theoweekhout
door theoweekhout Mar 20, 2010 om 16:35
Voeding & gezondheid

Dr.oetker

halo,ik moet mijn kinderen,goed nederlands,leren.Zitten ze tv te kijken,zien de reclame van dr.oetker,en dan horen ze zeggen,dr utker,pa, het is,toch een oe.Je ze toch ook geen mudder,of tun inplaats van toen,of geef me een zun inplaats van zoen.Mijn dochter zegt het is altijd oetker geweest,en geen utker.Van waar die gekke verandering,menig kind raakt daar van in de war.groetjes,van theo

5506 28 Rapporteer

zinook
door zinook - Mar 20, 2010 om 16:38
261 Antwoorden / 7 Vragen

Naam Dr. Oetker

Sinds enige tijd wordt Dr. Oetker anders uitgesproken. Waarom is dat?

Dr. Oetker is een merk met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. In het jaar 1891 ontwikkelde de apotheker Dr. August Oetker in het Duitse plaatsje Bielefeld, een recept voor bakpoeder. Sindsdien is Dr. Oetker als familiebedrijf uitgegroeid tot een internationale onderneming en tegenwoordig worden onze producten over de hele wereld verkocht.

We zijn er trots op dat Dr. Oetker nog steeds een familiebedrijf is. Het kwaliteitsbesef en het ondernemerschap van onze oprichter is nog steeds aanwezig in ons bedrijf. Om dit te benadrukken hebben wij ervoor gekozen om de merknaam voortaan net zo uit te spreken als de familienaam.

Bron:Klik hier.

tdehond
door tdehond - Mar 20, 2010 om 16:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Klik op hier om de Duitse uitspraak van "Oetker" te horen.

Leest u ook hier
Een artikel waaruit blijkt dat dit woord voortaan uitgesproken moet worden zoals Duitsers dat doen.

theoweekhout
door theoweekhout - Mar 20, 2010 om 16:44
1 Antwoorden / 9 Vragen

het kan wel duits zijn,maar vertel dat maareens op alle scholen. gr,theo

vladja
door vladja - Mar 20, 2010 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat een onzin. We spreken e-mail toch ook op z'n engels uit als ie-meel? Zo zijn er nog legio woorden.

Vladja

tdehond
door tdehond - Mar 20, 2010 om 17:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Yes!

Ook Franse woorden, b.v. Trottoir ( "trottwaar") op zijn Frans.
Chauffeur ( "sjoofur")

kiran
door kiran - Mar 20, 2010 om 17:09
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@theoweekhout

Die dochter van u heeft gewoon gelijk. Of het nu op zijn Duits uitgesproken dient te worden .... de introductie is ooit OEtker geweest. Iedereen weet dan waar je het over hebt. Utker? Is dat?

En 'tun in de zun" = Toen in de zon? ;)
Dat zal wel zo zijn, in één of ander dialekt.
Ik hou het in ieder geval bij OE en doe niet aan UT.
(ut = het, toch? Ut regent hier nu:))

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2010 om 12:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Theo,

De familienaam van de Oetkers is Ötker. Uitgesproken als een korte eu. Nog iets korter dan europa. Zoals je een kind laat schrikken wanneer je ineens tevoorschijn komt en zegt: Buh!
Denk b.v. maar aan het programma "Stinkend rijk en straatarm" dat gaat over een paar rijke stinkerds die een week doen of ze dakloos zijn. Is geloof ik op zondagavond Ned. 3.
Daarin acteert een zekere Kim Kötter. Op een telex zou dan geprint worden Kim Koetter. Wat niets met een koe te maken heeft buiten dat beiden vrouwelijk zijn....

In vroeger tijden was het moeilijk de umlaut (") twee puntjes boven een letter te printen bijvoorbeeld in (Nedersaksische en Westfaalse)Duitse teksten of namen. Bijv. bij een telex ging dat niet.
Toen is internationaal de afspraak gemaakt dat, wanneer een letter met een umlaut getikt moet worden, de basis letter met een e erachter getikt wordt.

Omdat wij de oe zoals in het woord poep kennen is dat voor ons even wennen. Doch in een context gezien is dat niet zo moeilijk. Soms is in de loop van de tijd de umlaut zelfs van een familienaam af gesleten. Te denken hierbij is de in Twente veel voorkomende familienaam Pünt. Die zie je met umlaut en zonder umlaut geschreven. Ze komt uit het Duits en hoort met umlaut. Ze wordt dan uitgesproken te worden als Puunt. Je ziet de naam ook niet geschreven worden als Puent. Gemakshalve is dat Punt geworden, uitgesproken zoals in (potlood)punt.

Iets anders is in Nederland de familienaam Abbenhues. Die komt ook uit het Duits, is daar Abbenhüs en dient uitgesproken te worden als Abbenhuus.
Tot overmaat van ramp is er in de Proviciale Staten van Overijssel een tuthola die Carry Abbenhues heet. Ze komt uit Amsterdam en meent wat bijzonders in de provicie te zijn want ze spreekt haar naam uit als Abbenhuu-és. En die stommelingen bij RTV-Oost nemen dat over.

Bij de journaals is de afspraak gemaakt dat namen zoveel mogelijk uitgesproken worden zoals in het land waar het item over gaat. De reclamewereld heeft dat kennelijk overgenomen. Zo is Oetker als uitgesproken in koe opeens Utker geworden. Uitgesproken als in hut.

Hardware ERror MAN.

freya
door freya - Mar 21, 2010 om 12:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het mag allemaal wel wáár zijn dat het van oorsprong duits is (in duitsland wordt het altijd al als 'utker' uitgesproken), maar het blijft toch wel vreemd dat het in nederland geïntroduceerd is als 'oetker', vervolgens wordt het 20 jaar lang in reclame's gepromoot als 'oetker' en dan moet het nu opeens 'utker' heten? Kortom, voor mij blijft het gewoon 'oetker' hoor.

Freya

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2010 om 13:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tja het is even wennen en waarschijnlijk heeft de marketing afdeling van Dr. Oetker maandenlang lopen brainstormen over hoe ze meer spontane naamsbekendheid konden creëren toen ze met deze geniale vondst kwamen. Maar ... we spreken eigenlijk zoveel dingen verkeerd uit. Hamburg () wordt in Duitsland niet uitgesproken zoals wij dat hier doen. Berlijn .. ? Parijs ... ? Afijn (ehh pardon, enfin), zo zijn er wel duizenden voorbeelden te verzinnen. Bij eigennamen geldt gewoon: spreek het uit zoals de eigenaar dat wenst te doen.

druifje01
door druifje01 - Mar 21, 2010 om 13:54
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Gaat het om de naam of om de inhoud? Me dunkt het laatste.

druifje01
door druifje01 - Mar 21, 2010 om 14:00
1712 Antwoorden / 140 Vragen

oe=ö.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2010 om 14:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hela, ik zie nu dat mijn reactie incompleet is door het gebruik van kleiner-dan en groter-dan tekens, ik probeer het nog 's.

=edwardus schreef op zondag 21 mrt 2010, 13:29: ...
Maar ... we spreken eigenlijk zoveel dingen verkeerd uit. Hamburg ([Hamboerg]) wordt in Duitsland niet uitgesproken zoals wij dat hier doen. Berlijn .. [Berlien]? Parijs ... [Parie]?
...

tdehond
door tdehond - Mar 21, 2010 om 14:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 21 mrt 2010, 14:02]Hela, ik zie nu dat mijn reactie incompleet is door het gebruik van kleiner-dan en groter-dan tekens, ik probeer het nog 's.
[quote=edwardus schreef op zondag 21 mrt 2010, 13:29]...
Maar ... we spreken eigenlijk zoveel dingen verkeerd uit. Hamburg ([Hamboerg]) wordt in Duitsland niet uitgesproken zoals wij dat hier doen. Berlijn .. [Berlien]? Parijs ... [Parie]?
...

Peking is toch al met succes veranderd in Bejing.

Ik hou het op oe, omdat ik het gewend ben en in dit geval er het nut niet van inzie om de uitspraak te wijzigen.

toolboy
door toolboy - Mar 21, 2010 om 14:36
965 Antwoorden / 40 Vragen

So What.
De friezen spreken ook alles anders uut dan de Nederlanders .

Oet morn

T

herrdroetker
door herrdroetker - Mar 21, 2010 om 15:21
275 Antwoorden / 10 Vragen

Jawohl, davon weiss ich alles!

Maar Hardware ERror MAN heeft het al grondig uitgelegd. Ik voeg daar nog aan toe dat in Duitsland in de 19e eeuw de handgeschreven Umlaut (de twee puntjes boven de klinker) er als een "krul" uitzag. Als die boven een beginhoofdletter van een familienaam of een plaatsnaam stond, vond men dat wel eens niet "mooi". Een lange naam is uiteraard ook chiquer en daar zijn wij Duitsers zeer gevoelig voor. Vandaar dat Ötker al rond 1810 veranderd werd in het veel fraaiere Oetker. Het "Dr." (Doktor) ervoor, maakt het helemaal "af". En daar kan je op de zakjes bakpoeder mee voor de dag komen.

De ö wordt in het Duits uitgesproken als de u in "hut", terwijl de u juist wordt uitgesproken als oe in "koe". Een Duitser, die een Nederlander "Oetker" hoort dicteren, zou dan opschrijven "Utker". De verwarring wordt compleet! Maar je leert er mee leven, vandaar ook dat Dr. Oetker tot voor kort het maar liet zitten met de uitspraak.

Mijn verre neef uit Bielefeld vond het laatst echter tijd voor een "positieve Duitse presentatie" als "Familienunternehmen". Een beetje te vergelijken met de RaBo Bank, die van de "Boeren" is, een soort Duits "wij-gevoel". Internationaal kan dat "Duitse" wel weer, vindt hij. En vandaar dat nu de Duitse uitspraak van Oetker wordt gepropageerd. Er is alleen nog "ein alter Onkel in Holland", die misschien nog roet in het eten kan gooien ;-) Daarom hebben ze die op Pretium gezet.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

gallito
door gallito - Mar 21, 2010 om 16:16
479 Antwoorden / 66 Vragen

Hallo allemaal,
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe een gestelde vraag snel kan verzanden, omdat er voorbij wordt gegaan aan de kern van de vraag, behalve door kiran.

Theo vroeg iets heel anders dan de antwoorden van de meesten geven.

n.l. waarom wordt de uitspraak van een merk ineens na decennia, door de fabrikant ineens veranderd qua uitspraak. Want het product blijft hetzelfde.
De fabrikant denkt hiermee, heel slim, een nieuwe extra aandachtgolf te bereiken voor zijn al jarenlang bekend product.
En gezien de reacties is dat hem hier gelukt.

tdehond
door tdehond - Mar 21, 2010 om 16:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gallito schreef op zondag 21 mrt 2010, 16:16]Hallo allemaal,
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe een gestelde vraag snel kan verzanden, omdat er voorbij wordt gegaan aan de kern van de vraag, behalve door kiran.

Theo vroeg iets heel anders dan de antwoorden van de meesten geven.

n.l. waarom wordt de uitspraak van een merk ineens na decennia, door de fabrikant ineens veranderd qua uitspraak. Want het product blijft hetzelfde.
De fabrikant denkt hiermee, heel slim, een nieuwe extra aandachtgolf te bereiken voor zijn al jarenlang bekend product.
En gezien de reacties is dat hem hier gelukt.

Hu dan ook.
ik blijf oe zeggen.
Zinook en ik hebben ook al eerder aangegeven waarom oe u werd.

En aandacht daar wordt elk bedrijf blij van.

freya
door freya - Mar 21, 2010 om 16:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op zondag 21 mrt 2010, 16:16]Hallo allemaal,
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe een gestelde vraag snel kan verzanden, omdat er voorbij wordt gegaan aan de kern van de vraag, behalve door kiran.

Theo vroeg iets heel anders dan de antwoorden van de meesten geven.

n.l. waarom wordt de uitspraak van een merk ineens na decennia, door de fabrikant ineens veranderd qua uitspraak. Want het product blijft hetzelfde.
De fabrikant denkt hiermee, heel slim, een nieuwe extra aandachtgolf te bereiken voor zijn al jarenlang bekend product.
En gezien de reacties is dat hem hier gelukt.

Ik denk niet dat dát de reden is. Als dat namelijk wél de reden zou zijn, dan hadden ze beter de uitspraak in duitsland kunnen veranderen van 'utker' naar 'oetker'. De aandachtgolf was dan véél groter gewest, want de producten van dr. oetker zijn in duitsland veel populairder dan hier en 'de markt' is daar ook véél groter.

Freya

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 21, 2010 om 16:56
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zeg nog steeds OEtker en blijf dat ook zeggen.
Zit in mn hoofd en gaat er toch niet meer uit.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2010 om 17:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@@@:

Om hersens gaat het hier niet: "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is."
Hun doen maar. Leve en late leve....

H.

erik008
door erik008 - Mar 21, 2010 om 17:40
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben van mening dat ze in de reclame de naam op z'n Duits moeten uitspreken.
Ook griezel ik er van, dat ze Almhof tegenwoordig op z'n Nederlands uitspreken.

Het toppunt van verkeert uitspreken is wel het woord country muziek.
Ik hoorde op de radio vroeger eens een artiest helemaal over de rooie gaan na een verkeerde uitspraak, die beledigend over kwam. kuntrie noemden ze de muziek.
Helaas wordt die fout nog steeds gemaakt.

knoop4x9
door knoop4x9 - Mar 21, 2010 om 18:27
533 Antwoorden / 0 Vragen

Oetker blijft bij mij Oetker trottoir blijft bij mij stoep en ga zomaar door.
Straks is ons nederlands helemaal verdwenen en gebruiken we steeds meer buitenlandse woorden, er gaan al geruchten dat we allemaal ook maar engels moeten gaan leren en wat dacht je van de sms taal kortom onze is haast niet meer terug te brengen in goed nederlands.

Mvrgrt Nico

erik008
door erik008 - Mar 21, 2010 om 18:33
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@knoop4x9
Dus als jij een buurman hebt die Bird heet noem je hem Vogel?

freya
door freya - Mar 21, 2010 om 19:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij gaat het er helemaal niet om of het wel op de juiste wijze uitgesproken wordt. Natuurlijk is het altijd beter om het op de juiste manier uit te spreken, maar in dit geval gaat het er om dat de fabrikant zelf het product, pak hem beet, 20 jaar geleden op de nederlandse markt heeft gezet als 'dr. Oetker' en dit 20 jaar lang ook zelf uitspreekt als 'dr. Oetker'. En dan is dit opeens niet goed meer en moet het 'dr. Utker' zijn?

Freya

erik008
door erik008 - Mar 21, 2010 om 19:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Reclame bureaus hebben mensen die daar over nadenken.
Ze komen dan met dit soort details en gaan nadenken wat het effect op de verkoop is.

Ik ben er van overtuigd als T-Molbile gewoon Deutsche Telekom had geheten, ze veel minder zouden verkopen.

we
door wendelien - May 15, 2010 om 12:04
3 Antwoorden / 3 Vragen

En volgens mij is het geen DOKTER, maar betekent Dr. DRIES, gewoon zijn voornaam !

tdehond
door tdehond - May 15, 2010 om 12:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nee hoor, dr. oetker was apotheker en zijn voornaam was August. :)

Dr. Oetker is een merk met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. In het jaar 1891 ontwikkelde de apotheker Dr. August Oetker in het Duitse plaatsje Bielefeld, een recept voor bakpoeder

Bron: Site

vladja
door vladja - May 15, 2010 om 12:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waar een mens zich al niet druk over kan maken!

Vladja