bi
door biver75 Apr 12, 2012 om 14:09
Voeding & gezondheid

Kinderpaspoort

Vanaf 26 juni moeten kinderen een eigen ID hebben wanneer zij naar het buitenland gaan. Op zich vind ik het idee niet verkeerd, maar mijn dochter is nu 5 weken oud.

Een ID kaart is 5 jaar geldig. Wanneer ik nu een ID zou aanvragen, dan komt daar een foto op van een relatief pasgeboren baby. Alsof zij er over 4 jaar nog zo uitziet.

Ik vind het raar dat ze geen ondergrens instellen, zodat het kindje op de foto gedurende de periode van de geldigheid van de ID nog herkenbaar is....

Wat vinden jullie?

2487 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2012 om 14:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het doel is dat u geen kind uit het buitenland of naar het buitenland zomaar mee kan nemen. Als ze dus een leeftijd vast gaan stellen kan er dus ilegaal kinderen van die onder de leeftijd zijn toch ilegaal verplaatsen.

traporgel
door traporgel - Apr 12, 2012 om 14:18
191 Antwoorden / 4 Vragen

De oplossing is simpel: Niet naar het buitenland gaan. Trouwens, daar snappen ze toch nik van de sticker op de achterruit: "Let op, baby aan boord'.

wi
door wiekeltje - Apr 13, 2012 om 13:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een kind op je paspoort laat bijschrijven, bijvoorbeeld uw baby van 5 weken oud, dan komt er ook een foto in en ook die blijft tot de verlenging. Ik vind het overigens goed, dat een kind een eigen id krijgt. Is veel veiliger, lijkt mij. Mijn dochtertje stond ook in mijn paspoort als baby, maar ze is nu nog herkenbaar als die kleine van 3 maanden hoor.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 13, 2012 om 14:33
355 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn dochtertje stond ook in mijn paspoort als baby, maar ze is nu nog herkenbaar als die kleine van 3 maanden hoor.

Ook voor mij?

eyekey
door eyekey - May 3, 2012 om 22:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

Onze zoon heeft ook een eigen ID kaart, hij is nu 14 maanden en de kaart hebben we laten maken toen hij 9 maanden was om familie over de grens te kunnen bezoeken.

Voor ons is onze jongen wel herkenbaar, maar vraag me af of een ander dit zou kunnen. En zeker als hij straks een jaar of 3 is..ze veranderen zoveel in die eerste jaren.

Bijvoorbeeld elk jaar een nieuwe ID aanvragen lijkt me goed voor de herkenbaarheid maar niet voor de portemonnee ;)

stacey
door stacey - May 3, 2012 om 23:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=yasmina schreef op vrijdag 13 apr 2012, 13:38] Ik vind het overigens goed, dat een kind een eigen id krijgt. Is veel veiliger, lijkt mij.

Mij niet helemaal duidelijk waarom ze het veiliger achten zo`n los document voor kind
tegenover de in paspoort van ouder beschreven vorm............
Ik heb mijn kind destijd direct in mijn paspoort laten bijschrijven om te voorkomen dat het zomaar de grens over ontvoert kon worden (voor zover dat een drempel zou zijn met open grenzen.......)
wij staan er samen op en reizen samen........
Nu kan dat met een (vervalst of (mee) gestolen paspoort of ID met daarop enkel kind juist stuk makkelijker mi, want ik weet niet hoe het zit met Kinderpaspoort maar nu op ID staat verder niets vermeld over wie de ouder(s) zijn, dus met wie reist het kind nu ? en is dat dan zomaar oké ?

eyekey
door eyekey - May 3, 2012 om 23:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

@stacey,

Goed punt, gek dat de ouders eigenlijk helemaal niet genoemd worden op het ID bewijs. Ben het met je eens, al denk ik dat alles te vervalsen is.. en nu met die open grenzen.. we hebben een ID voor onze zoon..maar er is nog nooit om gevraagd.

stacey
door stacey - May 3, 2012 om 23:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eyekey schreef op donderdag 3 mei 2012, 23:40]@stacey,

Goed punt, gek dat de ouders eigenlijk helemaal niet genoemd worden op het ID bewijs. Ben het met je eens, al denk ik dat alles te vervalsen is.. en nu met die open grenzen.. we hebben een ID voor onze zoon..maar er is nog nooit om gevraagd.

Alles is te vervalsen ja, maar simpel ID kaartje voor enkel een kind
is nog simpeler dan paspoort met ouder En kind denk ik dan.........
Als ik dan laatst in het nieuws hoor dat het aantal kinder ontvoeringen gestegen is verwacht ik van deze wijziging zeker geen daling hierin...........;-(

jo
door jorisw - May 4, 2012 om 13:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eyekey schreef op donderdag 3 mei 2012, 23:40]@stacey,

Goed punt, gek dat de ouders eigenlijk helemaal niet genoemd worden op het ID bewijs. Ben het met je eens, al denk ik dat alles te vervalsen is.. en nu met die open grenzen.. we hebben een ID voor onze zoon..maar er is nog nooit om gevraagd.

De ouders hoeven ook niet op het ID te staan: middels het BSN kan je direct de connectie leggen (de Nederlandse douane dan). Verder voegt het ook niet zoveel toe. Als een kind met opa en oma mee gaat staan die ook niet op het ID van het kind.

jo
door jorisw - May 4, 2012 om 13:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 3 mei 2012, 23:54][quote=eyekey schreef op donderdag 3 mei 2012, 23:40]@stacey,

Goed punt, gek dat de ouders eigenlijk helemaal niet genoemd worden op het ID bewijs. Ben het met je eens, al denk ik dat alles te vervalsen is.. en nu met die open grenzen.. we hebben een ID voor onze zoon..maar er is nog nooit om gevraagd.

Alles is te vervalsen ja, maar simpel ID kaartje voor enkel een kind
is nog simpeler dan paspoort met ouder En kind denk ik dan.........
Als ik dan laatst in het nieuws hoor dat het aantal kinder ontvoeringen gestegen is verwacht ik van deze wijziging zeker geen daling hierin...........;-(

Je maakt het wel hoogdrempeliger. In geval van echtscheiding wordt vastgelegd waar de ID's van de kinderen zijn (in principe liggen die op het adres van de kinderen, dus meestal in het huis van de moeder). In de praktijk worden kinderen vaak ontvoerd door de vader. Uiteraard kan de vader een heel vervalsingstraject ingaan maar het gros van de gevallen zijn toch impulsieve acties. Als de kinderen nog op het paspoort van de vader staan kan hij de kinderen dus makkelijk meenemen naar het buitenland. Vanaf dit jaar moet een vader dus eerst de ID's zien te krijgen voordat hij zijn kinderen mee kan nemen.

Wat je niet voorkomt is dat een vader die met zijn kinderen op vakantie gaat niet meer terugkomt. Het is ook een illusie dat je met wat voor regel dan ook onrecht uit de wereld kunt helpen (en dat geldt niet alleen voor dit onderwerp) maar je kunt het wel verminderen.

stacey
door stacey - May 4, 2012 om 15:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 4 mei 2012, 13:45][Als de kinderen nog op het paspoort van de vader staan kan hij de kinderen dus makkelijk meenemen naar het buitenland. Vanaf dit jaar moet een vader dus eerst de ID's zien te krijgen voordat hij zijn kinderen mee kan nemen.

In mijn geval stond/mocht kind enkel op mijn paspoort, nu heeft hij eigen ID kaart die (vrij simpel) gestolen of vervalst kan. Ik ben in elk geval niet blij met de vernieuwde situatie.
Bovendien is het ook weer een extra postenkost daar hij nog in mijn (ook voor betaalde bijschrijving ) 2,5 jaar geldige paspoort staat......
Zo een datum prikken ipv van zeggen na/bij verlengen doen we het anders was goedkoper en handiger (voor burger) geweest.
Ook uit praktisch oogpunt - de geldigheid/verlenging loopt nu in mijn geval ( en bij velen verwacht ik) ook ongelijk, dus moet ik elke 2,5 jaar 1 van de twee verlengen ipv alles in 1 x te kunnen regelen.