vl
door vladdermuis Feb 4, 2011 om 13:34
Voeding & gezondheid

Hoelang kan ik water bewaren?

Met betrekking tot de regelmatige aandacht voor noodpakketten en andere overlevingsvoorzieningen bij een calamiteit vraag ik mij het volgende af.
Hoelang kan ik een plastic (kampeer) jerrycan van 10 liter kraanwater bewaren voor consumptie om te gebruiken in geval van nood. Het water staat opgeslagen op een plek waar ik niet regelmatig kom en het dus ook wel eens vergeet te verversen.

81365 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bel het waterleidingbedrijf. Deze weten het antwoord en kunnen u hierover exact voorlichten.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo fladdermuis,

Volgens een waterleidingbedrijf:

Bewaren van kraanwater
Kraanwater is altijd via de kraan beschikbaar. U hoeft het dus eigenlijk niet te bewaren. Toch (langer dan één dag) bewaren? Zet dan vers kraanwater in een schone fles of afgesloten karaf in de koelkast. Dan blijft het twee tot drie dagen vers. Bewaart u het buiten de koelkast, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten? Ververs het dan dagelijks.

Lijkt me dat je dus beter wat flessen in reserve kunt houden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Water kan je zeker langer bewaren dan waterleiding bv aangeeft maar, daar zijn speciale regels voor, die zijn onder andere :

1. speciale bewaar containers, meestal zijn dat grote flessen van 20 liter, deze zijn gemaakt van speciale materiaal of glas, dus niet elke plastic fles is goed hiervoor.
Deze flessen moeten dan ook op goede manier worden ingevuld, hygiënisch bedoeld. En natuurlijk goed worden afgesloten.

2. Koel en in donker bewaren. Ruimte moet ook vanzelfsprekend schoon schimmel vrij zijn.

3. Niet elke water kan je bewaren, zelfs als het uit de kraan komt, per provincie en per wijk kan het kwaliteit en de inhoud van water verschillen, daarvoor moet je dus bij de schoonste en met meest kwalitatieve wezen.

4. Voor de zekerheid kan je ook speciale oplos tabletten aanschaffen, deze zijn bedoelt om de water te ontsmetten, dus als je dan later toch in nood bent en bewaarde water wilt nuttigen en toch wil zeker zijn dat er geen micro monsters in zitten :) dan kan je zo een tabletje in dat fles doen en dan is dat water 99% veilig.

Voor dit soort toestanden kan je beter bij gespecialiseerde organisaties terecht.
Verder kan ik je vertellen dat in bijna heel Europa dit soort nood opslag producten niet populair zijn, Europeanen zijn gewend om te denkten dat er nooit iets gaat gebeuren :) dus kijk op internet, via google of ebay. dat zal het makkelijk maken.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2011 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet bij het verversen vooral de tank niet schoon te maken.
Spoelen met heet water helpt.
Bij apparaten met koud consumptiewater reinigt men vaak met een waterstofperoxide-water oplossing.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je graag water wilt bewaren voor noodgevallen, waarom koop je dan in de winkel niet een paar flessen Spa Blauw (of soortgelijk merk)... Daar staat tenminste een houdbaarheidsdatum op, loop je ook geen (nou ja: minder) risico!

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

O f zorgen dat je legen flessen met schroefdoppen schoon opberg voorals het nodig is vullen klaar is fladdermuis.

edrick3 schreef op vrijdag 4 feb 2011, 13:44: Hallo fladdermuis,

Volgens een waterleidingbedrijf:

Bewaren van kraanwater
Kraanwater is altijd via de kraan beschikbaar. U hoeft het dus eigenlijk niet te bewaren. Toch (langer dan één dag) bewaren? Zet dan vers kraanwater in een schone fles of afgesloten karaf in de koelkast. Dan blijft het twee tot drie dagen vers. Bewaart u het buiten de koelkast, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten? Ververs het dan dagelijks.

Lijkt me dat je dus beter wat flessen in reserve kunt houden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een niet zo voor de hand liggend antwoord: vraag het aan de Mormonen. Vanuit hun godsdienst houden ze een noodvoorraad bij van o.a. voedsel en water. Zij kunnen zeker antwoord geven op de vraag hoe je drinkwater enkele jaren verantwoord op kunt slaan.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi antwoord Maria.
je kunt het ook aan de Koninklijke Marine vragen.
Een oorlogsschip dat vele maanden op patrouille gaat tegen de piraten neemt ook een grote hoeveelheid drinkwater mee in opslagtanks.
En ter plekke heersen hoge temperaturen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

maria agnes schreef op maandag 7 feb 2011, 17:00: Misschien een niet zo voor de hand liggend antwoord: vraag het aan de Mormonen. Vanuit hun godsdienst houden ze een noodvoorraad bij van o.a. voedsel en water. Zij kunnen zeker antwoord geven op de vraag hoe je drinkwater enkele jaren verantwoord op kunt slaan.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u nog ruimte in de vriezer? Daar bewaar ik altijd en paar van die 2 liter melkflessen (schoongemaakt natuurlijk) 3/4 gevuld met water(anders barst de fles tijdens het vriezen)
Is er dan een calamiteit, en is de stroom ook weg dan kan je die flessen
verplaatsen naar bijv de koelkast en zo ook nog een tijdje de bederfelijke waar
aldaar wat langer bewaren, want tijdens het dooien koelen die flessen natuurlijk
wel de koelkast. He je twee vliegen in 1 klap te pakken, en ik vermoed dat bevroren
water ook langer houdbaar is.

Tevens een goede tip als je flessenwater zelf wilt bijvullen voor onderweg of kantoor, ook voor driekwart
vullen met water en invriezen, dan kan je telkens bijvullen en gewoon drinken
met de mond want de bacterie etc groei zal dan toch al minder zijn omdat het
water 0 graden is.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens deze site een flesje water uit de kraan max een week en spa (ongeopend ) jarenlang.

http://www.aquachain.nl/nieuwsitem_archief/hoe-lang-is-kraanwater-in-een-spaflesje-te-bewaren.html
Mastag

ve
door verwijderd - Feb 7, 2011 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry nu wel met klik

Mastag

ve
door verwijderd - Jul 9, 2012 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem lege wijnflessen of inmaakflessen of glazen potten met deksels.
Alles goed afwassen.
Kook de doppen en/of deksels 30minuten uit
Kook de flessen en/of glazen potten ook 30 min uit.
(makkelijker is om ze 30min in de oven te zetten op 100/110graden op de bakplaat met een handoek onder de flessen zodat deze niet springen. 30min = minimum, je mag ook langer steriliseren. bijv 60min of 120min. Dit geldt voor zowel het glas als de doppen/deksels die je uitkookt i.p.v in de oven legt, dit i.v.m de rubbers in de doppen/deksels deze zullen in een oven uitdrogen en kapot gaan.)

Doe een paar liter water in een pan en laat dit 30min koken zodat deze klaar is wanneer de flessen/potten en doppen/deksels ook klaar zijn. (Deze heb je nu zelf steriel gemaakt. Het water is ook steriel na 30 min te hebben gekookt.)

Zet de bakplaat op uw aanrecht en laat de glazen flessen/potten hier gewoon op staan.

Giet het afgekookte water in de flessen/potten en schroef vrijwel meteen de doppen/deksels erop.
(Laat de flessen/potten doppen/deksels en het water niet afkoelen. Alles moet zo heet mogelijk zijn het water moet er zo heet mogelijk in!)

Laat de flessen gewoon afkoelen maar zet de potten op de kop dus met het deksel naar onder zodat je kunt zien of er eentje lekt.
Laat het geheel afkoelen en zet het donker op een koele plek weg.

Nu heb je water wat erg lang houdbaar is.

Hoe weet je nu dat je water nog goed is?
Je water in flessen met een gewone dop is moeilijk te beoordelen.
Je water in flessen met rubbervacuumstop is te herkennen aan of het stopje nog naar binnen gezogen zit of dat deze bol omhoog staat. Als het rubberdopje naar boven staat kun je je water weggooien, maar als deze nog in de fles gezogen zit is je water nog te drinken.
Je water in potten met deksel is te herkennen aan het deksel. Staat het bol omhoog dan weggooien, staat het deksel ingedrukt is je water nog goed. Bij veel deksels kun je dat testen door er gewoon even op te drukken. Als deze een klik,klik geluidje maken kun je je water weggooien. Kun je het dekseltje niet klikken dan is je water nog gewoon goed en kun je het drinken.

(Bij flessen koop je meestal rubber doppen die vacuum kunnen trekken.) ikzelf gebruik oude appelmoespotten met bijbehorende deksel of andere potten waar groenten in hebben gezeten. Kost geen geld, werkt perfect en is dan meteen gerecycled dus 100% top ;-)

Water zoals spa werd ooit steriel gemaakt door osmose, maar tegenwoordig gaat dat water door uv lampen en is drinkbaar.

Stikstof erbij en dopje erop voor stil water.
Koolzuur erbij en dopje erop voor mineraalwater.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2013 om 07:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nu pas deze topic en ik ben heel erg blij met het antwoord van sudoma. Het gaat niet altijd alleen om de vraagsteller. Het is toch ook bedoeld voor andere mensen. Sudoma probeert te helpen, hij of zij geeft een hele goede tip. Ik weet zeker dat vele mensen hier heel erg blij mee zijn.