ni
door nijlandg Dec 31, 2012 om 14:33
Voeding & gezondheid

Eigen bijdrage langverblijf Awbz 3013

Is het juist dat per 1-1-2013 bij mensen met met eigen vermogen een bijdrage van 8% en niet van 4%, zoals in een eerder wetsvoorstel werd opgenomen, wordt meegeteld voor het berekenen van de eigen bijdrage? Dit terwijl ook reeds 4% rendementsheffing bij het voor deze bijdrage meegetelde inkomen wordt meegerekend en er rendementsheffing over moet worden betaald?
In het onderhavige geval was m.u.v. wat overwaarde van het noodgedwongen verkochte huis bij deze (ongehuwde) persoon geen kapitaal aanwezig. Het resultaat van deze dit alles is dat zij een eigen bijdrage per maand moet betalen die honderden euro's hoger is dan haar maandelijkse inkomen (AOW en pensioen)

739 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2012 om 14:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat klopt:

Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen vanaf 2013

Het kabinet verhoogt de eigen bijdrage voor de AWBZ voor mensen met een eigen vermogen (vermogensinkomensbijtelling). Bij het inkomen wordt 8% van het box 3-vermogen opgeteld. Hierover wordt de eigen bijdrage berekend.

Bron: Rijksoverheid

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2012 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de bijdrage AWBZ in het jaar 2013 is het inkomen(en vermogen) van 2011 van toepassing. Dus die persoon zal er nog geen last van hebben. Er geld natuurlijk wel nog de vrijstelling van ca. 21.000. Er moet dus een flinke overwaarde zijn van het huis om honderden euro's per maand meer te moeten betalen.

Op de site van het CAK kunt u een berekening maken, als u beschikt over de gegevens 2011.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2012 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er tenminste van uit dat zij op 1 januari 2011 nog niet over dat bedrag beschikte.

zw
door zwaardvis - Dec 31, 2012 om 16:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hier kunt u dus de berekening maken.

Feitelijk betaal je dus maandelijks 1% van je vermogen extra. 1/12 van (4%+8%)
Gelukkig is het in 2013 nog wel gemaximeerd op een bepaald bedrag. Maar dat zou over een paar jaar wel eens anders kunnen zijn....

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2013 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik een berekening maak van de eigen bijdrage voor 2013 met de gegevens van 2011, zie ik dat toch ook al die 8% bijtelling geldt. Mij eerste reactie was dus niet correct. Deze persoon zal er dus wel meteen last van krijgen.

Ik ken natuurlijk het vormogen niet, noch het inkomen, maar bij een inkomen van € 20.000 en een vermogen van
€ 80.000, is de verschuldigde eigen bijdrage ca.€ 370 hoger per maand, dan bij geen vermogen.

Het betekent niets anders dan dat een deel van het eigen vermogen opgesoupeerd moet worden. Helaas.

Misschien tot troost, het is nog niet zo lang geleden dat bij opname in een bejaardentehuis eerst het grootste deel van het eigen vermogen opgebruikt moest worden, voordat de staat een stuk bijdroeg.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 1, 2013 om 13:48
468 Antwoorden / 16 Vragen

Je kijkt wel erg vooruit met de 'AWBZ 3013'! Wie dan nog leeft, wie dan nog vergoedt krijgt.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2013 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het inkomen van deze persoon lager is dan ca. € 19.800, dan heeft hij nog een extra vrijstelling van ca. € 13.900, van het vermogen, naast de ca. € 21.000.