Wat vind u van verzekeringsmaatschappijen en energiebedrijven die u per brief of email aanspreken met jij en jou? In ons integratieprogramma worden de nieuwe Nederlanders heel exact in de Nederlandse taal het verschil tussen de Nederlandse beleefdheidsvorm (respect) geleerd. Ken je iemand niet persoonlijk en is die mogelijk al volwassen, dan spreken we zo iemand met u aan. Dat is nog een van de goede gewoonten, die met de oneindige vernieuwingen binnen onze cultuur nog niet overboord gegooid was. ( ? ) Leraren, -meesters en schooljuffen zijn terug aan het komen op die gezag ondermijnende uitwas van vernieuwing binnen hun vakgebied, omdat hun respect en gezag hierdoor ondermijnd werd. Dus geen voornamen meer en geen jij en jou meer in het onderwijs. Het meest bekeken tv programma DWDD is een toonbeeld van hoe het hoort in ons land. Matthijs van Nieuwkerk spreekt bijna iedereen met u aan. Hij komt daardoor o.a. over als heel respectvol en sympathiek naar iedereen. Mogelijk o.a. daarvoor zoveel waarderende kijkers. Mijn energiebedrijf wilde volgens hun schrijven de banden met hun klanten gaan versterken, waarvoor zij meenden de JIJ en JOU vorm te moeten gebruiken om een soort "vriendjes onder elkaar" sfeertje op te bouwen. Ziet u het al voor u? Het energiebedrijf op uw verjaardags kalender? Of een kerstkaart sturen? Ik zie deze verruwing van onze goede omgangsnormen als een ontoelaatbare verhuftering van het bedrijfsleven. Natuurlijk is respect niet alleen verzekerd door de beleefdheids aanspreekvorm. Het is wel een Nederlandse gewoonte en naar ik hoop, niet geweest!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
mahadma schreef op donderdag 13 jan 2011, 12:19: Kijk eens naar Blik op de weg, het eerste wat het hermandad doet is jij en je zeggen. Een enkele uitzondering daargelaten.
Toen mij dat eens overkwam, stapte ik uit en zei dat ik daar niet van gediend ben. Dat hielp onmiddellijk! Het valt mij juist op dat dit ook steeds minder nog gebeurt. Ook de dienders worden beleefder tegen iedereen. En terecht!
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
erik008 schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:08: Ha Ha, Ik heb het al lang niet meer gehoord: "Hoe durft u mij te Tutoyeren"
De tijden veranderen.
........dus? Nooit eens tegengas geven en ons voortdurend laten meesleuren door de gedachteloze trends? Geleidelijk aan afzakken naar hoe het was toen we nog door het weer gedreven werden? Laten we iedere dag alert blijven op onze waarden zowel in onze kluizen als in ons huizen en vooral in onze cultuur. Dat is wat ik bedoel. Wat vind u daarvan?
Het direct aanspreken van de consument komt meer voort vanuit het marketing idee dat mensen zich dan meer verbonden voelen met het bedrijf als je ze als "een goede bekende" benaderd. De insteek achter deze brieven is dan ook de banden proberen te versterken die zij met hun bestaande klanten hebben. Dat dit een verhuftering van het bedrijfsleven betreft is dan ook niet waar. Het wordt uit commerciële overwegingen besloten door een overbetaalde manager. Persoonlijk heb ik ook liever u en uw, dan jij en jouw.
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Jeetje wat een agressieve reactie, zullen we het even hebben over 'verhuftering'. Iemand neemt deel aan de discussie, doet er niet toe of het een nieuwe Nederlander is of niet.
Als JIJ niet zo aangesproken wilt worden, moet U een duurdere verzekeraar kiezen want meestal is het taalgebruik gekoppeld aan de premie hoogte.
Zo simpel is dat en als je goed naar die TV programma's keek, een heer met stropdas in Mercedes werd met U aangesproken en een oude Fiat met bijpassend geitenwollen sokken uiterlijk en baard met Jij en dat hoorde gewoon zo.
Alleen die tussengroep die niet geheel duidelijk waar Jij/U toe behoorde geeft nu problemen met hoe zal ik die aanspreken. Dus geef U zelf een Elitaire uitstraling en de kans op U word vele malen groter!
Hoewel ik liever zelfs als dakloze rondloop denkt de belastingdienst er helaas anders over dus als je denkt dat ik werkelijk zo arm ben, helaas dus een deel in hoogste tariefgroep helaas...
Wat een onzin, volgens mij is het persoonsgebonden en nooit verzekering gebonden! Wat jij aangeeft is dat normen en waarden inkomen geboden zijn, leuk voor de uitkeringsgerechtigde, om zo betiteld te worden.
Het heb het idee dat TS eerder een politiek statement probeert te maken dan dat hij voor maatschappelijke belangen probeert te strijden. Zeker gezien het feit dat TS het inzicht ontbeert om in te zien dat "cultuur" (dat woord zegt al genoeg over de strekking van zijn verhaal) altijd aan verandering onderhevig is. Beetje stemmingsmakerij dus als je het mij vraagt...
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Jeetje wat een agressieve reactie, zullen we het even hebben over 'verhuftering'. Iemand neemt deel aan de discussie, doet er niet toe of het een nieuwe Nederlander is of niet.
Woorden zijn maar woorden - en hoe die bedoeld worden hangt af van de auteur en niet van u, de vertaler. Wat u leest en concludeert daar zie ik niets in van wat ik bedoelde. Ook dat is tegenwoordig een fenomeen welk voortdurend in communicatie tot misverstanden leidt. Niets van agressie mijnerzijds, wel van verbazing hoe makkelijk iedereen via een onderwerp op doodlopende wegen kan komen.
reddice schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:47: Het direct aanspreken van de consument komt meer voort vanuit het marketing idee dat mensen zich dan meer verbonden voelen met het bedrijf als je ze als "een goede bekende" benaderd. De insteek achter deze brieven is dan ook de banden proberen te versterken die zij met hun bestaande klanten hebben. Dat dit een verhuftering van het bedrijfsleven betreft is dan ook niet waar. Het wordt uit commerciële overwegingen besloten door een overbetaalde manager. Persoonlijk heb ik ook liever u en uw, dan jij en jouw.
pino123 schreef op donderdag 13 jan 2011, 14:40:
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Jeetje wat een agressieve reactie, zullen we het even hebben over 'verhuftering'. Iemand neemt deel aan de discussie, doet er niet toe of het een nieuwe Nederlander is of niet.
Ik begrijp precies wat u schrijft. Maar juist die marketing verzint zoveel waar de burgers allemaal maar genoegen mee moeten nemen. Hoe vind u dat zelf? Vroeger paste de marketing zich aan de culturele evolutie aan, nu echter sleurt die marketing ons voortdurend mee in hun manipulerende culturele revolutie. Zie wat de banken met "ons" gedaan hebben terwijl niemand aan de regeringstafel noch een toezichthouder op de noodstoprem trapte. Ik wens niet door de marketing te worden "geknipt en geschoren." U wel?
reddice schreef op donderdag 13 jan 2011, 14:57: @Pino
Het heb het idee dat TS eerder een politiek statement probeert te maken dan dat hij voor maatschappelijke belangen probeert te strijden. Zeker gezien het feit dat TS het inzicht ontbeert om in te zien dat "cultuur" (dat woord zegt al genoeg over de strekking van zijn verhaal) altijd aan verandering onderhevig is. Beetje stemmingsmakerij dus als je het mij vraagt...
Nee waarde heer, geen politiek statement, mocht u dat nog van mij persoonlijk willen weten. Een leefbaarheids statement of wel een subcultuur statement.
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Nee hoor, ik ben volbloed autochtoon (al van enkele generaties terug), maar ik heb niet zo'n beperkte kijk op de wereld. Ik zie echt niet in wat het probleem is om te tutoyeren als beide partijen daar geen moeite mee hebben.
En als ik dan kijk naar de hoeveelheid mensen die je netjes met U aanspreken en vervolgens achter je rug om over je gaan ouwehoeren, dan heeft het dus geen enkele waarde.
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Nee hoor, ik ben volbloed autochtoon (al van enkele generaties terug), maar ik heb niet zo'n beperkte kijk op de wereld. Ik zie echt niet in wat het probleem is om te tutoyeren als beide partijen daar geen moeite mee hebben.
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
Nee hoor, ik ben volbloed autochtoon (al van enkele generaties terug), maar ik heb niet zo'n beperkte kijk op de wereld. Ik zie echt niet in wat het probleem is om te tutoyeren als beide partijen daar geen moeite mee hebben.
Deze komt voor mij in aanmerking voor de slimheids prijs van de dag. ""Als beide partijen daar geen moeite mee hebben."" Hoe verzint u dit! Dat niemand dáár nog op gekomen is. Helemaal met u eens!
Waar ik op reageerde is de titel 'verhuftering' en dan de reactie naar iemand. Ik zie de conclusie niet dat indien iemand een ander idee over de discussie heeft meteen van allochtone afkomst is. Daarnaast kunnen we blijven hangen in 'oude' (tja oude...) normen en niet meegaan in de huidige ontwikkelingen, dat is een keuze. Je kan het daar mee eens zijn of niet, dit houdt in dat je, je kan aanpassen of niet. De een zal er inderdaad in overleg geen moeite mee hebben, de ander wel. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, indien er sprake is van wederzijds respect. Zelf krijg ik het idee dat U veel moeite er mee heeft dat andere een in uw ogen afwijkende mening hebben...
Ikzelf vind het veel belangrijker dat men respect voor je toont door op een goede manier met je om te gaan dan dat men U zegt. Je kan iemand, ondanks je U zegt, toch respectloos behandelen. Wat is er nu belangrijker?
Als Jij in mijn voordelige online winkel niets wil kopen, gaat U toch gewoon naar de €170,- duurdere winkel waar een keurige verkoper in kostuum staat die U altijd netjes te woord zal staan..
Niet gaan klagen dat hij naar rook stinkt, bij mijn online winkel heb je daar tenslotte geen lastvan!
invalide schreef op vrijdag 14 jan 2011, 09:40: Als Jij in mijn voordelige online winkel niets wil kopen, gaat U toch gewoon naar de €170,- duurdere winkel waar een keurige verkoper in kostuum staat die U altijd netjes te woord zal staan..
Niet gaan klagen dat hij naar rook stinkt, bij mijn online winkel heb je daar tenslotte geen lastvan!
Kwats, slaat nergens op. Wat een vooroordelen. Bij een bedrijf/winkel welke goedkoper is, staat dus een 'stinkende' verkoper die iedereen met jij een jou aanspreekt?
Het moet gewoon duidelijk zijn!! Als men iemand niet kent dan begint men met U ! Dat blijft zo tijdens een gesprek als de ander ook u met U blijft aanspreken! Dat hele hordes ambtenaren, en met name politie-ambtenaren en stadswachters dit niet doen is dus inderdaad de verhuftering van de maatschappij. Het aanspreken van het publiek met U zou moeten behoren tot de cursus sociale vaardigheden. Dat men die kennelijk niet bezit is kenmerkend voor die groep die zichzelf ook slecht in zijn / haar vel voelt zitten en uit onzekerheid dan maar begint met vernederend taalgebruik
Inderdaad. Ik heb het niet zo met dat soort ambtenaren.
Das een creatie van degene die wij zelf heben opgevoed. Met de tijd meegaan is dit,Maar daar hebben sommige ouwere jongeren moeite mee blijkbaar. Ik ook maar het is niet anders!
Verzekeringsmaatschappijen horen hun klanten met U aan te spreken. In de andere voorbeelden kan ik mij niet vinden. Matthijs praat heel snel en laat zijn gasten vaak niet uitpraten, hij is ongeduldig en jaagt zijn gasten op. Dat is niet respectvol. Leraren krijgen respect als ze hun vak goed verstaan en respect voor hun leerlingen en collega`s hebben, dat heeft niets met Meneer zeggen of tutoyeren te maken. Leraren die hun collega`s afvallen of leerlingen pesten krijgen niet opeens meer respect als hij of zij er op staat met U te worden aangesproken. Zo simpel is het niet.
Ik zeg ook meestal U in de winkel Valerius. Als ik in een vreemde stad de weg vraag dan willen mensen mij altijd helpen, een keer liepen ze zelfs een stuk met mij mee. Alleen in de winkels in mijn eigen stad zijn ze vaak onbeleefd. Dus om zo somber te zijn dat gaat mij veel te ver.
grootvader schreef op vrijdag 14 jan 2011, 17:11: Het moet gewoon duidelijk zijn!! Als men iemand niet kent dan begint men met U !
Dat men die kennelijk niet bezit is kenmerkend voor die groep die zichzelf ook slecht in zijn / haar vel voelt zitten en uit onzekerheid dan maar begint met vernederend taalgebruik
Inderdaad. Ik heb het niet zo met dat soort ambtenaren.
De Vrije vogel
Is jouw mening, mijn mening is anders! Ik heb er weinig moeite mee zolang er sprake is van wederzijds respect. Bij mij hoeven ze dat dus niet. Laat dat even duidelijk zijn.
Wie met JIJ en JOU begint heeft per definitie al geen respect voor zijn medemens!Ga lekker uw gang met dat tutoyeren al mag ik hopen dat u bij het solliciteren wel de beschavingsregels in acht neemt. Zo niet, dan voorzie ik veel afwijzingen.
grootvader schreef op vrijdag 14 jan 2011, 22:05: Wie met JIJ en JOU begint heeft per definitie al geen respect voor zijn medemens!Ga lekker uw gang met dat tutoyeren al mag ik hopen dat u bij het solliciteren wel de beschavingsregels in acht neemt. Zo niet, dan voorzie ik veel afwijzingen.
De Vrije Vogel
Vind ik zo'n onzin, waaruit blijkt dat dan? Mensen kunnen zeer respectloos iemand met u aanspreken en zeer netjes iemand met jij en jou aanspreken. Het ligt er maar net aan...
"U" heeft mijn voorkeur. Het bemiddelt respect, maar ook zonder u kan dat. 't Is maar waar je gevoelig voor bent. Een landsbrede amicaliteit heeft wel wat, al mag dat niet betekenen dat wel het allemaal zo met elkaar eens zijn.
druifje01 schreef op zaterdag 15 jan 2011, 11:05: "U" heeft mijn voorkeur. Het bemiddelt respect, maar ook zonder u kan dat. 't Is maar waar je gevoelig voor bent. Een landsbrede amicaliteit heeft wel wat, al mag dat niet betekenen dat wel het allemaal zo met elkaar eens zijn.
Ik begrijp wat u bedoelt alleen wil ik zeker niet met iedereen land breed amicaal zijn. U wel? De u vorm heeft niet alleen een beleefdheids functie, maar zeker ook een onderhoudende afstands functie. Maar waarom zoveel gekrakeel over dit uiterst simpele begrip van het met u aanspreken, wanneer er geen mens, die hier een baan heeft, tijdens zijn/haar sollicitatie gesprek de personeelschef of de aanstaande baas met jij en jou aansprak? Iedereen weet het wel maar het ge-jij en -jou komt meestal onmiddellijk uit de kast van de onopgevoede mensen die geen baas boven hen verdragen. Ik spreek mijn tuinman, werkster, klusjesman en iedereen met U aan. Zij doen dat allemaal ook tegen mij en dat wil ik zo houden. Tenzij ik met vrienden en familie onder elkaar ben. Zo hoort dat toch? Niets bijzonders zou je denken maar hier weten er sommigen er wel weer van alles tegen te hebben. Ik ben er nu klaar mee. Bedankt voor uw bijdrage.
Het gaat m.i. niet om het verschijnsel, maar om de persoon die daarachter schuilt. De maatschappij is op alle niveau's vergeven van hufters en dat probleem is naar mijn mening niet meer op te lossen.
[quote Begreep het wel hoor, ik had alleen even het stukje tekst voor TP even opgezocht, zou hij doen zei hij, maar was hij niet aan toegekomen nog geloof ik ;-)
was even twee dagen uit de lucht.... Ben benieuwd hoelang die dronken Rus nog door blijft gaan met onzin verkopen, verschillend aliassen aanmaken en aantoonbaar liegen over zijn broodwinning...
Zou het de volgende keer toch zeggen Commonsence, als genoeg mensen aangeven dat ze het niet waarderen stoppen ze wellicht met je en jij-en. Kan mij voorstellen dat de moed U soms in de schoenen zakt.
dirk2 schreef op maandag 17 jan 2011, 08:46: Zou het de volgende keer toch zeggen Commonsence, als genoeg mensen aangeven dat ze het niet waarderen stoppen ze wellicht met je en jij-en. Kan mij voorstellen dat de moed U soms in de schoenen zakt.
De vraag is, wanneer ik de reacties hier afweeg, of het verruwingsproces van onze goede omgangsvormen al niet te ver is doorgedrongen tussen de hersens van de gemiddelde Nederlander. Hoeveel mensen zullen er zich nog wat van aantrekken? En al helemaal hoe weinigen zullen de moeite nemen om de bedrijven die voor die populaire maar onbeschofte manieren kiezen aan te spreken/schrijven? Wie ik het in mijn wereld ook vraag, ze ergeren zich er ook aan, maar zijn veel te lui om die verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het behoud van onze (nog overgebleven) goede omgangsvormen d.m.v. hun reactie o.i.d. Het is waar dat mij vaak de moed in de schoenen zakt wanneer ik de neerwaartse spiraal van onze cultuur zie terwijl de massa daar totaal niet op reageert. Het bedrijfsleven met hun beleidsmakers zijn de trendsetters van onze steeds meer vercommercialiseerde maatschappij. Niet erg om daarin te moeten leven wanneer je niet beter weet. Dat is ook die beleidsmakers hun "excuus". Hoe de mensen, welke wel de goede omgangsvormen in acht gewend zijn te nemen, zich daarbij voelen is voor hen niet aan de orde van enige betekenis. Zolang hierdoor bij hen de ramen er niet uitvliegen en zij massaal hun klanten verliezen gaan zij gewoon door met hun manipulaties om de massa in hun straatje te drijven. Zoals de schapenboeren in New Zealand hun onbewuste schapen drijven naar waar zij het willen, zo gaan die bedrijven ook met onze onbewuste klanten om. Wat vind uzelf van deze ontwikkeling?
commonsence schreef op maandag 17 jan 2011, 10:47:
dirk2 schreef op maandag 17 jan 2011, 08:46: Zou het de volgende keer toch zeggen Commonsence, als genoeg mensen aangeven dat ze het niet waarderen stoppen ze wellicht met je en jij-en. Kan mij voorstellen dat de moed U soms in de schoenen zakt.
De vraag is, wanneer ik de reacties hier afweeg, of het verruwingsproces van onze goede omgangsvormen al niet te ver is doorgedrongen tussen de hersens van de gemiddelde Nederlander. Hoeveel mensen zullen er zich nog wat van aantrekken? En al helemaal hoe weinigen zullen de moeite nemen om de bedrijven die voor die populaire maar onbeschofte manieren kiezen aan te spreken/schrijven? Wie ik het in mijn wereld ook vraag, ze ergeren zich er ook aan, maar zijn veel te lui om die verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het behoud van onze (nog overgebleven) goede omgangsvormen d.m.v. hun reactie o.i.d. Het is waar dat mij vaak de moed in de schoenen zakt wanneer ik de neerwaartse spiraal van onze cultuur zie terwijl de massa daar totaal niet op reageert. Het bedrijfsleven met hun beleidsmakers zijn de trendsetters van onze steeds meer vercommercialiseerde maatschappij. Niet erg om daarin te moeten leven wanneer je niet beter weet. Dat is ook die beleidsmakers hun "excuus". Hoe de mensen, welke wel de goede omgangsvormen in acht gewend zijn te nemen, zich daarbij voelen is voor hen niet aan de orde van enige betekenis. Zolang hierdoor bij hen de ramen er niet uitvliegen en zij massaal hun klanten verliezen gaan zij gewoon door met hun manipulaties om de massa in hun straatje te drijven. Zoals de schapenboeren in New Zealand hun onbewuste schapen drijven naar waar zij het willen, zo gaan die bedrijven ook met onze onbewuste klanten om. Wat vind uzelf van deze ontwikkeling?
Persoonlijk denk ik dat weldenkende mensen niet in deze ongein trappen en het ergens anders gaan zoeken.... Zolang de grote meute zich blijven scharen bij deze bedrijven, blijven deze in stand gehouden worden. Dat is iedereen zijn eigen keuze, ik heb daar verder geen oordeel over. Cultuur 'verandering' wordt vaak gezien als verloedering/neerwaartse spiraal, terwijl dit in mijn ogen niet altijd het geval is, we kunnen ook niet blijven vasthouden aan 'oude' waarde en normen, terwijl er een tendens is bij de jeugdige onder ons m.b.t. verandering van deze cultuur. Dat de cultuur van jeugd niet de uwe is, dat doet niets af aan dat het bestaat en dat we er mee moeten 'dealen', of we het leuk vinden of niet. Soms zullen we ons hierop moeten aanpassen en niet aanpassen is soms afschrijven.
Pino schreef: "Persoonlijk denk ik dat weldenkende mensen niet in deze ongein trappen en het ergens anders gaan zoeken.... Zolang de grote meute zich blijven scharen bij deze bedrijven, blijven deze in stand gehouden worden. Dat is iedereen zijn eigen keuze, ik heb daar verder geen oordeel over. Cultuur 'verandering' wordt vaak gezien als verloedering/neerwaartse spiraal, terwijl dit in mijn ogen niet altijd het geval is, we kunnen ook niet blijven vasthouden aan 'oude' waarde en normen, terwijl er een tendens is bij de jeugdige onder ons m.b.t. verandering van deze cultuur. Dat de cultuur van jeugd niet de uwe is, dat doet niets af aan dat het bestaat en dat we er mee moeten 'dealen', of we het leuk vinden of niet. Soms zullen we ons hierop moeten aanpassen en niet aanpassen is soms afschrijven."
Ik begrijp wat u schrijft, echter u zult toch met mij eens zijn, dat we ter wille van de voortdurende vernieuwing niet alles hoeven af te schrijven omdat onze jeugd er geen zin meer in heeft ómdat hun ouders het hen niet hebben bijgebracht? Dan zijn de niet opvoeders onze maatschappelijke trendsetters. Lijkt u dat een wenselijke situatie?
reddice schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:47: Het direct aanspreken van de consument komt meer voort vanuit het marketing idee dat mensen zich dan meer verbonden voelen met het bedrijf als je ze als "een goede bekende" benaderd. De insteek achter deze brieven is dan ook de banden proberen te versterken die zij met hun bestaande klanten hebben. Dat dit een verhuftering van het bedrijfsleven betreft is dan ook niet waar. Het wordt uit commerciële overwegingen besloten door een overbetaalde manager. Persoonlijk heb ik ook liever u en uw, dan jij en jouw.
Ik ben het met TS eens dat dit niet zou moeten. Als mensen als "goede bekenden" moeten worden benaderd kan dat ook met U (en de bijhorende bez. vnw.~). Ook marketingmensen mogen best een beetje afstand bewaren. Op mij komt het over als het wegzetten van oudere mensen omdat ze zogenaamd ouderwets zouden zijn. Deze 'alles moet kunnen'-mentaliteit bevalt me niets. Ik heb met veel buitenlandse mensen contact, veelal (uitgenodigde) vluchtelingen. Niet een zal het in zijn hoofd halen me te tutoyeren. Zelfs jongere vrienden zeggen "u" tegen mij. Zolang ze dat doen doe ik dat ook naar hen toe. Indien er een voorstel tot tutoyeren wordt gedaan doe ik daar in 99% van de gevallen niet moeilijk over omdat de sfeer daartoe meestentijds uitnodigt.
commonsence schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:25:
rjw schreef op donderdag 13 jan 2011, 13:03: Waar je je al niet druk om kunt maken. In het Engels bestaat dat soort gedoe gelukkig niet. En zelfs in Duitsland wordt het steeds minder.
Het zal mij een zorg zijn wat "ze" in Duitsland doen en dat het in het Engels niet bestaat. Ik heb het over ONZE cultuur en niet over die van andere landen. Begrijpt u? Of bent u een nieuwe Nederlander? Dan begrijp ik nu U!
U begrijpt nog niet helemaal dat opmerkingen nog geen kritiek is. U begrijpt nog niet helemaal dat iedereen die in uw ogen een foute opmerking maakt niet automatisch ook een ""nieuwe Nederlander is.
U "'begrijpt" alleeen dat nieuwe Nederlanders niet serieus genomen moeten worden,
U begrijpt niet helemaal dat u zelf discrimineert/kleineert om iemands afkomst. U begrijpt ook niet helemaal dat u of jij gebruik weinig met respect te maken heeft, maar alles met omgangsnormen.
TS heeft een tijdje op dat eiland aan de overkant van het Kanaal gewoond....kennelijk is hij daar ook gevlucht omdat "de mentaliteit" hem niet aanstond. Wat let hem om hier opnieuw een non-issue te starten...? Ik zeg: lekker laten gaan, die mensen moet je niet al te serieus nemen.
Ik ben 74 jaar en sta er op dat ik met u wordt aangesproken,een meisje aan de kassa wordt door mij ook met U aangesproken,dat popie jopie moet maar eens afgelopen zijn,nog niet zo lang geleden werd de hr balkenende door een jongtje van 20? met jij en jou betiteld.
menno1 schreef op woensdag 5 okt 2011, 15:02: Ik ben 74 jaar en sta er op dat ik met u wordt aangesproken,een meisje aan de kassa wordt door mij ook met U aangesproken,dat popie jopie moet maar eens afgelopen zijn,nog niet zo lang geleden werd de hr balkenende door een jongtje van 20? met jij en jou betiteld.
mijn kinderen zeggen u tegen mij.
Dat mensen zich in Nederland om dit soort dingen druk maken kan alleen maar betekenen dat het hardstikke goed gaat in ons land. Er zijn kennelijk geen belangrijkere zaken om je druk over te maken....
Mag ik u feliciteren met u lieve kinderfoto's commonsence.Zoals Herman Finkers het verwoordde.Als ze niet knap zijn zijn ze lief.
Ben het absoluut oneens met je verouderd standpunt hoe iemand aan te spreken. Dat zegt absoluut niets over de communicatie en het respect onder mensen.Het maakt de commercie niet uit hoe aan te spreken. Nu is het commercieel beter verkoopbaar geld te maken in de jij-vorm. Past dit niet jammer maar helaas en zoek een geldmaker in u-vorm. U hebt altijd een keuze!!!
Principes en discussies hierover zijn altijd maar beperkt houdbaar . Omdat eigenbelang altijd boven principes gaan.
Was het u of jij maar het enigste verhufterings probleem. De argressie in het verkeer is veel erger, met vier naast elkaar blijven fietsen, bellen in het openbaar vervoer waar je alles ongewild mag meeluisteren, talloze fietsers die rood licht negeren, peleton wielrenners die je van de weg afduwen, auto mobilisten die geen richting meer aangeven door rood licht rijden, dat is verhuftering.
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.) 2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is? Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Goedemiddag,
Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.
Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.
Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g
...
Lees meer
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.