pa
door parish Apr 30, 2010 om 09:34
Voeding & gezondheid

Is donkere aanslag van thee schadelijk

Er blijft altijd een hele donkere aanslag in onze theemokken achter die zelfs de vaatwasser er niet meer uit krijgt.
Is deze aanslag schadelijk voor de maag/lichaam?

20045 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 30, 2010 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo ik ver weet van niet? Die donkere aanslag krijgje wel weg met Soda!

ve
door verwijderd - Apr 30, 2010 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo parish,

Lijkt me niet schadelijk voor je. Gewoon even verwijderen.

Van de site Oma weet raad:
Thee-aanslag

Thee aanslag verwijder ik makkelijk met een druppeltje azijn in de pot. Even borstelen, naspoelen en klaar. Er blijft geen geur achter.

Thee-aanslag in een kopje of theepot krijg je snel schoon door beetje keukenzout in het kopje te doen afwasspons of doekje er over en het is brandschoon.

ve
door verwijderd - Apr 30, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3

Je zou dit item met een beetje persoonlijke aanpassing hier ook op de rubriek TIPS kunnen zetten. Die rubriek kan wel weer een "vakkundig" item gebruiken.

Met collegiale groet, ReadAC.

Note: vergeet er dan niet de bron bij te vermelden.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 03:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag parish,

Niet schadelijk.

Je kunt meerdere mokken, met één klein scheutje dikke of dunne bleek (maakt niet uit)voor alle mokken, schoon krijgen zonder te poetsen of borstelen.
De bleek een beetje door de mok laten "walsen" langs de zijkanten. Je kunt de aanslag gelijk weg zien trekken. Is de mok schoon kun je het overgieten in de volgende. Wel buiten doen of goed ventileren.

Even goed naspoelen of in de afwasmachine.

Hardware ERror MAN. (48 jaar geleden in militaire dienst uitgevonden. De mok moest daar glimmen als "een apelulletje in de maneschijn".;-) (=spelling van die tijd.)

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 08:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou het schadelijk zijn? Als het gewoon van thee of koffie komt is het thee of koffie en dus niet schadelijk. Men kan de mokken met water en een scheutje bleek vullen en na korte tijd zonder boenen zo weer brandschoon krijgen. Wel goed spoelen natuurlijk!

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Donkere aanslag heb je alleen in theine rijke thee. In groene thee of kuiden thee zit geen theine en zal je die aanslag niet hebben.
Sommige mensen zijn gevoelig voor theine, en word aangeraden om er niet te veel van te gebruiken

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd gehoord dat dit een verbinding is die de theeresten maken met de kalk uit het gekookte drinkwater. De hoeveelheid aanslag zal dus verschillen of je in een hard, kalkrijk gebied water drinkt (duinen) of waar zachter water is.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mariegh schreef op zaterdag 1 mei 2010, 11:53: Ik heb altijd gehoord dat dit een verbinding is die de theeresten maken met de kalk uit het gekookte drinkwater. De hoeveelheid aanslag zal dus verschillen of je in een hard, kalkrijk gebied water drinkt (duinen) of waar zachter water is.

Dit is inderdaad waar! Zet maar eens thee met spa blauw water in je waterkoker. Wedden dat je geen aanslag in je kom hebt zitten.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook als je thee gebruikt met zoetjes kan er een lelijke aanslag in de bekers komen. In de afwasmachine is dat helemaal geen probleem. Af en toe op de bodem van de machiene een theelepeltje dijje bleek doen en je afwas is weer stralend schoon. Je hoeft niet bang te zijn voor de bleek want die is er na het voorspeoelen al weer uit dus je proeft en ruikt er verder niets van.

Succes, Lakeland

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

THEEPOT: Het is onder fervente theeliefhebbers algemeen van ouds, dat je een theepot nooit afwast oid, maar alleen omspoelt en de aanslag er juist in laat zitten.
Als je thee zet in een po,t moet je die eerst omspoelen met heet water: de pot moet dus al heet zijn voor je thee gaat zetten.
MOK/KOP: Simpel een paar drupples water op een schuursponsje en je veegt de aanslag zou uit je mok/kop, daar zijn geen milieuonvriendelijke (en als je die naar binnenkrijgt) gevaarlijke chloor middelen voor nodig.

De aanslag kan naar mijn weten geen kwaad.
Veel theedrinkplezier.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chloor is milieu-onvriendelijk. De perfecte oplossing is: kunstgebitsreigingstabletjes in tweeën of in drieën breken en een stukje in elke mok of elk kopje doen, dan water bijvullen. Laat het een uur staan et voila! Daarna afwassen.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik.was.altijd.af.met.een.klein.beetje
bleekwater.dan.heb.je.nergens.last.van

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als vaatwasser zout het er al niet meer uit krijgt helpen waarschijnlijk alle andere middelen ook niet.
is glazuur vd mok slecht geworden en zit het nu in de keramiek?
Aanslag op zich is niet schadelijk maar kan wel voedingsbodem zijn voor bacterien.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

parish schreef op vrijdag 30 apr 2010, 09:34:
Is deze aanslag schadelijk voor de maag/lichaam?

dat was toch de vraag? ik lees hoofdzakelijk schoonmaaktips. ik drink al 55 jaar elke dag 2 kopjes thee, dus empirisch neem ik aan dat het niet schadelijk is.
met groet

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom chloor gebruiken om kopjes of mokken schoon te maken. Dat kan gewoon met de afwas met een heel normaal schuursponsje, waar je de vaat mee doet. Chloor alleen gebruiken op plaatsen waar je echt niet bij kunt komen, zoals de tuit van een theepot. En als de aanslag gevaarlijk zou zijn, dan zou ik er al lang wat van gemerkt hebben lijkt me. Ik drink al mijn hele leven thee...net als degene die hier boven mij staat.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

henrica schreef op maandag 3 mei 2010, 13:26: ik.was.altijd.af.met.een.klein.beetje
bleekwater.dan.heb.je.nergens.last.van

Henrica, let eens op je taalgebruik. Na het laatste woordje van ben je punt vergeten.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbelzout,
In rectie op uw opmerking:

Henrica, let eens op je taalgebruik. Na het laatste woordje van ben je punt vergeten.

Diegene die reageren willen de vraagsteller ten dienste zijn,afzeiken hoort niet in deze rubriek thuis.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Theeaanslag is niet schadelijk het ziet er alleen niet schoon uit.
Gewoon een kunststof schuursponsje met een beetje afwas doet wonderen.
Hierbij moet opgemerkt dat ik m,n thee in een thermo,skan zet, gewoon of kruiden en uit een theeglas drink.

Mvrgrt nico

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chloor en dus ook (dunne)bleek is een zwaar vergif en dat moet je dus BESLIST niet in je lijf krijgen op wat manier dan ook

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

harmes schreef op maandag 3 mei 2010, 13:26: Chloor is milieu-onvriendelijk. De perfecte oplossing is: kunstgebitsreigingstabletjes in tweeën of in drieën breken en een stukje in elke mok of elk kopje doen, dan water bijvullen. Laat het een uur staan et voila! Daarna afwassen.

Scheutje azijn of citroen is de meest effectieve en milieuvriendelijke oplossing (letterlijk en figuurlijk)

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerard:

Chloor smaakt en ruikt verschrikkelijk. Dat ga je vast niet drinken. Bovendien lost het gemakkelijk op in water, dus kun je het zo wegspoelen. Probleem?
Alcohol en zuur zijn ook giftig.

H.