellen om zekerheid te krijgen alvorens een serieuze klacht te deponeren. Voor een concrete klacht is dan wèl de oorspronkelijke expertise van de offerte op papier nodig om ernaast te kunnen leggen. Misschien wordt er ook nog een declaeerbare montage- of berekeningsfout gevonden. Meten is weten. 30% miskleun vind ik ernstig genoeg om nader en gedegen te (laten) onderzoeken.

Ik lees echter (nog) niet wat het lever- en montagebedrijf voor opvatting/verklaring hierover afgeeft.

nvolg001
door nvolg001 - Dec 30, 2016 om 20:39
15 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Peter,
Met veel technische producten is er een theoretische opbrengst/verbruik en een praktische variant. Je klaagt toch ook niet als een auto, volgens fabrieksopgave, 27 km/l rijdt en in de praktijk haal jij 18 km/l. Met zonnepanelen is dat ook zo. Bepalende factoren zijn o.a.:
de plaats in Nederland ( zie de kaart op Sideria.nl )
de richting van je dak ( loodrecht op het zuiden is optimaal )

de helling van je dak ( 32 à 33° is optimaal, zie de grafiek van Hespul )
ligt ( een deel van ) de panelen soms in de schaduw van bomen
welk percentage van de hemelkoepel heeft zichtbare obstakels
is er ( veel ) neerslag van stofdeeltjes
Mijn installatie kan theoretisch 4200 kWh per jaar opleveren, in de praktijk is dit ong 3550 kWh per jaar. En dit komt overeen met een nauwkeurige berekening waarin bovenstaande factoren opgenomen zijn.
Als de installateur in de aanbieding een gegarandeerde praktijkopbrengst vermeldt heeft, heb je misschien een punt. In het andere geval moet je een realistische berekening ( laten ) maken.

fr
door francbalck - Jan 2, 2017 om 11:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Met deze gegevens kan je niets. Nodig heb je:
Het wattpiekvermogen per paneel.         Bijv. 250 Wp
Het aantal panelen.                                 Bijv. 18
De exacte ligging tov het zuiden.            Pal zuid
De hellingshoek van het dak.                  Bijv. 35 graden
Geen schaduw op de panelen.

Met bovengenoemde voorbeeldgegevens is 4400KWh mogelijk. Indien de situatie afwijkt zal de opbrengst altijd (flink) lager zijn.
35% minder opbrengst is nog helemaal niet zo slecht! Ik zou er maar tevreden mee zijn.

do
door doordenker2 - Jan 2, 2017 om 12:04
9 Antwoorden / 0 Vragen

Poets uw zonnepanelen regelmatig! Vuile panelen beperken de opbrengst.
Onderzoek of de plaatsing (hoek t.o.v. de horizon en de richting t.o.v. het zuiden) optimaal is of wellicht verbeterd kan worden voor een hogere opbrengst.
Geloof voortaan nooit meer de vage toezeggingen ("wensdenkende"voorspellingen) van de verkoper zonder daarvoor een garantieverklaring te krijgen.

ko
door korenbloem2000 - Jan 2, 2017 om 13:05
33 Antwoorden / Vragen

Ach toch, de zon heeft zich niet aan de afspraak gehouden.........

de
door dejeeper - Jan 2, 2017 om 13:29
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Peter,

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat die panelen 1/3 van de opbrengst, die zij zouden moeten leveren, geleverd hebben.
Ik denk dat er inderdaad een intrepetatie verschil is.
U kunt dt op internet vrij gemakkelijk nagaan.
U schijft dat er bij u 24 panelen geplaatst zijn.
Zoek even uit welke panelen dat zijn en zoek even op internet wat het verwachte vermogen is per jaar.
Ik denk dat er inderdaad een denk fout gemaakt wordt met wat de panelen zouden kunnen leveren in optimale omstandigheden en wat er werkelijk geleverd wordt.
De laatste zin van uw betoog begrijp ik niet helemaal:
Bedoelt u hier mee dat de opbrengst in 10 maanden van het 2015 3.12 mWh was en in 2016 3.15 mWh?
Ik weet niet in welke omgeving u woont maar en kennis van mij moet elk jaar de panelen reinigen omdat er eerg veel zand en stof op terecht komt.

il
door iljaha - Jan 2, 2017 om 15:13
179 Antwoorden / 3 Vragen

Wij kwamen er na 3 jaar achter dat onze omvormer onze opbrengst niet aan kon. We hadden er 1 voor max 6 panelen terwijl we er 10 hebben. Onze opbrengst ging flink omhoog toen we een goede omvormer hadden. Daarnaast laten wij onze panelen 2x per jaar door de glazenwasser schoonmaken. Wij waren er vroeg bij, dus nu zijn er panelen met grotere capaciteit die ook nog eens goedkoper zijn. Wij rekenen op een terugverdientijd van 12 jaar.

zw
door zwaardvis Jan 2, 2017 om 15:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat kost die glazenwasser? Zou zomaar 40-50% van je rendement kunnen kosten. Geen idee, dus wat ben je daar aan kwijt jaarlijks?

teunwestland
door teunwestland - Jan 2, 2017 om 15:55
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hier mijn resultaten eerste jaar vanaf 31 maart.8 panelen 250wp op het zuiden

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 2, 2017 om 15:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als er hoog zomer met weinig regen enkele maanden vogelpoep op 1 cel blijft liggen.
Omdat zowel de cellen als de meeste panelen in serie geschakeld zijn zal die vuile cel het rendement van alle andere cellen en alle hiermee in serie geschakelde verlagen.

Heeft U een overzicht per maand, nog liever week en je ziet  vaak dat alleen de grote kwakken verwijderen zinvoller is dan 2x per jaar laten wassen.
Een beetje  stof spoelde wel weg maar soms zit het zo hard,  zoals ik ook op mijn auto vaak moet boenen.
Verder zijn er soms bomen in de buurt,  en de luizen poepjes zijn lastig verwijderbaar en maken plakkerig.
Daarom  was er een firma die naast bepaalde bomen liever geen panelen plaatste.

Het kan zijn dat na veel regen nu de oorzaak weg gespoeld is maar enkele goede maanden met vervuilde cel, rest panelen doet er niet toe.

Doe maar eens een hand op 1 cel en kijk hoe het terug loopt.
Succes met het zoeken maar vermoedelijk een vuile plek langere tijd en dat kan helaas.

ha
door hallosander - Jan 2, 2017 om 17:51
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Peter,

Dat lijkt mij inderdaad erg weinig.
Ik heb 22 panelen van elk 250 wp, totaal dus 5500 wp.
Afgelopen 23 December lagen ze precies 4 jaar op het dak, met een opbrengst van 21760 kwh.
dat is dus 5440 kwh per jaar x een gemiddelde kwh prijs van de afgelopen 4 jaar 5440 x 21 cent is 1142,4 euro opgewekt per jaar.
Daarmee ben ik nu na 4 jaar op 57% van mijn investerings kosten, en kom ik dus op een terug verdien tijd van 7 jaar.
Ze liggen bij mij op 30 graden uit Zuid, op 25 graden schuin en zonder schaduw, ik maak ze 1 keer per jaar schoon met regenwater (zit geen kalk in)
Ik ben dus zeer tevreden:)
Groeten Sander

He
door Hennet - Jan 2, 2017 om 18:33
2 Antwoorden / Vragen

Wij hebben al 4 jaar zonnepanelen, maar ze brengen heel goed op. Natuurlijk als het donker weer is, zoals afgelopen week, dan brengen de zonne panelen niet veel op. Onze panelen liggen heel  gunstig  op het zuid oosten, wij hebben vooral in de zomer de hele dag zon op de panelen.
Wij zijn zeer tevreden over onze panelen.

hackmann
door hackmann - Jan 2, 2017 om 21:26
38 Antwoorden / 25 Vragen

Het blijft gissen van een afstand. Als 1 paneel van u 250kw zou zijn zit u op 24x 250 = 6000 kw per jaar ( theoretisch.) De opbrengst van 4406 zou dus mogelijk moeten zijn. Er ligt dus waarschijnlijk 1( of meer) panelen langdurig in de schaduw, wat invloed heeft op het hele systeem. Kijk eens of er schaduw op de panelen zichtbaar is. Van een boom of zelfs een eigen schoorsteen of cv pijp. Onze installateur heeft 10 panelen geinstaleerd, ondanks er ruimte was voor 11. De 11de zou echter schaduw krijgen van onze cv-pijp, wat dus nadelig voor het hele systeem zou zijn.

ma
door malhy2 - Jan 6, 2017 om 14:45
309 Antwoorden / 13 Vragen

U zegt verder mijn panelen zijn niet stuk maar hoe weet U dat zeker?
Als ik de opbrengst zie gaat er toch iets mis met de panelen of ze liggen niet aan de zonkant van de woning.
Maar zoals meerdere beantwoorders hier vraag ik U wat meer informatie te geven.
Mijn panelen brengen weer heel wat op vandaag.
Ed