Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 07:05
Huishouden & energie

Zonnepanelen

Goedendag,

wij laten zonnepanelen plaatsen/monteren. In april 2022 een offerte laten maken en deze goed gekeurd naar verwacht de wensen van de klant. Panelen moesten paralellen aangesloten worden. Nu november 2022 en dag voor plaatsing word ik gebeld dat de offerte niet klopte ivm de transformator en dat er een bedrag van €800,- excl btw bijkomt. Kortom meneer wilt u dat wij morgen langs komen. Kan een bedrijf dit zomaar maken?

Mvg jan

6499 15 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Nov 15, 2022 om 07:45
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is precies het probleem? Over welke transformator gaat het? Of bedoel je de omvormer?

Ja
door Jan zuid holland - Nov 15, 2022 om 07:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedendag,

het betreft de omvormer zoals U zegt. Op offerte 1 staat genoteerd trannergy sgn3000tl, maar deze is niet geschikt voor parallel werd mij verteld 1 dag voor start werkzaamheden. De solaredge se3000hd wave moet gemonteerd worden met 9 st optimizers p370, wat ons €800,- meer gaat kosten. Een offerte die 7 maanden geleden terug goed gekeurd is door ons word 1 dag voor start werkzaamheden even aangepast met het benoemde prijs verschil.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 15, 2022 om 08:03
7226 Antwoorden / 3 Vragen

De omvormer stond kennelijk niet op de offerte.

https://www.homedeal.nl/zonnepanelen/omvormer-zonnepanelen/

ju
door juliomariner - Nov 15, 2022 om 08:34
1339 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag is dus denk ik: had TS kunnen weten dat de geoffreerde omvormer niet geschikt was. Antwoord lijkt me nee.
Nu ligt het er aan wat er precies in de voorwaarden staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2022 om 09:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. is hier van belang dat nagegaan moet worden of de offerte waar mee akkoord is gegaan inderdaad eesentieel niet klopte. Ik meen er toch echt vanuit te mogen gaan dat een offerte als bedoeld wel degelijk deskundig wordt opgemaakt en dan ook ok. De aannemer hafd bij het opmaken van de offerte moeten weten ormer nodig zou moeten zijn. Er kan nu zelfs soprake zijn dat er sprake is van het feit dat de eerder bedoelde omcvormer simpelweg op dit moment niet leverbaar is, mogelijk iet wat ver gezocht maar in deze tijd van leveringsproblemen is alles mogelijk.

In ieder geval kan het nu een optie zijn om het geheel te weigeren nu de aannemer deze niet blijkt te kunnen nakomen.  Zio maar aanpassen betekent hoe dan ook eenzijdig niet nakomen en dus daarmee in gebreken blijven.

IOp zich is er niets op tegen om met de aannemer in gesprek te gaan en daarbij het argument van eenzijdig niet nakomen goed achter de hand te houden en zelfs te benutten indien deze aannemer geen goede werkelijke reden kan aanvoeren waarom het eerder geoffreerde niet goed zou zijn en er een andere en relatief veel duurdere geplaatst zou moeten worden. Daarbij is ook an de orde dat dat dan in feite voor risico van die ondernemer zelf is. Hij heeft geoffreerd.

Kortom, lastig en regaar niet te snel tijdens het gesprek. Het lijkt mij veel zinniger dat u bijv. uw rechtsbijstandsverzekeraar hier bij betrekt of indien u lid bent van Vereniging Eigen Huis daar om expertise en juridische hulp vraagt.  Ter info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en zie ook Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

mi
door miennaamishaaz - Nov 15, 2022 om 10:38
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien je nog niets betaald hebt. KOOP ongedaan maken, dit is extreem ongebruikelijk.

Gezien het bedrijf de overeenkomst enkelzijdig wijzigd, kan je zonder boete de koop ongedaan maken

Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 16:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

24 uur voor aanvang werkzaamheden de koop ongedaan maken was voor mijn geen optie.

Dan wederom nieuwe offerte aanvragen, alle kosten zijn gestegen in de tussentijd en weer een half jaar moeten wachten voordat panelen eventueel geplaatst zullen worden.

En met met de prijzen van de energie leverancier is het wel aangenaam om ze te laten monteren wat zojuist is gebeurd.

th
door thieu Nov 28, 2022 om 12:46
148 Antwoorden / 0 Vragen

quote "Dan wederom nieuwe offerte aanvragen, alle kosten zijn gestegen in de tuss...."
Precies, en daar maakt zo'n bedrijf dan mijns inziens misbruik van. Bedrijven die zonnepanelen plaatsen komen om in het werk en zullen niet rouwig zijn om een geannuleerde installatie aangezien er volop nieuwe klanten zijn die ze meer kunnen laten betalen.

Bijft alleen een hele lullige recensie over dat bedrijf plaatsen over :-(

Iv
door Ivo W - Nov 15, 2022 om 12:53
737 Antwoorden / Vragen

Wanneer moet je betalen?
Achteraf?

Indien ja, dan zou ik melden dat ze morgen de installatie morgen mogen komen plaatsen zoals eerder in de planning is opgenomen. En daarbij in het midden laten of je wel/niet akkoord gaat met de prijsverhoging. Probeer vanmiddag zo laat mogelijk te reageren, zodat er minder tijd is voor de ontvanger om nog goed over je antwoord na te denken.

Vervolgens betaal je dan uiteraard alléén het geoffreerde bedrag nadat alles werkend is opgeleverd.
De rest zullen ze dan waarschijnlijk moeilijk over doen, maar ben jij niet verschuldigd. Het is niet jouw probleem dat zij hun offerte niet zorgvuldig hebben opgesteld.

Als ze morgen al voor de deur staan met 2/3 man, dan wordt het een duur grapje voor het bedrijf om alsnog de boel te annuleren, want dan is er een verloren werkdag.

Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 16:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is achteraf betalen.

De panelen zijn zojuist gemonteerd en krijg nu enkele nog een inlog naam voor de app waar ik alles kan inzien. Beetje raar maar goed.

Moet alles nog betalen.

Ik heb niet via de mail akkoord gegeven op de nieuwe offerte met de prijs verhoging.

Via het juridisch loket werd mij ook vermeld dat de fout bij het bedrijf ligt. Een werknemer van het bedrijf heeft alles doorgenomen en genoteerd. Het bedrijf maakt een niet juiste offerte, dus de extra kosten zal het bedrijf voor eigen rekening moeten nemen.

Dank voor uw reactie.

Iv
door Ivo W Nov 15, 2022 om 19:55
737 Antwoorden / Vragen

Kijk, dat is alvast goed nieuws dat alles al geplaatst is, maar nog niet betaald.

Zodra de factuur binnen komt, kunt u wanneer deze afwijkt van de offerte aan de leverancier laten weten dat u alléén het bedrag uit de offerte waarvoor akkoord is gegeven zult betalen en dat u daar graag binnen enkele dagen een correcte factuur ontvangt.

Maar wellicht hebben ze gewoon gegokt en weten ze dondersgoed dat hun fout hun probleem is.

Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 20:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw bericht.

We zullen afwachten hoe dit zich voort gaat zetten.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2022 om 14:43
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als die € 800 wèl noodzakelijk is en niet op de offerte staat zult u moeten betalen.

Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 16:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft dat een verkeerde omvormer in de offerte staat die enkel panelen in serie aankan en niet parallel zoals ik met het bedrijf besproken heb. Bedrijf concludeerde zelf dat een verkeerde omvormer op de eerste offerte genoteerd is, 24 uur voor aanvang werkzaamheden. Ik als leek zijnde verwacht dat de offerte juist word aangeleverd en ik niet alles hoeft te controleren als de omvormer wel juist is die op de offerte staat.

panter22
door panter22 - Nov 15, 2022 om 20:07
6599 Antwoorden / Vragen

24 uur voor de werkzaamheden geeft het bedrijf aan dat er een andere omvormer moet komen.
En vraagt of ze de volgende dag moeten komen om de zonnepanelen te plaatsen.
Je laat ze rustig komen en vraagt je achteraf af of je de nieuwe omvomer wel moet betalen.
Heb je dan niet gezegd dat je deze niet wilde?
Wat wil je eigenlijk zelf?

Ja
door Jan zuid holland Nov 15, 2022 om 20:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik aangeef heb ik een offerte gehad die gebaseerd is naar onze wensen, besproken met personeels lid van bedrijf. Dus de panelen moeten parallel aangesloten worden en niet in serie. 24 uur voor aanvang werkzaamheden zegt meneer dat die omvormer die op de offerte staat niet gebruikt kan worden voor aansluiting parallel. Als u de panelen parallel geschakeld wilt hebben moet een andere omvormer gemonteerd worden die €800 ex duurder word dan die op de offerte staat. We hebben beide akkoord gegeven op de offerte maar nu breekt meneer de offerte open na een fout vanuit hun zijde.

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 06:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het probleem is duidelijk. Maar hoe je gereageerd hebt op het bericht van de aannemer niet.
Het lijkt mij niet dat het bedrijf zonder jouw toestemming de dure omvormer gaat monteren.

Als je niet gereageerd hebt, dan zal de bestelde omvormer geplaatst worden en hoe wil jeje er dan uit redden.

Ja
door JannyBoe Nov 16, 2022 om 09:42
531 Antwoorden / Vragen

De aannemer heeft blijkbaar een fout gemaakt en komt daar op het laatste moment achter.
En meldt dat nipt voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Dan had u op dat moment 'ja' of 'nee' kunnen zeggen.
Niets aangeven, wel laten plaatsen en achteraf de factuur niet volledig voldoen?

Ik ben geen jurist dus hoe dat juridisch precies zit weet ik niet.
Moreel gezien zou ik de gehele factuur voldoen maar dat is strikt persoonlijk natuurlijk.

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 09:54
6599 Antwoorden / Vragen

Daar probeer ik ook steeds achter te komen. Hoe heeft Ts gereageerd op het bericht van het bedrijf.

Dat lijkt mij cruciaal voor het vervolg.

Het gaat niet om een verkeerd type van hetzelfde apparaat dat iets duurder is. Dat is risico bedrijf. Maar de allernieuwste omvormer met veel betere eigenschappen.

Iv
door Ivo W Nov 16, 2022 om 12:34
737 Antwoorden / Vragen

Niet reageren = niet akkoord gegaan met de nieuwe offerte.
Daardoor blijft de oude offerte overeind staan. Dat daarin een foutieve totaalprijs is gemeld, is het probleem van de ondernemer.

Ja
door JannyBoe Nov 16, 2022 om 13:41
531 Antwoorden / Vragen

Maar het is niet reageren en toch laten komen en dan niets zeggen.

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 14:34
6599 Antwoorden / Vragen

@ivo w, inderdaad, niet reageren is niet akkoord gaan met een andere omvormer.
Maar het gaat niet om een foutieve totaalprijs, er wordt een geheel ander product geleverd.

Daar moet je als koper toch mee akkoord gann. Zo niet, dan blijft de oude offerte in stand en krijg je de bestelde omvormer.
Maar misschie horen we nog hoe het opgelost is.

Iv
door Ivo W Nov 16, 2022 om 18:50
737 Antwoorden / Vragen

@jannyboe: ze komen op basis van de eerdere geaccepteerde offerte, waarvan het bedrijf nu beweert dat de totaalprijs 'fout' was. Die geaccepteerde offerte moet gewoon uitgevoerd worden.

@panter22:
Klant bestelt een totaalpakket. Tenzij de klant zelf in eerste instantie gevraagd heeft om type wat later niet geschikt blijkt óf wanneer in een later stadium aanvullende wensen kenbaar gemaakt zijn, zal het totaalpakket voor de totaalprijs correct werkend opgeleverd moeten worden. Ook als daarvoor duurdere onderdelen nodig zijn dan wat gespecificeerd is op de offerte. Het gaat hier immers niet om omstandigheden die in het offerte stadium niet te voorzien waren.

Ja
door JannyBoe Nov 16, 2022 om 19:46
531 Antwoorden / Vragen

Op het moment dat de installateur het probleem meldde had
-de opdrachtgever kunnen zeggen 'ja, doe de gewijzigde versie maar'
-de opdrachtgever kunnen zeggen 'nee,
doe maar niet, ik zie ervan af'

Maar kiest ervoor om niets te zeggen maar wel het gewijzigde pakket te laten installeren.

En er is blijkbaar in het eindproces ook hier de installateur met geen woord over gerept? Biedt geen excuses aan, vraagt niet of het o.k. is? Sorry, dat kan ik echt niet geloven.

De uitgebrachte offerte is fout in de zin van een foutief geoffreerd apparaat.
Een omvormer die niet geschikt is voor parallelle aansluiting.
Dat heeft financiële gevolgen maar dat is niet de kern van het twistpunt.
Dat is een offerte die in de praktijk technisch niet uitgevoerd had kunnen worden.

panter22
door panter22 Nov 16, 2022 om 19:49
6599 Antwoorden / Vragen

@ivo w,
Er is een bepaald merk en type omvormer afgesproken.  Nu blijkt die toch niet geschikt te zijn. Daar zijn verschillende oplossingen voor mogelijk.
Voorgesteld wordt de allernieuwste omvormer te plaatsen van een ander merk die net in de handel is gebracht.
Dit zal niet de enige passende omvormer zijn, maar wel de beste op dit moment.
Het is een praktische oplossing die direct uitgevoerd kan worden.Het is dan aan de klant om te beslissen of hij dit met bijbetaling wil.
Wil hij dit niet, dan kan er een andere oplossing worden gezocht.

Ja
door Jan zuid holland Nov 19, 2022 om 08:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ivo w, u heeft gelijk.

Ik heb samen met een personeelslid van de aannemer alles door besproken en daarvan is een offerte samengesteld. Ik als leek zijnde mag er van uit gaan dat de offerte klopt naar onze wensen, hij is de specialist.  De aanemer kwam zelf met het pakken van de materialen erachter dat er een foutieve omvormer in de offerte staat, dus hij wist van de wensen.

Mocht het zo zijn dat ik de materialen heb doorgegeven aan de aannemer en daaruit blijkt dat een parallelle schakeling niet mogelijk is, dan is het mijn fout. Maar ze wisten ervan.

Conclusie, de fout ligt bij de aanemer en het bedrag wat in meer rekening word gebracht hoeft niet betaald te worden. Dit valt onder artikel 7:753 van het burgerlijk wetboek.

Ik heb dit door mijn rechtsbijstandsverzekering uit laten zoeken. Mijn rechtsbijstandverzekering heeft het verschil tussen oude en nieuwe offerte aan mijn uitgekeerd, een proces aanspannen zal meer geld en tijd kosten dat het verschil in bedrag naar mijn uit te keren.

Ik lees een hoop bericht over ontbinden van de offerte, of het wel of niet laten plaatsen.
Daar ging het mij niet om. Mijn vraag was, of een aanemer zomaar een bedrag van een offerte mag verhogen na een fout in de offerte die de aanemer zelf gemaakt heeft. Het antwoord daarop is nee. Als consument sta je in je recht om het verschil niet te betalen. De aanemer is wel verplicht zijn werk uit te voeren, na de wensen van de klant, zoals is door besproken.  Doet hij dat niet kan die in gebreken gesteld worden.

bedankt voor alle reacties.

Case close

mvg jan.

panter22
door panter22 Nov 19, 2022 om 09:39
6599 Antwoorden / Vragen

De verzekering betaalt het verschil aan jou en jij betaalt de extra kosten aan de aannemer.
Er komt helemaal geen zaak van want het bedrag is te laag.

Het komt er dus op neer dat je beter in dergelijke gevallen maar kunt betalen.
Theoretische rechten, daar heb je niets aan.

De aannemer ging niet zomaar het bedrag verhogen. Hij heeft daarover met jou gecommuniceerd. Bedankt voor het terugmelden.

Ja
door JannyBoe Nov 19, 2022 om 13:10
531 Antwoorden / Vragen

De aannemer heeft inderdaad over de veranderingen geommuniceerd. Helemaal mee eens Panter22

Blijft de vraag: wat heeft Jan tegen de installeur gezegd toen die meldde dat er een foute offerte is uitgebracht?
Wat is er gezegd en/of geschreven?

Jammer dat daar geen antwoord op komt.

mo
door mof - Nov 16, 2022 om 14:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de offerte bindend was dan moet voor het bedrag in de offerte geleverd worden. Een overschrijding van ongeveer 10% is dan nog redelijk. Ik weet niet wat het totaalbedrag van uw
offerte was dus kan niet zeggen of het bedrijf een redelijke overschrijding maakt.

Iv
door Ivo W Nov 16, 2022 om 18:45
737 Antwoorden / Vragen

Dat geldt alleen voor onvoorzien meerwerk. Hier was bij het maken van de offerte duidelijk wat voor installatie er geleverd moest worden, dus ook wat voor omvormer. Dan is het plaatsen van een duurder type omvormer omdat de offerte niet correct is géén kwestie van onvoorzien meerwerk wat je als klant moet accepteren.

Ja
door JannyBoe - Nov 16, 2022 om 17:33
531 Antwoorden / Vragen

Als er sprake is van een dak waar sprake is van schaduw door schoorstenen of bomen is het sowieso beter om voor de Solar Edge en parallel aansluiten te gaan. Één of meerdere slechter producerende panelen beïnvloeden de opbrengst van de goed presterende panelen dan niet. Wat in die omstandigheden tot een betere opbrengst leidt.
Je kunt de panelen ook per stuk monitoren in de app en dat kan een toevoeging zijn.
De beide genoemde omvormers verschillen nauwelijks van prijs. Het zal 'm in de optimizers zitten en het
extra werk om die aan te sluiten.
De efficiëntie van de Solar Edge is groter en de levensduur langer wat ook uit het aantal jaren garantie blijkt.
We hebben ook een parallelle installatie met deze SE omvormer en zijn er supertevreden over.

fr
door freddy11 - Nov 16, 2022 om 18:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk niet, maar jij hebt het laatste woord door nee te zeggen. Er zijn genoeg bedrijven die panelen leveren en plaatsen.
Door de een nacht ijs gezakt?

Ja
door JannyBoe - Nov 17, 2022 om 07:06
531 Antwoorden / Vragen

Blijft de vraag: wat hebt u tegen de installeur gezegd toen die meldde dat er een foute offerte is uitgebracht?
Wat hebt u gezegd en/of geschreven?

1paul
door 1paul - Nov 17, 2022 om 09:02
3188 Antwoorden / 0 Vragen

kijk wat er in de voorwaarden staat hieromtrent, als men een voorwaarde hierover heeft opgenomen dan kan dit is deze er niet moet men leveren voor de afgesproken prijs!

als je panelen allemaal dezelfde kant op liggen en er is geen schaduw ergens zijn optimizers niet echt noodzakelijk trouwens.