zoekster
door zoekster Jan 4, 2015 om 12:08
Voeding & gezondheid

Incontinentiemateriaal voor de nacht

Wie weet goed incontinentiemateriaal voor de nacht? In het verzorgingstehuis van mijn moeder kunnen ze maar geen goed incontinentiemateriaal vinden waarmee het linnengoed en de nachtkleding droog blijft. Tena brengt in ieder geval geen uitkomst. Reclames beloven van alles, maar ik hoor het liever iemand die hier uit 'eigen' ervaring bekend mee is.

Er zijn vast wel meer mensen die hiermee te maken hebben, wie heeft een goede tip? Graag een merk.

Bij voorbaat dank!

11481 21 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2015 om 12:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hebben ze de Tena Pants Maxi ook geprobeerd in het verzorgingshuis? En wordt de 'nacht' luier niet veel te vroeg om gedaan en/of te laat weer verschoond?

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 12:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 4 jan 2015, 12:22]Hebben ze de Tena Pants Maxi ook geprobeerd in het verzorgingshuis? En wordt de 'nacht' luier niet veel te vroeg om gedaan en/of te laat weer verschoond?
Ik weet niet welke ze heeft, weet alleen dat er in de badkamer een plastic zak met Tena luiers staat. Van die broekjes waar je instapt.

De nachtluier wordt voor het slapen gaan omgedaan en dan 's ochtends (of eerder) is het mis. Eigenlijk wel een goede, want mijn moeder gaat al rond half 9/ negen uur slapen. Zou ze er dan 2 per nacht om moeten?
Wat ik niet snap is dat die dingen haar niet droog houden. Volgens mij bij de eerste plas al niet.
Het is wel zo dat ze plastabletten heeft (voor het hart) en die schijnen juist 's nachts te gaan werken.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 12:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb het idee dat die luiers wel geschikt zijn voor als je zit, maar niet voor als je ligt. In die hoek zoek ik het eigenlijk.

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2015 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn verschillende pants. Pants Maxi hebben het grootste absorptievermogen en zijn dus o.a. voor de nacht bestemd KLIK

Het scheelt nogal of de luier van 20.00 - 8.00 uur om zit of van 24.00 tot 6.00 uur. Als de Maxi al gebruikt wordt, lijkt mij een extra verschoning in de nachtelijke uurtjes noodzakelijk.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 12:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt op die ze heeft, maar kan het niet met zekerheid zeggen, zal dat nagaan. Het probleem is nmm niet het absorptievermogen, dat is vrij groot, maar dat de urine weglekt. Met andere woorden, het sluit niet voldoende af aan de zijkanten/achterkant.

Overigens zijn we al met de zorg in gesprek, wij willen dat ze 's nachts even uit bed wordt gehaald voor een tochtje naar het toilet en verschoning, dat zou gebeuren...
Maar we hebben het vermoeden dat het niet gebeurt.

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2015 om 13:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de pant niet voldoende afsluit, moet zij waarschijnlijk een maat kleiner hebben. Maar ja, de kleinste maat bij de Maxi is M. Is M te groot dan kan de verzorging niet anders dan kiezen voor de TENA Pants Super, verkrijgbaar in S, maar wat minder absorberend.

Lijkt mij volkomen terecht (en nodig) dat de verzorging haar of even op de postoel zet of met haar naar het toilet loopt en dan een frisse schone Tena aan doen.

Misschien ook wat minder drinken na een bepaalde tijd?

Jonne11
door Jonne11 - Jan 4, 2015 om 13:33
87 Antwoorden / 15 Vragen

Zoekster, je zou ook eens kunnen informeren wanneer ze die plastabletten krijgt. Als ze die 's avonds krijgt werken ze voornamelijk 's nachts. Maar als ze die 's ochtends zou krijgen moet ze overdag meer plassen. Dan is het personeel met meer bezetting en kunnen ze uw moeder eerder verschonen. Vaak is er 's nachts maar één of twee medewerkers aan het werk en dan zie ik ze niet zo snel met uw moeder naar het toilet lopen.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 13:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik weet dat ze 2 keer per dag allerhande pillen krijgt, maar niet precies welke. Mijn moeder let er nu al op dat ze 's avonds minder drinkt, maar dat vind ik juist niet goed. Als ze dorst heeft moet ze kunnen drinken. Ze voelt zich inmiddels schuldig en zegt nu steeds dat ze er niets aan kan doen. Dat vind ik een treurige situatie.

Mijn vraag is daarom of er goed incontinentiemateriaal bestaat voor de nacht. Ik ga ook iedere nacht mijn bed uit om naar het toilet te gaan, zonder plaspillen, zo gek is het niet dat je 's nachts een keer moet, lijkt me. Ik snap gewoon niet dat het zo'n natte boel in bed moet worden. Daarom hoop ik nog op de gouden tip ;-)

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2015 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas geen tip voor u, maar in veel verpleeg/verzorgingstehuizen zijn de Tena's min of meer op de bon, want ze worden uit de algemene vergoeding betaald.

Mijn moeder ging vaak na de avondmaaltijd al naar bed en als dan de luier nog niet volkomen doodrenkt was, gaven ze geen schone. En 's nachts natuurlijk al helemaal niet.

Ik heb daar nog een officiele klacht over ingediend en dat "gewonnen", maar het hoofd verpleging vond het meer verschonen slechts een "advies" van de klachtencommissie. Moest regelmatig op mijn poot spelen om het voor elkaar te krijgen.

Dus hoe vroeg op de avond krijgt zij die om? Minder drinken is een hel slecht advies. Er wordt vaak al te weinig gedronken.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 14:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1, ik weet precies wat je bedoelt en ik zou er enorm over uit kunnen wijden. Dat zal ik jullie besparen. Heb inmiddels ook gemerkt dat het vaak vechten tegen de bierkaai is. En dat mijn moeder voor haar verzorging van ze afhankelijk is speelt natuurlijk ook mee.
Dat Tena zo'n beetje op de bon is, daar had ik al een vermoeden van.

Inmiddels zijn we zo ver dat we zelf voor de materialen willen betalen, als het maar goed spul is.

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2015 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Misschien toch nog een tip. Tena is natuurlijk wel HET merk voor dat materiaal. Ik zou eens contact met Tena opnemen en daar het probleem bespreken. Misschien adviseren zij, juist voor de nacht, wel iets anders dan die pants. Wellicht hebben zij ook extra absorberende nachtluiers. Op de nachtkleding van mijn moeder was maar zelden doorgelekt, hoewel ze normaal gesproken compleet verzadigd waren.

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2015 om 16:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1. Ik zou eerst eens informeren welke Tena ze nu precies gebruiken.

2. Gebruiken ze een pants dan is dit misschien een betere optie KLIK

Gezien wat jij schrijft, gebruiken ze in ieder geval een te grote pants. Maar dat heeft dan misschien weer te maken omdat de Maxi (best absorberend) niet in small verkrijgbaar is.

tenormin
door tenormin - Jan 4, 2015 om 17:41
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Zoekster, mijn man gebruikte ze ook en die broekjes waren te groot (geworden); dus wat je beschrijft: nat. Veel anders dan Tena was (of is) er niet. Heb toen met een consulente van Tena gesproken en zij adviseerde me dan de kleinste te kiezen en er, bij de liezen en een knipje met de schaar in te doen. Dat heeft wel geholpen; alleen, in het verpleeghuis hadden ze daar de tijd niet voor, dus weer grotere broeken en nat. De pakken in het verpleeghuis hadden wel de naam Tena maar waren toch niet dezelfde die hij hier gebruikte. Toen maar privé dezelfde gekocht als thuis, (S maat) ging toch iedere dag twee keer en kon ik hem 's-ochtends en 's-avonds zelf verschonen. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd en zou ook niet de bedoeling moeten zijn, maar... Zijn plaspillen werden in het verpleeghuis 's-ochtends ingenomen. En inderdaad, niet drinken is geen optie.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2015 om 20:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Mijn moeder heeft inderdaad de pants, de large, het schijnt dat de M voor haar buik te krap is.

We gaan nu over op een ander luierbroekje, een die ook aan de zijkanten absorbeert en die je helemaal kan afstellen. Die willen we dan nemen voor de nacht, hopelijk biedt dat soelaas.

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2015 om 21:42
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, hoop met heel mijn hart dat dit een goede oplossing zal blijken te zijn. Niets meer frustrerend dan je moeder/partner in een 'natte' positie aan te treffen. Veel sterkte, hoop dat je moeder zich niet blijft 'verontschuldigen' voor iets dat totaal tegenover haar kind(eren) onnodig is.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2015 om 22:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 5 jan 2015, 21:42]@zoekster, hoop met heel mijn hart dat dit een goede oplossing zal blijken te zijn. Niets meer frustrerend dan je moeder/partner in een 'natte' positie aan te treffen. Veel sterkte, hoop dat je moeder zich niet blijft 'verontschuldigen' voor iets dat totaal tegenover haar kind(eren) onnodig is.
Thx.
Ik laat nog weten hoe dit verder gaat. Misschien is er iemand anders ook op zoek naar dit soort informatie, kan me niet voorstellen dat dit alleen bij mijn moeder een probleem is.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2015 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoekster

Het is op veel plaatsen een probleem, maar veel mensen durven hun mond niet open te doen. En ze verschonen net zo makkelijk iedere dag het bed in plaats van een afdoende oplossing te zoeken.

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2015 om 23:40
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, ik reageerde allen maar omdat ik dit met mijn man had meegemaakt. En bijna niemand kan zich voorstellen dat mijn man vrouwenbroekjes moest dragen door kanker en hij geen andere "uitlaat" had dan vrouwen hebben. Nee, het is niet alleen een probleem met je moeder; alleen wel bij verzorgingshuizen. Daar zijn "standaard maten" en moet je als kind/echtgenoot/ echtgenote zelf van alles uitviolen. Maar is inderdaad nog steeds, hoe normaal ook, taboe. Wil niet lullig doen, maar grootste deel van spaargeld is opgegaan met het zo comfortabel mogelijk maken, buiten het verzorgingshuis om. En dat hij "tevreden" overleden is, maakte alles goed. Uiteraard wens ik niet dat je moeder die weg snel volgt.

we
door wendy heijen - Jan 7, 2015 om 22:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik werk met lichamelijk gehandicapten en wij gebruiken ook tena
overdag de pants en s´nachts de tena slip ( luiers) en dan verschonen we de clienten ook nog
s´nachts beide zijn in verschillende maten en absorptie vermogen verkrijgbaar.
als clienten op hun zij slapen kunnen beide doorlekken want mensen bewegen in hun slaap dus kan iets verschuiven waar door het niet meer goed aan sluit.

als de pants m te klein is ivm haar buik kun je evt een onderbroek ( wij gebruiken katoenen boxers ook bij vrouwen ) over de l pants zodat het iets beter aansluit.

st
door steffie64 - Jan 9, 2015 om 13:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

In het verzorgings/verpleeghuis waar ik werk, gebruiken ze de ´broekjes´ voor overdag. Voor de nacht is er ander incontinentie materiaal, dat zijn de zg plakstrips.
Het zijn gewoon ´luiers´ maar dan voor volwassenen.
Deze heb je ook in verschillende absorptie vermogen.

zoekster
door zoekster - Jan 9, 2015 om 13:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=steffie64 schreef op vrijdag 9 jan 2015, 13:09]In het verzorgings/verpleeghuis waar ik werk, gebruiken ze de ´broekjes´ voor overdag. Voor de nacht is er ander incontinentie materiaal, dat zijn de zg plakstrips.
Het zijn gewoon ´luiers´ maar dan voor volwassenen.
Deze heb je ook in verschillende absorptie vermogen.
Dat is precies waar wij nu mee aan de slag gaan.
Ik hoop dat het werkt.

Bedankt voor jullie (wendy en steffie) antwoorden vanuit de professionele hoek.