fr
door fransboom Dec 23, 2015 om 11:17
Huishouden & energie

Wie gaat er op vooruit

Heel simpel gaan de gepensioneerden er op voor of weer op achteruit?

2516 12 Rapporteer

fr
door fransboom - Dec 23, 2015 om 11:18
5 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2015 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wacht tot de vierde week van januari en dan ziet u het vanzelf.

ltmvz
door ltmvz - Dec 23, 2015 om 11:31
949 Antwoorden / 18 Vragen

Wat ik gehoord heb is dat iedereen er op vooruit gaat behalve de ouderen en de uitkeringsgerechtigden.

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2015 om 11:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Veel (dus niet allemaal) gepensioneerden gaan er komend jaar op achteruit door hogere inhoudingen, o.a. verhoging belastingtarief 1e schijf van 18,6 naar 18,65. Maar er zijn ook gepensioneerden die er op vooruit gaan. Hangt o.a. van hoogte pensioen af.

Ik lees op de site van de pfzw onderstaande:

Heeft u een pensioen tot € 2.628,00 bruto per maand? Dan daalt uw netto pensioen met 1%.

Heeft u een pensioen vanaf € 2.628,00 bruto per maand? Dan gaat u er op vooruit. Heeft u een pensioen tot € 4.975,00 bruto per maand? Dan stijgt uw pensioen met maximaal 1%. Heeft u een pensioen van meer dan € 4.975,00 bruto per maand? Dan kan uw netto pensioen met maximaal 3% stijgen.

di
door digioma - Dec 23, 2015 om 11:47
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wij behoren ook tot de ouderen (ruim 70-plussers) en krijgen niks omdat we niet meer werken. Wel hebben wij van ons 15e jaar tot ons 65e gewerkt, maar dat telt niet meer mee! En een riant pensioen?  Niet voor mensen die het "vuile" werk hebben gedaan, zoals in fabrieken of in de bouw. Diep droevig, die mentaliteit van dit kabinet.

me
door mein33 - Dec 23, 2015 om 13:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gepensioneerden gaan er "niet" op vooruit en dat is hetzelfde als stilstand.
Stilstand betekend niets ander dan "achteruitgang" aangezien alle kosten voor de eerste levensbehoefte duurder worden, de (Gemeentelijk) belastingen omhoog gaan, de zorg kosten stijgen enz. enz.
U bent eigenlijk tevroeg geboren, want was u nu nog een tweeverdiener met minimaal 4 kinderen die door derden worden opgevoed en een hoge hypotheelschuld, dan was u er netto wel op vooruit gegaan.
Maar geen zorgen verder, als de gezondheid maar goed is dan is alles toch goed ;-))

Cookies
door Cookies Dec 23, 2015 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein, gepensioneerden met bijna 5.000,- pensioen p.m. gaan er 3% op vooruit. Dus je hebt niks te klagen:-)

gerbera
door gerbera Dec 23, 2015 om 14:00
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Das nou jammer, kom ik net € 2,- tekort voor die 3%. Maar onze ex Europarlementariërs gaan er met onze centen vandoor zonder ook maar 1 cent aan pensioenpremie te hebben betaald.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2015 om 14:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gerbera: ja, da's balen als je er net 2,- euro naast zit. Ik wil die 2,- euro wel aanvullen, hoor.

me
door mein33 Dec 23, 2015 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Persoonlijk heb ik gelukkig geen enkele reden om te klagen, zolang er nog brood op de plank ligt ben ik al tevreden.
Ben net terug van een rondje over de heide samen met de hond en genietend van een lekker zonnetje,het is iets drukker vanwege de vakantiegangers maar die zijn begin volgend jaar ;-))  weer vertrokken, wat wil een mens nog meer.
Pluk de dag, want hij komt nooit meer terug.
Maar, eerlijk gezegd, geeft het af en toe wel een goed gevoel om "heel eventjes maar" eens  lekker te chagerijnen. ;-))

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2015 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is helemaal niet zo te zeggen wie er op vooruit gaat, ook niet of ouderen er op achteruit gaan.

De eerste schijf wordt hoger, maar het percentage ook, de algemene heffingskorting wordt voor een laag inkomen, ook hoger.

Dus ga al die sommen maar eens maken.

Als  je € 5.000 pensioen hebt, heb je helemaal geen algemene heffingskorting meer.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2015 om 14:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, ik heb de info van de Pfzw site gehaald. Mag aannemen dat zij toch wel weten hoe het zit?

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2015 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik ga uiteraard niet strijden met die site, maar ze kunnen dat helemaal zo niet zeggen. Zij hebben het over pensioen, maar mensen hebben daarnaast ook nog AOW. En dan is de vraag, AOW voor een alleenstaande, AOW terwijl de partner dat ook heeft, AOW met een toeslag voor de partner?

Dat geeft per saldo allemaal andere uitkomsten onderaan het netto plaatje van alle totale inkomsten.

Slechts als voorbeeld: De SVB houdt standaard rekening met de algemene heffingskorting en de ouderenkorting, het pensioenfonds houdt belasting in volgens de tariefgroepen. Als men dus veel pensioen heeft, moet na een jaar een deel van die heffingskorting en soms nog bijna de hele ouderenkorting terugbetaald worden.

Dus zomaar zeggen 1% bij een bepaald pensioeninkomen? Onzorgvuldig in mijn ogen.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2015 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doordat veel heffingskortingen volgend jaar nog sterker inkomensafhankelijk zijn, kan je, hoewel ik dat wel eerder stelde, dus al helemaal niet van het netto pensioen en de netto AOW in januari as. uitgaan.

ka
door kam - Dec 23, 2015 om 15:11
20 Antwoorden / 1 Vragen

de ouderen zijn altijd de klos.waarom?daar kunnen ze niks meer aan verdienen.

gerbera
door gerbera Dec 23, 2015 om 16:15
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Daarom worden ze juist "leeg" geplukt mede dankzij de Partij Van De Armoede

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2015 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@kam: het klopt echt niet dat ouderen ALTIJD de klos zijn! Waarschijnlijk let je al een tijdje niet op wat er met de inkomens van de werkenden de voorbije jaren is gebeurd. Met name de lage middeninkomens hebben al jaren fiks ingeleverd.

Mensen die klagen worden toch overgeslagen?

Eén troost: m.i.v. 1-1-2018 wordt de Pil van Drion opgenomen in het basispakket.:-) Minister Schippers heeft toegezegd dat dit niet t.l.v. het eigen risico zal worden gebracht.:-)

jo
door jorisw - Dec 23, 2015 om 19:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens hoeft niemand hierover verbaasd te zijn: zowel PvdA als VVD zijn altijd heel duidelijk geweest dat werkenden beloond moeten worden, ook voor de verkiezingen zeiden ze dat. Dat brengen ze nu in de praktijk. Dus eigenlijk verdienen deze partijen een compliment dat ze verkiezingsbeloftes realiseren.