mrnn
door mrnn Feb 19, 2013 om 09:56
Voeding & gezondheid

Eigen bijdrage GGZ

Ik heb vorig jaar in mei tot juli een paar gesprekken en een paar onderzoeken gehad bij de GGZ. Ik heb de rekening daarvan ontvangen. Op de rekening staat een eigen bijdrage vermeld van 200 euro.

Ik weet dat er sprake was van een eigen bijdrage voor de GGZ, maar de regering had dat toch weer teruggedraaid?

Ik kan er op het internet niets over vinden. Misschien weet iemand hier hoe het zit?

Ik heb de vraag ook aan mijn verz mij gesteld, maar nog geen antwoord ontvangen.

5022 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 19, 2013 om 10:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik kan er op het internet niets over vinden.......

Vreemd, even zoeken op 'eigen bijdrage GGZ 2012' levert pagina's aan zoekresultaten op.

De eigen bijdrage is vervallen per 1-1-2013.

Cookies
door Cookies - Feb 19, 2013 om 10:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

01-10-2012 Eigen bijdrage ggz van tafel

Zojuist werd in een persconferentie van VVD-leider Rutte en PvdA-fractievoorzitter Samsom bekend dat de eenzijdige eigen bijdrage voor de ggz, ook voor verblijf, vanaf 2013 van de baan is. Samsom zei dat de partijen er in geslaagd zijn enkele maatregelen uit het vorige kabinet, die niet zo verstandig bleken, nu terug te draaien.

Dit is uiteraard heel goed nieuws en maakt duidelijk dat de krachtige, duidelijke en eensgezinde lobby vanuit de ggz-sector en een aantal belangrijke stakeholders geslaagd is.

Het schrappen van de eigen bijdrage maakt onderdeel uit van de begrotingsbesprekingen voor 2013. Voor deze maatregel is nu al een ruime meerderheid in de Kamer. Deze week zullen de fracties in de Tweede Kamer de begroting bespreken in de Algemene Beschouwingen.

Op dit moment is onder meer nog niet duidelijk wat dit betekent voor de eigen bijdrage 2012, in 2012 geopende DBC’s, de monitor eigen bijdrage curatieve ggz en specifieke uitwerkingsaspecten. Wij hebben hierover contact met VWS.

Bron: GGZ Nederland

sn
door snuf13 - May 25, 2013 om 17:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Laten we 1 ding voorop stellen. Je loopt in de geestelijke gezondheidszorg en daarvoor wordt je extra gestraft.
Je mag over 2012 , 200 euro betalen bovenop het eigen risico.
Nou ben ik benieuwd wat het antwoord van de rechter gaat worden op de behandeling op 06 juni aanstaande.

Ik vind persoonlijk dat de overheid de mensenrechten schendt, en dat dit gigantisch hard aangepakt moet worden.
Hoe???

Zo snel mogelijk een ander kabinet. 1
Geld terug voor alle mensen die betaald hebben 2
En daarnaast een excuus van de overheid dat men verkeerd gehandeld heeft. 3.

alexishoop
door alexishoop - May 25, 2013 om 17:57
562 Antwoorden / 6 Vragen

Rekeningen eigen bijdrage ggz 2012

27 februari 2013
Van cliënten horen wij dat zij van hun zorgverzekeraar de rekening ontvangen voor de eigen bijdrage GGZ 2012. Maar hoe zat het ook alweer met de eigen bijdrage? We zetten het nog eens onder elkaar.

Eigen bijdrage 2012
In 2012 voerde de overheid een eigen bijdrage in voor 2e lijns GGZ behandeling. De eigen bijdrage gold voor cliënten van 18 jaar en ouder. Deze eigen bijdrage kwam bovenop de al bestaande afdracht van het eigen risico.

Er waren in 2012 twee eigen bijdragen:

de eigen bijdrage 2e lijns GGZ;
de eigen bijdrage verblijf.
Eigen bijdrage 2e lijns GGZ
De eigen bijdrage ging in op 1 januari 2012. Dat betekent dat cliënten die voor 1 januari 2012 werden ingeschreven, in 2012 nog géén eigen bijdrage hoefden te betalen. Pas wanneer in 2012 een DBC werd verlengd of nieuwe DBC werd geopend, kregen deze cliënten met de eigen bijdrage te maken.

Voor behandeling tot maximaal 100 minuten (bijvoorbeeld alleen een intake of diagnostiek, directe en indirecte tijd), wordt € 100,- eigen bijdrage geïnd. Voor behandeling langer dan 100 minuten (directe en indirecte tijd), bedraagt de eigen bijdrage € 200,-.

Uitzonderingen
De eigen bijdrage 2e lijns GGZ gold niet voor:

jeugd en jongeren t/m 17 jaar;
mensen die onvrijwillig, op basis van de Wet BOPZ werden behandeld;
cliënten die in een crisis* verkeerden;
cliënten die via bemoeizorg** binnenkwamen;
cliënten die onder justitie vielen.
*LETOP: Over een vervolgbehandeling na crisisopvang is wel eigen bijdrage verschuldigd.
**Bemoeizorg is een onderdeel van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Deze vorm van hulpverlening richt zich voornamelijk op de zogenaamde zorgwekkende zorgmijders.

Eigen bijdrage verblijf
De eigen bijdrage verblijf ging in op 1 januari 2012. Over de eerste 31 dagen verblijf betaalt de cliënt geen eigen bijdrage. Wie in 2011 langer dan 31 dagen was opgenomen, betaalt vanaf 1 januari 2012 de eigen bijdrage. Deze bijdrage komt bovenop de eigen bijdrage voor behandeling tijdens het verblijf in de GGZ-instelling.

Bij een klinische opname werd € 145,- per maand in rekening gebracht met ingang van de 2de maand (de eventuele ligdagen van 2011 tellen mee voor de berekening). Dit gold óók voor cliënten met een BOPZ-maatregel.

Uitzonderingen
De eigen bijdrage verblijf gold niet voor:

jeugd en jongeren t/m 17 jaar;
cliënten langer dan een jaar opgenomen, vallen onder de AWBZ. De AWBZ kent een eigen regeling met betrekking tot de eigen bijdrage.
Compensatie eigen bijdrage
Verschilllende gemeenten compenseerden in 2012 de eigen bijdrage GGZ aan mensen met een laag inkomen. Deze compensatie is door de meeste gemeenten geregeld via de bijzondere bijstand. Deze compensatie geldt alleen voor de eigen bijdrage behandeling, niet voor de eigen bijdrage verblijf. Informatie over de compensatie en bijzondere bijstand vindt u op de website van de gemeente of woonplaats.

Eigen bijdrage 2013 en 2014
In 2013 en 2014 wordt geen eigen bijdrage geheven voor behandeling in de 2e lijn GGZ. Wel is met ingang van 1 januari het eigen risico voor de zorg verhoogd.

In veel gevallen wordt de eigen bijdrage 2012 pas in 2013 door de zorgverzekeraar bij de verzekerde in rekening gebracht.

ju
door justicebdone_da - Jan 21, 2014 om 14:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 19 feb 2013, 10:03]01-10-2012 Eigen bijdrage ggz van tafel

Zojuist werd in een persconferentie van VVD-leider Rutte en PvdA-fractievoorzitter Samsom bekend dat de eenzijdige eigen bijdrage voor de ggz, ook voor verblijf, vanaf 2013 van de baan is. Samsom zei dat de partijen er in geslaagd zijn enkele maatregelen uit het vorige kabinet, die niet zo verstandig bleken, nu terug te draaien.

Dit is uiteraard heel goed nieuws en maakt duidelijk dat de krachtige, duidelijke en eensgezinde lobby vanuit de ggz-sector en een aantal belangrijke stakeholders geslaagd is.

Het schrappen van de eigen bijdrage maakt onderdeel uit van de begrotingsbesprekingen voor 2013. Voor deze maatregel is nu al een ruime meerderheid in de Kamer. Deze week zullen de fracties in de Tweede Kamer de begroting bespreken in de Algemene Beschouwingen.

Op dit moment is onder meer nog niet duidelijk wat dit betekent voor de eigen bijdrage 2012, in 2012 geopende DBC’s, de monitor eigen bijdrage curatieve ggz en specifieke uitwerkingsaspecten. Wij hebben hierover contact met VWS.

Bron: GGZ Nederland

ju
door justicebdone_da - Jan 21, 2014 om 14:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 19 feb 2013, 10:03]01-10-2012 Eigen bijdrage ggz van tafel

Zojuist werd in een persconferentie van VVD-leider Rutte en PvdA-fractievoorzitter Samsom bekend dat de eenzijdige eigen bijdrage voor de ggz, ook voor verblijf, vanaf 2013 van de baan is. Samsom zei dat de partijen er in geslaagd zijn enkele maatregelen uit het vorige kabinet, die niet zo verstandig bleken, nu terug te draaien.

Dit is uiteraard heel goed nieuws en maakt duidelijk dat de krachtige, duidelijke en eensgezinde lobby vanuit de ggz-sector en een aantal belangrijke stakeholders geslaagd is.

Het schrappen van de eigen bijdrage maakt onderdeel uit van de begrotingsbesprekingen voor 2013. Voor deze maatregel is nu al een ruime meerderheid in de Kamer. Deze week zullen de fracties in de Tweede Kamer de begroting bespreken in de Algemene Beschouwingen.

Op dit moment is onder meer nog niet duidelijk wat dit betekent voor de eigen bijdrage 2012, in 2012 geopende DBC’s, de monitor eigen bijdrage curatieve ggz en specifieke uitwerkingsaspecten. Wij hebben hierover contact met VWS.

Bron: GGZ Nederland

Ging even mis met de quote en mijn reactie.

Ik ben op de hoogte van het afschaffen van deze regeling per 1-1-2013

Het is onzinning om iedereen die een rekening in 2013 heeft gekregen over de periode 2012 deze ook door Zorgverzekeraars te laten incasseren. Als de conclusie is: "het was toch niet zo'n goed idee",
Dan lijkt mij dit ook voor 2012 gelden.

Ik heb een rekening van VGZ ontvangen vorig jaar augustus. Deze is zonder pardon geïncasseerd €209,58

Ik had nog geen idee waarvan dit grote bedrag kwam. Vanzelfsprekend heb ik dit bedrag gestorneerd. Dat kon ik helemaal niet missen/ betalen. Een voorstel tot termijn betaling had ik overeengekomen. Kort na deze afspraak ben ik toch even gaan informeren (om de hierboven genoemde reden).

Ik heb bezwaar aangetekend en nu betaal ik wel de termijnen. Deze wil ik 100% terugontvangen. Graag wil ik cijfers of een reactie hoeveel mensen hier de dupe van zijn geweest.
Desnoods hang ik hier een petitie aan. Dit geld gaat naar de mensen terugkomen. Dit kan aardig in de papieren lopen.

Een persoonlijk bericht is welkom.

Vriendelijke groet,

mrnn
door mrnn - Jan 21, 2014 om 15:18
67 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zit er ook nog steeds op te wachten dat die eigen bijdrage van 2012 wordt teruggedraaid.

te
door tess27 - Oct 14, 2014 om 15:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Mijn zorgverzekeraar is VGZ, helaas heb ik dit jaar 2014 een rekening van €200 ontvangen eigen bijdrage GGZ over 2012!! Een hele brief zat erbij dat ik in termijnen kon betalen maar het bedrag om administratieve redenen niet eerder in rekening kon worden gebracht. Ik vind het belachelijk dat ik die rekening zo laat nog krijg. Iemand advies wat ik hiermee kan doen? Klacht indienen ergens of gewoon bij het VGZ zelf? Ik betaal nu dus maar in termijnen omdat ik het anders niet kan betalen.

Groetjes

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2014 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tes27

U zult gewoon moeten betalen. Vergeet niet te kijken of u het bedrag kunt opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting 2014.