keetjetippel
door keetjetippel Dec 8, 2004 om 19:08
Voeding & gezondheid

Cito toets

mijndochter van 11 gaat volgendjaar naar het voortgezet onderwijs nu is de intree toets in groep 7 niet echt geweldig gegaan ze heeft een lage score de verwachting is dat ze maximaal 519 gaat scorren dit houd in dat ze alleen maar naar het middenbrabant college kan hier wil ze absoluut niet heen ze wil heel graag naar de rooie pannen maar scholen houden tegen woordig zo vast aan die score en ook de leraar wil geen p[ositief advies uitbrengen hoe los je zoiets op deze school staat heel slecht aangeschreven en het soort onderwijs dat je er krijgt is voornamelijk praktijk gericht zodat ze zo snel mogelijk gaat werken naar school wat nu te doen als de cito score ven feb te laag is om naar de rooiepannen te kunnen heb ik dan nog een keus of moet ik ze dan naar het middembrabant college doen of zou een optie groep 8 over doen iets zijn graag u deskundige mening

8686 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 8, 2004 om 21:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Keetjetippel,

Ikkom even terug op deze vraag omdat ik vergeten was om een vinkje te zetten bij ik wil op de hoogte blijven van deze vraag. Meer niet. Vinkje gezet. Vladja

mo
door moniqued_1 - Dec 10, 2004 om 19:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Mijn dochter v 10 gaat komende jaar ook naar voortgezet onderwijs. Ik heb van de leerkracht begrepen en zo staat het ook duidelijk in de folders en info omtrent cito-toetsen. Dat je indien je het niet eens bent met het advies, je kind altijd kan voorstellen op een andere school. Ze kunnen hier een gesprek met jou en je kind aangaan, evt een instaptoets doen en dan kan alsnog bekeken worden of je kind een hoger niveau aankan. Echter als dat niet zo blijkt te zijn dan is het beter het kind lager in te laten stappen en evt later hoger te gaan. Veel ouders willen hun kinder hoger dan hun kunnen in laten stappen en dit geeft gaandeweg in het nieuwe schooljaar problemen voor de kinderen. Het is niet alleen hoger onderwijs dat ze op enig moment niet meer trekken maar vergeet niet dat de overstap van basisschool naar een "grote school" sowieso een gigantische verandering is voor een kind. Kortom ga voor een gesprek op de school die zij voor ogen heeft en kijk wat de mogelijkheden zijn.

Succes.

Monique

co
door corvanbeers - Dec 10, 2004 om 19:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

nee de cito is niet bindend ook wat zij de andere jaren voor punten gehaald heeft tellen mee als deze boven gemiddeld zijn dan mag u gerust bij haar leraar om een ander advies vragen en anders gaat u naar haar toekomstige school en vraagt daar een onderhoud aan en leg de zaak aan hen voor ten slotte heeft u als ouder ook een stem in deze.ook als u dochter misschien een vorm van faalangst heeft is er een mogelijkheid om een nieuwe test te maken

succes

be
door bergamot - Dec 10, 2004 om 19:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Door mijn werk in het buitenland kreeg onze zoon in het laatste schooljaar na 2 maanden de Cito-toets over zich heen. Op die school in het buitenland kreeg hij wereldorientatie en volgens het Jena-plan onderwijs.Resultaat Cito-toets -- te stom voor het klompenschooltje of voor de school met de hoge hekken.In de toekomst zou het twijfelachtig zijn of hij de toenmalige Ambachtsschool zou halen. Wij hadden echtewr wel vertrouwen in zijn kunnen. We hebben hem naar een zogegenaamde PRAVO-school gestuurd. Op zo'n school wordt een kind persoonlijk bekeken en begeleid. Hij kan nu knopen aanzetten en koken, maar de begeleiding was zo goed, dat hij goed geacht werd voor HAVO-onderwijs.Hijzelf koos voor MAVO-D. Van daaruit naar de MTS. Intussen had hij schoon genoeg van schoolbanken. Na overleg met hem ging hij uiteindelijk naar de HTS, waar hij slaagde voor het vak Informatica.Ik zou u het volgende willen adviseren:

1. Twijfel nooit aan uw kind.

2. Zoek naar een mogelijkheid waar uw kind zich kan ontplooien en de richting rustig en met overleg met het onderwijzend personeel kan bepalen.(PRAVO ?).

3. Voer geen pressie op het kind uit. Steun uw kind waar mogelijk. Verschaf het zekerheid.

Tussen 2 haakjes: onze zoon is nu Salesmanager West-Europa bij een groot computerbedrijf. Toch iets anders dan de Cito voorspelde.Ik persoonlijk haat de Cito-organisatie. Ze kan kinderen helpen, maar ook levens beschadigen.

vladja
door vladja - Dec 10, 2004 om 20:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik blijf erbij dat een tussenjaar de beste oplossing is. Je hebt een
jaar extra om de situatie te bekijken. Sommige kinderen zijn
laatbloeiers en hebben meer tijd nodig. Dus een herhaling van wat
lagere school stof en wat aanbod van de voortgezette opleiding.

Maar het is hard zoeken naar dit soort tussenoplossing. Maar het geeft je een jaar extra om de zaak te beoordelen.

Alleen als het er niet in zit, dan is een keuze er niet meer. Zoek dan
of er nog andere opleidingsmogelijkheden zijn, die meer op het induvidu
zijn afgestemd, dan zo'n grote scholengemeenschap.

Sterkte, Vladja

ro
door robijntje_1 - Dec 10, 2004 om 21:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor de score van de cito toets is niet bindend. Iedere leerling krijgt vanuit de basisschool een persoonlijk rapport mee, en dat rapport telt wel degelijk mee. Mits natuurlijk de leerkracht ook vind dat de leerling beter kan.

em
door emmyu - Dec 11, 2004 om 10:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Keetjetippel, Mijn ervaring is als volgt. Mijn oudste dochter, nu 15 jaar, zit in klas 4 VMBO en gaat dit jaar examen doen. Ze staat bijna overal een 7 voor. M.u.v. een 5 voor Engels. Dit gaat ze nog ophalen! Zij is geen 1 keer blijven zitten. Zij is toegelaten op het VMBO TL van de enige middelbare school in ons dorp met een Cito score van 526 terwijl de eis minimaal 530 was destijds. Haar onderwijzer heeft advies VMBO TL gegeven. Nu is mijn middelste kind met 11 jaar oud gevorderd tot groep 8. De middelbare school heeft inmiddels de eis van de Cito score opgeschroefd naar 535. Zij krijgt op de schoolresultaten het advies VMBO TL/HAVO. Zij is een harde werker. Alleen een rekenprobleem eigenlijk. Echter is het maar de vraag wat zij gaat halen op de Cito. Kort geleden heeft zij de HAGO toets gedaan. En wat komt daaruit voor een advies: juist VMBO kader/VMBO TL. Rara hoe is dit mogelijk? Ik ben van mening dat een Cito score alleen maar een richting kan geven. Veel belangrijker is het advies van de basisschool. Uit de Cito score blijkt nooit of jouw kind bereid is ervoor te gaan of nog heel speels is. Maar helaas zul je moeten praten als brugman en zal ook de basisschool achter jou moeten staan om je kind alsnog toegelaten te krijgen op de school van haar keuze. Een toelatingsexamen is nog een optie. Op de middelbare school in ons dorp wordt dat toegestaan in gevallen van twijfel. Dus bij een slechte score op de Cito en een positief advies van de basisschool. Het blijkt in de praktijk echter zo te zijn dat kinderen die een Cito score halen van 535, wat de eis is van de school, toegelaten worden tot de VMBO TL/Havo brugklas. En in de 2e klas naar de HAVO gaan. Veel sterkte bij deze moeilijke keuzes. Inderdaad ben je bang dat je kind zich verloren gaat voelen op hele grote scholen. In het geval van mijn dochter zal ze, als ze niet toegelaten wordt op de school in ons dorp, ca. 10 km. moeten fietsen om op de andere school te komen. En inderdaad is dat ook een hele grote school. En bovendien is er dan alleen de keus voor christelijk onderwijs. In VMBO praktijk gericht is er bij ons in de buurt geen openbaar onderwijs mogelijk. Ik wens je veel sterkte de komende tijd. Misschien is er nog de mogelijkheid met je dochter te gaan oefenen in het maken van Cito toetsen.

spanna
door spanna - Dec 11, 2004 om 14:27
8 Antwoorden / 20 Vragen

op mijn school werd er niet veel waarde gehecht aan je cito score,want de zenuwen spelen ook een grote rol bij zo'n toets wat bepalend is voor je toekomst.neem nou mij, ik had een score van 519 en ik werd VBO geadviseerd,maar mijn leraar vond mijn score helemaal niet bij mijn nivo passen.toen heeft hij met mij en mijn ouders een gesprek gehad en verteld wat hem het beste leek.hij was van mening dat ik wel de HAVO aankan.dus heeft hij mij naar het HAVO/VWO gestuurd.en het ging heel goed en na het tweede jaar stond ik op mijn rapport gemiddeld hoger dan een 7 en mocht ik naar het VWO.en ik zit nu op 5 VWO dankzij mijn leraar.dus zo ziet u dat het cito niet veel zegt over je capaciteiten.als ik u was zou ik gewoon een gesprek met haar leraar aangaan en tot een oplossing komen waarbij u beide wat aan heeft.en als u gelooft dat u dochter het aankan waag het dan erop.

ja
door jacobus01 - Dec 11, 2004 om 17:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

De entree-toets is een tussentijdse toets om te kijken welke hiaten er in de belangrijke vaardigheden zijn die nog "moeten" worden aangevuld/verbeterd. De "echte' CITO-toets in groep 8 zegt iets over het niveau van uw dochter. De CITO-toets is een objectieve manier om naar het niveau van uw dochter te kijken. Omdat het een momentopname is, is het advies van de leraar van groep 8 (en op sommige scholen ook van de andere leden van het team) voor de meeste VO-scholen ook belangrijk. Komen score en advies overeen, en zegt dat het VMBO, is uw dochter beter af in het VMBO. Een kind is beter af als het op het juiste niveau opereert. Het is erg triest als kinderen vreselijk hun best doen en nooit anders dan onvoldoendes halen. Dat heeft zijn weerslag op het welbevinden van het kind, dat een gelukkige juegd verdient. Het VMBO heeft momenteel helaas een slechte naam, terwijl er hele goede dingen gebeuren en het kans geeft op een goede MBO-opleiding. Aan vakmensen heeft de maatschappij veel behoefte!

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is de chemie tussen uw kind en de school: als het niet klikt, moeten u en uw dochter verder kijken.

Veel succes!

keetjetippel
door keetjetippel - Dec 11, 2004 om 18:56
6 Antwoorden / 5 Vragen

hallo vladja ik zou graag wat meer informatie van je willen over dat tussen onderwijs heb je daar telefoonnr of namen van hoe ik dat moet indienen en dergelijke kun je me dat mailen op corhanna@msn.com alvast vriendelijk bedankt

vladja
door vladja - Dec 11, 2004 om 18:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Keetjetippel,

Mijn zoon was nog niet "rijp" om door te gaan naar het voortgezet onderwijs. Ik heb hem toen een tussenjaar laten doen. Dit is een soort overgangsjaar. Ze krijgen nog wat dingen herhaald van groep 8 zoals rekenen en taal, ze leren een beetje wiskunde etc. Hebben meerdere docenten (niet voor alle vakken) net als op het voortgezet onderwijs, zodat ze ook daaraan kunnen wennen.

Hij had een wat nu heet VMBO-advies, maar ik zag hem daar al (in mijn geest) verloren gaan in zo'n grote scholengemeenschap. Na het jaar werd hij met een aanbeveling hij toegelaten tot de HAVO. Met veel ondersteuning 3 HAVO gedaan om daarna door te kunnen gaan naar de MTS (MVBO).

Ik weet niet of er ergens nog van die tussenjaar programma's zijn. Vast wel, misschien niet in het huisje boompje circuit, maar Jenaplan of Vrije school. Of een jaar VMBO-richting met individuele begeleiding. Ga eens informeren bij de afdeling onderwijs in uw gemeente. Is uw gemeente klein kijkt dan eens naar grote gemeenten om u heen.

Scholen worden tegenwoordig "afgerekend" op het geslaagde percentage. Daarom willen ze een kind met een lager advies liever niet inschrijven.

In het ergste geval kunt u haar groep 8 over laten doen. Maar dat is voor haar persoonlijk waarschijnlijk moeilijk. Het kan, maar dan moet de school dat wel volledig ondersteunen.

Een ding wat u wil afraden om toch door te zetten en haar naar een opleiding te sturen, die ze moeilijk aan kan gezien haar score op de Cito-toets. Niets is zo slopend voor een kind, dan voortdurend op haar tenen te moeten lopen (of er achter aan te moeten rennen) om mee te kunnen komen. Het risico dat ze dan volledig gedes-illisioneerd raken en een zelfbeeld krijgen van: ik ben toch te dom is zeer groot. Dat is het paard achter de wagen spannen. Als je nog vragen hebt, laat het me weten.

Mijn zoon was gewoon een laatbloeier die meer tijd nodig had. Die inschatting moet je zelf maken en pas op voor overschatting.

Vladja

st
door stiertje_1 - Jan 23, 2005 om 18:33
38 Antwoorden / 9 Vragen

In principe mag de cito-score niet zwaarwegend meetellen. Er zijn nog andere manieren om de kinderen te testen. Om onszelf goed te orienteren zijn wij bij mijn zoon in groep 7 al gaan kijken bij scholen. Zijn juffrouw, die hij in groep 7 en 8 had (montessori-onderwijs waar meerdere gropen bij elkaar zitten) zei in groep 7: 'Havo moet kunnen en waarschijnlijk VWO). Erg trots en tevreden gingen we dus naar die opleidingen kijken.

Daarna kwam een 'Izi-toets'. Een raar systeem dat de emtionele en inteligente ontwikkeling samen bepaald en daarmee een advies geeft.

Nu moet ik even vooraf zeggen dat mijn zoon ADHD heeft en bij de genoemde toets ook nog ziek was.

Het advies na deze toets was hooguit VMBO-T. Zijn juffrouw die ook al vond dat hij geen leerling-kenmerken had nam het advies over en gaf in groep 8 als advies vmbo-t/havo. Zij vond bovendien dat hij er waarschijnlijk niet tegen kon dat hij elk uur een andere leraar zou krijgen waardoor zijn gedrag er voor zou zorgen dat Havo zelfs te hoog gegegrepen zou zijn. Ik heb daar ernstig tegen geprotesteerd en het (gelukkig) voor elkaar gekregen dat hij de test opnieuw mocht doen. Nu hij wel gezond was scoorde hij weer bovengemiddeld en zou VWO weer een serieuze optie zijn. Zijn juffrouw was het niet met mij eens en wilde vmbo-t er dan nog wel afhalen maar Havo\VWO was te hoog gegrepen. Zij zou aan de volgende school het advies meegeven van HAVO. In ons geval was de cito-toets een zegen. Hij scoorde hoger dan verwacht waardoor ik na een paar gesprekken op zijn middelbare school het voor elkaar kreeg dat hij in de havo/vwo brugklas mocht beginnen. Na een paar weken bleek hij zich daar als een vis in het water te voelen. Hij kreeg geen uitbarstingen meer, kon het met al zijn lerare(sse)n goed vinden en haalde goede cijfers. Hij wilde graag Grieks en Latijn doen, wat alleen kan als hij in een VWO-brugklas terecht kwam omdat ze daar al het 1e jaar met latijn beginnen. Zijn mentor stond achter hem en toen ik vroeg of hij al met latijn kon beginnen, waarin ik hem dan zou begeleiden, heeft zij dit geregeld. Nu doet hij 2 gymnasium en haalt nog steeds goede cijfers (gemiddeld ongeveer 7).

Ik geloof totaal niet in testen omdat dit een moment opname is. Als je de mogelijkheid hebt: vecht voor je kind. Wat dat betreft ben ik het helemaal met een eerdere reactie eens: Blijf in je kind geloven. Misschien kost het iets meer begeleiding, ook van de ouders, maar het is zeker de moeite waard.

(Overigens vond de kinderarts het ook te hoog gegrepen voor een kind met ADHD, maar ik denk dat mijn onvoorwaardelijk geloof in hem, hem heeft gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.)

me
door meisje15 - Jan 29, 2005 om 21:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

het is zowiezo niet slim om groep acht over te laten doen want dan is ze misschien heel erg onge motiveerd omdat ze het allemaal had. das tenminste mijn ervaring ik moest groep 8 over doen niet gedaan gelijk door naar de eerste gegaan had advies bb zit nu kb.maar u kunt  ook naar die school gaan overleggen en dan zeggen me dochter wil absoluut niet naar die andere school.en dan klets je  er gewoon bij van al haar vriendinnen gaan ook naar deze school en op die andere school heeft ze helemaal niemand.

el
door ellenst - Aug 24, 2005 om 11:20
1 Antwoorden / 2 Vragen

Naar mijn idee wordt er veel te veel waarde gehecht aan het hele instituut Cito. Dat is waarschijnlijk een controversiele uitspraak voor een leerkracht...

Maar ik zal het verder toelichten. Voor leerkrachten is het heel prettig om gebruik te maken van de cito toetsen. En dan doel ik niet op de cito- eindtoets (want daar denken veel mensen meteen aan) maar aan het grote scala aan cito- toetsen waar kinderen vanaf groep 1 mee geconfronteerd worden.

Groot voordeel van cito- toetsen is dat deze objectiever zijn dan methodetoetsen, omdat ze gemeten worden aan een landelijk gemiddelde. Leerkrachten kunnen zo heel gericht zien hoe een leerling scoort en waar eventueel nog hiaten zijn.

Er kleven echter ook nadelen aan: Het is discutabel of je kinderen op deze manier in hokjes wil stoppen. Als een kind niet volgens 'De Norm' scoort, is dat dan reden voor paniek? (persoonlijk zeg ik NEE!)

In mijn ervaring  hechten sommige scholen en ouders veel te veel waarde aan deze cito- scores. Ik denk dat je kinderen niet aan de norm moet meten, maar aan hun eigen ontwikkeling. Er is pas reden om je zorgen te maken als een kind zich niet meer ontwikkelt.   En als je kind structureel 'D' scoort, betekent dat dat het kind weliswaar niet aan de norm voldoet, maar dat het zich volgens de ontwikkelingscurve prima ontwikkelt.

De cito- eindtoets werkt vergelijkbaar. Het geeft een indicatie, en in de meeste gevallen een bevestiging van de verwachting. Op grond van de cito- toetsen die gedurende acht jaar worden afgenomen, aangevuld met het functioneren binnen de school, bestaat er een heel compleet beeld van de leerling. Dat beeld hangt niet af van de cito- toets.

Daarnaast is elke ouder vrij om zijn/ haar kind aan te melden op de school van zijn/ haar keuze. De beslissing wat toelating betreft ligt niet bij de basisschool en niet bij Cito. De vervolgschool bepaalt of het kind toegelaten wordt. En dat gebeurt op grond van tal van gegevens; niet op grond van één cito- einddtoets, die niets meer is van een momentopname.

Op grond van uw gegevens is het moeilijk om te zeggen of het zin heeft groep 8 te doubleren. In het algemeen kan ik zeggen dat zoiets waarschijnlijk alleen zin heeft als het afgelopen jaar afwijkend is van het beeld dat er bestaat rondom een leerling. Heeft het kind bijvoorbeeld veel dagen gemist door ziekte of iets dergelijks, of zijn de scores dramatisch gekelderd, dan kan dat een reden zijn om te doubleren. Wat zou het opbrengen als een kind het jaar nog eens overdoet? Zijn er hiaten in de kennis? Of gaat het om de hoop op een hogere cito- scoore?  Over het algemeen gebeurt het weinig dat een kind in groep 8 'blijft zitten', maar dat is iets tussen u en de school.

Succes!

Ellen

vladja
door vladja - Aug 24, 2005 om 11:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oud toetsje

ma
door marek - Aug 24, 2005 om 14:20
13 Antwoorden / 26 Vragen

Doubleren in groep 8 is vrijwel nooit een optie en zeker ook niet aan te raden.
Helaas komt het maar al te vaak voor dat ouders het niveau van hun kind(eren) te hoog inschatten, vooral nu het vmbo zo'n, overigens onterecht, slecht imago heeft. "Hoe dan ook, mijn kind mag zeker niet naar het vmbo...".

Na 8 jaar basisschool heeft de school van uw kind echt wel een goed beeld over welk niveau uw kind aankan.
Is dit vmbo dan is dat voor u misschien een heel slecht bericht, maar zeer waarschijnlijk is dit wel op goede gronden beredeneert.

Mijn advies: da zo snel mogelijk in overleg met de basisschool.

Mvg,

Marek

vladja
door vladja - Aug 24, 2005 om 14:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De beslissing in deze zaak is allang gevallen. Mosterd na de maaltijd dus.

Vladja

brynnar
door brynnar - Aug 24, 2005 om 14:55
1782 Antwoorden / 27 Vragen

De dochter van keetje Tippel is inmiddels al 12 en is zojuist op de Middelbare school begonnen (naar ik mag aannemen), dus alle goede hulp ten spijt, vrees ik dat alle tips te laat zijn.

Brynnar

mi
door millie - Aug 24, 2006 om 10:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb er zelf een hekel aan, toen ik voor mijn oudste dochter (4jr) een lagere school moest kiezen, is er tegenwoordig al vanaf de kleuterklas al cito toetsen! ik zelf vond dat nogal overbodig, kreeg als antwoord dan moet u een brief schrijven naar de ministerie, ja hallo! ik zei gewoon, wanneer is een kind een kind, ze moeten nog kunnen spelen.

kreeg toen daarna, dat komt u omdat uzelf als kind zijnde te veel druk maakte over de cito toets! ik heel erg droog, ik heb nog nooit een cito toets gehad, dus weet niet eens wat het is! waren ze wel heel erg stil.

ik weet ook van deze school, als je de cito toets niet goed gemaakt hebt, en ze weten dat je het kan, dan moet je hem over doen.

ik vind tegenwoordig, dat lagere scholen, pressie gedrukt werken. de cijfers gebruiken ze ook om hun school omhoog te krikken, van wij zijn de beste school, dus breng ze hier naar ons toe.

ik zelf ben niet blij met deze lagere school, helaas wilde mijn man heel graag dat ze ging naar deze school.

zelf hou ik het erg goed in de gaten, van hoe of wat.

wat ik zelf ook gedaan heb, is naar www.onderwijsinspectie.nl gekeken, helaas werken ze wel achter daar.

maar zelf heel diep in hart, hoeft van mij deze citotoetsen niet. laat een kind een kind zijn, ze leren op hun eigen tempo, ze moeten niet op hun toppen van hun tenen lopen.

ik zeg altijd tegenmezelf, al kan ze vmbo,ben ik blij, ze hoeft van mij geen havo, mavo of wat dan ook te moeten kunnen.

mag misschien, raar overkomen, maar ik leg voor mijn eigen kind(eren) de lat niet te hoog.

brynnar
door brynnar - Aug 24, 2006 om 11:01
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ik denk dat de dochter van Keetjetippel de brugklas al heeft overleefd ;-) Vraag is bijna 2 jaar oud.
Mvgr - B