ha
door hansboers Aug 29, 2008 om 20:08
Voeding & gezondheid

Aspirine

Aspirine zou goed zijn om een mogelijke hartinfarct te voorkomen.Mijn vraag is nu : welke sterkte en welk merk moet je dan gebruiken.Aangezien ik waarschijnlijk tot de risico groep behoor zou ik hier graag een serieus antwoord op hebben.Alvast bedankt voor de moeite. Hans.

15493 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hansboers

http://www.aspirine.nl/

Misschien helpt bovenstaande link u op weg.

m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Aspirine heeft ook veel nadelige gevolgen dat ik hier maar niet zomaar mee zou gaan experimenteren.

En als je tot een risicogroep zou behoren overleg dat dan eens met je huisarts en bekijk ook eens je leef en eetgewoonten, kan ook hoop bijdragen ter voorkoming hartinfarct. Kookboek van de Hartstichting misschien goede aanschaf ;-)

Maar waarom denk je tot de risicogroep te behoren ?

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aspirine is de merknaam van Bayer maar het patent is al lang geleden verlopen.
De stofnaam is acetylsalicylzuur en heeft als een van de bijwerkingen dat het ook bloedverdunnend werkt.
Ook in de lage dosering als hoofdpijntablet!
Omdat het daarnaast ook het slijmvlies in de mond en maag aan kan tasten wordt bij hoofdpijn aangeraden om dan toch paracetamol te nemen.

In een hogere dosering wordt dat acetylsalicylzuur inderdaad toegepast als er mogelijk sprake kan zijn van het mogelijk ontstaan van bloedpropjes die de aderen in de benen maar ook de aderen die het hart van zuurstof voorziet zou kunnen blokkeren.

Maar in dat geval is zelf "doktertje spelen" natuurlijk uit den boze!
Immers, elk medicijn heeft zijn specifieke bijwerkingen en zijn graad van giftigheid!!
Uw huisarts/specialist is dus de eerst aangewezene om uw vraag daar ook te stellen.

Tenslotte;
veel artsen en specialisten zijn toch geneigd om het nieuwste (lees duurste) medicijn te geven door het vertroetelen dat de medicijnfabrikanten. (Ook die artsen zijn gevoelig voor reclame!).
Persoonlijk ben ik niet zo voor het nieuwste omdat daar de mogelijke bijwerkingen op langere termijn nog te weinig bekend is.
Bovendien is dit vaak ook niet nodig omdat geneesmiddelen waarvan het patent inmiddels is verlopen als generiek medicijn daarna verkrijgbaar dezelfde werkzame stof bevat.

Opmerking:
Bij een acuut bloedstolsel wordt vaak als eerste dat acetylsalicylzuur per injectie gegeven.

En nee, ik ben géén arts!
Slechts een goedgeïnformeerde

Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 29, 2008 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hans,

De dagelijkse dosering van Aspirine als bloedverdunner is 30-100 mg.

Ziehier:
Wat is de juiste dosering van aspirine als bloedverdunner?

Op een reeds eerder gestelde vraag terzake de dosering van aspirine heeft u geadviseerd teneinde het bloedverdunnend effect te kunnen realiseren om de dosering niet hoger te laten zijn dan 100 mg per dag. De minimale tabletdosering, die momenteel bij de Apotheker te krijgen is bestaat uit tabletjes van 100 mg (bijv: 100 EC Protect). Heeft een dosering van zo\'n pilletje van 100 mg per dag ook nog steeds een \"anti-stollingseffect\"? Of gaat dan het \"pijnstillend effect\" overheersen; waar ligt nu precies de grens.
Antwoord apotheker:

100mg geeft echt alleen een bloedverdunnend effect. Boven de 100 mg heeft dit middel geen extra effect meer als bloedverdunner, maar zal de werking steeds meer als pijnstiller worden ervaren. Bovendien is het zo dat bij doseringen boven de 100mg de kans bestaat op het ontstaan van maagdarmklachten. De grens wordt daarom dan ook op 100mg gesteld. U stelt dat de minimale tabletdosering die verkrijgbaar is bij de apotheek 100mg is. Dit betreft alleen de receptvrije variant. Voor de receptplichtige variant bestaat er diverse sterktes en toedieningsvormen varieerend van 30-100mg per dosering. (HK)

Als je liever geen chemische troep eet, dan kun je ook op bast van de wilgenboom kauwen..... Acetylsalicylzuur=aspirine.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou graag willen weten of paracetamol ook voldoet, het woord aspirine wordt ook vaak gebruikt als het aanduiden van een pijnstiller die rond , klein en wit is. Of wordt in dit geval expliciet het merk Aspirine bedoeld?

Het is niet direkt een antwoord op uw vraag , maar misschien dat iemand anders een antwoord op mijn vraag heeft.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als pijnstiller is Paracetamol verre te verkiezen boven "aspirine".

Zoals al eerder geschreven is aspirine een merknaam en duurder dan het huispilletje van de apotheker waar precies dezelfde werkzame stof in zit namelijk Acetylsalicylzuur.

Acetylsalicylzuur heeft als bijwerking dat het het slijmvlies in de mond en maag kan aantasten bij in zijn geheel inslikken of onvoldoende oplossen in water.

Bovendien werkt het bloedverdunnend zodat je het ook niet moet  gebruiken als men geopereerd moet worden of tanden en/of kiezen moet laten trekken.

Dus voor een gewone hoofdpijn eerst de nek laten masseren omdat omdat aangespannen spiertjes in veel gevallen de oorzaak is van hoofdpijn.
Regelmatig hoofdpijn?
Dan ook de ogen eens laten nameten.
Ook slechter gaan zien is een belangrijke oorzaak van hoofdpijn.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Adjek
Paracetamol voldoet prima als pijnstiller maar is niet werkzaam als bloedverdunner.
Als iemand aspirine als bloedverdunner wil gebruiken is vooraf overleg met huisarts te adviseren vanwege bijwerkingen en eventuele interactie met ander geneesmiddelgebruik. Sommige geneesmiddelen kunnen n.l. niet samen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@adjek

In dit topic gaat het specifiek om aspirine. (klik de link aan)

Voor paracetamol zie:

Info: Paracetamol

ve
door verwijderd - Sep 1, 2008 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groeten , Hans.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal krijg je van de arts een medicijn voorgeschreven dat qua sterkte te vergelijken is met een kinderaspirientje. Dus geen grote dosis.
Maar als je tot de risicogroep behoort is er meer aan de hand, denk maar aan een te hoog cholesterolgehalte of een te hoge bloeddruk. Controle bij de huisarts is dan de aangewezen weg.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2008 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het aan je arts, die kent trouwens jouw gezondheid ook het beste.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

De aspirine voor het hart zal niet altijd helpen. Bent u diabeet? Lees dit dan maar eens.

Diabetici, dagelijks aspirientje helpt niet tegen infarcten  27/10/2008 - 15:48

 EDINGBURGH - Het veelgehoorde ‘en goedbedoelde algemene advies’ van huisdokters en hartspecialisten om elke dag een onschuldig half kinderaspirientje te slikken om zo de bloedvaten schoon en open te houden, blijkt een nodeloze raadgeving. Althans voor mensen met diabetes (suikerziekte). Ook al zegt de dokter dat hij dat halve of hele tabletje zelf ook dagelijks slikt; het heeft voor diabetici geen enkele zin dat ook te doen teneinde een hartinfarct vóór te zijn.

Dat blijkt uit Schots wetenschappelijk onderzoek dat deze week is gepubliceerd in het internationale artsenvakblad The British Medical Journal. Mensen met diabetes die een hartinfarct of een beroerte gehad hebben, zouden 25 procent minder risico lopen op een tweede of derde infarct wanneer ze aspirine zouden slikken. Zou…
Maar uit het onderzoek blijkt nu echter dat ze geen enkele baat hebben bij aspirine om een hartinfarct of een CVA uit de weg te gaan. Aan het onderzoek, dat zeven jaar duurde, werkten ruim 1300 volwassenen zonder hartkwalen mee. Er was geen verschil tussen mensen met suikerziekte zonder cardiovasculaire klachten die aspirine namen en diabetici die een placebo (een middel zonder werkzame stof) slikten. Het gebruik van aspirine is daarbij niet zonder risico’s. Het is een van de belangrijkste oorzaken van ziekenhuisopname voor bloedingen in het maagdarmstelsel.  Door: Hartgenoten.nl

Vr.gr. poltol