je
door jeve1804 Mar 10, 2013 om 16:55
Voeding & gezondheid

Facuur cz zorgverzekering

Begin februari 2012 ben ik op advies van mijn tandarts naar de kaakchirurg geweest voor het verwijderen van een drietal verstandskiezen. De tandarts heeft me toen gezegd dat dit volledig veroed zou worden door mijn zorgverzekeraar, in dit geval CZ. Tijdens het intakegesprek in het ziekenhuis is me niet verteld dat dit eventueel voor eigen rekening zou zijn. Nu 13 maanden na de eingreep komt de zorgverzekeraar met een nota zijnde EUR 882,05 . Kan dit zo maar ?

4112 14 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Mar 10, 2013 om 17:05
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies: stel deze vraag even aan de betreffende tandarts

*anders gezegd: op basis waarvan heeft hij destijds gezegd dat de ingreep volledig vergoed zou worden?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2013 om 19:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Altijd even contacr opnemen bi u zorgverzekeraar, en niet af op anderen die zo als u heeft gemerkt daar geen uitsluitse over kunnen geven omdat daar verschillende zaken mee kunnen spelen.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2013 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u door uw tandarts doorverwezen bent naar de kaakchirurg voor het verwijderen van de verstandskiezen, valt dat gewoon onder de basisverzekering, eventueel is het eigen risico van € 220 van toepassing.

Dus opnieuw aankaarten bij CZ.

sw
door swat1500 - Mar 11, 2013 om 00:38
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard altijd even uw voorwaarden nalezen. De tandarts kan m.i. niet altijd weten onder welke voorwaarden u zich verzekerd heeft.
U zult in ieder geval bij CZ moeten opvragen waarom zij de rekening niet volledig vergoeden. Niet elke doorverwijzing naar de kaakchirurg val onder het basis pakket. Het moet dan wel gaan om een gecompliceerde behandeling. Als de behandeling ook door de tandarts uitgevoerd had kunnen worden valt de vergoeding niet onder het basispakket.

we
door webcareteamcz - Mar 11, 2013 om 10:11
25 Antwoorden / 0 Vragen

Als medewerker van het Webcareteam van CZ las ik uw vraag. Graag willen wij u hiermee helpen. Wilt u een e-mail sturen naar klachten.klantenservice@cz.nl? Vermeldt u daarin a.u.b. uw relatienummer, telefoonnummer en dat u reageert n.a.v. uw vraag op de site van Kassa. Vervolgens neemt een collega van de afdeling Klantenservice binnen 2 werkdagen contact met u op.

Met vriendelijk groet,
Medewerker Webcare CZ

dearagain
door dearagain - Mar 11, 2013 om 12:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=Teamklachtenengeschillen schreef op maandag 11 mrt 2013, 10:11]Als medewerker van het Webcareteam van CZ las ik uw vraag. Graag willen wij u hiermee helpen. Wilt u een e-mail sturen naar klachten.klantenservice@cz.nl? Vermeldt u daarin a.u.b. uw relatienummer, telefoonnummer en dat u reageert n.a.v. uw vraag op de site van Kassa. Vervolgens neemt een collega van de afdeling Klantenservice binnen 2 werkdagen contact met u op.

Met vriendelijk groet,
Medewerker Webcare CZ

damage-control

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2013 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 11 mrt 2013, 12:33][quote=Teamklachtenengeschillen schreef op maandag 11 mrt 2013, 10:11]Als medewerker van het Webcareteam van CZ las ik uw vraag. Graag willen wij u hiermee helpen. Wilt u een e-mail sturen naar klachten.klantenservice@cz.nl? Vermeldt u daarin a.u.b. uw relatienummer, telefoonnummer en dat u reageert n.a.v. uw vraag op de site van Kassa. Vervolgens neemt een collega van de afdeling Klantenservice binnen 2 werkdagen contact met u op.

Met vriendelijk groet,
Medewerker Webcare CZ

damage-control

Ts geeft helemaal niet aan dat hij een en ander al bij CZ heeft nagevraagd of dat hij daar geklaagd heeft en is afgewezen.

Dus dit is geen damage-control

el
door elze30 - Mar 19, 2013 om 23:40
150 Antwoorden / 3 Vragen

CZ moet u kunnen uitleggen dat het eenvoudig trekken van verstandskiezen niet onder de basisverzekering valt, en het moeilijk trekken wel.
Voor patienten wordt het steeds ondoenlijker: tandarts verwijst door en zegt dat het vergoed wordt. Met andere woorden de tandarts vindt dit moeilijk. Dan moet CZ het ook vergoeden. De enige reden dat dit geweigerd wordt is misschien dat de kaakchirurg roet in het eten heeft gegooid: misschien heeft die het gedeclareerd als zijnde een " gemakkelijke extractie".

Maar CZ: legt u eens op dit forum uit hoe u dit soort zaken ziet? Voor de patiënt zijn dit onoplosbare en van te voren niet te voorziene problemen. Meestal kan een patient zo' n hoog bedrag niet eens betalen!

me
door messedup - Mar 27, 2013 om 12:40
66 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien het doolhof van regeltjes bij ziektekostenverzekeringen bel ik bij elke behandeling vooraf naar Menzis. Voor een behandeling door een kaakchirurg ontving ik een factuur van Menzis ondanks de telefonische toezegging dat het vergoed zou worden. Aangezien de mededeling over de vergoeding was opgenomen in mijn gegevens werd de ruim € 300 alsnog netjes vergoed.

Voor mij aanleiding om voortaan bij elke behandeling van te voren contact op te nemen met de verzekering.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2013 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@messedup

Dus blijkbaar maakt Menzis er een potje van. Maar goed dat het was opgenomen, anders moet men dat voortaan ook nog schriftelijk laten bevestigen.

iv
door ivotoby - May 22, 2013 om 12:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=messedup schreef op woensdag 27 mrt 2013, 12:40]Gezien het doolhof van regeltjes bij ziektekostenverzekeringen bel ik bij elke behandeling vooraf naar Menzis. Voor een behandeling door een kaakchirurg ontving ik een factuur van Menzis ondanks de telefonische toezegging dat het vergoed zou worden. Aangezien de mededeling over de vergoeding was opgenomen in mijn gegevens werd de ruim € 300 alsnog netjes vergoed.

Voor mij aanleiding om voortaan bij elke behandeling van te voren contact op te nemen met de verzekering.

Dat heb ik ook netjes gedaan voordat ik behandelingen bij psycholoog ben gaan volgen, destijds eerst gebeld met CZ, naam psycholoog genoemd en gevraagd of dit zou worden vergoed.. "Ja meneer, houdt u wel rekening met een eigen bijdrage van €20,-" .. Naar aanleiding van deze uitspraak diverse sessies gehad en nadien de rekening bij CZ ingediend ter declaratie. Wordt het toch niet vergoed!
Hierover wederom gebeld, de mevrouw die ik sprak zei letterlijk dat "er in februari inderdaad is gezegd dat het zou worden vergoed" en vroeg mij het verhaal via email op te sturen ter beoordeling. Na enkele dagen kreeg ik een reactie van CZ dat het niet zou worden vergoed omdat er nooit zou zijn gezegd dat het zou worden vergoed.. Nou moe?

Toen maar per brief een klacht ingediend, wederom is men van mening dat er niet is gezegd dat het zou worden vergoed, bovendien heeft ook de mevrouw aan wie ik de zaak heb voorgelegd nooit gezegd dat "er inderdaad is gezegd dat het zou worden vergoed".. "Anders zou het wel in ons systeem staan" ..

Ik ga het geheel bij de geschillencommissie voorleggen maar verwacht er eerlijk gezegd weinig van.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ivotoby

Maximaal 5 sessies worden vergoed vanuit het basispakket.
U betaalt een eigen bijdrage van 20 euro per sessie.
U betaalt een eigen risico van 350 euro.
Indien u extra eigen risico heeft afgesloten, dan betaalt u dit extra.

Het kan zijn dat u uw eigen risico al deels gebruikt heeft voor andere zorg. Dan betaalt u tot het bedrag van 350 euro (of bij extra eigen risico tot dat bedrag).

Het bovenstaande geldt voor GZ-psychologen die contracten hebben afgesloten met zorgverzekeraars. Bij GZ-psychologen zonder deze contracten betaalt u mogelijk een hogere eigen bijdrage per sessie.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel behandelingen u hebt gehad, ook weet ik niet wat een behandeling kost en of u uw eigen risico al -deels- opgebruikt hebt, maar het bovenstaande zijn de regels voor de vergoeding van de psycholoog uit de basisverzekering.

iv
door ivotoby - May 22, 2013 om 16:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1; bedankt voor uw reactie.

Net weer contact gehad met CZ, ze komen nu met het een voorstel. Mijn kosten worden vergoed! Jeuj! Alleen gaat dat van mijn eigen risico af, dus schiet ik er alsnog niets mee op. Bedankt voor de sigaar uit eigen doos.. Maar goed.. ik had dat moeten weten.

En de kosten van mijn vrouw? Ja, die worden ook vergoed.. en "gelukkig" heeft zij haar eigen risico al opgebruikt.

CZ scoort weer punten voor de lijst met minst correcte verzekeringen.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw opmerking over CZ vind ik niet helemaal correct, maar zij hadden het wel simpel uit kunnen leggen. Bewaar de stukken waarop staat wat u zelf moet betalen, dus die eigen bijdrage en wat meer is dan vijf behandelingen goed. U kunt dat opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting. En misschien hebt u nog wel meer kosten en krijgt u dan nog wat terug van de belastingdienst.

Alle zaken buiten de huisarts en kraam en zo, vallen onder het eigen risico. Het is niet anders. U zult er nu ook aan zitten, dus mocht u de rest van het jaar nog medicijnen of andere specialistische hulp nodig hebben, dan wordt dat wel volledig vergoed.