Li
door Lianka Koppelman Jan 20, 2023 om 11:59
Huishouden & energie

Zeversolar omvormer

We hebben van Zeversolar een omvormer voor de zonnepanelen. Nu is dit bedrijf failliet en kunnen met de aangesloten app de zonnepanelen niet meer uitlezen
Wij hebben een servicecontract bij Klimaatgarant maar zij kunnen niets doen

Hoe kunnen wij nu onze zonnepanelen uitlezen??

7379 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2023 om 12:06
11560 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder werkende app en een failliete leverancier zie ik weinig licht in de duisternis. En als Klimaatgarant niets kan doen, tja, waar niet is verliest zelfs(!) de keizer zijn recht. Wellicht iets uit te lezen via uw electra meter?

Ja
door JannyBoe - Jan 20, 2023 om 12:06
521 Antwoorden / Vragen

Misschien kunt u proberen of mail bij Zever nog beantwoord wordt via hun website.

hereistom
door hereistom - Jan 20, 2023 om 12:09
739 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan er een kWh meter van Homewizard tussen (laten) zetten, dan wordt de opbrengst ook nauwkeurig gemeten.

https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

th
door theodorusme - Jan 20, 2023 om 12:20
111 Antwoorden / 7 Vragen

Maak een gratis account aan op www.enelogic.nl en geef ze toestemming om de gegevens van uw slimme meter dagelijks te ontvange. Dan kunt uw alle gegevens een dag later op uw scherm zien. U kunt ook een apparaatje kopen om aan te sluiten op de P1 poort van uw slimme meter. Dat kunt u direct uitlezen op computer / smartphone.

Uiteraard er van uitgaande dat u een slimme meter heeft.

rj
door rjw - Jan 20, 2023 om 13:02
3276 Antwoorden / 5 Vragen

Tijdelijk een andere optie gebruiken zoals bijvoorbeeld de al genoemde enelogic. En voor een volgende keer checken of de dingen ook standalone kunnen werken zonder cloudapplicatie van de leverancier.

Ja
door JannyBoe Jan 20, 2023 om 13:53
521 Antwoorden / Vragen

Die omvormer werkt wel hoor, ook stand alone.
Maar de app die bij de omvormer werkt niet meer.
Omdat de fabrikant gestopt is.
Er valt niet zoveel van checken voor een volgende keer dus.
Gewoon pech.
En dan hebben we het over 10 tot 15 jaar want zolang gaat het apparaat mee.
De boven u genoemde tips zijn inderdaad nuttig.

rj
door rjw Jan 20, 2023 om 16:43
3276 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, hij werkt niet stand-alone, want om de volledige functionaliteit te hebben, dus niet alleen het omvormen maar ook de uitleesmogelijkheid via een app of browser, heb je de clouddienst van de leverancier nodig. Als die weg valt zoals in dit geval dan is het product niet meer compleet zoals je het hebt gekocht. Je moet dus een omvormer hebben waarbij de functionaliteit die de app gebruikt in de omvormer zit en niet afhankelijk is van een applicatie elders. In de simpelste variant kan je dan gewoon via je eigen WIFI netwerk de boel uitlezen en als je het wat ingewikkelder opzet kan je het ook buitenshuis via internet uitlezen.

Ja
door JannyBoe Jan 21, 2023 om 09:37
521 Antwoorden / Vragen

Het apparaat omvormer werkt 'stand alone', wat dat dan ook moge betekenen, en is volledig fuctioneel.
Alleen het stukje software van de fabrikant waarmee je gegevens uit kunt lezen doet het niet.
Maar dat heeft geen enkele invloed op de werking van de omvormer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2023 om 15:54
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant dat u een servicecontract heeft met een bedrijf dat u kennelijk de service als bedoeld niet kan leveren. Dat betrekent in principe dat u de met die (niet) serviceverlener gesloten overeenkomst kunt beëindigen https://wetboekplus.nl/actualiteit/wanneer-kan-je-een-overeenkomst-beeindigen/

Daar bent u nu echter niet mee geholpen. Naast al gegeven tips zie ik met zoeknaam uitlezen zonnepanele divers mogelijkheden waaronder deze https://040energie.nl/040zon/zonnepanelen-opbrengst-check/solaredge-uitlezen/ den deze https://www.verbouwkosten.com/zonnepanelen/apps/  naastr al gezegd nog meer.   Succes!

rj
door rjw Jan 20, 2023 om 16:44
3276 Antwoorden / 5 Vragen

De overeenkomst is al beeindigd want de leverancier is failliet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 20, 2023 om 16:50
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, toch even goed lezen:Klimaatgarant is NIET failliet! (degene met wie een serviceovereenkomst is afgesloten maar niets kan betekenen voor Ts, de keverancier is failliet maar die had al gelevrd en dus daar was niets mee te beëindigen)

Ja
door JannyBoe Jan 20, 2023 om 17:25
521 Antwoorden / Vragen

Inderdaad @HEREMIETKREEFT, de fabrikant Zever Solar meldt op de website 'Zeversolar GmbH has ceased operations as of December 31, 2019'

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 20, 2023 om 17:55
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNYBOE, en degene met wie het servicecontract is afgesloten dus niet, inderdaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 20, 2023 om 17:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie twee typefouten in de ractie aan @RJW: leverancier en geleverd.

1paul
door 1paul - Jan 20, 2023 om 16:04
3168 Antwoorden / 0 Vragen

als u een electronische meter heeft kunt u hierop zien of u stroom terug levert en hoeveel, of er iets defect is niet!

Ja
door JannyBoe Jan 20, 2023 om 17:26
521 Antwoorden / Vragen

Maar je kunt daar niet het actuele vermogen en de netto-opbrengst van de installatie volgen.

1paul
door 1paul Jan 21, 2023 om 09:15
3168 Antwoorden / 0 Vragen

klopt

mi
door miennaamishaaz - Jan 20, 2023 om 18:19
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik zelf een P1 monitor op basis van
https://www.ztatz.nl/p1-monitor-download-20221105-v2-1-0/

dit installer je op een raspberry PI.
en koppel je aan je slimme meter, deze leest per 10 seconden het verbruik uit.
waardoor je dus een LIVE beeld hebt van je verbruik, en wat je terug levert.

Wat je niet kan doen is per paneel je verbruik lezen [bij micro-ontvormers]
je ziet alleen het totaal wat je teruglevert.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Jan 20, 2023 om 18:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als de omvormer gewoon werkt, en levert het juiste vermogen. Dan is er altijd wel iets tussen te schroeven wat de omvormer uitleesbaar maakt zonder app.
Heeft u problemen met de omvormer, werkt deze niet?

Het is leuk om uw panelen uit te lezen, maar als iets goed werkt..waarom zou u kijken waarom iets goed werkt. Heb er vertrouwen in dat die omvormer het gewoon goed doet.
Mijn omvormer en dan een uncle Alie, geeft gewoon alles op het display aan wat zij aan zou moeten geven aan alle waarden die maar te bedenken zijn. Heeft u omvormer dat niet dan?

Ro
door Rob Boonstra - Feb 15, 2023 om 15:20
1 Antwoorden / Vragen

Mijn Zeversolar omvormer werkt nu met de app: SOLPLANET.
Ik gebruik de zelfde inlogcodes en heb ook alle data (geschiedenis) weer zichtbaar!

R. Kruk
door R. Kruk Feb 28, 2023 om 08:48
Antwoorden / Vragen

Sinds 27 februari jl. werkt de Solplanet ook niet meer. Er is een nieuwe versie beschikbaar maar deze kun je niet downloaden uit de appstore omdat je in een ander land/regio zit.

JosdBr
door JosdBr Mar 4, 2023 om 17:03
Antwoorden / Vragen

Mr Boonstra, ik krijg de installatie toegevoegd in Solplanet maar deze blijft op offline staan, terwijl de installatie wel actief is. Omvormer is verbonden met wifi/internet.

Heeft u een idee/tip?