Zonnepanelen
Goedendag,
wij laten zonnepanelen plaatsen/monteren. In april 2022 een offerte laten maken en deze goed gekeurd naar verwacht de wensen van de klant. Panelen moesten paralellen aangesloten worden. Nu november 2022 en dag voor plaatsing word ik gebeld dat de offerte niet klopte ivm de transformator en dat er een bedrag van €800,- excl btw bijkomt. Kortom meneer wilt u dat wij morgen langs komen. Kan een bedrijf dit zomaar maken?
Mvg jan
Topantwoord
Goedendag,
het betreft de omvormer zoals U zegt. Op offerte 1 staat genoteerd trannergy sgn3000tl, maar deze is niet geschikt voor parallel werd mij verteld 1 dag voor start werkzaamheden. De solaredge se3000hd wave moet gemonteerd worden met 9 st optimizers p370, wat ons €800,- meer gaat kosten. Een offerte die 7 maanden geleden terug goed gekeurd is door ons word 1 dag voor start werkzaamheden even aangepast met het benoemde prijs verschil.
De vraag is dus denk ik: had TS kunnen weten dat de geoffreerde omvormer niet geschikt was. Antwoord lijkt me nee.
Nu ligt het er aan wat er precies in de voorwaarden staat.
M.i. is hier van belang dat nagegaan moet worden of de offerte waar mee akkoord is gegaan inderdaad eesentieel niet klopte. Ik meen er toch echt vanuit te mogen gaan dat een offerte als bedoeld wel degelijk deskundig wordt opgemaakt en dan ook ok. De aannemer hafd bij het opmaken van de offerte moeten weten ormer nodig zou moeten zijn. Er kan nu zelfs soprake zijn dat er sprake is van het feit dat de eerder bedoelde omcvormer simpelweg op dit moment niet leverbaar is, mogelijk iet wat ver gezocht maar in deze tijd van leveringsproblemen is alles mogelijk.
In ieder geval kan het nu een optie zijn om het geheel te weigeren nu de aannemer deze niet blijkt te kunnen nakomen. Zio maar aanpassen betekent hoe dan ook eenzijdig niet nakomen en dus daarmee in gebreken blijven.
IOp zich is er niets op tegen om met de aannemer in gesprek te gaan en daarbij het argument van eenzijdig niet nakomen goed achter de hand te houden en zelfs te benutten indien deze aannemer geen goede werkelijke reden kan aanvoeren waarom het eerder geoffreerde niet goed zou zijn en er een andere en relatief veel duurdere geplaatst zou moeten worden. Daarbij is ook an de orde dat dat dan in feite voor risico van die ondernemer zelf is. Hij heeft geoffreerd.
Kortom, lastig en regaar niet te snel tijdens het gesprek. Het lijkt mij veel zinniger dat u bijv. uw rechtsbijstandsverzekeraar hier bij betrekt of indien u lid bent van Vereniging Eigen Huis daar om expertise en juridische hulp vraagt. Ter info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en zie ook Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
Indien je nog niets betaald hebt. KOOP ongedaan maken, dit is extreem ongebruikelijk.
Gezien het bedrijf de overeenkomst enkelzijdig wijzigd, kan je zonder boete de koop ongedaan maken
24 uur voor aanvang werkzaamheden de koop ongedaan maken was voor mijn geen optie.
Dan wederom nieuwe offerte aanvragen, alle kosten zijn gestegen in de tussentijd en weer een half jaar moeten wachten voordat panelen eventueel geplaatst zullen worden.
En met met de prijzen van de energie leverancier is het wel aangenaam om ze te laten monteren wat zojuist is gebeurd.
quote "Dan wederom nieuwe offerte aanvragen, alle kosten zijn gestegen in de tuss...."
Precies, en daar maakt zo'n bedrijf dan mijns inziens misbruik van. Bedrijven die zonnepanelen plaatsen komen om in het werk en zullen niet rouwig zijn om een geannuleerde installatie aangezien er volop nieuwe klanten zijn die ze meer kunnen laten betalen.
Bijft alleen een hele lullige recensie over dat bedrijf plaatsen over :-(
Deze heb je nodig?
https://www.groothandelsolar.com/product/solar-edge-optimized-hd-wave-1f-omvormer-se3000h-met-setapp-2/?gclid=EAIaIQobChMIhcOS6Pmv-wIVjd1RCh3tegS8EAAYASAAEgJgSfD_BwE
en deze besteld?
https://www.zonnepanelen.net/merken/trannergy/
voor info kijk eens op kieskeurig
https://www.kieskeurig.nl/elektronica_overig/product/34471646-solaredge-omvormers-1ph-omvormer-3680w-99-rendement-voor-zonnepanelen
Wanneer moet je betalen?
Achteraf?
Indien ja, dan zou ik melden dat ze morgen de installatie morgen mogen komen plaatsen zoals eerder in de planning is opgenomen. En daarbij in het midden laten of je wel/niet akkoord gaat met de prijsverhoging. Probeer vanmiddag zo laat mogelijk te reageren, zodat er minder tijd is voor de ontvanger om nog goed over je antwoord na te denken.
Vervolgens betaal je dan uiteraard alléén het geoffreerde bedrag nadat alles werkend is opgeleverd.
De rest zullen ze dan waarschijnlijk moeilijk over doen, maar ben jij niet verschuldigd. Het is niet jouw probleem dat zij hun offerte niet zorgvuldig hebben opgesteld.
Als ze morgen al voor de deur staan met 2/3 man, dan wordt het een duur grapje voor het bedrijf om alsnog de boel te annuleren, want dan is er een verloren werkdag.
Het is achteraf betalen.
De panelen zijn zojuist gemonteerd en krijg nu enkele nog een inlog naam voor de app waar ik alles kan inzien. Beetje raar maar goed.
Moet alles nog betalen.
Ik heb niet via de mail akkoord gegeven op de nieuwe offerte met de prijs verhoging.
Via het juridisch loket werd mij ook vermeld dat de fout bij het bedrijf ligt. Een werknemer van het bedrijf heeft alles doorgenomen en genoteerd. Het bedrijf maakt een niet juiste offerte, dus de extra kosten zal het bedrijf voor eigen rekening moeten nemen.
Dank voor uw reactie.
Kijk, dat is alvast goed nieuws dat alles al geplaatst is, maar nog niet betaald.
Zodra de factuur binnen komt, kunt u wanneer deze afwijkt van de offerte aan de leverancier laten weten dat u alléén het bedrag uit de offerte waarvoor akkoord is gegeven zult betalen en dat u daar graag binnen enkele dagen een correcte factuur ontvangt.
Maar wellicht hebben ze gewoon gegokt en weten ze dondersgoed dat hun fout hun probleem is.
Dank voor uw bericht.
We zullen afwachten hoe dit zich voort gaat zetten.
Als die € 800 wèl noodzakelijk is en niet op de offerte staat zult u moeten betalen.
Het betreft dat een verkeerde omvormer in de offerte staat die enkel panelen in serie aankan en niet parallel zoals ik met het bedrijf besproken heb. Bedrijf concludeerde zelf dat een verkeerde omvormer op de eerste offerte genoteerd is, 24 uur voor aanvang werkzaamheden. Ik als leek zijnde verwacht dat de offerte juist word aangeleverd en ik niet alles hoeft te controleren als de omvormer wel juist is die op de offerte staat.
24 uur voor de werkzaamheden geeft het bedrijf aan dat er een andere omvormer moet komen.
En vraagt of ze de volgende dag moeten komen om de zonnepanelen te plaatsen.
Je laat ze rustig komen en vraagt je achteraf af of je de nieuwe omvomer wel moet betalen.
Heb je dan niet gezegd dat je deze niet wilde?
Wat wil je eigenlijk zelf?
Zoals ik aangeef heb ik een offerte gehad die gebaseerd is naar onze wensen, besproken met personeels lid van bedrijf. Dus de panelen moeten parallel aangesloten worden en niet in serie. 24 uur voor aanvang werkzaamheden zegt meneer dat die omvormer die op de offerte staat niet gebruikt kan worden voor aansluiting parallel. Als u de panelen parallel geschakeld wilt hebben moet een andere omvormer gemonteerd worden die €800 ex duurder word dan die op de offerte staat. We hebben beide akkoord gegeven op de offerte maar nu breekt meneer de offerte open na een fout vanuit hun zijde.
Het probleem is duidelijk. Maar hoe je gereageerd hebt op het bericht van de aannemer niet.
Het lijkt mij niet dat het bedrijf zonder jouw toestemming de dure omvormer gaat monteren.
Als je niet gereageerd hebt, dan zal de bestelde omvormer geplaatst worden en hoe wil jeje er dan uit redden.
De aannemer heeft blijkbaar een fout gemaakt en komt daar op het laatste moment achter.
En meldt dat nipt voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Dan had u op dat moment 'ja' of 'nee' kunnen zeggen.
Niets aangeven, wel laten plaatsen en achteraf de factuur niet volledig voldoen?
Ik ben geen jurist dus hoe dat juridisch precies zit weet ik niet.
Moreel gezien zou ik de gehele factuur voldoen maar dat is strikt persoonlijk natuurlijk.
Daar probeer ik ook steeds achter te komen. Hoe heeft Ts gereageerd op het bericht van het bedrijf.
Dat lijkt mij cruciaal voor het vervolg.
Het gaat niet om een verkeerd type van hetzelfde apparaat dat iets duurder is. Dat is risico bedrijf. Maar de allernieuwste omvormer met veel betere eigenschappen. Niet reageren = niet akkoord gegaan met de nieuwe offerte.
Daardoor blijft de oude offerte overeind staan. Dat daarin een foutieve totaalprijs is gemeld, is het probleem van de ondernemer.
Maar het is niet reageren en toch laten komen en dan niets zeggen.
@ivo w, inderdaad, niet reageren is niet akkoord gaan met een andere omvormer.
Maar het gaat niet om een foutieve totaalprijs, er wordt een geheel ander product geleverd.
Daar moet je als koper toch mee akkoord gann. Zo niet, dan blijft de oude offerte in stand en krijg je de bestelde omvormer.
Maar misschie horen we nog hoe het opgelost is.
@jannyboe: ze komen op basis van de eerdere geaccepteerde offerte, waarvan het bedrijf nu beweert dat de totaalprijs 'fout' was. Die geaccepteerde offerte moet gewoon uitgevoerd worden.
@panter22:
Klant bestelt een totaalpakket. Tenzij de klant zelf in eerste instantie gevraagd heeft om type wat later niet geschikt blijkt óf wanneer in een later stadium aanvullende wensen kenbaar gemaakt zijn, zal het totaalpakket voor de totaalprijs correct werkend opgeleverd moeten worden. Ook als daarvoor duurdere onderdelen nodig zijn dan wat gespecificeerd is op de offerte. Het gaat hier immers niet om omstandigheden die in het offerte stadium niet te voorzien waren.
Op het moment dat de installateur het probleem meldde had
-de opdrachtgever kunnen zeggen 'ja, doe de gewijzigde versie maar'
-de opdrachtgever kunnen zeggen 'nee,
doe maar niet, ik zie ervan af'
Maar kiest ervoor om niets te zeggen maar wel het gewijzigde pakket te laten installeren.
En er is blijkbaar in het eindproces ook hier de installateur met geen woord over gerept? Biedt geen excuses aan, vraagt niet of het o.k. is? Sorry, dat kan ik echt niet geloven.
De uitgebrachte offerte is fout in de zin van een foutief geoffreerd apparaat.
Een omvormer die niet geschikt is voor parallelle aansluiting.
Dat heeft financiële gevolgen maar dat is niet de kern van het twistpunt.
Dat is een offerte die in de praktijk technisch niet uitgevoerd had kunnen worden.
@ivo w,
Er is een bepaald merk en type omvormer afgesproken. Nu blijkt die toch niet geschikt te zijn. Daar zijn verschillende oplossingen voor mogelijk.
Voorgesteld wordt de allernieuwste omvormer te plaatsen van een ander merk die net in de handel is gebracht.
Dit zal niet de enige passende omvormer zijn, maar wel de beste op dit moment.
Het is een praktische oplossing die direct uitgevoerd kan worden.Het is dan aan de klant om te beslissen of hij dit met bijbetaling wil.
Wil hij dit niet, dan kan er een andere oplossing worden gezocht.
@ivo w, u heeft gelijk.
Ik heb samen met een personeelslid van de aannemer alles door besproken en daarvan is een offerte samengesteld. Ik als leek zijnde mag er van uit gaan dat de offerte klopt naar onze wensen, hij is de specialist. De aanemer kwam zelf met het pakken van de materialen erachter dat er een foutieve omvormer in de offerte staat, dus hij wist van de wensen.
Mocht het zo zijn dat ik de materialen heb doorgegeven aan de aannemer en daaruit blijkt dat een parallelle schakeling niet mogelijk is, dan is het mijn fout. Maar ze wisten ervan.
Conclusie, de fout ligt bij de aanemer en het bedrag wat in meer rekening word gebracht hoeft niet betaald te worden. Dit valt onder artikel 7:753 van het burgerlijk wetboek.
Ik heb dit door mijn rechtsbijstandsverzekering uit laten zoeken. Mijn rechtsbijstandverzekering heeft het verschil tussen oude en nieuwe offerte aan mijn uitgekeerd, een proces aanspannen zal meer geld en tijd kosten dat het verschil in bedrag naar mijn uit te keren.
Ik lees een hoop bericht over ontbinden van de offerte, of het wel of niet laten plaatsen.
Daar ging het mij niet om. Mijn vraag was, of een aanemer zomaar een bedrag van een offerte mag verhogen na een fout in de offerte die de aanemer zelf gemaakt heeft. Het antwoord daarop is nee. Als consument sta je in je recht om het verschil niet te betalen. De aanemer is wel verplicht zijn werk uit te voeren, na de wensen van de klant, zoals is door besproken. Doet hij dat niet kan die in gebreken gesteld worden.
bedankt voor alle reacties.
Case close
mvg jan.
De verzekering betaalt het verschil aan jou en jij betaalt de extra kosten aan de aannemer.
Er komt helemaal geen zaak van want het bedrag is te laag.
Het komt er dus op neer dat je beter in dergelijke gevallen maar kunt betalen.
Theoretische rechten, daar heb je niets aan.
De aannemer heeft inderdaad over de veranderingen geommuniceerd. Helemaal mee eens Panter22
Blijft de vraag: wat heeft Jan tegen de installeur gezegd toen die meldde dat er een foute offerte is uitgebracht?
Wat is er gezegd en/of geschreven?
Jammer dat daar geen antwoord op komt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer