dh
door dhrJoss Oct 17, 2017 om 23:31
Voeding & gezondheid

Eieren met 3-NL code

Vandaag 10 eieren gekocht in een supermarkt die beginnen met een 3-NL code. Op de site van Veilig voeding stond hierover het volgende vermeld:
"3= koloniehuisvesting. Dit nummer zal je niet aantreffen op eieren in de supermarkt, maar mogelijk wel ergens anders of in het buitenland. Dit was eerst het nummer voor kooi-ei, maar dat is vanaf 2012 verboden."
Dit roept bij mij de volgende 2 vragen op: Waarom worden deze eieren verkocht, als dit sinds 2012 verboden is ?  Zijn deze eieren gewoon te eten, of zijn ze ongezond?

6983 7 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit al aan die supermarkt gevraagd?
Dat nummer is overigens niet verboden.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eicode.aspx

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het even na in de supermarkt. En het was EERST het nummer van enz.....

Topantwoord

Ge
door Genee - Oct 17, 2017 om 23:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eicode.aspx

l
ees eens onder het het kopje code 3 koloniehuisvesting en u ziet dat ze wel verkocht mogen worden.
Misschien ermee te maken dat reguliere eier-aanvoer door de fipronil affaire nog steeds minder is.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2017 om 00:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En echt, eet u die eieren maar ; er is geen gevaar. Wat u vandaag aan "ei" heeft gekocht, heel zeker weten dat er geen kwaadaardige fipronil in gevonden zal worden. Bijna ontbijt tijd: ik tik een eitje. Zonder angst.

Ge
door Genee Oct 18, 2017 om 09:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat noemt u bijna ... ‘snachts om 1 uur?

dokun
door dokun Oct 18, 2017 om 13:20
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunt u nu "heel zeker" weten dat er geen Fipronil in die eieren zit...?  Dat kunt u niet "heel zeker" weten. We moeten/mogen ervan uitgaan dat er geen schadelijke stoffen meer in die eieren zit, maar zeker weten doen we alleen na het testen van de desbetreffende eieren.

Het is de afgelopen tijd voldoende gebleken dat er wat betreft voedselveiligheid niets met zekerheid te zeggen is....

tenormin
door tenormin Oct 18, 2017 om 13:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@toonder, ik ontbijt altijd om 1 a.m. Of moet ik zoiets eerst voorleggen aan het forum? Of dat mag? Ik moet n.l. om die tijd (helaas) ontbijten.

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2017 om 10:35
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het nummer is niet verboden. Lees wat er werkelijk mee is. Normaal worden deze eieren verwerkt in de voedingsindustrie echter, zoals eerder opgemerkt, zal dit met schaarste te maken hebben dat ze nu wel in de super liggen. Ze zijn normaal eetbaar, daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Dus "pluk de dag, tik een eitje"

Sinds 2012 is het gangbare kooisysteem verdwenen. Het verrijkte kooisysteem is tot 2021 toegestaan. Het gangbare kooisysteem is vervangen door een systeem dat beter voldoet aan de regelgeving op gebied van dierenwelzijn. Dit nieuwe systeem heet koloniehuisvesting en is voor de consument te herkennen aan code 3 op het ei zelf.

bron;

edrick3
door edrick3 - Oct 18, 2017 om 11:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zijn deze eieren gewoon te eten  JA, of zijn ze ongezond? NEE
Nog wat info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eicode

ha
door harryromijn - Oct 18, 2017 om 13:05
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens rekenen met de concentraties aan fipronil en ca 60 g per ei. U komt op een 650 eieren in EEN keer of 17 eieren per dag levenslang op overigens nog steeds in de veiligheidsmarge van 100 x van EFSA te vallen.
Echter, hond na behandeling tegen vlooien aaien en dan handje in de hond levert heen directe intake van het 5000-voudige op.

Ik zou beginnen iedere hond en kat minstens 10 mtr bij me uit de buurt te houden.

kooi-eieren...kip in een klein kooitje gehouden... dat is dierenmishandeling, heeft niets met ongezonde eieren te maken.

ju
door juliomariner Dec 19, 2017 om 19:15
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat de honden ook 10 meter bij u uit de buurt blijven. Handje in de hond levert etc. Dat is pas dierenbeulen

Cookies
door Cookies Dec 19, 2017 om 19:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien kun je even op de datum van plaatsing letten? Weken of maanden later nog reageren, heeft geen enkele zin.