ja
door janvanstraten Feb 22, 2011 om 16:46
Voeding & gezondheid

Houdbaarheidsdatum

Waarom staat er op wijnen geen houdbaarheidsdatum? Dat zou voor een leek makkelijk zijn in de keuze: weggooien of bewaren!

19148 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter informatie: "Oudste bekende wijn: uit jaargang 1472 uit de wijnkelder van het ziekenhuis in Straatsburg. Nog drinkbaar in 1999. Op dat moment, volgens keldermeester Philippe Junger, de oudste nog drinkbare wijn in de wereld. Lichtroze kleur. De oudste nog verkrijgbare wijn lag in de Bremer Ratskeller, een prachtige locatie met een vat Rüdesheimer uit 1653 en is in 2005 nog geveild".

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

....weg gooien of bewaren.....

Wat zou je zeggen van proeven?

.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:52: ....weg gooien of bewaren.....

Wat zou je zeggen van proeven?

.
Ik ben een leek op wijn gebied,vandaar mijn vraag!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:52: klik hier eens daar zal je wel vinden waarom.
Er gebeurd niks.Ik ben een leek op wijn gebied,vandaar mijn vraag!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:59: Ter informatie: "Oudste bekende wijn: uit jaargang 1472 uit de wijnkelder van het ziekenhuis in Straatsburg. Nog drinkbaar in 1999. Op dat moment, volgens keldermeester Philippe Junger, de oudste nog drinkbare wijn in de wereld. Lichtroze kleur. De oudste nog verkrijgbare wijn lag in de Bremer Ratskeller, een prachtige locatie met een vat Rüdesheimer uit 1653 en is in 2005 nog geveild".

Nogmaals ik ben een leek op wijn gebied,en wil niet ziek worden door een verlopen wijn te drinken!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

janvanstraten schreef op dinsdag 22 feb 2011, 17:13:
valerius-2 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:52: klik hier eens daar zal je wel vinden waarom.
Er gebeurd niks.Ik ben een leek op wijn gebied,vandaar mijn vraag!
Vul dit is in rechts boven dan krijg je een hoop informatie.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Foutje vergeten deze tekst
houdbaarheid wijn ongeopend

ve
door verwijderd - Feb 22, 2011 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook als leek net zoals ik proef je echt wel als de wijn niet goed meer is.En wel vreemd id geen datum en niet elke wijn kan je heeeeeeel lang bewaren.Als je wijn niet goed is terug naar de winkel waar je het hebt gekocht als het goed is krijg je een nieuwe fles of je geld terug.En waarom geen idee wel op bier en bv breezers.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het algemeen is het zo dat, des te meer alcohol er in de drank zit des te langer is de houdbaarheidsdatum.
Een wijn die bedorven is ruikt vaak al vreemd en smaakt zeker niet lekker.
Mocht u toch nog twijfelen dan komen we wel helpen proeven!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van 'verlopen' wijn word je niet ziek. Eén slok en je weet het.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je de wijn plat laat liggen zodat de kurk nat blijft blijft langer goed maar je merkt vast wel als je de fles open maakt of de geur nog goed is.
zo niet gooi je hem weg.
de wijn moet ook koel en donker liggen

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen: gewoon proeven of anders: alles waarover u twijfelt in een kratje zetten dan kom ik het wel ophalen. Dan weet u zeker dat U er niet ziek van zult worden. succes.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles , waarvan de TEN MINSTE HOUDBAAR TOT langer dan 3 jaar is, hoeft er zelfs helemaal geen datum op te staan, omdat - toen deze wet wed opgezet - de wetgever ervan uitging, dat geen fabrikant, winkelier noch consument levensmiddelen zo lang zou bewaren.
Vele jaren lang hebben conservenvoorraden in Berlijn gestaan, die om de 5 of zelfs 10 jaar werden ververst, en dan als aktiepartijen de supermarkets ingingen. Conserven zijn tientallen jaren en langer houdbaar. Zijn niet voor niets ' gesteriliseerd". Tenzij het nmetaal doorroest, omdat de coating binnenin niet geduegd heeft.
Echter, de industrie wenst , dat u na een tijdje toch de vuilnisbak mee laat eten, en dus voor doorstroming zorgt.

Tegen mijn zoons zei ik altijd: " er zit en chip in, die exact om 00:00h h de inhoud in vergif omzet" . Behalve snoep, koek, snacks en later bier natuurlijk....dan was er NOOIT een probleem.

Wijn.. is tientallen jaren houdbaar, m.n. rode. Je moet het natuurlijk niet een keertje te koud opslaan, bijv net rond het vriespunt. Kan een andere smaak krijgen, sherryachtig of zo. Daarom ook: 12-jarige sherry, port enz.

Er ziek van worden ? Wegens bacterie - / schimmel of virusinvloed ? in een alcohol drank ?Als dat gebeurt, moeten alle handboeken herschreven worden. Ziek = te veel gezopen... DAT is een ander verhaal.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een leek bent op wijngebied (overigens, op taalgebied ook) was het misschien nuttiger geweest eerst een deskundige te raadplegen alvorens een vraag te stellen op dit forum. Iedere goede slijter had de vraag kunnen beantwoorden.
Als je hem te lang bewaart verandert wijn hooguit in (een goede) azijn. Proef je tijdig, wordt je niet ziek van en is ook nog eens zeer bruikbaar bij het bereiden van maaltijden.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een wijn bederft krijg je azijn.
Het bederft dus niet echt.
Op sommige flessen staat wel een advies, hoelang de wijn smaakvol blijft.
Maar sommige liefhebbers geven de voorkeur aan de belegen smaak.

Er zijn sommige wijnen die bekent staan om de slechte wijze hoe het gebotteld is.
Deze verzuren eerder.

Vroeger was hier in de buurt een supermarkt, die de wijnen in de etalageruit had staan, de meeste wijnen waren binnen enkele weken bedorven.

Als je al iets aan de kwaliteit van wijnen wilt doen.
Moet je iets doen aan de opslag.
De meeste wijnen worden slecht, door verkeerde bewaarmethodes.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ midas,

Waar zijn anders deze( vraag en antwoord) voor,als hij het antwoord al wist dan had hij die ook niet gesteld toch.

Als we alles wisten zoals u dan zouden we ook geen vragen stellen maar alle antwoorden weten.

En even ter informatie Janvanstraten ik ben ook gek op wijn maar weet lang niet alles over wijn ik weet alleen dat het heerlijk is.....ik heb wel slechte wijn gehad die ik wat te lang heb laten staan die smaakte wat zurig,maar het komt ook wel voor dat hij naar port gaat smaken ligt aan de wijn soort.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik geen enkel verstand heb van iets, wat het ook is, dan Google ik en het antwoord is binnen een paar minuten binnen. Dat geldt ook voor de vraag over de houdbaarheid van wijn.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is wel duidelijk dat professor midas geen verstand van wijn heeft!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, wat is 'verlopen' bij wijn? De meeste wijnen worden beter als ze voor langere tijd bewaard worden. Komt er een kink in de kabel, bijv. doordat er door een lekkende kurk zuurstof bij de wijn is gekomen, dan wordt hij zuur. Er vormt zich dan wijnazijn. Deze azijn kan prima in de keuken gebruikt worden. Gewoon proeven dus. Zolang hij nog lekker smaakt, is hij gewoon goed. Niks aantrekken van houdbaarheidsdata. Dat zijn gewoon uitvindingen verkopers. PROOST!!!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste rode "slobberwijnen" zijn hooguit een jaar houdbaar, vooral de Beaujolais Primeur; op veel (duurdere) wijnen staat een serienummer en een tenminste houdbaar tot datum. Sommigen kunnen dat ruiken aan de kurk; ik ook. Maar....de kurk wordt in de toekomst ook vervangen voor de schroefdop. Ik spreek nog steeds over de goedkopere wijnen. Maar geopende rode wijn moet echt binnen 3 dagen gedronken worden of vacu-vin dop erop. En inderdaad, als de wijn zurig smaakt kun je hem lekker gebruiken voor cocq au vin. Kortom, hoe duurder hoe langer (in gesloten toestand dan) lekker op hun buik laten liggen en op goede temperatuur bewaren.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 5 jaar geleden een fles wijn gekocht bij de Aldi en hij koste denk ik iets van 4,00 dat is relatief goedkoop...het was rode wijn uit chile en heet La Huerta ik heb die fles 2 weken gelden open gemaakt om de kijken of hij nog goed was..nou ik stond versteld hij smaakte fantastisch ik heb echt genoten van die fles wijn...en ik vind het jammer dat hij op is want ik ben hem niet meer tegen gekomen wel La Puerta maar dat was niet die smaak.Ik had ook gelezen dat (serveerster) had opgeschreven dat hoe meer er alcohol erin zit je hem langer kan bewaren....nou dat is ook waar....La Huerta was 14% en nog intact. Het is wel waar wat je zegt Wimvanbrink even googlen en je kan alles vinden...maar dit is toch veel leuker als je met mensen in contact komt die er wel wat van weten en dat ook vertellen zo blijven we een beetje communiceren dan altijd maar googelen.....

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beaujolais Primeur is een ander verhaal.
Die komt in november uit en kun je het beste binnen 3 maanden consumeren.
Als je die een jaar bewaard is de bedoelde smaak er af.
De wijn is beperkt houdbaar.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

midas schreef op vrijdag 25 feb 2011, 13:28: Als je een leek bent op wijngebied (overigens, op taalgebied ook) was het misschien nuttiger geweest eerst een deskundige te raadplegen alvorens een vraag te stellen op dit forum. Iedere goede slijter had de vraag kunnen beantwoorden.
Als je hem te lang bewaart verandert wijn hooguit in (een goede) azijn. Proef je tijdig, wordt je niet ziek van en is ook nog eens zeer bruikbaar bij het bereiden van maaltijden.

@Midas: Je hebt het erover dat Janvanstraten (de vraagsteller) een leek is op o.a. taalgebied. Ik stel voor dat je je eigen antwoorden ook nog eens onder de loep neemt, want deze zijn ook niet foutloos geschreven!!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet gebruikelijk dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op flessen wijn wordt vermeld. We staat er heel vaak het productiejaar op. De meeste goedkope supermarktwijnen zijn enkele jaren houdbaar Op de etiketten (aan de achterkant v.d. fles) staat vaak of de wijn al op dronk is en hoelang ze nog evt. bewaard kan worden voordat ze op dronk is. Of een wijn nog goed is moet geproefd worden. Als u een leek bent kan dat lastig zijn, want hoe weet je immers hoe de wijn dient te smaken. Ziek word je niet zo snel van wijn die niet meer goed is. Maar als er vlokken in ronddrijven is er maar een plek, nl. de gootsteen. Mocht de wijn recentelijk gekocht zijn, dan terug naar de winkel met uw klacht. Je krijgt dan zo goed als zeker een nieuwe fles. Ook bij de supermarkt.
Mijn advies is, probeer meer over wijn te leren en zo geen leek meer te zijn. Zeer de moeite waard. En 't hoeft niet duur te zijn. En onthoud: wijn van minder dan twee euro kan niets zijn. De verpakking en het transport kosten dat al.
Maar het enig belangrijke is: vindt u de wijn lekker of niet.

Sukses er mee, een liefhebber.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2011 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles wat in de winkel staat is nog drinkbaar. Dat je een leek bent is niet erg,maar uit de vraag krijg ik niet echt de indruk dat je van plan bent je in het onderwerp te verdiepen dus ik zou zeggen kopen en opdrinken en niet bewaren.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vervelende "terpentijnpisserige" reactie is dit. Als je niet op een gewone manier een vraag in de forum kunt beantwoorden, laat dan een reactie achterwege. We kunnen niet allemaal zo hoogst inteligent als MIDAS zijn.....

midas schreef op vrijdag 25 feb 2011, 13:28: Als je een leek bent op wijngebied (overigens, op taalgebied ook) was het misschien nuttiger geweest eerst een deskundige te raadplegen alvorens een vraag te stellen op dit forum. Iedere goede slijter had de vraag kunnen beantwoorden.
Als je hem te lang bewaart verandert wijn hooguit in (een goede) azijn. Proef je tijdig, wordt je niet ziek van en is ook nog eens zeer bruikbaar bij het bereiden van maaltijden.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Janvanstraten,

Wijn is om van te genieten, net zoals bier of noem maar op. Omdat er tussen de 12 en 14% alcohol in wijn zit bederft het niet in de zin van schimmel of bacteriën. Wel kan wijn bederven, zoals hier in het forum genoemd, azijn-achtig gaan smaken. En dan kan je terug naar de winkel en zeggen: deze is bedorven, mag ik een andere.

Leg een fles wijn, als er nog een natuur kurk op zit altijd liggend neer. De kurk komt dan in contact met de wijn en verdroogt niet. Er komt dan ook geen zuurstof bij de wijn. Landwijn en goedkope wijn is minder geschikt om 'oud' te laten worden. Rosé is ook niet bedoeld om lang te laten liggen. Wijn met een schroefdop is ook niet bedoeld om te verouderen, drink dat binnen een half jaar na aankoop op. Wijn met bubbels drink je ook 'vers'.

Het kan gebeuren dat je een goedkope fles wijn 10 jaar laat liggen en dat achteraf blijkt dat hij te drinken is. Waar let je op? Als er veel kleine stekelachtige bolletjes onder in de fles liggen, dan kan dat wijnsteen zijn. Dat is zuur uit de wijn dat op den duur versteent. Denk ook aan nierstenen, dat is ongeveer hetzelfde proces. Maar als er in een nieuwe fles al stukje op de bodem liggen kan dat droes zijn. Dat zijn restjes van de druif. Dit komt alleen voor bij wijnen die ambachtelijk zijn, je zal het bij de industriële wijnen niet tegenkomen.

Er hoeft voor mij dus geen datum op wijn, het is erg lang houdbaar. Honderden jaren, zoals hierboven ook beweerd.

Laatste bewaaradvies: laat wijn koel en donker liggen als je een fles niet meteen wilt buit maken. Zelf win maken? Kijk hier.

Veel plezier!
Erky

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erky, als er droesem op de bodem ligt kun je dat decanteren en in karaf doen, zag je vroeger vaak in de betere restaurants. Heb dat trouwens al jaren niet meer zien doen.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

theodorusme schreef op vrijdag 25 feb 2011, 22:01: Het is niet gebruikelijk dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op flessen wijn wordt vermeld. We staat er heel vaak het productiejaar op. De meeste goedkope supermarktwijnen zijn enkele jaren houdbaar Op de etiketten (aan de achterkant v.d. fles) staat vaak of de wijn al op dronk is en hoelang ze nog evt. bewaard kan worden voordat ze op dronk is. Of een wijn nog goed is moet geproefd worden. Als u een leek bent kan dat lastig zijn, want hoe weet je immers hoe de wijn dient te smaken. Ziek word je niet zo snel van wijn die niet meer goed is. Maar als er vlokken in ronddrijven is er maar een plek, nl. de gootsteen. Mocht de wijn recentelijk gekocht zijn, dan terug naar de winkel met uw klacht. Je krijgt dan zo goed als zeker een nieuwe fles. Ook bij de supermarkt.
Mijn advies is, probeer meer over wijn te leren en zo geen leek meer te zijn. Zeer de moeite waard. En 't hoeft niet duur te zijn. En onthoud: wijn van minder dan twee euro kan niets zijn. De verpakking en het transport kosten dat al.
Maar het enig belangrijke is: vindt u de wijn lekker of niet.

Sukses er mee, een liefhebber.

Wijn van twee euro of minder kan ook lekker zijn, mijn zus en zwager kopen regelmatig in Duitsland flessen rode wijn, Zuid-Afrikaanse meen ik, zélfs voor €1,39, en niet voor t een of ander, tot nu toe vindt iedereen die héérlijk. En daar zitten fervente wijndrinkers tussen!

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bedoeld waarschijnlijk een uiterste houdbaarheids datum.Dat houdt in dat bv bier.een jaar na een uhd nog goed drinkbaar is mits goed bewaard.De vermelding van deze data op bederfelijke waren is wettelijk verplicht.Schijnbaar geldt deze verplichting niet voor wijn en azijn.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickie schreef op zaterdag 26 feb 2011, 16:24:
theodorusme schreef op vrijdag 25 feb 2011, 22:01: Het is niet gebruikelijk dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op flessen wijn wordt vermeld. We staat er heel vaak het productiejaar op. De meeste goedkope supermarktwijnen zijn enkele jaren houdbaar Op de etiketten (aan de achterkant v.d. fles) staat vaak of de wijn al op dronk is en hoelang ze nog evt. bewaard kan worden voordat ze op dronk is. Of een wijn nog goed is moet geproefd worden. Als u een leek bent kan dat lastig zijn, want hoe weet je immers hoe de wijn dient te smaken. Ziek word je niet zo snel van wijn die niet meer goed is. Maar als er vlokken in ronddrijven is er maar een plek, nl. de gootsteen. Mocht de wijn recentelijk gekocht zijn, dan terug naar de winkel met uw klacht. Je krijgt dan zo goed als zeker een nieuwe fles. Ook bij de supermarkt.
Mijn advies is, probeer meer over wijn te leren en zo geen leek meer te zijn. Zeer de moeite waard. En 't hoeft niet duur te zijn. En onthoud: wijn van minder dan twee euro kan niets zijn. De verpakking en het transport kosten dat al.
Maar het enig belangrijke is: vindt u de wijn lekker of niet.

Sukses er mee, een liefhebber.

Wijn van twee euro of minder kan ook lekker zijn, mijn zus en zwager kopen regelmatig in Duitsland flessen rode wijn, Zuid-Afrikaanse meen ik, zélfs voor €1,39, en niet voor t een of ander, tot nu toe vindt iedereen die héérlijk. En daar zitten fervente wijndrinkers tussen!

Zoals ik al schreef: men vindt de wijn lekker of niet. Daarover valt niet te twisten. En mijn (lange) ervaring heeft mij geleerd dat ik meestal niet erg gelukkig wordt van de allergoedkoopste wijnen. Maar vind het wel een sport om onder, zeg maar, € 6 iets lekkers te scoren. En dat kan goed bij de grotere supermarktketens. En de rest betrekken we al jaren via een wijnclub.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

janvanstraten

Op zich zegt die datum niet zo veel. Voedselbanken mogen bijvoorbeeld van de overheid voedsel in blik e.d. tot 1 jaar over de datum uitdelen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zaterdag 26 feb 2011, 20:44: janvanstraten

Voedselbanken mogen bijvoorbeeld van de overheid voedsel in blik e.d. tot 1 jaar over de datum uitdelen.

ReadAC.

Is dat jouw mening of kun je dit ook aantonen middels een link?

Daaag, duimendrukker....je zal wel niet reageren....

ve
door verwijderd - Feb 27, 2011 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eenmaal geopend/aangebroken kun je wijn in een containertje met kraantje nog een paar weken gebruiken. Langer dan wijnen in fles waar je een kurk weer op doet (zelfs als een vacuumdop wordt gebruikt).

Meestal niet de wijnen die door "liefhebbers" worden gedronken, maar mij smaken ze vaak prima.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2011 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinonoir schreef op zondag 27 feb 2011, 00:06: Eenmaal geopend/aangebroken kun je wijn in een containertje met kraantje nog een paar weken gebruiken. Langer dan wijnen in fles waar je een kurk weer op doet (zelfs als een vacuumdop wordt gebruikt).

Meestal niet de wijnen die door "liefhebbers" worden gedronken, maar mij smaken ze vaak prima.

[/quote
Ja, dat zijn de 3 liter pakken. Te koop bij DirkIII en andere zaken, maar daar zijn ze het goedkoopste. Het is hetzelfde systeem wat ik al eerder aangaf, het vacuum houden van de wijn. Het "gevaar" zit er wel in dat je meer drinkt dan je eigenlijk in de gaten hebt! Gewoon de slobberwijn, dus.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2011 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik drink er waarschijnlijk minder door.
Met flessen " moet" hij vaak nog op.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2011 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinonoir schreef op zondag 27 feb 2011, 00:06: Eenmaal geopend/aangebroken kun je wijn in een containertje met kraantje nog een paar weken gebruiken. Langer dan wijnen in fles waar je een kurk weer op doet (zelfs als een vacuumdop wordt gebruikt).

Meestal niet de wijnen die door "liefhebbers" worden gedronken, maar mij smaken ze vaak prima.

Het is een misvatting dat wijn uit deze "containertjes" van mindere kwaliteit zou zijn. In Frankrijk kopen wij deze zgn. bib's (= bag in box) rechtstreeks bij de producent op het domein. Zo gaan ze ook naar de restaurants en hotels waar ze als huiswijn worden geserveerd per glas.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2011 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

theodorusme schreef op zondag 27 feb 2011, 10:41:
pinonoir schreef op zondag 27 feb 2011, 00:06: Eenmaal geopend/aangebroken kun je wijn in een containertje met kraantje nog een paar weken gebruiken. Langer dan wijnen in fles waar je een kurk weer op doet (zelfs als een vacuumdop wordt gebruikt).

Meestal niet de wijnen die door "liefhebbers" worden gedronken, maar mij smaken ze vaak prima.

Het is een misvatting dat wijn uit deze "containertjes" van mindere kwaliteit zou zijn. In Frankrijk kopen wij deze zgn. bib's (= bag in box) rechtstreeks bij de producent op het domein. Zo gaan ze ook naar de restaurants en hotels waar ze als huiswijn worden geserveerd per glas.

Ja, helemaal gelijk, ik heb ook niet geschreven dat dit soort wijn niet goed zou zijn, wat ik bedoel met "slobberwijn" is dat het lekker wegdrinkt en dat je, als je een fles van"€ 10 of € 15 koopt je toch wel wat gaat "nippen". Toen jaren geleden die pakken op de markt kwamen heb ik er eerst 1 in een fles geschonken (zoonlief is nogal een snob) maar hij vondt het prima wijn. Sindsdien wordt hij wel in de maling genomen, hoor!

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@midas

Je opmerking naar janvanstraten over zijn taalgebied:

Als je een leek bent op wijngebied (overigens, op taalgebied ook)

Je eigen opmerking:

Proef je tijdig, wordt je niet ziek van en is ook nog eens zeer bruikbaar bij het bereiden van maaltijden.

Het moet word zijn, zónder t.

Sorry, geintje, kon het niet laten! Hahahaha!

Groeten van Jane