heinootje_1
door heinootje_1 Sep 28, 2017 om 22:29
Huishouden & energie

Zonnepanelen i.cm. Slimme meter

Ik heb zonnepanelen op mijn dak en nog zo'n oude meter die terugdraaid. Nu wil Enexis de slimme meter plaatsen. Ik weet dat het nog niet verplicht is, maar zijn er nadelen om het wel te doen?

20960 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 28, 2017 om 22:39
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Heinootje ,

Een slimme meter met zonnepanelen

Slimme meter 1Een slimme meter in combinatie met zonnepanelen lijkt de perfecte manier om energiezuinig te wonen. De slimme meter laat namelijk niet alleen zien hoeveel energie u afneemt van uw energieleverancier, maar ook hoeveel energie u teruglevert met uw zonnepanelen. Toch kan een slimme meter met zonnepanelen in de toekomst een nadeel worden. De toekomst van het salderen, het terugleveren van energie aan het net, is namelijk onzeker. Er is een mogelijkheid dat de salderingsregeling na 2020 wordt beperkt of zelfs afgeschaft. Hierdoor krijgt u minder of geen geld voor het terugleveren van energie. In dit geval zou u beter af zijn met een klassieke draaischijfmeter. Deze analoge draaimeter draait automatisch terug wanneer er energie wordt teruggelevert en dit wordt niet geregistreerd. Hierdoor heeft de energieleverancier alleen toegang tot de meterstanden die u zelf doorgeeft, inclusief de teruglevering. Het nadeel hiervan is dat u zelf ook geen gegevens heeft over hoeveel energie u teruglevert. Het kan ook zijn dat u nu beschikt over een digitale meter met terugleverregistratie. Deze meter heeft een apart telwerk waarin de teruggeleverde energie wordt geregistreerd. In dit geval maakt het voor de salderingsregeling geen verschil of u deze meter laat vervangen door een slimme meter.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/blog/slimme-meter-zonnepanelen/

 https://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2020/

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het maakt allemaal niet uit. De saldering blijft in ieder geval nog tot 2023. Dus daar hoeft u het niet voor te laten.

Heel veel mensen schijnen ineens veel meer energie te gebruiken met die slimme meter, hoewel ze de boel voordien amper controleerden.

Uiteraard schrijft er niemand iets over veel minder verbruik.

Persoonlijk zou ik zeggen, zolang de oude niet echt afgekeurd wordt, laat maar lekker zitten.

tenormin
door tenormin Sep 28, 2017 om 23:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik lees vrijwel altijd negatieve zaken over de slimme meter op deze Vraag& Beantwoord site. Feit is wel, sinds slimme meter, dat ik veel minder ben gaan ge/verbruiken: lees: alerter ben geworden. Als ik nu naar mijn Eneco ga lees ik (met spijt voor hen ;-) ) u hebt minder verbruikt dan in 2016 in dezelfde periode. En nee, toen, in die periode, was ik ook thuis.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u veronderstelt niet dat uw slimme meter minder registreert dan dat u verbruikt en/of dat uw oude meter te veel aangaf.

En dat doen de meeste klagers over de slimme meter tav hun nieuwe meter wel, maar dan dat hij teveel registreert.:-))

Face
door Face - Sep 28, 2017 om 23:04
10 Antwoorden / Vragen

Een draaispoelmeter is inderdaad niet handig om deze te gebruiken in combinatie met zonnepanelen. Als u meer teruglevert dan dat u opwekt in combinatie met een draaispoelmeter, dan trekt uw leverancier aan de bel, mocht deze nog niet weten hoe het zit. De kans is aanwezig dat uw meter een teruglooprem heeft. Deze meters kunnen niet of beperkt terugraaien. De teruglevering zal dan ook niet of maar gedeeltelijk geregistreerd worden, dat is al een risico. Bij het plaatsen van een slimme meter kunt u de saldering direct terugzien met een paar keer drukken op het knopje van de slimme meter. Daarnaast wat u voor getal op uw meter van de zonnepanelen (niet de slimme of draaispoelmeter) ziet na een jaar, betekent dat u dat ook daadwerkelijk teruglevert met een tarief van ongeveer €0,07 cent per KWh. Dit is dan ook te vinden op de slimme meter (telwerk 3 en 4). U kunt de slimme meter weigeren, maar het is absoluut niet reëel om elk jaar standen door te geven die negatief worden. Ik mag hopen dat u daar zelf ook aan heeft gedacht. Het voordeel daarnaast is dat u een keuze heeft wie de standen doorgeeft. Als u veel bezig bent met energiezaken en u wilt het zelf onder controle houden, dan mag u best de slimme meter uit laten zetten. Dit houdt in, dat deze de standen niet automatisch doorgeeft. Dit kunt u laten doen via de netbeheerder Enexis. Kortom, ik zou het adviseren, zodat er dan ook geen fouten gemaakt worden. U heeft zonnepanelen aangeschaft om er wat op te verdienen, niet om te gokken of het verstandig is voor een draaispoelmeter.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niks mis met die oude meter. Lekker laten zitten.

Face
door Face Sep 28, 2017 om 23:37
10 Antwoorden / Vragen

Ik snap dat u zonder enige onderbouwing heel ver wilt komen in het leven, maar dat werkt dus niet op die manier.

Ge
door Genee Sep 29, 2017 om 09:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom trekt de leverancier aan de bel als je meer terugleverd dan gebruikt?
Zie voor de TS geen enkele reden om een slimme meter te nemen.
Wanneer u dat wel vindt noem dan de voordelen eens op.
Dat sommige draaispoelmeters niet geschikt zijn is bekend maar TS gebruikt al enige tijd deze meter dus zal dat wel in orde zijn.
Misschien is een draaispoelmeter wel betrouwbaarder, telwerk kan alleen maar voor- of achteruit tellen.

Face
door Face Sep 29, 2017 om 14:04
10 Antwoorden / Vragen

Hallo Toonder.

Je eerste vraag, je leest mijn antwoord helemaal niet eens, eerst lezen en dan mag je hierop terugkomen. De slimme meter maakt geen fouten, hoewel dat wordt beweert aan alle kanten is er nog steeds niks op papier om te bewijzen dat deze uw verbruik foutief zou aangeven. De voordelen heb ik dus ook al genoemd. Dat meneer een draaispoelmeter heeft is absoluut geen probleem. Dat u een aanname maakt 'dat dat wel in orde zou zijn' is wel een probleem. Een draaispoelmeter is dus niet altijd betrouwbaar en geeft dus ook geen zekerheid, deze kan de saldering minder goed opnemen. Dat de slimme meter de standen kan onderscheiden van zowel het normaal- en daltarief is al een voordeel opzich. Zo kunt u nooit de verkeerde standen doorgeven. Deze zijn altijd telwerk 1 en 2. Daarnaast scheidt dus ook de slimme meter de meterstanden voor teruglevering op exact dezelfde manier, zowel normaal- als daltarief. Daarnaast als u een slimme meter laat plaatsen en u gaat niet weg, dan meet de meter alleen uw gebruik en starten we gewoon weer vanaf 0. Ik zie graag een reactie.

Ge
door Genee Sep 29, 2017 om 14:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@face
Ik heb uw antwoord gelezen maar blijft onduidelijk waarom ik, afgezien van wat ‘snufjes’ voor een ‘slimme’ meter moet kiezen.
Er zijn bepaalde typen draaispoelmeters welke niet bij zonnepanelen gebruikt kunnen worden maar daar gaat het hier niet over.
Er is geen bewijs zegt u dat de ‘slimme’ meter foutief gebruik aangeeft.
Is er wel bewijs, graag een link dan, dat de draaispoelmeter de teruglevering foutief aangeeft?
Mooi dat de verbruiker en de enrgieleverancier kunnen zien wat er teruggekeerd wordt maar wil je dat eigenlijk wel.
Bij een draaispoelmeter wordt de teruglevering niet geregistreerd en kan de maatschappij ook nooit zien hoeveel kWh er teruggeleverd is.
En dat is wel een pluspunt wanneer ze de teruggeleverde energie lager gaan vergoeden.
De huidige regeling is tot 2023 verlengd maar niets is zeker.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou iemand "verkeerde standen" doorgeven? Op een meter met dubbel telwerk staan ook de cijfers I en II, dus dag en nacht telwerk. Dus net zo "knap" als een "slimme" meter.

En dat terugdraaien werkt prima. En de energieleverancier kan ook prima overweg met een negatieve stand van het dagtelwerk en verrekent dat met de positieve stand van het nacht telwerk.

heinootje_1
door heinootje_1 - Sep 28, 2017 om 23:05
39 Antwoorden / 22 Vragen

Dank voor de reacties.
Ik twijfelde zelf. Dacht er ook hard over om de oude meter te laten zitten.
Ik had ook VEH geraadpleegd, maar zij lieten de keus ook duidelijk bij mij. Zij zeiden dat er op dit moment geen nadelen waren, maar wat de toekomst zou brengen wisten zij natuurlijk ook niet.
Ik heb mijn aantal zonnepanelen zo gekozen dat ik niet meer energie terug lever dan dat ik gebruik. Dus geen negatieve standen.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men een ouderwetse meter heeft met een dag- en nachttelwerk heeft de energieleverancier helemaal geen probleem met een negatieve stand op het dag telwerk. Want dat is juist compleet logisch.

En er wordt gesaldeerd, dus als uw dagtelwerk negatief aangeeft, gaat dat negatieve verbruik van uw nacht gebruik af.

Bij de meeste installaties van zonnepanelen kunt u een app downloaden waarop u kunt zien wat u aan energie terug levert.

Dus er is in het geheel geen noodzaak een zogenaamde slimme meter te nemen omdat u zonnepanelen hebt.

En pas als uw totale eigen opwekking meer is dan uw totale verbruik, krijgt u slecht een geringe vergoeding voor het meer geleverde.

Face
door Face Sep 28, 2017 om 23:40
10 Antwoorden / Vragen

Ik schrik echt van uw onkunde hier. De leverancier moet kunnen verantwoorden dat er een verbruik is geweest, anders valt het voor niemand te vinden qua saldering. Maar ik waardeer het feit dat u graag gelijk wilt halen, maar ik heb op nog geen 1 topic 1 goed antwoord van u gelezen.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 08:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@face

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2017 om 01:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ifit ain't broke don't fix it.
In uw geval: als alles prima werkt laat het dan maar zoals het is, tenslotte is het uw vrije keus. Ik zou in ieder geval geen "slimme meter" nemen als het niet nodig dan wel verplicht is.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2017 om 09:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@face

tijger1
DOOR  FACE 28 SEP. 2017 OM 23:40
6 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ik schrik echt van uw onkunde hier. De leverancier moet kunnen verantwoorden dat er een verbruik is geweest, anders valt het voor niemand te vinden qua saldering. Maar ik waardeer het feit dat u graag gelijk wilt halen, maar ik heb op nog geen 1 topic 1 goed antwoord van u gelezen.

Dan zou ik, als ik u was, nog maar eens wat antwoorden van mij gaan lezen.

jo
door jorisw - Sep 29, 2017 om 09:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Komisch: aan de ene kant moderne technologie gebruiken en aan de andere kant bang zijn voor het nieuwe.

Ge
door Genee - Sep 29, 2017 om 09:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nadelen zullen er niet zijn maar ik kan me wel voorstellen dat u, door al die negatieve berichten erover, niet staat te springen om die ,slimme’ meter te nemen.

po
door poecilia - Sep 29, 2017 om 14:29
26 Antwoorden / 0 Vragen

Let maar niet op face, die heeft de zon horen schijnen maar weet niet waar de maan hangt, ik heb al jaren zonnepanelen icm een draaistroommeter, een slimme meter heb ik categorisch geweigerd, dit werkt prima, er mankeert me niets aan mijn ogen, dus ik kijk regelmatig naar de meterstanden, het is een leuk gezicht als die meter bij zon keihard terugdraait, ik zal een slimme meter weigeren, zolang het maar kan, het energiebedrijf weet op die manier nooit hoeveel je gebruikt en teruglevert.
De reden dat ik geen slimme meter wil, is omdat het zomaar kan gebeuren dat ze voor de zonne energie minder gaan betalen dan dat jij moet betalen voor de energie door het energiebedrijf gelevert, dit omdat er ook belasting op je energie zit, nogmaals, dat is nu nog niet het geval, maar de regels kunnen zomaar veranderen, dat heb ik al eens eerder meegemaakt met een bedrijfswagen die ik particulier gebruikte, ik maak zolang ik kan het energiebedrijf niet wijzer dan nodig, mijn advies, houd lekker je eigen meter en laat je niet gek maken, ik gebruik ongeveer evenveel als wat ik teruglever en betaal maandelijks 65 euro, ik heb namelijk ook nog gas

Even dit, ik heb in die paar jaar wel wat vaker een meteropnemer aan de deur gehad, zijn commentaar, nou, hij draait mooi terug hé

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De salderingsregel blijft in ieder geval tot 2023 in tact.

po
door poecilia Sep 29, 2017 om 16:48
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat klopt, maar leer mij de wetgeving kennen, daar heb ik niet heel veel vertrouwen in, het kan zomaar gebeuren dat ze salderen, maar zonder de belastingen die er over worden geheven, ik zeg niet dat dat gebeurt, maar met een draaistroommeter neem ik het zekere voor het onzekere

Me
door Mevrouw Opdendijk Sep 29, 2017 om 19:12
9 Antwoorden / Vragen

Wie was het ook alweer die stellig verklaarde dat de Aarde plat was ?

ma
door malhy2 Sep 29, 2017 om 20:35
309 Antwoorden / 13 Vragen

Plat .. O ..

Ik heb ook panelen en een oude meter.
Ik zal hem ook blijven weigeren maar houd wel in mijn achterhoofd dat er een tijd komt dat ik hem zal moeten nemen.
Als hij anmelijk een keer vervangen moet worden om welke reden dan ook ,bv het niet meer functioneren van de DAG/NACHT schakeling, het kan voorkomen dat U die wissel moet gaan betalen omdat U het steeds geweigerd heeft.
Ik zou graag willen weten wanneer ik voor de laatste keer kan weigeren en hoop adt iemand mij dat kan vertellen.

po
door poecilia Sep 29, 2017 om 21:10
26 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik er nu naar zou vragen of ze mijn oude meter willen vervangen, dan zal ik er waarschijnlijk voor moeten betalen, als ik het niet meer mag weigeren, dan is het niet meer mijn probleem, ik verwacht dan eerder dat ik zal moeten betalen als ik de deur voor de monteur op slot houd, dan dat ik moet betalen voor een slimme meter, overigens heb ik die meter nooit daadwerkelijk geweigerd, ik heb gewoon nooit op mailtjes gereageerd waarin ze me vroegen of en wanneer ze een slimme meter konden komen plaatsen

Face
door Face Oct 4, 2017 om 08:30
10 Antwoorden / Vragen

Hahahahahaha

Face
door Face - Sep 29, 2017 om 22:21
10 Antwoorden / Vragen

Ik zie al dat er heel veel mensen zijn die precies weten hoe het niet zit. Ik wens jullie alle goeds.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En daar zijn we dan heel blij mee. :-))

Face
door Face Sep 29, 2017 om 22:27
10 Antwoorden / Vragen

Ik laat u heel graag in een waan.

po
door poecilia Oct 1, 2017 om 16:52
26 Antwoorden / 0 Vragen

Jij zeker!
Ik weet het in ieder geval wel, want ik ben ervaringsdeskundige, ik heb vorig jaar meer teruggeleverd dan gebruikt, ik kreeg gewoon wat ik meer had teruggeleverd op mijn rekening bijgeschreven en ja, gewoon met een draaistroommeter, dus als er 1 is die precies weet hoe het niet zit, dan ben jij het wel