sm
door smal Oct 15, 2007 om 13:28
Voeding & gezondheid

Klemmende schoenen

Hoe maak ik klemmende (leren) schoenen wat ruimer.

43679 8 Rapporteer

duif2
door duif2 - Oct 15, 2007 om 13:32
371 Antwoorden / 116 Vragen

Bij de schoenwinkel/schoenmaker is een spuitbusje te koop.(ik weet even de naam niet) waarmee je de knellende plek inspuit, schoenen aan en lopen maar.

Werkt bij mij goed.

Gewoon naar vragen in de winkel.

elenay
door elenay - Oct 15, 2007 om 13:44
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ligt er aan of het leren schoenen of van kunststof zijn. Kunststof kan sneller scheuren. De schoenmaker heeft wel apparatuur (klemmen) om schoenen uit te rekken. Bekend euvel. In de winkel zitten ze net goed en later thuis te krap. Je kunt ze door er regelmatig kort op te lopen zelf uitgerekken.

Natmaken, op de plekken waar ze te nauw zitten op je voet wat watten vasttapen en lopen. De beste optie als het kleine plekken zijn is even naar de schoenmaker gaan, die kan plekken wat oprekken.
Simpele tip is nog om enige dagen de schoenen te dragen met extra dikke (wollen) sokken., de druk voor de voet valt dan mee, en de schoenen worden uitgerekt. volgens mij zijn er ook spuitbussen in de handel die leer wat soepeler maken. De kombi hiervan met dikke sokken bied misschien soelaas. Tip van vroeger was om ze een nacht neer te zetten gevuld met natte kranten erin, en dan te gaan dragen (voordat ze opgedroogd zijn. Voetballers maken ook vaak eerst hun schoenen door en door nat, zodat ze later beter lopen.

Ik neem altijd een tot twee maten groter als ik laarzen koop, dan kan ik er zelfs nog een goedzittend zooltje inleggen, wat dikkere sokken erbij aan en ze zitten altijd goed, ook als je voeten warm worden van het lopen. Nooit meer een miskoop zo. Hartelijke groet, Elena

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2007 om 16:53
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Natte kranten erin doen, deed mijn moeder vroegr als de schoenen iets te klein werden.

gsm
door gsm - Oct 15, 2007 om 16:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Kijk eens bij de gouden tip op deze Kassa website.
Daar raden ze aan om de schoenen te vullen met water, in een waterdicht plastic zakje. Dan in de diepvries plaatsen en wachten tot het water is bevroren. Doordat ijs uitzet, worden de schoenen opgerekt.
Laat even weten of dit echt geholpen heeft...

Groet,
GSM

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2007 om 17:24
16882 Antwoorden / 202 Vragen

gsm@ dat betekent dan een zakje met water in de schoenen waarbij het zakje de schoen geheel vult. Op basis van het principe dat water bij bevriezen uitzet zou het moeten werken. Bovendien blijven de schoenen met deze methode droog.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2007 om 17:26
16882 Antwoorden / 202 Vragen

gsm@ off-topic, mogelijk een tip: ik ben een dag of twee bezig geweest met het aansluiten van een HP 1005 laserjet (Bij mijn zoon niet bruikbaar i.v.m. ontbreken van Vista driver> Via HP verwijzing naar driverdownload gekregen. Werkte niet tot ik de usb maar weghaalde en de oude vetrouwde parrallelkabel op LPT aansloot. Mogelijk is er wel eens iemand bij jou met een dergelijk probleem.

tiberivs
door tiberivs - Oct 15, 2007 om 17:54
36 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon naar de schoenmaker gaan (geen hakkenbar maar een echte) hij heeft het gereedschap en de expertise om het te doen je bent de schoenen 1 dag kwijt en daarna lopen ze zoals je gewoon bent.

marcor_1
door marcor_1 - Oct 15, 2007 om 20:15
22 Antwoorden / 10 Vragen

Helemaal eens met tiberivs.Niet met water aan komen , kan de lijm aantasten. Kijk ook of er een los voetbed in zit , eruit halen en een poosje zonder dat voetbed gaan lopen en dan er weer in.

Met vriendelijke groet . Marianne